Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamosfelvonulás a Nagykörúton

2012.11.28. 20:30 :: Hamster

A dél-budai gyülekező után elindult a villamosfelvonulás a Bocskai úttól a Széll Kálmán tér felé. Hogy érdekesebb legyen a dolog, a 125 éves budapesti villamosközlekedést ünneplő tuják a menetrend szerinti Combinók közt robogtak végig a 4-es útvonalán, minden megállóban megállva, az ott várakozók örömére-döbbenetére:

img_8618.jpg

A sort az Amszterdamból hazahozott 2624-es vezette; a citromsárga járgány feltűnő jelenség volt, messze nem csak a villamosbarátok fordultak meg utána.

img_8631.jpg

Öreg verdák, ha találkoznak: Zsiguli balra, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság "S" típusú kocsija jobbra. Utóbbi a színe miatt az egyik legnehezebben fotózható nosztalgia villamos, pláne ilyen szürkeségben. Egyébként ennek a festésnek az emlékére került a klasszikus budapesti flottaszínbe (mely ma már kezd eltűnni) az ablak alatti barna csík.

img_8645.jpg

Szerencsére az 1910-es évektől a BKVT gondolt a jövő fotósaira is :) és világosabb festéssel látta el járműveit, például ezt a "V" sorozatú kocsit, az 1074-est. A háttérben a nagy konkurencia, a Budapesti Villamos Városi Vasút egy 1913-as gyártású "L" kocsija látszik - a cég sárgája máig dominál a városi kötöttpályán.

img_8672.jpg

Egy újabb klasszikus szín: míg más városokban a munkajárműveket általában világos színekre festik, nálunk a szürke a divat - az észrevehetőségtől az oldalfalon lámpákkal megvilágítható fehér andráskereszt gondoskodik. A 7141-es pályaszámú hóseprő villamos egy változatos élettörténetű család tagja: bizonyos példányait az 1900-as évek elejéről származó tehermozdonyokból építették, másokat az 1920-as évek közepén készült Mukikból, de ez a példány újonnan készült 1964-ben.

img_8700.jpg

Na igen, ez így egy klasszikus látvány: az Erzsébet körút hármas UV-val. Egy osztrák villamosfotós úgy foglalta össze, hogy "a Nagykörút az UV-kkal maga volt a Paradicsom".

img_8730.jpg

A ma üzemben levő típusok is képviseltették magukat, és hogy legyen valami csavar, olyan formában, ahogy normálisan nem nagyon lehet látni őket. Ez itt például egy Tatra, melyet bevezetésekor, 1980-ban ugyan szólóban is közlekedtettek, de ez gyorsan elmúlt - ma kettesével-hármasával használják őket.

img_8759.jpg

A hannoveri villamosok viszont pont szólóban jellemzőek (persze egy háromrészes csuklósnál mást jelent a szóló méret, mint egy négytengelyesnél), úgyhogy ezúttal csatoltan robogtak végig a Nagykörúton. A képen azt látjuk, ahogy a szerelvény az Oktogon közepén átkígyózik a Kisföldalatti alagútja fölött.

És itt egy videó is a parádé résztvevőiről, avagy hogy lehet a világ (munkanap, csúcsidőben) legsűrűbben járó villamosvonalát még jobban besűríteni :)

(Folytatás itt)

57 komment

Címkék: budapest videó képek nosztalgia villamos nosztalgiavillamos 125év

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr284931302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kikapcsolom a zenét, mielőtt megnézem a videót (a Tron: Legacy valószínűleg nem menne hozzá :).
Dupla hannoveri nagyon impozáns, el tudnám képzelni köznapi forgalomban is.
Videó elején olyan fürge a 2624-es, mintha üldözne valakit :)
Kár, hogy a kis "bumeráng" villamos nem tud pótkocsival közlekedni. Az a felhúzós-rácsos ajtós pótkocsi: hampage.hu/trams/sinek4/Huvosvolgy-hurok1980.3.15.jpg

Tudom, tudom, nincs már hurok sehol a városban, csak a Moszkván.
de ez a példány újonnan készült 1964-ben.

:))))))))))))))))
De jó volt, kár, hogy nem láttam... A dupla hannoveriek tényleg jól néznek ki, a 80-as, 90-es évek Nagykörútján még modernnek is néztek volna ki. De szerintem nem tudnak nagyforgalmú vonalakat kiszolgálni, túl sok az akadály bennük (dupla ülések, meg én beverem a fejem a csuklóba) legalábbis az 51-esen utazgatva ez jutott eszembe, aztán lehet, megtanulnánk használni. Akkor viszont jók lennének az 1-esre, ha már új szerelvények vásárlása még szóba se került... Dupla KCSV-k közlekedtek valaha menetrendszerűen? Az a szóló Tatra meg olyan, mintha meztelen lenne (bár láttam képeket az 59-esről, amikor így jártak, az is furcsa volt).
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Mivel a Bengálik közvetlen kapcsolásúak (nem távvezérelhetők), ezért legfeljebb döglött kocsi elvontatásakor. Meg persze szegedi különmeneten:
hampage.hu/trams/szeged6/12210200.jpg
@Kicsi Kacsa: Dehogynem tud, csak nincs hozzá való (légfékes, mgasabban levő ütközőjű) pótkocsi hozzá működőképesen.
@Gfx54b: Indulás előtt Budafokon a deltában (a Móriczon nem jártak, a Bocskaitól indultak, ott van vágánykapcsolat a Fehérvári úttal), a Moszkvásról meg talán egyenesen Szépilona kocsiszínbe mentek. Kicsit bizonytalan vagyok, mert poénból felmehettek volna az 59-esre, meg a város felé a János kórháznál is megfordulhattak demonstratíve, és mivel nem voltam mindenütt, fogalmam sincs, nem csináltak-e ilyesmit poénból :)
@walter sobchak: A KCSV-ket eredetileg a Nagykörútra akarták volna tenni, színvonalemelésként, aztán ebből kigyógyultak, sose jártak csatolva (nem is készült elég KCSV, hogy elég legyen, azok is lassan készültek, rosszak voltak). Viszont megvolt a ferencvárosi legenda, hogy "valaki állítólag megint látta az egy szál csatláskábelt, ami elkészült az ilyen üzemhez" :) persze nem tudom, nem volt-e több, hiszen egy sokeres kábelt azért nem atomfizika legyártani.
Nem is tudtam, hogy még 1964-ben építettek mukit, pontosabban hómozdonyt.
Mukira fel lehetett szállni?

jól mutatnak a különcök (csatolt KCSV, szóló Täträ, 3-as UV. a hannoveri jár csatolva?)
@Kicsi Kacsa: márton áron tér, meg szent jános kórház. azaz az 59-es mindkét végn hurokban fordul. (még.)
Óh, ez fantasztikus!
Kint volt a 1303 is?
Kár, hogy a Csufi nem lehetett kint, pedig a menetben lett volna a helye.
@jazzcool: A hatvanas évek közepén kivágták a Beszkárt által átépített, BVVV/BLVV eredetű hóseprőket, gondolom azok pótlására csináltak még pár Hómukit. Hacsak nem néztem félre nagyon a táblázatokat :)
@Yaesu: A Kalefen ott volt, mosolygós, segítőkész mavitésekkel a fedélzeten :)
Nagyon jó. Én előző nap láttam a 2624-et a Hungária körúton. Nagyon aranyos, eltörpül a maiak mellett, de mégis energiagolyó.
De jók ezek a napok! Szeretem! :)
@Hamster: villamosok.hu/nza/7000.html szóval valóban 1964-ben gyártották, összesen kettő készült abban az időszakban újonnan, a többit régi mukikból készítették. én meg - ezek szerint rosszul - azt hittem, hogy mindegyik mukialapanyagból gyártódott.
Éppen a körúton jártam, nagyon tetszett a felvonulás és mivel gyerekkorom óta figyelem ezeket a járműveket egy-két apróságot megemlítenék, bár nem vagyok szakértő. Nem tudom, hogy a 1074-esnek mennyire hiteles az áramszedője, szerintem oda inkább egy lant áramszedő való. Más. Emlékszem szóló UV-ra pl. a 9-es vonalán, hátsó ajtó nyitva, első ajtót a vezető kézzel nyitotta. A régi 1-es vonalán (Szentlélek tér- óbudai kocsiszín), szintén egy szóló UV, de mintha szegecselve lettek volna az oldallemezei. A körúti 4-es és 6-os vonalán még az UV-k is rácsos ajtóval voltak ellátva. Jól lehetett fürtökben lógni rajta. Egy olyan típusra emlékszem pl. Újpestre járt ilyen a Váci úton, de járt ilyen a Rákóczi úton is, aminek középen volt két ajtaja és a peron és onnan lehetett jobbra és balra bemenni az utastérbe. Érdekes és egyszerű volt a viszonylatjelző megvilágítása, nem belső volt, hanem mintha egy íróasztal lámpával világították volna meg. Azt hiszem ennek a típusnak is volt valami beceneve, de úgy látom, hogy teljesen elfelejtkeztek róla. Emlékszem a 2624-eshez hasonlító típusra, aminek egyáltalán nem volt napellenzője és egy másikra, aminek a teljes homlokfal felett volt.
Itt is megkérdezem: a lőrinci iker miért maradt ki a felvonulásból?
@Rocko-: tényleg. János kórház eszembe juthatott volna, hisz ott megy el a 61-es is. Farkasréten régen voltam, főleg a végállomáson, a fene tudja ezeknél, mikor zárnak le egy hurkot, mert zavarja a lakókat (holtakat?) a nyikorgás.
Moszkván ott álltak a Mukik, amikor arra jártam, fel lehetett rájuk szállni, sőt a hókefét is be lehetett indítani. Menekültem a térről, mert az összes gyerek boldogan csörömpölt a bent álló villamosokkal, egy idő után felettébb idegesítő volt. No meg persze a tésztakészítés is várt otthon.
Tegnap is jót 2624-eseztünk :-)
@laci_52: Mert nincs működőképes állapotban, mivel a nagy tengelytávú, nagy kerekű tuják nem közlekedhetnek, csak pár félreeső helyen (az 1074-est előtte lepróbálták, és külön engedélyyel lehetett itt, de ő évek óta Budafokon van már). A Szentendréről (ott áll, a múzeumban) beszállítás marha drága, ezért szerintem érthető módon nem erőltették: beszállítani, működőképes állapotba hozni, majd visszavinni azért, hogy egyszer mehessen, hááát. Persze nagyon klassz lett volna, csak hát a BKV hogy is mondjam, nem lubickol az erre költhető pénzben. A legjobb az lenne, ha a városban lenne a múzeum, csak hát ugye nem használt remizeket eladni és lerombolni haladó hagyomány Budapesten :(
@Gunga Din: Nem engedi egyben megjeleníteni a válaszomat, úgyhogy megpróbálom több részben:

"a 1074-esnek mennyire hiteles az áramszedője, szerintem oda inkább egy lant áramszedő való"
Eleinte ilyen (pantográf) szedővel készültek (mint a hasonló HÉV kocsik):
villamosok.hu/kepek/1xxx/1000/1047a.jpg
csak a Beszkárt alatt lírásodtak be - de a végén megint volt mindkét fajta szedővel:
hampage.hu/kozlekedes/timboric3/Lijn_59_Moszkva_ter.jpg

"Emlékszem szóló UV-ra pl. a 9-es vonalán"
Az igen nagy valószínűséggel Stuka volt:
villamosok.hu/nza/3624-9.jpg

"A régi 1-es vonalán (Szentlélek tér- óbudai kocsiszín), szintén egy szóló UV, de mintha szegecselve lettek volna az oldallemezei."
Az pedig (bár talán a 33A-ról van szó, azaz Váci út - Óbuda kocsiszín) az UZ lehetett, az "alumínium Stuka":
villamosok.hu/nza/3711-33a.jpg
@Gunga Din: "A körúti 4-es és 6-os vonalán még az UV-k is rácsos ajtóval voltak ellátva"
A pótkocsik voltak rácsosak (egy részük), az UV motorkocsik mindig tolóajtósak voltak:
villamosok.hu/nza/astoria-uvp.jpg

"Azt hiszem ennek a típusnak is volt valami beceneve, de úgy látom, hogy teljesen elfelejtkeztek róla."
Bukfencnek becézték, és nem felejtkeztek el róla, csak eléggé leamortizálódtak, és amikor elkezdték kivonni őket (a Bengálik papírforma szerint átépített Bukfencek lettek volna), nem őriztek meg egyet se. A végén pótkocsiból megmaradt egy, de az illetékes azt se gondolta felújítandónak (pedig próbáltuk erőltetni a 75. szülinapján, már hogy a kocsinak), ezért sok évig a szabadban állt, csak idén nyáron hozták be végre a városba, fedél alá (most Zugló kocsiszínben van).
@Gunga Din: "Emlékszem a 2624-eshez hasonlító típusra, aminek egyáltalán nem volt napellenzője és egy másikra, aminek a teljes homlokfal felett volt. "
A Füzesi acélvázas kasztnik sokféle verzióban készültek, és aztán az évek során át is építgették őket, szóval néha ugyanazt a kocsit is lehet régi képeken ilyennek, még régebbin meg másmilyennek látni. Voltak fő csapások, és ezek néha keveredtek. Például volt oldalablak feletti szellőzőkkel, nyitott peronnal:
hampage.hu/kozlekedes/fuzesi/2844.jpg
Szellőzők nélkül, még nyitott peronnal, de szemellenzővel:
hampage.hu/kozlekedes/fuzesi/2562_1.jpg
Szellőzők nélkül, zárt peronnal, szemellenző nélkül:
hampage.hu/kozlekedes/fuzesi/2745~1.jpg (mondjuk lehet, hogy erre a kocsira később felhegesztették a szemöldököt, ez a kép a gyártás helyén készült)
Széles szemellenző, zárt peron, de még van szellőzőkopoltyú a szélvédő fölött:
hampage.hu/kozlekedes/fuzesi/1063.jpg
Keskeny szemellenző és nuku szellőzablak vagy kopoltyú:
hampage.hu/kozlekedes/timboric8/Lijn_59A_Krisztina_korut.jpg
@Hamster: (Egyébként vicces ez a blog.hu: régen ha olyan komment íródott, amiben sok volt a link, és emiatt spam-gyanús volt, akkor a moderálásra várók közé került, az ember az admin felületen tudta engedélyezni őket. Most csak simán kiírta, hogy "a hozzászólás sikeresen elküldve", de se a megjelenő, se a letiltott kommentek közt nem látszik...)
@Kicsi Kacsa: Igen, az marha jó volt, hogy minden csilingelt, folyamatosan. Kivéve amikor felmentem a Várfok utcáról, hogy csináljak egy csilingelős snittet, na akkor elhallagtott mindegyik. Egy idő után egy bátortalan CSINGGG volt, de ennyi :) Egyébként elég zavaró ez, vasúti parádén, Füstiben is minden kisgyerek a kürtöt nyomja-húzza, a csöngőt üti... a múzeumi kocsik kalauzcsengői is a padlóig lógnak néha, mert azt meg a felnőttek rángatják tönkre. Persze azt értem, hogy a gyerekek zajongani akarnak, csak azt nem, hogy nem őrül bele a személyzet :)
Nem akarok hülyeséget írni (jó, tudom, akkor kussoljak :-)) de úgy emléxem, hogy a napellenző mintha csak simán szegeccsel lenne fölerősítve (javítson ki valaki szakértő, ha nem így van), nem a kasztni része úgymond. Mintha ugyanarról a kocsiról is láttam volna ilyen meg olyan képet is, asszem pont az 1000-esről is mintha láttam volna széles napellenzőset is.
Mindenkinek köszönöm az értékes infokat, nagyon jó hogy vagytok és így nem megy minden a feledés homályába. Amúgy a 9-es vonalán járót tényleg Stukának hívták, most már emlékszem. És az UZ-t is felismerni vélem kép alapján, pl. a középső ajtóról és az utastér elválasztó falán az ovális ablakról. Vajon HÉV szakértők is vannak? A HÉV is megérdemelne egy "misét". SAjnos így utólag azt látom, hogy kedves vezetőink főleg régen, de lehet, hogy ma is, igyekeztek-(nek) eltüntetni a múltunk egy darabját ezen a téren is. Mert még a rendszerváltás után is egy sor muzeálisnak mondható járművet semmisítettek meg.
@sako: Minden elképzelhető, sose foglalkoztam vele, hogy hogyan volt rögzítve, de hogy vajon csak úgy menet közben leszedték-e ezeket... Az 1000-es a hetvenes évek közepén még ellenző nélküli volt:
hampage.hu/kozlekedes/heinzheider/Budapest-1000-29.IV.1976-55.jpg
de aztán középső kis ellenzősként ment nyugdíjba:
villamosok.hu/kepek/1xxx/1000/1000.jpg
A kettő közt azért nem csak az ellenző változott, hanem a lámpák, az oldalfal, a parázslámpa, szóval volt ott egy teljes ÁFJ, vagy hasonló. Hogy előtte milyen volt, arra nem emlékszem hirtelen, és képet se találtam.

Annak idején NZA sorbavette a különféle kivetelt az ezreses oldalunkon, lépcsőket, ablakkereteket, miegymást is nézve:
villamosok.hu/nza/1000.html#acelvazas-1000
Láttuk őket vasárnap délelőtt a Vígszínházba menet, tényleg parádés látvány volt, imádtuk:)))

Lehetne gyakrabban is.
@Kicsi Kacsa: igen, pont ahogy írod, sajnos meg akarják ölni azt is. :(
@Hamster: Ja, gondoltam én is, hogy nem jártak csatolva. Bár járhattak volna vegyesen, mint mostanában a 2-esen meg a 24-esen. Amúgy működőképes Stuka nincs jelenleg (egyáltalán bármilyen Stuka) Budapesten?
@walter sobchak: Na, úgy értem, hogy egy csatolt KCSV aztán egy csatolt sima ICS. Bár gondolom nem a példányok hiánya miatt nem valósult meg KCSV-k körúti közlekedése.
@walter sobchak: Csak két roncs van, amiből talán össze akartak rakni egy működképest (jó sok pénz kellene ahhoz):
hampage.hu/kozlekedes/zuglo2005/#3612
Ma reggel (nov. 29. csütörtök) kb. 8:40 körül az Oktogonon láttam a következő menetet:
egy "61"-es járatszámú villamost vontattak, mégpedig két oldalról két Muki közé volt befogva…
Mintha a 4126-os kocsiszámot láttam volna az oldalán, de nem tudtam azonnal felírni…

(Esőkabátban voltam, mert korábban hatalmas zuhé volt, de mire a hátizsákot és magamat is esőszerelésbe tettem, és lementem az utcára, elállt - azóta már a nap is kisütött :-P)

Szívesen leképeltem volna, de nem volt nálam gép - a telefonommal csak egy VGA minőségű homályt kaptam le - azt is már elhaladóban, mert későn ébredtem :-(
@Vakmacska: most már ezt mondom én is. :)

@Mormogi Papa: velvet.hu/blogok/helyszinelo/2012/11/29/a_sinekre_sodrodtak_a_budan_karambolozo_autok/
? mondjuk nem értem hogy miért nem Szépilonába vitték.
@Rocko-:

Szépilonánál mindenesetre érezni lehetett, hogy valami nem kóser.
@Rocko-: Ez mikor volt? Délben minden gond nélkül mentek a villingerek.
@Kicsi Kacsa: nem tom, én is csak a cikkre támaszkodhatok, az f12-kor jelent meg, szóval szerinte, 10 és 11 közt lehetett.
Jó volt ez a kis nosztalgianap:) Azt hiszem sikerült megörökítenem, ahogy megörökíted a felvonulást:
www.youtube.com/watch?v=NkHoetrFT2Q&list=UUA0c3Z1e1TCTle6-r9KZUpA&index=12&feature=plcp
@Hamster: akasztják a hóhért? :)
Azzal egyébként vitatkoznék, hogy ez volna Európa legsűrűbb villamosvonala. Én voltam Isztambulban, hát az ottani villamos ha lehet még a 4-6-oson is túl tesz. Gyakorlatilag csúcsidőben egymást érik a villamosok, úgy, hogy amikor az egyik zárja az ajtókat a következő már ott érkezik mögötte a megállóhoz. Ennek oka, hogy ma még a villamos az egyetlen kötöttpályás összeköttetés két metró, egy elővárosi vasút és a Boszporuszt átszelő hajók között, és ugye egy 12-13 milliós nagyvárosról van szó, el lehet képzelni mekkora forgalom zúdul a villamosra. Aki volt már Isztambulban, az tudja miről beszélek:).
@ruba: azt ugye tudod hol van Isztambul? :)

persze amúgy kampányduma volt a legsűrűbb villamos.
A villamos az európai oldalon van:)
süti beállítások módosítása