Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (21) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (126) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (19) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (271) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Pénteki kikapcsolódás: gépsárkányok útközben

2012.09.14. 15:00 :: Hamster

1987-ben sajnos nem fényképeztem autókat NDK-beli családi utunk során. Nem azért, mert féltem: a Nemzeti Néphadsereg Légierejének alacsonyan járőrőző MiG-23-asait simán megörökítettem a Kelet-tenger partján - tizenkét évesen egyszerűen eszembe se jutott, hogy ez gázos lehetne (azért amikor vörös csillagos MiG-ek tartottak éleslövészetet valami pár kilométerrel arrébbi lőtéren, azt már hanyagoltam). Inkább azért nem, mert eszembe se jutott, hogy autókat is lehet fotózni. Pedig voltak ott csodák: kétkormányos katonai IFA tetőbúvólyukkal, Trabant "Kübelwagen" (valami haditengerészeti bázis mellett volt az üdülő, ritkán láttunk civil járművet a strandra vezető úton a sajátjainkon kívül), IFA-ra rögzített fakonténeres gyerekszállító (VEB Fabrik "Fakarusz"), földúton ötvennel száguldó kiskerekű Wartburg, "Faros" és Ikarus 180-as még normál forgalomban (akkor, amikor nálunk már a ráncajtó is elkezdett kimenni a divatból a 200-asokon)... Aztán néhány évvel később sajnos a MiG-ekről készült képek is elvesztek, szóval csak az emlékek maradtak. Most viszont, ha már arra jártam, odafigyeltem, hátha látok pár érdekes jószágot.

IMG_2003.JPG

Az első zsákmány véletlen volt: a Potsdamer Platz felhőkarcolóit próbáltam befogni a rendelkezésre álló szűk látószöggel, amikor felfigyeltem egy ufóra, ami a közeli piros lámpánál fékezett. Bakker, egy Tatra 603-as! Ennyit sikerült elkapnom belőle. Ha futottam volna, lehet, hogy szemből is lefotózhattam volna, de az a véleményem, hogy fusson, akinek nincs bora, ez a fekete zongora hat anyja van, és mindet Bélának hívják.

IMG_2323.JPG

Lipcsében sikerült nem lefotóznom egy gyönyörű állapotú P70-est, mert túl mélyre dobtam a hátizsákba a fényképezőgépet, és mire kiszabadítotottam az esőkabát alól, a kis kétütemű már messze járt - á, nem voltam mérges... Cserébe viszont több emeletes buszt is lekattintottam - velük csak egy baj volt: hogy nem voltak őshonosak. Ez a Büssing DE73 például nyugat-berlini volt, ...

IMG_2349.JPG

... ez meg egy Bristol Lodekka, azaz a "piros angol emeletes busz" kategória egy szép képviselője (köszönet Sam.Joe-nak az azonosításért). Ezen felül láttam még MAN emeletes buszt is, míg Ikarust egyet se. Sic transit a mai turista/násznép.

IMG_2540.JPG

Na, ez viszont kísérteties volt: egy lebontott városrész helyén zöldellő erdőben sétáltam, elértem az egykori Karl-Marx-Platz-ra, ami ma egy mező, egyszercsak bekanyarodott ez a katonai/karhatalmi (fényszóróvédő rács, tetőbúvó, letakart kék villogók!) Robur, és úgy továbbhajtott, mintha még mindig Erich Honecker lett volna az ország ura. Én meg csak pislogtam.

IMG_3061.JPG

Ez az Alfa Romeo Giulia nem volt történelmileg odaillő látvány az egykori NDK fővárosának utcáin (meg különösebben szép se), de azért egy fotót megért. Aznap egyébként egy rakat hasonló korú és jellegű autót láttam Berlinben, mintha mindenki aznap vette volna elő a csikószsolti értelemben vett "közönséges oldtimerjét" - Mercedes W123-asok, B Kadett LS-ek... semmi különös, semmi csillogás, semmi luxus, csak mind eléggé rendben volt.

IMG_3342.JPG

És egy Volkswagen Typ 181-gyel zárnám soraimat; ezzel a furcsa Bogár-féleséggel, a Kübelwagen unokájával. Attól, aki csodálatos állapotú Wartburg kabriókat, speciális Trabantokat és együléses Multicarokat várt ettől a bejegyzéstől, elnézést kérek - sajnos olyanok nem jöttek velem szembe :)

Az automatikus ajánlott oldalak valamiért nem erőlteti őket, úgyhogy manuális link következik: régebbi régiautós/gépsárkányos bejegyzések.

35 komment

Címkék: énblog autók németország képek tatra 603 gépsárkány

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr604776928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Ez az Alfa Romeo Giulia nem volt történelmileg odaillő látvány az egykori NDK fővárosának utcáin (meg különösebben szép se)"

Az első állítás tény, az utóbbi zárójelessel erősen vitába szállnék!
@sako: Az a Julietta nem volt egy sikerszéria, ez tény. A Romeo inkább. Még most is menőbb.
Azok a linkelt Wartburgok viszont gyönyörűek! Talán még élőben is volt szerencsém látni gyerekkoromban. Gellért szálló elé mentünk nyugati autót csodálni suli után a fiúkkal. Nyilván nem ott láttam, bár sosem lehet tudni. Mercikre emlékszem, meg a Citroen cápákra. Igaz, mindkettő volt a család különböző disszidens/nyugaton élő tagjai közt, így ültem is bennük :)
@sako: A Giulietták még szépek voltak, de ez tökre úgy néz ki, mint egy fürdőkád FIAT... Sőt, az szerintem szebb volt:
en.wikipedia.org/wiki/File:Fiat1300_2006.jpg
Egy Alfától csak jobbat vár az ember :) Persze az is igaz, hogy a szépség relatív.
így is csodálatosak ezek a gépek.

balkormányos, angol, de nem angol emeletes busz. ezt szokni kell még.
@Hamster: (Trabi Kübel) Tessék, sírjatok!

www.ridesphotos.com/2012/09/11/espionage-and-proper-winter-attire/
"...cartographer of some sort..." (Facepalm)

"... ez meg valami korai Routemaster, de legalábbis valami régi angol busz."
Ez egy Bristol Lodekka (en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Lodekka) és szerintem értékesebb trófea, mint egy Routemaster, mert az jóval ismertebb. A Buszon című brit sitcomban (www.youtube.com/watch?v=yCwgHht-PKs) is ilyenek szerepeltek, amit én amúgy nagyon csipáztam, de nem sokan ismerik.

Terep-Robur meg egyszerűen bitang!
@Sam. Joe: "Bristol Lodekka"
Low-decker? Wow. Köszi :)
Tátrát lehet látni Párkányban, az esztergomi híd szimmetriatengelyében nyíló magángyűjteményben, ha éppen nem idegbajos a pasas, még bele is lehet ülni. A komárnoi hajógyár igazgatójának a szolgálati kocsija volt.
Ha már szóba került, egy világjáró Multicar www.multicardurchafrika.de/ Üdv
@Hamster: szép volt ez is, s most is az.
"Ez az Alfa Romeo Giulia nem volt történelmileg odaillő látvány az egykori NDK fővárosának utcáin (meg különösebben szép se)"

khm... egy öreg Alfára nem mond ilyet az ember :)
@toto92: Hát, ha nem szép, akkor mondja az ember. Legalábbis énember :) Ez nem szebb egy Zsigulinál, persze tulajdonképpen az se volt csúnya, csak túl sokat láttunk belőlük :)
Nem csak a jólétünket lopta el az " NSZK", hanem az NDK-t is.Életem legnagyobb bulizásai ott voltak.Minden fillérekbe került nekünk, magyaroknak, a csajok meg ....
szép verdák, köszönet!

jól látom hogy a roburos karhatalmista pista fehér kesztyűben vezet?
a rendszám és arc kitakarás valami helyi szabály miatt, vagy csak ziher vasz ziher alapon?
2007-ben Zwickauban a fossá ázott sportrepülőtéren ilyen összkerekes Roburral mentették a szügyig érő sárból, lakókocsistól az elsüllyedt Trabantokat.
Nem viccel a gép.
A Giulia szép. Az igaz, hogy szebb lenne dupla lámpával, de így is szép!
@felucca:
"Tátrát lehet látni Párkányban, az esztergomi híd szimmetriatengelyében nyíló magángyűjteményben,"

Mikor van nyitva? Nem tudod véletlen?
Fiatalkák. A harci Robur,azaz a Robur katonai verziója a Garant.
@mechanikus: Az egy dolog, hogy a Magyar Néphadseregben a Robur LO-t valamiért így hívták, de a Garant igazából a Robur elődje volt: de.wikipedia.org/wiki/Ph%C3%A4nomen_Granit_30K#Granit_32_.2F_Garant_32
@prokee: De csak azért, mert nem volt Csepeljük ;)
Nyugaton ez szerencsére elég általános jelenség Franciaországon át az olaszokon keresztül Hollandia közbeiktatásával Svédországig: volt műszaki kultúra, úgynevezett karbantartás, emiatt egy csomó régi autó megmaradt, ha nem is napi használatban, de megtűrt, hétvégi eszközként. A nyugat-berliniek szintén őrizték a régi autóikat, már 88-ban, amikor ott jártam is sok, akkor 20-30 éves autó volt az utcán, náluk megvan a kontinuitás :-)

Mi lerohasztunk, hurráújraépítünk, megununk, elválunk, elcsencselünk, megint lerohasztunk... Azért furcsa ez a mi szemünknek, ami arrafelé zajlik.
@Csikós Zsolt: Szerintem nyaranta nálunk is látszik ez, bár volt majdnem két évtized, amikor ez csak VW Bogárnál volt feltűnő. Néha olyan régi autókat látok a normál hétköznapi forgalomban csorogni, hogy azt hiszem, félretárcsáztam az időgépet (értelemszerűen nem a telkestrabant és kockalada kategóriára gondolok). Persze valószínűleg ezek nem első-második tulajos gépek, de a jólétnek ez a megnyilvánulása mintha kezdene megjelenni.

Berlinben az volt a feltűnő nekem, hogy vasárnap több ilyet láttam, mint a többi napokon. Ünneplős autók lettek volna? :)
@Hamster:

Hát persze, napi használatban azért ezek elég hamar kimúlnak. A legjobb korrózióvédelem mellett is. Meg emissziós okok miatt is. Némelyiknek csak hétvégi rendszáma (forgalmi engedélye) van.
@Hamster: Pontosan. Robur? "Annak fiam, akinek nincs (bicskája) Csepelje!" A 80-as évek elején sokat jártunk tájfutó versenyekre a SOTE Robur buszával. Sújjjos élmény volt annak ellenére, hogy bement bárhová, ahová egy személyautó be tudott menni, míg az Ikarusszal érkezők gyalogolhattak kilométerszám az utolsó "rendes" úttól a szakadó esőben. A végén meg csak a Robur rángatta ki a flancos buszokat a sárból, mert már a megforduláskor is elásták magukat. Ennek ellenére nem szerettem meg, míg kollégám dobozos D344-eséért máig odavagyok. És az máig használatban van, mint versenyrendező autó, esőálló informatikai bázisként, áramforrásként, és műszaki mentőként. Emlékszem, amikor pár éve a Toi-toit szállító Kamaz elakadt a sárban (szó szerint szar ügy volt), a kis Csepel elé állt, csörlő fel, és a nagy dög már kint is volt az úton. Meg amikor négy kerékkel beesett egy, a hó alatt nem látható pocsolyába. Drótkötél az oszlopra, oszlop 15 fokban megdőlt :-), de a Csepel ment tovább.
@Csikós Zsolt: Khmm... nem kéne neked már a pálmafás nyakkendődet kötni, és a Millenáris felé robogni? :-)
de miért vannak kitakarva a rendszámok? pláne egy buszé. és akkor az elsőn miért nem?
A MiG-23-ról jut eszembe, hogy 1988-ban Ráckevén, az őrsvezető-képzésen is szívesen nézegettük a Tökölről felszállt eszközöket. Néha egész közel jöttek, még haza is írtam, hogy milyen tutikat lehetett látni.

@Csokis: Nekem a Roburból csak annyi maradt, hogy Tatáról valamilyen rendőrségi verseny után jöttünk haza Robur busszal. Feelniges volt kb. 5 évesen...
Robur... Mar ez a nev is milyen durva... :-) Nekem valahogy a Roburokrol mindig a kenyerillat ugrik be, ahol felnottem a pekseg Roburokkal szallitott. Meg a suliba is ez hozta a tejet meg a kenyeret. A formaja engem gyerekkent Darth Vaderra emlekeztetett.
@Hamster: A homlorfalán lévő cimke hírdette ezt fennen,hogy Garant.Amúgy másabb volt a Roburnál a kasznija.
@wombat wombatovics wombatow: Hah, kenyérszállító Robur, az klasszikus volt :)
@mechanikus: Amiket én láttam, azok mind Roburkasztnisok voltak, csak a Roburnak is volt x+1 változata, meg több helyen csináltak ráépítéseket. Biztos maradt a régi időkből Garant felirat, és mindent a Néphadsereg gépeire ragasztottak, de persze az is lehet, hogy konspiráltak, az ellenséges kémeket megtévesztendő :) Egyébként a Robur igazából a gyár neve volt, onnantól, amikor az eredeti tulajdonos beperelte őket, hogy ne használják a Phänomen nevet. Akkor a Phänoménből Robur lett, a Granitból Garant. Szóval igazából a Garant is Robur volt, ennek meg LO vagy LD volt a típusjelzése.
www.neues-forum.info/index.php?title=Robur_LO_2002_A
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Gyakorlatilag bármikor nyitva van, a faszi ott lakik, hajnali hat nyilván felejtős, meg az este nyolc is. A belépő két euro, de ha éppen meglepi az agyfasz, akkor hajlamos kétszer elkérni, nem teljesen százas a faszi....múltkor még be lehetett ülni a Tátrába, két héttel később már nem lehetett, túl kell élni, GARANT-cia nincsen:) Érdemes egyébként megnézni a tévé-nagyítógép-mozivetítő gyűjteményt is bent a házban!
@felucca: Kösz.

Szoktunk a kikötőben ebédelni hétvégente (bableves kolbásszal, knédli pörkölt), akkor beugrok egyik nap.