Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (158) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (959) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (330) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (57) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (148) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (14) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (440) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (945) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (347) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Combino, amiben egy BMW lelke szunnyad

2013.11.05. 15:00 :: Hamster

Valaki szomorkodott a kommentekben, hogy a vasutas témák nem olyan érdekesek, mintha villamosokról írnék, hát most megpróbálom úgy kavarni a dolgot, hogy annak ellenére vasút legyen az írás tárgya, hogy villamosról írok - és még egy kis belsőégésű pöfögés is beleférjen :)

06130073.jpg

Ez itt egy Combino. Sőt, mivel a legkisebb verzióról van szó, nevezhetjük Bambinónak is. A "DUO" felirat a jármű orrán arra utal, hogy felsővezeték nélkül is elvan. És valóban: ha megnézzük, a sín fölül teljesen hiányzik a madzag. Nordhausen városa rendelt három ilyet az ezredforduló körül, a városi villamoshálózat és a nagyvasúti pályaudvar mellett végződő, a Harz hegységet feltáró méteres nyomtávú vasúti hálózat egyik vonalának összekötésére.

06130063.jpg

A jármű alapvetően egy sima alacsonypadlós tuja - lenne, ha nem lenne benne a képen látható doboz. Ez tartalmazza a komplett dízelmotor+generátor+vezérlőegység+tüzelőanyagtartály+tűzoltórendszer kombót. A városon belül sima villamosként közlekedik, aztán a pályaudvarnál lehúzza az áramszedőt, beröffenti a V8-as BMW turbódízelt, hogy aztán a méteres nyomtávú vasúti síneken robogjon 11 kilométert Ilfeldig.

06130084.jpg

Ez az üzemeltetési mód tulajdonképpen kísérlet volt, de lassan tíz éve működik (a képek 2004-esek), szóval a helyieknek a jelek szerint bejött. Azóta másutt is csináltak hasonlót, például Kasselben komolyabb méretben alkalmaznak hibrid tram-train megoldást. Egyébként itt a vasúti szakaszon a villamosok mellett az üzemeltető társaság dízel motorkocsijai, tehervonatok, sőt, gőzösök is közlekednek, tehát időnként lehet olyan keresztezést fotózni, hogy a kitérő egyik vágányán villamos, a másikon gőzös áll. Mivel amikor ott jártam, még nem volt kamerám, csak más videóját tudom betenni arról, hogy milyen hangulata van, amikor a kisvasút sorompója  mögött elrobog egy ilyen gép:

24 komment · 1 trackback

Címkék: youtube utazás németország képek

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1005614248

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tram-train: a karlsruhei modell 2013.11.29. 09:28:41

A múltkor mutattam néhány képet a Harz-hegység kisvasútjára kijáró nordhauseni Combinóról, most jöjjön a vonatként viselkedő villamosok nagyágyúja: a karlsruhei Stadtbahn! Először azonban beszéljünk arról, miért is akkora szám, ha villamos közlekedi...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

azért egy v8-as bmw-t hallgatni villamoson, az az élvezetek halmozása :)
Van ennek elerhető jellegrajza?
Az erdekel, hogy nem nagyon félre terhelt? Ha jol látom az egyik kerék "pár" fölött van a motor, de...

Mask
Erről eszembe jut a valaha értelmesebb napokat látott V. Dávid, aki annak idején azt javasolta, hogy az M2 felújítása során az Örs vezér terénél a metrót és a HÉV-et kössék össze, használjanak olyan járműveket, amelyek mind légvezetékről, mind alsó áramvezető sínről táplálhatóak.
Milyen kár, hogy amióta döntési pozícióban van, azóta csak a buszok átfestettetésére telik tőle.
@Siposdoktor:
Az, hogy ő mit mond, az egy dolog. Hogy mire van pénzünk, az egy másik dolog.
Amúgy meg:
www.bkk.hu/fejleszteseink/elokeszitesi-projektek/
én voltam, köszönöm!

a motor hangjáról hallhatunk felvételt? :D

soros hibridként üzemel amúgy, vagy direkt a meghajtás?

mibe fáj egy ilyen?
ápropó, M pakettel kapható?

@milliliteratura: pláne ha röfögtetik. :D

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: jó pénzért én is mondok bármit.
@Rocko-: mibe fáj? az attól függ, az ültetett füstüveges tekertórás vagy megkímélt gyári állapotú érdekel :)
@Rocko-: persze hogy van m-paketos is. az a combinóM.
(csípnéd a négy karikát az orrán, mi? :)
@milliliteratura: új, mindenképpen! :)

"persze hogy van m-paketos is. az a combinóM."
nem CoM///bino? :)))

ha már négykarika, akkor V12 TDI. :) annak ide volna is értelme.
@Rocko-: A szövegben szereplő hibrid nem a hubrid kocsikra utal, hanem arra, hogy Kasselben a tram-trainek egyen/váltóáramúak, plusz még némelyikben dízelaggregát is van. Ebben emlékeim szerint nincs meghajtású célú aksi, a motor generátort hajt, az meg megy rá a sima villamosrendszerre, a hajtás sípolása ismerős is. Gondolom, ha ma csinálnák, vagy nagyobb járművön, akkor aksi/supercap is lenne benne.
@Rocko-: szerintem ha elékerülsz a belső vágányon, a v8 is le tud villogni meg tolni a (vas)útról :)
nem kell ide 12 kalap, izé cilinder.
@Hamster: "a motor generátort hajt"
igen, erre gondoltam, köszi.
hu.wikipedia.org/wiki/Hibridaut%C3%B3#Soros_hibridhajt.C3.A1s

@milliliteratura: no replacement for displacement. :)
@Rocko-: Röfögtetni nem röfögtetik, de a vezérlés elég vicces volt, hiszen amikor állt fél órát a külső végállomáson, akkor is dolgozott a motor, mert ugye klíma meg minden, aztán meg elinduláskor, gyorsításkor mindig teljes gáz, mint valami boyracernél. Viszont ugye ez sokkal jobban gurul, mint egy autó, szóval akkor gáz le. Az ember azt gondolná, összehangolják, hogy ha nem kell teljes áram, akkor a motor se pörög teljesen, de vélhetően mégis, aztán a szaggató gondoskodik a többiről, mintha a felsővezetőkből dolgozna. Kíváncsi lennék, hogy ehhez képest a kasseli milyen, ár csak azért is, mert az komolyabb méretű villamos. Videó alapján induláskor az is Bzmot:
youtu.be/QEiJZsre66Q?t=1m43s
de a kérdés az, hogy milyen menet közben. Mondjuk itt tetszik, van hangja, de teper is ezerrel:
www.youtube.com/watch?v=nTO_4lyymno
@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Mindössze 639 milkó elég arra, hogy okosakat mondjanak? Hurrá!
Néhány éve még ellenzéki volt Ötödik (V.) Dávid, akkor még tudta h mit is kéne csinálni és hogyan.
Idézek az Ön által bejelelölt linkből: "A munka végeredményeként 2014-re olyan új, indítható beruházás állhat készen, mellyel a HÉV mai szerelvényei lecserélhetők...
illetve megvalósulhat a 2-es metróval való összekötés"
Vagyis a 2-es metró új szerelvényeit lecseréljük mégújabbakra?
Fúúú, ez durva
@Hamster: hmm, érdekes amit mondasz, hiszen ha soros hibridként megy, nem pedig direkt meghajtással, akkor elvileg elég a motor optimális fordulatán használni, tehát nem kell felpörgetni. viszont az is igaz, hogy a klímához pedig elég egy alacsonyabb terhelés is.
@Siposdoktor: Az Alstom szerelvényekbe gond nélkül mehet egy 6. kocsi amin van áramszedő, vagy szintén +1 kocsival mehetnek át a 3-as vonalra. Mert ugye te sem gondolod, hogy a meglévő flotta fogj kiszolgálni a teljes vonalat Gödöllőig. Amúgy 600 millát nem olyan nehéz elkölteni egy projektre, pl egy forgalomszámlálás önmagában milliós tétel. Egy mérnök mindenféle járulékokkal önmagában van vagy 4-500k forint havonta. A tervezőirodának van haszna rezsije, egyéb költségei. Összejön az.
@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: A link szerint 3,1 milliárdot költenek (EU-s pénzből) tervekre, álmokra. Ehhez csak annyit, hogy a 4-es villamos Kosztolányi Dezső térig történő meghosszabbítása kb a 70-es évek közepe óta napirenden van A táv nincs 1 km! Amit ennyi idő alatt tanulmányokra vagy tervekre elköltöttek, abból ez a vonal kb ötször megépülhetett volna! Az említett 3,1 milliárdból azért jó néhány, igen ramaty állapotú pesti villamosvonalat helyre lehetne hozni. Érdekes módon a németek nem tervezgetnek évtizedekig, hanem pl ezt a hibrid villamost egy Alsóröcsöge puszta-Karakószörcsök vonalon megcsinálták, majd a hibákat elemezték a problémákat kijavították. Gondolom fele annyi áron mint ha ez nálunk történt volna. Ja és működik!
A videón a sorompólecsukásos résztől megijedtem :)
Kéne ilyen a 61-es és az 59-es vonalára, azzal mehetnénk Balatonra a Délin át :)
Természetesen az 59-es járna az északi parton, az bírja a hegymenetet :)
Nem lenne sokkal lassabb, mint amúgy...
@Gabesz9: "a 4-es villamos Kosztolányi Dezső térig történő meghosszabbítása kb a 70-es évek közepe óta napirenden van"
Biztos? Én a saját álmodozásunkon és vonalhúzogatásunkon kívül nem nagyon hallottam róla. Jó lenne, ha lenne, logikus is lenne, és hely is volt hozzá, de ez még nem jelenti az, hogy tervezték is. Szerintem a Döbrentei térről a Hegyalja úton át az Apor Vilmos térig menő villamos is komolyabban "napirenden van".
@Hamster: A kasseli egész komoly cucc. Amikor Kassel Hbf-en beröffentette a mester, kb olyan Desiro-feelingje volt. És ott a vezérlés sem így van megoldva, tehát nem voltak fura felpörgések.
@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

Foglalkoznak is ezzel a témával a projektnél, de egyékbént ugye ha megi s valósul mindez akkor sem fog minden vonat Gödöllőig/Cinkotáig elmenni, lesznek betétjáratok, amik ugyanúgy az Örsig mennek csak. Azokat meg ugyanúgy kiszolgálhatja a jelenlegi Alstomok egy része. Pár átmehet a 3-asra. A GHÉV felújítása meg amúgy is szükségszerű, sokáig már nem halogatható dolog, az MXA-k lecserélése is, még úgy 5 év és ott is olyan gondok lesznek mint voltak az öregedő metrókocsiknál a 2-esen. Új járművek kellenek, új bizt. ber teljesen felújított pálya, cinkotai kocsiszín teljes felújítása stb. Ezek kellenek mindenképpen akkor is ha nincs összekötés. Majd fél milliárd erre rámegy alsóhangon is, ehhez képest már minimális többletköltség az az előrelátás, hogy ha úgyis új jármű kell akkor már olyan legyen, ami alkalmas metróalagútban is közlekedni, metrópályán, metróüzemben ill. az új bizt. ber is alkalmas legyen erre, hogy metróüzemű járműveket kiszolgáljon. Ahhoz a fél milliárdhoz képest ez az újabb pár milliárd már semmiség. Ha pl. építesz egy házat 20 millió ft-ért a semmiből akkor hülyeség 50-60 ezret kb. megspórolni a külső szigetelésen.
Azért én a vonatos postjaidat is nagyon bírom :)
"Ez az üzemeltetési mód tulajdonképpen kísérlet volt, de lassan tíz éve működik"

"Semmi sem olyan állandó, mint az ideiglenes megoldások"
@cso zsi: Abban az értelemben nem kísérlet, hogy ne lenne állandó. Társadalmilag, közlekedésszervezésileg kísérlet, és bevált. Előtte volt technikai kísérlet, egy GT4-esbe pakoltak aggregátot, csak aztán rendelték a Duo Combikat.
süti beállítások módosítása