Van olyan, hogy az ember kap egy marék régi képet, és gyorsan végigszalad rajtuk, és van, amikor egyetlen képet tíz percekig el tud nézegetni. Ha ez a kép ráadásul még nagy felbontású is, az külön öröm, hiszen ilyenkor nem csak arról van szó, hogy több sárga pixelből áll a villamos oldala, és hogy több kép pixel az ég, hanem a konkrét képi információ mennyisége is nagyobb. Most egy ilyen kép következik, Ab van Donselaartól - tessék rákattintani, nagyobb lesz az élmény:
A Szent Gellért teret látjuk a hetvenes évek második felében. Hol is kezdjem a nézelődést? Villamosmániásként feltűnhet a 63-as villamos Szabadság hídról észak felé kanyarodó vágányainak a helye. Ez a viszonylat '72-ben tűnt el innen (nem szűnt meg azonnal, egy ideig még a Madách térre járt); érdekes, hogy bár a sínek hiányoznak, a helyük megvan. Szintén áll még a közlekedési lámpákat egykor kapcsoló rendőr üvegkalickája - bár szemmel láthatóan használaton kívül. Még mindig villamosmániásként észrevehetem, hogy a villamosmegállónak csak két vágánya van - 1977 és 2002 közt három is volt. És akkor jönnek a finomságok, például hogy a 9-esen és 19-esen közlekedő Ganz csuklósoknak már csak egy áramszedőjük van, de az egykori második szedők (mindkét kocsi korai gyártású, aminek eredetileg kettő volt) helyén még látszanak a porcelán szigetelők. Vagy hogy a távolban az UV szerelvényeknél némelyik kocsi teteje még sárszínű, de némelyik már világosszürke. De ez a kép többet érdemel annál, hogy csak a tujákat nézzük! A szovjet emlékmű értelemszerűen áll még, de számomra igazgalmasabb, hogy látszik a Műegyetem rakparti benzinkút a jellegzetes tetejével is. Mennyit tankoltunk ott gyerekkoromban! De mi az sokkal előrébb, közelebb hozzánk, a Duna felőli oldalon? A piros-fehér valami, kisebb piros-fehér valamikkel? Az is benzinkútnak tűnik! Ez teljesen kimaradt nekem, valaki emlékszik, meddig létezett ez a töltőállomás? És miért? Vajon a szállodához tartozott? Miért volt ilyen közel egy másik kúthoz? Hiszen akkor még a Fővám (Dimitrov) téren is volt kút, ilyen töltőállomás-sűrűség nem volt éppenséggel jellemző az országra!
És még mindig van mit nézegetni! A Soroksári úti modern tömbök, a Nemzeti és a MüPa helyén ekkor még bőven rendezőpályaudvar volt, és nézzük csak meg, mennyi nagyméretű jármű tolong a Petőfi hídon! Ekkor még sehol nem volt az M0 vagy a Lágymányosi híd, úgyhogy fél Európa kamionjai itt mentek át. A kocsiállomány is érdekes: a háború előtti, közvetlenül a háború utáni években ittragadt régiségek már eltűntek, az állomány a KGST kínálatából áll, amit itt-ott színesít egy-egy - talán szintén a Merkúr által behozott - Bogárhátú. Hogy az a Ford honnan jött (a platós Robur előtt (nekünk mögött)), azon agyalhatunk egy sort, de ha nem akarunk, akkor megkereshetjük az elvtársi Volgát, a kombi VolgátMoszkvicsot, a Skoda 110 Rapidot, és az éppen ekkoriban ritkulni kezdő Nagypolszki-tömegek (de komolyan, a nyolcvanas évek közepén már alig lehetett látni belőlük ahhoz képest, hogy mennyien voltak!) egy képviselőjét. Ha megvan a Nagypolszki, akkor megvan a RAF 977-es is, a jóval elterjedtebb kocka-Latvija elődje - az az, ami ebből a szögből körülbelül úgy néz ki, mintha egy idétlen hűtőmaszkkal elrontott VW Transporter lenne :) Érdekes részlet, hogy a kép '77 augusztus előtti, de '76 április környéki vagy későbbi, mert az akkor megnyílt (megnyíló?) Skála Áruházat (akkor még csak egy volt) hirdetik a villamosokon.
Én még ellennék a részletekkel (keresőszavak a teljesség igénye nélkül: pajzsos holdfényjelző, Malév reklám a hirdetőoszlopon, miért ragadt be a Nysa mikrobusz a villamosok mögé, kockás taxi, kalapos lámpa, stb, stb, stb), de inkább hagyok egy kis teret az olvasónak, hátha meglát olyat, amit én nem...
Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!
Az utolsó 100 komment: