Valaki szomorkodott a kommentekben, hogy a vasutas témák nem olyan érdekesek, mintha villamosokról írnék, hát most megpróbálom úgy kavarni a dolgot, hogy annak ellenére vasút legyen az írás tárgya, hogy villamosról írok - és még egy kis belsőégésű pöfögés is beleférjen :)
Ez itt egy Combino. Sőt, mivel a legkisebb verzióról van szó, nevezhetjük Bambinónak is. A "DUO" felirat a jármű orrán arra utal, hogy felsővezeték nélkül is elvan. És valóban: ha megnézzük, a sín fölül teljesen hiányzik a madzag. Nordhausen városa rendelt három ilyet az ezredforduló körül, a városi villamoshálózat és a nagyvasúti pályaudvar mellett végződő, a Harz hegységet feltáró méteres nyomtávú vasúti hálózat egyik vonalának összekötésére.
A jármű alapvetően egy sima alacsonypadlós tuja - lenne, ha nem lenne benne a képen látható doboz. Ez tartalmazza a komplett dízelmotor+generátor+vezérlőegység+tüzelőanyagtartály+tűzoltórendszer kombót. A városon belül sima villamosként közlekedik, aztán a pályaudvarnál lehúzza az áramszedőt, beröffenti a V8-as BMW turbódízelt, hogy aztán a méteres nyomtávú vasúti síneken robogjon 11 kilométert Ilfeldig.
Ez az üzemeltetési mód tulajdonképpen kísérlet volt, de lassan tíz éve működik (a képek 2004-esek), szóval a helyieknek a jelek szerint bejött. Azóta másutt is csináltak hasonlót, például Kasselben komolyabb méretben alkalmaznak hibrid tram-train megoldást. Egyébként itt a vasúti szakaszon a villamosok mellett az üzemeltető társaság dízel motorkocsijai, tehervonatok, sőt, gőzösök is közlekednek, tehát időnként lehet olyan keresztezést fotózni, hogy a kitérő egyik vágányán villamos, a másikon gőzös áll. Mivel amikor ott jártam, még nem volt kamerám, csak más videóját tudom betenni arról, hogy milyen hangulata van, amikor a kisvasút sorompója mögött elrobog egy ilyen gép:
Ez megy most