Múltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből.
Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A kereszteződés északnyugati sarkán még állt a Weisz áruház épülete, szemben a Dohánygyár épületében pedig a Budapesti Rádiótechnikai Gyár működött - ma többek közt az Index.hu lakik benne. A kép tippem szerint '76-os, azaz balra a fák mögött már a Flórián Üzletház is működött, a Vörösvári út viszont még keskeny volt és kockaköves. Bónuszként a 2000-es ikerkocsi mögött egy ZAZ 968-as, azaz kopoltyús Zaporozsec is látható.
Játék az ablak tükröződésével a Bútorraktár kitérőben, Pestszentlőrinc szélén, az Ipacsfa utcában. Ezek is ikerkocsik, csak öregebb kinézetűek, mint a Flórián téren látott - a jobbra látható szerelvény hozzánk közelebb levő kocsiját 1912-ben építették és '80-ban selejtezték.
Még egy klasszikus beállítás az 51-esről: a villamos vágánya keresztezte a lajosmizsei vasútvonalat, a kereszteződéshez pedig bakter dukált, sorompóval, alakjelzővel. A sínnek ezen az oldalán a vasútnak volt őrháza, a túloldalon pedig - ha jól látom - egy villamosvasúti kuckó áll. A sorompótól balra az a tábla meg pont úgy néz ki, mint egy közúti STOP tábla - esetleg a földdel többé-kevésbé fedett síneken autók is eljöttek néha odáig, vagy csak a villamosnak szólt?
Ez a kép elsősorban villamosmánok számára érdekes, úgyhogy naná, hogy szeretem: a kéttengelyes motorkocsi két különböző típusú pótot vontat: a hátsó 1912-ből származik (amikoris valahogy így nézett ki - '55-ben aztán acélvázasították), előtte meg egy modernebb győri pótot látunk, ami szinte alacsonypadlósnak néz ki a két kocsi közt :) A helyszín az Üllői/Ecseri sarka, a metróépítés idején.
Ezt a képet akkor szoktam belinkelni embereknek, amikor előadják, hogy "az ezresek márpedig líra áramszedősek voltak". Persze, egy részük az volt, de nem mindegyik ám :) Ráadásul a kocsik egy része eredetileg is a ma használtakhoz hasonló szedővel épült. Ez a kép '79-ben készült, a rajta látható kocsik ekkor 67 évesek voltak, de még hátra volt nekik négy év. Az 59/A akkoriban a Moszkva tér és a Farkasréti temető főbejárata között járt, májustól júliusig a pálya építése miatt (78-79-ben felújították az egész 59-est), ősszel pedig halottak napja környékén.
Az előző képen látható kocsikkal ellentétben az 1063-as gyakorlatilag az 58-as vonallal együtt ment nyugdíjba: '77. január elsejével selejtezték; a vonal csak néhány nappal bírta tovább - ahogy az a melltábláról kibetűzhető, a járat ekkor - '76 őszén - is már csak Budagyöngye és Zugliget közt járt. A kocsi elég régi kivitelű: a szélvédő fölött széles napellenző, afölött szellőzőkopoltyúk, fényszóró helyett pedig még fényvetője van. A vonal se volt sokkal jobb állapotban: az utolsó hetekben egyetlen vágányon ingáztak a villamosok, az utolsó napokban pedig már fel se mentek a végállomásig, csak a Libegőig. Tim még pont jókor járt Budapesten, hogy megörökítse ezt a szomorú hangulatot Szépilonánál - szerencsére ekkor még a végállomásig is fel tudott menni, hogy ott is készítsen egy hihetetlenül hangulatos képet.
A 8-as végállomása az újpesti piacnál, egy szépséges Csepel tornyoskocsival. Ebből a fajtából, ami a "csőrös Csepel" kései modellje volt - talán D450-es? -, nem láttam túl sokat; jó, hogy volt, akinek sikerült munkában elcsípnie. Néhány éve a szentendrei múzeum mögötti susnyásban állt egy hasonló - ha még megvan, jó lenne talpra állítani!
Favázas pótkocsik, kései bogárhátú és a "zsámbéki templom" egy képen a Lehel téren. Van esetleg valaki az olvasók közt, aki meg tudja mondani, miféle egyenruhások közelednek felénk? Úgy értem, kicsit pontosabban annál, hogy "valami katonák" :)
Egészen hihetetlen, hogy ez a forgalom nélküli, dús fasorok közt futó utca a Váci út, közvetlenül a Dráva utca/Dózsa György kereszteződése előtt! Pedig az: a fák mögött sejthető állványzat a Fővárosi Vízművek székházának építkezéséhez tartozik. A két középbejáratú pótot vontató 1606-os motorkocsi szintén nem kispályás: "eredetijét" 1897-ben építette a Schlick, acélvázasítását '56-ban végezték, és ebben a formájában '81-ig közlekedett. Vajon a trapéznadrágos, őőőő... hölgy (?) mögött látható ballonkabátos férfi milyen hirdetéshez tartozott? Valami detektíves filméhez? Vörös Október Ruhagyár, Május 1. Ruhagyár, vagy valami hasonló? Esetleg Alkalmi Áruház?
Óbudával kezdtük, Óbudával fejezzük be: 11-es villamos kanyarog a katonai amfiteátrum romjai mellett a Nagyszombat utcában. Nem is akármilyen: egy Stuka! Bontás és építés nyomai mindenfelé: balra hátul egy cementszállító MAZ, jobbra frissen ledózerolt házak maradványai, előttük bitumenmelegítő kályha. Nem lehetett ekkor már sok hátra a Pacsirtamező (akkor Korvin Ottónak hívták) utcai villamosnak se...
Ha eszetekbe jutott valami: emlék, kiegészítés, pontosítás a képek, helyszínek kapcsán, ne tartsátok magatokban, lehet kommentelni - a megosztásokat pedig előre is köszönöm!
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Tim Boricnak!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Ugyanitt szeretném megjegyezni, hogy a képek lementése, majd saját néven a facebookra feltöltése egyszerre szomorú divat és igen nagy tiszteletlenség a képek készítőivel szemben.
Ez megy most