A minap a vasárnapi villamosünnepet ajánlottam az olvasó figyelmébe a kamaraerdei háztáji szafari park kapcsán, most pedig megemlíteném, hogy szombaton is várható nosztalgiaprogram, igaz, más jellegű: nyílt nap lesz a troligarázsban! Ennek örömére válogattam ki néhány trolis képet Geoffrey Tribe '69-es és Peter Haseldine '76-os budapesti felvételei közül.
Az Ikarus 60-as csuklós trolikat a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) főműhelye építette a hatvanas évek első felében Ikarus 60-as trolikból (első rész + villamosberendezés) és selejtezett MÁVAG Tr 5-ös buszokból (hátsó rész). Meglepően sokáig, 1976-ig közlekedtek, és a képek alapján (élőben sajnos már nem találkoztam velük) nem feltétlenül kényelmes, de igen jellegzetes járművek lehettek. Megnéznék élőben egy ilyet - talán roncsokból össze lehetne egyet rakni, hiszen ezen jószágok egy része túlélte a selejtezését: tartózkodóként, öltözőként vagy hétvégi telekre vett bódé formájában.
Egy másik csuklós, előtte pedig egy szóló (kéttengelyes) Ikarus 60T. A trolik ma nem itt kerülik meg az akkor még Felvonulási tér névre hallgató Ötvenhatosok terét: ha jól tévedek, a nyolcvanas évek közepén tették át őket a Dvorák sétány - Olof Palme sétány útvonalra.
Az Ismeretlen Öltözőmester szobra ("Uram, uram, itt felejtette a törölközőjét!") előtt haladó ZiU-5-ös a kép készítésének pillanatában még talán egy éves se volt...
...akárcsak Peter Haseldine 1976-os képén a "hatszázaska", az egyetlen budapesti szóló Ikarus 200-as troli (Ikarus 260T1). Ő is házi építés volt: a BKV egy üres Ikarus kasztniba pakolta bele egy kiselejtezett ZiU-5-ös villamos berendezését. Az ötlet egyébként nem egyedi: az elektromos cuccok könnyedén túlélik a kocsiszekrényeket, így később csuklósból készült is egy sorozatnyi (Ikarus 280T.T1/92 - mely azonban nem azonos a ma is üzemelő csuklós Ikarus trolikkal). Sőt: az utóbb említett Ikarus-Ganz csuklósok némelyikének alkatrészei lehet, hogy nemsokára alacsonypadlós Ikarus kasztniban fognak tovább élni. A 600-as amúgy jelen lesz a bevezetőben említett trolis nyílt napon, ki lehet próbálni, vélhetően ez lesz az egyik ráhordó jármű!
És legyen kép egy 435-ös Ikarus troliról is... ha értetted ezt a viccet, akkor elég hülye humorod van közlekedésbarát vagy - ha nem, semmit nem vesztettél ;) Érdekes a kontraszt az öregnek kinéző troli, és a háttérben látható - a dollárboltokat üzemeltető Konsumexnek, és egy másik külkeres cégnek, a Metalimpexnek épülő - irodaház-komplexum közt, nem?
Nem lehet teljes a nosztalgiázás a tavaly év végén kivont ZiU-9-es nélkül: a 805-ös kocsi a kép készítésekor vadonatúj volt, és némileg másként nézett ki, mint ahogy a típus üzemeltetése végén festett. Tőle balra a duplalámpás Moszkvics is jellegzetes darab.
Szintén ott lesz a szombati trolis nyílt napon az 573-as ZiU-5-ös, amit itt a később megszűnt 71-es vonalon láthatunk, a Skála-Metró helyén működött Marx téri trolivégállomáson. Van egyfajta hangulata ennek a képnek, nem? Szinte érzem a szagokat, és hallom, ahogy a troli szuszog, illetve a háttérben a 47-es/49-es villamos csattog...
Hatalmas köszönet szeretnék mondani a fotósoknak: Geoffrey Tribe-nak és Peter Haseldine-nek!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek! A képek továbbpublikálása csak a fotósok engedélyével lehetséges - a lementésük, majd saját név alatt a facebookra feltöltésük pedig nem azt jelenti, hogy az illető az idő múlásának jó szemű krónikása, hanem hogy tiszteletlen a képek készítőivel szemben.
Ez megy most