Eredetileg csak a tavaly "feltámadt", 2624-es pályaszámú budapesti, és a 260-as pályaszámú debreceni nosztalgia tuja hollandiai tartózkodásáról szerettem volna pár képet mutatni, aztán úgy döntöttem, mesélek egy kicsit az őket megelőző amszterdami magyar villamosokról is:
A győri kocsik
Amszterdam első sorozatgyártott villamosainak (azért fogalmazok ilyen nyakatekerten, mert az első szériát megelőzte egy próbasorozat) villamosberendezését a német Union Elektrizitäts-Gesellschaft gyártotta, számunkra azonban érdekesebb, hogy a 215 kocsi egy részét a győri Magyar Waggon- és Gépgyár építette: konkrétan a 15 és 38, az 50 és 99, illetve a 100 és 154 közötti pályaszámúakat (a maradékot pedig a holland Werkspoor és a kölni Van der Zypen & Charlier).
A "Raab Union" néven is emlegetett típusból (Raab ugyebár Győr német neve) a 144-es pályaszámú kocsi maradt meg, az amszterdami városi villamos akkori kék színében tündöklő kéttengelyest ma is látni néha különmeneteken. A jellegzetes szín ellenére azonban, ha egy holland közlekedésbarátot a "kék villamosról" kérdezünk, nem erről fog beszélni - és a mondanivalója akkor sem fogja nélkülözni a magyar vonatkozást:
Kék villamos
A "blauwe tram" a Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij (Észak- és Dél-Hollandiai Villamostársaság, röviden NZH) városközi hálózatának beceneve volt. Ez a cég méteres (Amsterdam – Haarlem – Zandvoort, Amsterdam-Noord – ‘t Schouw – Volendam/Purmerend) és normál (Scheveningen – Hága – Leiden, Leiden – Katwijk/Noordwijk, Haarlem – Leiden) nyomtávú vonalakkal szolgálta ki a szóban forgó két tartományt, illetve néhány várost (Leiden és Haarlem). A mi fogalmaink szerint inkább HÉV-ről volt szó, mint villamosról, a városiaknál általában nagyobb kocsikkal, melyek szerelvényekbe csatolva közlekedtek. 1923/24-ben a cég új típust szerzett be: nehéz négytengelyes járműveket, melyeket a budapesti Ganz épített.
A látványos kinézetű kocsikat a közönség hamar megkedvelte, a "Boedapester" - azaz Budapesti - néven emlegetett vonatokra az idősebbek még ma is emlékeznek (azért csak az idősebbek, mert az utolsó NZH vonalat még 1961-ben bezárták). Kényelmesek voltak és gyorsak, 70-80 km/h-es üzemi sebességre tervezve. A normál nyomtávon tizenegy motor- és tizenkét pótkocsiból (A401-411, B401-412), méteres nyomtávon hét motor- és tizenhárom pótkocsiból (A451-457, B451-463) álló flottának ráadásul "kistesója" is volt: a kisebb méretű és lassabb "Kis Budapesti" kocsik (A501-512, B501-515). A darabszámoknál kicsit bizonytalan vagyok, mert voltak normál nyomtávú kocsik, amiket méteresre alakítottak, de nem akarok nagyon belemenni, mert félek, hogy így is túl száraz a szöveg ;)
Namármost a kék villamosok bejártak az amszterdami belvárosba is, méteres nyomtávú vágányaik helyenként fonódva együtt haladtak a normál nyomtávú városi villamossal - a fentebbi diavetítésen az útvonalukat láthatjuk, méteres nyomtávú Nagy Budapestiekkel. Míg a kisebbik budapestiekből egy darab se maradt, a nagyból egy pótkocsi ma is látható az egykori haarlemi kocsiszín sarkában kialakított múzeumban (már amikor nyitva van).
A "budapesti villamos" tehát Amszterdamban nem feltétlenül sárga-fehér tujákat jelent - de jelenthet akár azt is:
Sárga villamosok Amszterdam utcáin
Elérkeztünk 1987. június huszonhetedikéhez, amikor a gyanútlan turista a Dam egyik oldalán, a királyi palota előtt (!), az Új Templom (Nieuwe Kerk) oldalán egy budapesti villamosmegállóba botolhatott. És hogy még szürreálisabb legyen a kép, a megállóban egy budapesti 23-as villamos várakozott indulásra:
A képen látható favázas kéttengelyes Ab van Donselaar tulajdonaként, holland villamosbarátok üzemeltetésében volt jelen; számos egyéb régi villamos társaságában járta az utcákat...
... sose kerülve túl messze a szintén BKV-s 2624-estől. Tessék megnézni a budapesti villamosok iránti rajongás jeleit: az iránytáblát, a viszonylatszámot, az oldaltáblákat, a magyar nyelvű feliratokat... Tervezem, hogy egyszer leírom a teljes sztorit, de most csak egy kicsit gyönyörködjünk ebben a képben!
Még egy kép a Váci út helyett a Rembrandtplein felé kerülő 55-ös villamosról. És hogy kapcsolódjak egy korábbi bejegyzés témájához: tessék csak megnézni jobboldalt a SKY feliratot! Az bizony az Escape Club homlokzatát díszítette, ahonnét a csatorna számos zenei műsorát közvetítették, például a Coca-Cola . Ezen túl villamosmániásként fellelkesít a távolban látható, -tgömbölyű orrú villamos is - most, hogy a 2624 ismét Budapesten van, kellene hozni egy olyat is ide, nem? :)
"A Tévinform hírei: A 30-as villamos forgalmi okok miatt a Gubacsi út helyett a Plantage Middenlaanon át éri el a pesterzsébeti Szabótelepet. Kérjük Kedves Utasainkat, hogy bérletük vagy jegyük mellett ne felejtsék otthon kék útlevelüket sem!"
És zárásul még egy kép: Amszterdamban ugyan nincs olyan állandó kiállítás jellegű múzeum, mint nálunk a szentendrei, van viszont múzeumi villamosvonal, amit egy felhagyott vasúti mellékvonalból építettek át maguknak holland közlekedésbarátok. Ezen a vonalon láthatjuk a 2624-est, nagyjából abban az állapotban, ahogy Budapestről megérkezett: kopottan, rozsdafoltosan, budapesti áramszedővel. Úgy tudom, utasforgalomban sosem járt ez a kocsi itt, jó tudni, hogy próbamenetként azért megjáratták rajta!
A sárga villamosokat ábrázoló fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - és kérlek, ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!
Ez megy most