Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Elveszett helyek, elveszett vágányok

2012.04.30. 04:00 :: Hamster

A múltkor sokan nehezményezték, hogy a régi képekhez rögtön a helyszínt is közöltem, ezért most időt hagyok a találgatásra, melyik hol készült. A puszta megfejtésen túl ezúttal is örülnék a személyes emlékeknek, sztoriknak, melyek az itt ábrázolt helyekkel, villamosokkal, vonalakkal kapcsolatosak!

Update: Levettem a kitakarást a táblákról.

Mai "fényképészünk" Tim Boric, ő Hollandiából látogatott hozzánk. A holland közlekedésbarátok nem kicsit szerették (és szeretik) fővárosunkat, egy időben például két pesti nosztalgiavillamos is közlekedett Amszterdamban - Tim képei erről a szeretetről tesznek tanúbizonyságot: messze nem csak a sárga tujákat örökítette meg, hanem az embereket is, ahogy várakoznak, fel- vagy leszállnak. Ezen túl a helyszínek is olyan elevennek tűnnek a fotóin, hogy szinte hallom a hangokat, érzem a szagokat...

Igen komoly zavar támadt a tér-idő kontinuumban: a villamos és a rá váró botos-kalapos bácsi mintha József Attila Budapestjéről jött volna, a közlekedési táblák, a TEFU-s IFA és az UAZ kisteherautó, illetve a sárga szoknyás hölgy pedig néhány évtizeddel későbbről. Merre járunk?

Ez a kép viszont annyira hetvenes évek második fele, hogy Piramis-poszter nő a falra tőle :) A jobb oldali ház ma is megvan, villamos is jár itt a mai napig, de nem pont így, nem pont itt. Hanem hogy?

Hasonló ingek, hasonló színek, masszív "munkaidő vége" hangulattal megspékelve - a síneket és a háttérben látható kéményt manapság ne keressük, nincsenek már meg...

Újabb kanyar, újabb favázas villamos, újabb azóta eltűnt épület. A képről Cseh Tamás stílusában lehetne dalt írni - de azért a helyszín megfejtését is elfogadom válaszként :) Aki mégis nótázni szeretne, a szövegbe szője bele a jobboldalt látható Żuk-ot is, a hátára fekete négyszögbe jókora fehér karakterekkel felfestett rendszámmal együtt!

A fényképekért ezúton is köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Tim Boric-nak!

96 komment

Címkék: budapest város elveszett tömegközlekedés nosztalgia rejtvény villamos utcakép kulfoldi szemmel Tim Boric

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr94480199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az első mintha a 13-as vonalán lenne valahol a Nagykőrösi környékén, a második szerintem a Flórián térnél van, a harmadik a Markusovszky környéke lesz (asszem a 23-as járt arra), a negyedik meg olyan, mint a Nagysándor József utca.

Mondjuk a járatszámok kitörlésével kicsit átestél a ló túloldalára, mert például az első képhez hasonló szakaszt jónéhány helyen lehetett fotózni, akár a 65-ös vonalán is.
Húúúú, azannyát, ez tényleg nehéz! :))
Lövésem sincs. Egy nagyon bátortalan tipp azért mégis: a negyedik Rákospalota? A harmadikon látszik egy vasúti töltés, talán az Északi-összekötő pesti folytatása, és akkor ez a Váci út lenne?
1 - Határ út

2 - Haller-Orczy valahol. Csak az épület stílusa alapján tippelek.

3 - Vágóhíd. A régi 23-30 végállomás, a vasúti töltés túlsó oldalán volt a BKV-nak egy telephelye.

4 - Rákospalota. A 12-es ma is itt fordul tudtommal.
A második kép láttán Óbuda érzésem támadt. Vörösvári út?
@yomsisi: A 2-es kép szerintem is Óbuda. Méghozzá a Flórián áruház elődje a Flórián tér torkolatában, annyi változtatással hogy ez szerintem a Szentendrei út betorkollása.
4 - Inkább Pesterzsébet, Nagy Sándor utca.
1 - Határ út, Gyáli/nagykörösi sarka a határ út felől.
A 3-as hiába ismerős... esetleg Kőbánya?
1) Határ út

2) Gyáli út

3) Közvágóhíd

4) Nagysándor József utca
1) XIX Határ út - Ady Endre út sarok
2) III. Vörösvári út (az UZ azért komoly könnyítés volt)
3) Közvágóhíd a Soroksári út felől (?)
4) Ezt feladom. Pesterzsébet is, Rákospalota is lehetne, de egyik területe sem ismerem kellőképpen
1. lövésem sincs
2. Mivel UZ, az meg az 5-ös vonalon járt, szóval Flórián tér.
3. Közvágóhíd, régi hurok
4. lövésem sincs, nekem is a 12-es vá jutott eszembe, de nem az lesz...
Nem tudom elmondani, mit érzek, amikor ezeket a képeket látom. Gyakorlatilag a gyermekkorom tökéletesen konzervált emlékei (ellenben a gyűrött fekete-fehér fotókkal). Szülők, nagyszülők támadnak fel, bűneim szűnnek meg, rég bezárt cukrászdák és kocsmák illata elevenedik fel, felépül újra egy biztonságos és boldog burok körém. És mivel tudom, hogy illúzió, végtelenül szomorú leszek.
2
UZ!!!! Én marha nem figyel!!!!!

A jobb oldali épület megvan valóban. Norc-on most néztem meg. Nem lövöm le, hol van.
4. az Újpest, Megyeri út szerintem
Határ út, (Erzsébet)
???
Közvágóhíd
Nagyándor József u. (Erzsébet)
valaki hitelt érdemlően mondja meg, hogy az Uz hol áll???
-Még még még!!!! :-)

Nagyon jók ezek a képek! Szinte szeretnék ott lenni abban az időben... Ezek a színek, ez az álmos hangulat a béketáborban... Király!!!

T.
A második kép konkrétan a Flórián tér, a Vörösvári úti torkolatában. Most ott a Flórián áruház és a felüljáró van. A kép 1976 előtt készült, 77. elején robbantották le a villamos mögötti épületet. Most itt az 1-es jár. Óbudai vagyok...

Zoli
az 1.-esnél József Attila megemlítése gondolom nem volt véletlen :) ott nem is nagyon változott semmi, csak mostmár arrébb áll meg a villamos.

a 2-es egyértelműen a Flórián tér, a hátsó épületben székel most az Index is ha jól tudom.
1. A mai Epreserdő utca környékén járunk a kép azért megtévesztő, mert ma a villamos nem pont ugyanitt megy, a villamos ami közelít felénk 13A viszonylaton közlekedik.

2. Vörösvári út a Flórián térnél a villamos 33A viszonylatban közlekedik a képen.

3. Talán a legnehezebb, mert ma már ebből a részből semmi sincs, 23-as viszonylat A Máriássy utca - Soroksári út sarkán.

Kisgyerek koromban megszámlálhatattlanul sokszor kellett erre villamosozni velem, a 30-as viszonylattal, és meglepő, hogy ennek ellenére milyen kevés emlékkép maradt meg a fejemben erről a helyről, pedig imádtam.

4. Kicsit beugratósnak tűnhet elsőre, de tulajdonképpen mai állapotot látunk a képen, csak ma ICS és TW6000 járkál ezeken a vágányokon.
Pesterzsébeten járunk Ady Endre utca - Nagysándor József utca.
Érdekesség, hogy régen a villamos nem kanyarodott itt be, hanem egyenesen ment a Határ út felé.
@Daniel M.: A 2. és 3. képet megtaláltam Hams elveszett vágányos gyűjteményében, csak nem linkeltem be, hadd küzdjön más is. Az 1. és a 4. szerintem nincs kinn, ami arra utal, hogy Hamster kíméli a tárhelyet a szerveren :-)
@nyelv-ész: Hams elveszett vágányos gyűjteménye nem nagyképűségből mondom, de nem kellett hozzá.

Az előző sorozatban volt sokkal nehezebb, pl. az Üllői út a Nagyvárad tér környékén. :)
a másodikról hiányzik a Flórián áruház, a felüljáró, a Tatra villamosok és a háttérből a panelházak. ;-)
a többit fogalmam sincs hol lőtték, akkoriban még tervben sem voltam...
@Daniel M.: Mondjuk én is csak később kezdtem el keresgélni, és a Nagyvárad tér a múltkor rajtam is kifogott, pedig a Heim Pál kórháznak akkoriban úgyszólván benntlakója voltam.
A 4. szerintem nem Palota. Ott, ahol a 12-es így kettéválik (az utolsó előtti megálló, asszem Dal utca a neve), sokkal nagyobb a tér a házak és az úttest között a bal alsó negyedben - és szerintem az már akkor is így volt.

bio
Amúgy remek képek, franc tudja miért, de olyan nosztalgiám támad - nagyjából ekkor voltam kisgyerek-koratini :)

bio
@bioLarzen: És régen ott is az út szélén voltak a vágányok? Mert most nem.
utolsó nagy sándor józsef - ady sarok.
@nyelv-ész: "Mondjuk a járatszámok kitörlésével kicsit átestél a ló túloldalára"
Szerintem cserébe annyi segítséget adtam, hogy ennyi nehezítés járt :)
@d'oh: "a hátsó épületben székel most az Index is ha jól tudom"

Valahogy úgy :) Kár az eltűnt épületért, persze a másik sarkon levő hasonló épület már hamarabb eltűnt, és annoe za kettő lehetett az egész Vörösvári út két legvárosiasiasabb épülete.

A többit is összeszedtétek elég jól.
@Daniel M.: Igen, mind stimmel. Az erzsébeti kép azért tetszik, mert a vágányok már úgy vannak, ahogy ma, csak még áll a sarkon a ház, ahol ma a busznak a plusz kis utacska, mögötte pedig a pavilonsor van (amögött meg a lakótelep).
@Hamster: azt vmikor a 80-as évek második felében túrhatták le, mert szomszédék akkor kaptak a kisfaludyban lakást, és akkor költöztek oda.
amúgy a sarki házban most is fodrászat van(szolival), a pózna már nem piros, hanem full rozsda, és egy modernebb elektromos doboz van ott és a fa is megnőtt :)
@bioLarzen:

mivel kb 5 perc hozzám, vettem a fáradságot és kiszaladtam a 4. kép helyszínére, hogy 100%ig megbizonyosodjak.
XX. Nagysándor József u. Ady E. u. kereszteződés a Soroksári u felé halad a Zuk...
@Hamster: Igaz, az Erzsébeti kép több okból is érdekes, és mindent le is írtad. :)
Tulajdonképpen az az érdekes, hogy az Erzsébeti villamosközlekedés jelenlegi rendszeréhez nem nyúltak/nyúlnak hozzá, csak tervek vannak,és éppen ezért a villamos pont ott nem jár, ahol ma indokolt lenne.
Ami külön pikantériája a dolognak, hogy régen pont ott volt villamos, ahol ma indokolt lenne.

Ami engem még mindig meg tud lepni az a Közvágóhíd és környéke.
Hihetetlen még most is számomra, hogy milyen lett, és talán a sok gyerekkori élmény miatt mondom, hogy nagyon nem tetszik az, amilyenné lett, de ez a városiasodás valahol teljesen természetes dolog.
Külön fáj a nagy kedven Közvágóhídi villamos kocsiszín eltűnése.
@Daniel M.: Közvgágóhíd nagy rejtély volt gyerekkoromban, csak kocsiból vagy buszból láttam, nagyon tetszett, ahogy a villamosok bebújtak a kopott, de látványos remiz épülete mellé, amiben még ott volt a lóvasúthoz épült állomásépület is. Sajnos nem rémlik, hogy valaha is jártam volna villamossal arra. A remiz pedig ideális villamosmúzeum lehetett volna, szép lett helyette a nagy semmi, később a nagy semmi úttal (az út tényleg kellett mondjuk, de hány év telt el, mire megépítették?), most meg valami kemping szórakozóhely lesz a maradék placcon... igazán nagyvárosias megoldás :-/
a helyeket nem tudom.. de ihletem az volt...

Egy Zsukkal vitték, vitték az Icát el
a szívem is vele ment, vele ment hidd hát el
Erzsébet, macskakő, balról a villamos
futok a Zsuk után, a talpam úgy csattogott

Csehszlovák cipőben futok a Zsuk után
abban ül, abban ül, benne az én Icám
nem látom rendesen rajta a rendszámot
ötvenkét ötvenkét. ellőtte tán UX volt

Erzsébet, macskakő, balról a villamos
szemből egy idegen, mondjátok hogy lesz most
hogy lesz most, se Ica, se rendszám, csak a Zsuk
testvérim, testvérim ezt most má baccchassuk…
@vasziljenko: Ezt meg kéne zenésíteni :D Jár a hangszóró :)
@Hamster:
a két kép amit feltettél az pont az eredetivel szemben van.
mintha ugyanazon a ponton 180° fordulatot tennél a fotóállványon.
ezek valóban a Török Flóris kereszteződés képei és ilyenkor a hátad mögött van az Ady sarok. szóval hidd el a negyedik kép az Ady sarka
készítettem az előbb képet róla ha akarod elküldöm (de hová?)
A Flórián-téri kép fantasztikus.Én már nem láthattam ezt az épületet, de arra emléxem, hogy micsoda rettenetes háborús körülmények uralkodtak arrafelé.Építették a gyalogos aluljárót (római kori romok kitermelésével nehezítve), az autós felüljárót, lehet hogy akkoriban épült maga az áruház is, meg az Árpád-híd kiszélesítése...El lehet képzelni.A Váradi utcánál lévő rendelőintézet előtt még faros Ikarusok álltak.Áááh, nem ma volt, lehettem vagy 4 éves.Most meg mindjárt 40... :-/Én is óbudai vagyok, voltam...
@Hamster: Teljesen zizi vagyok ma, szerintem napszúrást kaptam a nosztalgiatujára várakozás közben... Például hideg gyümölcslevest ebédeltem, és minden második falat előtt megfújtam, nehogy túl forró legyen... Ez már a vég? :)
Szájbavert blogmotor, mégegyszer:

Na, szóval én is óbudai vagyok (voltam 35 évig), a Flórián-téri kép fantasztikus.Sajnos én már nem láttam ezt az épületet.De arra emléxem, hogy micsoda háborús körülmények voltak a tér átépítésénél: épült a gyalogos aluljáró (római kori romok kitermelésével megspékelve), az autós felüljáró, lehet maga az áruház is akkor épült, meg a híd kiszélesítése.El lehet képzelni.
A Vörösvári úti rendelőintézetnél még faros Ikarusok álltak.Nagyon visszamennék az akkori korba, kicsit körülnézni.
Áááá, nem hiszem el, komolyan; aki ezt a blog.hu-s rettenetet fejleszti, javasolnék neki egy hét fejlövést... :-(
@geegee: Az építkezés miatt bedugult Árpád híd, a káosz már nekem is megvan, de az épületre nem nagyon emlékezhetnék. Még a keskeny híd nagyon bevésődött, aztán ahogy a Clark Ádám úszódaru legózza mellé oda az új darabokat, és hirtelen van 1-es "gyorsvillamos", ami a hídon tényleg 70-80-90 körül tépett át (még nem volt menetíró, a kilométerórák meg még nem a mostaniak voltak, tovább voltak kalibrálva). Hejj, olyan rémlik, hogy 55-ös buszra szállunk a Vérfürdő utcán (tudom, az már a túloldal), de fogalmam sincs, honnan is indult... (megnéztem, a Bogdáni úttól). A 84-es busz meg még pár éve is hiányzott néha, ha már buszok...

De vissza a Flórián térhez: elviekben klassz a sok zöldterület, a széles utak, de a felüljáró csak állandósítja a dugókat a sávok elfogyása miatt, nem lehetett megoldás, mert az egy újabb híd lett volna északon... ami ma sincs meg :-/ A sok zöldterület nem érvényesül, a Flórián randa, a panelek látványa sivár, nem szép, a római romokat a kutya se nézi meg (én egy időben minden nap elmentem mellette, klassz volt, de elég méltatlan is)...
@Hamster: Kb. minden héten volt 30-as villamosozás a Mester utcától Erzsébetre, és vissza, és sokszor a Határ útnál is csak állni kellett velem, hogy láthassam a Ferencvárosi rendező kihúzóvágányain a vonatokat. (Úristen, milyen rossz gyerek voltam :D)

A Közvágóhíd mindig is annyira érdekes volt, a kocsiszín miatt is, meg a rengeteg vágány miatt is. Akkoriban ráadásul a vasút még nagyüzemben működött. A villamosok meg sokszor egymást érték.
Amolyan rejtélyes hely volt, ahogy a 31-es villamos felbukkant a kis sikátorból a kocsiszín és a töltés mellől, vagy a 23-as a nagy hurokfordulóval.
Imádtam az UV-kon való utazást, ahogy csörögtek, zörögtek, és az ívekben visítottak.
Akkoriban a Gubacsi úton is megvolt még minden üzem, bár nem nagyon emlékszem rájuk, de a lényeg, akkor még nem kellett félni a villamoson úgy mint most.

Nekem sokkal jobban tetszett a régi állapot, de persze most lehet azzal vádolni, hogy a nosztalgia miatt. :)

Sokkal jobb volt abból a szempontból, hogy nem volt ennyire agyonzsúfolt mint most.

A kocsiszín helyén az út mellett egy konténervárosszerű szórakozóhely a terv, amit legutóbb láttam.

De egyetértek, egy remek hely lett volna villamosmúzeumnak, főleg ha azt nézem, hogy ott volt a szomszédban egy HÉV telep is, amit szintén be lehetett volna vonni ebbe a projektbe.
@Hamster:
a Flórián téri körforgalom volt az oktatók kedvenc terepe, ott mindenki úgy megzavarodott, mint kezdő .... a gőzfürdőben.
a régi macskaköves Árpád híd középen vágányokkal....
épp elfért a villamos mellett a Csepel teherautó tükre:)))
Ha már nosztalgia :)
Láttam a 8,10 villamosokat ,utaztam az 3,5,33,55 is. Már nem emlékszem,hogy melyik volt (talán a 55) ami nyitott peronos volt .Csak egy felhúzható rács volt a peronon :) egy ilyenről ugrottam le '81-ben -- 14 évesen, a Visegrádi sarkán --rosszul , akkorát estem ,hogy még ma is fáj az emlék :) valami középiskolai buli volt a Tungsramban, ez volt az utolsó járat. Sajnos a többi "külső" járatot nem ismerem, belvárosi gyerek voltam....A Rákoczi uti villamoson is utaztam ,de arra nem emlékszem ,még óvódás voltam....:)
@Quattroman: hát én fejből dolgoztam, de elég erős meggyőződésem volt, hogy Nagysándor. havi rendszerességgel járok arra. :)
@geegee: "Én is óbudai vagyok, voltam..."
óbudától nem messze laksz most is nem? szűk 2000 kmerre. :)
@Jokkura:
a 8 és a 10 is nyitott peronos volt. sőt én még a 12esen is utaztam olyanon....
@Jokkura: Szerintem mindegyiken volt legalábbis nyitott peronos pót. Tudom, mert néztem őket, de soha nem utaztam velük, aztán egyszer öcsém újságolta büszkén, hogy "rácsosajtajú villamossal mentünk a piacra", én meg irigyeltem érte. Nem tudom, biztos nagyi nem figyelt oda eléggé, hogy hova szálltak akkor, vagy csak olyan jött :)
@Quattroman: Azért régen milyen sok körforgalom volt, és hogy eltűntek. Az is igaz, hogy erre konkrétan nem emlékszem, a hídra, és a közepén a kocsik mellett "egyensúlyozó" tujára meg igen :)
@Rocko-:

nekem is bejött a Nagysándor de én csak "bevándorló" vagyok itt Erzsébeten (Újpesti vagyok eredendően) ezért akartam "hundertprocentig" lenni:-)))
@Quattroman: Utolsó nyitott peronos ikerkocsis élménye Újpesten volt. Talán a 10-es villamoson.
@Daniel M.: Az nekem kimaradt. Az Árpád úton láttam még Bengálit (autóval mentünk a Gyöngyösi utcából az akkor még a város szélén kezdődő M3-as felé), de a külső Vácin már csak Tatrák rémlenek. Pedig egy időben még a 10A-nak is ott kellett lennie, lehet, hogy akkor túlságosan odavoltam a cseh csodákért, és csak azokat figyeltem?
@nyelv-ész: 2-3-al jól tippeltem? Akár priviben is, hadd küzdjenek a többiek.
@vasziljenko:

Zenével a Jútúbéra vele! Klipnek válogass képeket az elveszett sínekről+mai erzsébeti villamosos képek!
@Hamster:

Meg ne halj!

Mi lesz az elveszett sínekkel?

Mi lesz az elveszett vágányokkal?
@Hamster: Még a keskeny híd nagyon bevésődött,

Gyerekkori emlékeim alapján minimum 3 autó esett róla a Dunába, abból egy Zil tgk.
Nyitott peronos villamost emlegettétek:

67-esről van olyan emlékem, hogy a jobb első ajtót a vezető a fülkéből kézzel működtette. De csak azt az egyet, a többi vagy nyitva, vagy csukva, vagy fürtökben lógtak az emberek. Ergo nem értettem, hogy azt az egyet akkor már miért nyitogatja, de nyitogatták becsülettel.
@Hamster: Lehet, hogy 10a volt, már nem emlékszem. Szerintem akkoriban már nagyon ritka volt az ikerkocsi is.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Piroch Gabiék egy kékbusszal ugrattak le, de nem tudom melyik filmbe készült a jelenet
@Quattroman: Az nem a Margit híd volt? Vagy onnan is, de az nem kék volt? (csak mert szponzortarkaság rémlik)
@Quattroman:

"Amint az egyik külföldi producer meglátta, amikor
Piroch Gábor égô buszt vezet a Margit hídon, majd a
szigeti leágazónál a Dunába kanyarodik, miközben
kiugrik harmadmagával a buszból, azonnal
szerzôdtette."

Ezt találtam róla.
www.ohegy.hu/letoltes/2005/05-06.PDF
6. oldal.
@Quattroman:
bocsesz, a Margithídról történt az eset.
A ma már főleg akciórendezőként dolgozó Piroch a Magyar Kaszkadőr Szövetség elnöke, tud vívni, verekedni, zuhanni, égni, autót vezetni, stb. két társával egy Ikarus-busszal beleugrattak a Dunába a Margit hídról,

www.extreme-art.hu/magazin/2008aug2/cikk/1627/kaszkadorok/
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Hamster már írta, hogy igen, tehát a megfejtés a Határ út, Flórián tér, Közvágóhíd, NagysándorJózsefBenedek-zsákbanvisznek... izé... másságot...
@nyelv-ész: Szia,
na, ez jó kérdés... Én csak pár éve lakom itt, úgyhogy nem tudom.

bio
@Quattroman: Hát, akkor az tényleg nem Palota :) Kösz a megerősítést.

bio
@Quattroman: Amikor a 12-essel mentem középiskolába ,már a Tátrák jártak, Pont azon évben állították azokat forgalomba.
@Hamster: Tavasztól őszig nagyon nagy élvezet volt ilyenen utazni ,gyerekként ( gondolom a szülők meg ették a kefét ,hogy mi történik a csemetéjükkel a peronon :)) ) . Télen kicsit hűvös volt ott.
Volt olyan kocsi is ,aminek a vége félkörben végződött, és a mennyezetén végigment egy bőrszíj (vagy mi, de az célját már nem tudom ,miért volt ott )
@Hamster: Nem hiszem,hogy a Külső Váci uton a Tátrák jártak volna ( de attól még lehet) , A Tátrákat a 12,14 vonalára rakták az meg Rp felé mentek ( Lehel út,Béke út, (BÚR -telep 14 vá.) Pozsonyi út,Dózsa Gy .út, Rp-Újp Vasútáll., Rp.Fő ú.) 4 évig zötyögtem arra . Amikor A Lehel(Élmunkás tér) lett a villamos vá. addigra --szerintem --- már nem jártak a Váci úti villamosok. Szét is volt kapva sokáig a Váci út a mertó miatt( akkor se tudtak gyorsan mertót építeni :) )
@Jokkura: '84-85-ben Tatra volt a 10-es, az nekem az alapélmény, ahogy a Megyeri csárdával szemben, gyakorlatilag az árokban végállomásozik. Korábban is jártunk arra, de csak Csehszlovákiába menet (kétszer egy évben: egyszer Parassapuszta felé, egyszer vissza onnan), és akkor csak az maradt meg, hogy az út szélén mennek a sínek, az, hogy mi megy rajtuk, már nem.
@Jokkura:
azzal a bőrszíjjal lehetett a csengőt megkondítani.
a járkálós kalauzok azzal jeleztek a vezetőnek.
volt hogy éjszaka buliból hazafelé megcibáltuk és megállt a tuja, hátrajött a vezető néhány pofon ígéretével:))
@Jokkura: A 10-esen is jártak Tárták.
Sajnos a metróépítés egyik szerintem nagy hibája volt az Árpád úti villamos kinyírása.
Arról persze lehet vitatkozni, hogy a 10-esnek mennyi értelme lett volna, vagy lenne ma.
Mindenesetre szép kis visszatekintők ezek a képek, én nagyon élvezem.
Ilyenkor mindig az jut eszembe, hogy bárcsak vissza lehetne menni az időben, és élőben megtapasztalni dolgokat.
Például a villamoson való teherszállítás nekem kimerült abban, hogy ritkán a Margit körúton a Délibe ment egy-egy teherszerelvény, és a Kőbányai illetve az Újpesti rész kicsit kimaradt, bár ebből a szempontból az Újpesti nem annyira, mert 4 évig ott laktunk, és még megvolt az Aranyköz.
Egy-egy régi kép láttán annyira jó lenne ott lenni, akkor, abban a pillanatban, amikor a kép készült.
A Váci valóban sokáig szét volt kapva, amikor még csak az Élmunkás térig járt, akkor sokat utaztunk a 3V busszal.
Még több ilyen jó kis rejtvényfejtős régi képes poszt jöhetne, és nem gond, ha nehezítésképpen a viszonylatszám le van takarva, úgy legalább kicsit gondolkodósabb a dolog.
@Hamster: Igen, mert 1984-től volt típuscsere a 10-esen. A villamosok.hu szerint egészen pontosan szeptember 1-én, és augusztus 31-el szűnt meg a 10A.
Még pont időben költöztünk oda, hogy egy kis 1900-as és/vagy 2000-es iker beleférjen. :)
@Quattroman: Akkor jól rémlett,de nem akartam orbitális marhaságot írni :)
@Daniel M.: Igen az ilyesfajta "időutazás" nekemis kadvemre lenne :)
Én az újpesti Dózsa Gy. u -nál láttam rendszeresen,hogy a szürke"műhelykocsik" (ezek voltak Mukik? ) vonszolnak egy-egy vasuti vagont a ki az egykori pamutból ( azt hiszem most OBI). és valami halvány emlékképem van arról ,hogy a Nyugatiból is húztak ki vagonokat a körútra :)
@Jokkura: Az időgépet még feltalálhatjuk. :D
@Jokkura: Az időgépet még feltalálhatjuk. :D
@Daniel M.: Ahogy reggel elnézem a 96-ost, ami kimegy a Cérnagyárig, rendesen ki van tömve még a külső szakaszon is. Akár még lenne is értelme a villamosnak egy elválasztott pályán, mert a buszok reggel befele jövet rendesen begyógyulnak a dugóba.
@Daniel M.: Csak meg ne előzzön minket orbán-vitézke duo :)
@Hamster: Gyorsvillamos, hát igen, az első években még télleg az volt, simán ment a hídon az autók sebességével.Manapság meg ki lehet szálni az első kocsiból ibolyát szedni, és még visszakapaszkodni az utolsó kocsi végére... :D , de inkább :-((
@Rocko-: Jahham, olyasmi.De volt már 3000 is... :-)
@nyelv-ész: ez nincs egyébként így, azért is vezették be a 196A betétet, mert a központ-cérnagyár között pont a leglassabb szakaszon volt amúgy is a legkisebb a kihasználtság. nincs ma már szinte semmi arra felé, nemrég ráadásul a középiskola (Déry talán?) is megszűnt.

ezer jobb helye lenne most egy "új" villamosvonalnak mint a haldokló külső váci út.
@joszip: az illúzió témájához annyit, hogy ha ezek a képek nem lennének, vagy nem ilyenek lennének, én magam sosem tudtam volna elképzelni hogy ilyen volt, vagy egyáltalán ilyen lehetett az élet akkoriban mint amit a fényképek tükröznek. Illúziószerűek/álomszerűek.
@Hamster: kiskamasz koromban (90-es évek eleje) az volt az (egyik) szórakozásom, hogy a BKV akkori létező összes járatával végigutaztam végállomástól végállomásig. Szerencsére, még a Lágymányosi híd építésének előkészületei előtt, 1990-91 tájékán sikerült a 31-es villamossal utaznom, ami akkor még az eredeti Közvágóhídi végállomásáról (a "sikátorból") indult. Arra már nem emlékszem, hogy a teljes közvágóhídi hurok még megvolt-e akkor, ill. hogy a 23-as villamosok még a vasúti töltés mellett (Markusovszky lejtőn) kanyarodtak-e a hurokba, de valószínűleg '90 körül még igen.
Jó sok évvel később találtam rá Hamster lenyűgöző villamosos oldalára (amelyhez ezúttal is gratulálok, elképesztő munka lehetett ezt így megcsinálni!), és ott láttam - sajnos már csak képeken - hogyan is nézett ki egészen '92-93-ig a Közvágóhíd környéke (Markusovszky lejtő, Máriássy utca, stb.)
A munkahelyemre naponta az 51-es villamossal járok, és a Mester utcából a Könyves Kálmán krt.-ra kanyarodva mindig bámulok a villamosról a vasúti töltés felé, hogy vajon hol is lehettek pontosan régen a vágányok? Hogyan ment rá a Mester utcából jövő 30-as villamos a Markusovszky lejtőre? És a Könyves Kálmán körútról jövő 23-as? Hiába a sok régi kép a környékről, amiket már számtalanszor megnézegettem, annyira megváltozott azóta ez a környék, hogy még mindig nem tudom elképzelni, hogy pontosan hogy is nézett ki az óriáshurok. Jól gondolom, hogy ott fordultak rá a villamosok a töltés melletti lejtőre, ahol most a hídra vezető felüljáró van??
Van esetleg valahol még olyan oldal, ahol még több képet láthatnék a régi környékről?
Nagyon sajnálom, hogy annak idején nem jártam be a hurkot, de hát gyerekfejjel ki gondolt volna arra, hogy néhány év múlva megszűnik az egész, és elkészül a Lágymányosi híd (ja, bocs: már Rákóczi!)
@Rocko-: Köszi szépen, de a hampage.hu ezzel a témával kapcsolatos oldalainak végigböngészésén már (többször is) túl vagyok, és ezek alapján sem áll össze a kép, hogy pl. hogyan ment a Mester utca felől jövő villamos a lejtőre? Nem tudom, mennyire vagy ismerős azon a környéken, de jelenleg a Mester u. - Könyves K. krt. kereszteződésénél (ahol jelenleg kikanyarodik az 51-es villamos) valami irodaház van (régen tudtommal ott még a Ferencvárosi pályaudvar vágányai voltak), a másik oldalon meg egy benzinkút. Viszont az említett irodaház szintén egy töltésen van, ami jóval magasabb, mint a Könyves Kálmán krt. szintje. Azt nem tudom, hogy régen ilyen magasra mentek fel a villamosok, és úgy kanyarodtak rá a lejtőre, vagy akkor még nem volt meg a szintkülönbség?
@Mati79: valamennyire ismerős vagyok a környéken, de régen nem jártam arra, így nem tudom milyen a volt/lett állapot. talán @Hamster: ?
WOW! ez tök jó!Az Erzsébeti képről az jutott eszembe hogy a Nagysándorról Ady Endre utcára kanyarodó vágányt még egy képen sem láttam.Olyanod nincs? :)
süti beállítások módosítása