Beleakadtam egy kopott filmtekercsbe nemrég: a 2001-es, esetleg 2000-es gárdonyi Bogár-találkozón lőttem el. 200-as, nagyszemcsés filmről van szó, amit vagy a kis automata gépem nem tudott kezelni, vagy a film anyaga romlott le azóta, de alig tudtam valami értékelhetőt lescannelni róla: fakó, alulexponált, színtelen, életlen volt majdnem minden kocka. Viszont ami rajtuk van, az kedves a lelkemnek, úgyhogy most bogarazni fogunk :)
Nem vagyok spíler a témakörben, de azért már gyerekkorom óta figyelem, hogy mennyire nem egyformák ezek a mókás jószágok. Ez itt körülbelül az a verzió, amiből a legtöbbet láttam. Ha nagy hülyeséget mondok, javítsatok ki, de a hátsó lámpa még kicsi, az ablak viszont nagyobb, a motorháztetőn van kiemelkedés és a rendszámtábla-világítás "orra" kicsi, úgyhogy a hatvanas évek első felére tippelem. 1200-as? A találgatást persze nehezíti, hogy simán cserélgették az alkatrészeket a kocsikon, szóval lehet, hogy csak a motorháztető hatvanas évekbeli, a többi későbbi :)
Na, ez itt viszont valószínűleg tényleg egy régebbi modell: kicsi a hátsó ablak (de már nem "perec"), kicsi a hátsó lámpa is. Ötvenes évek közepe? Érdekes, hogy az ajtó mögött látszik az index elődjének mondható intőkar helye...
... de magát a kocsit upgrade-elték valódi indexlámpákkal - ezek azonban nem a később megszokott helyre, a sárvédő tetejére kerültek, hanem a fényszórók alá. Érdemes azt is megfigyelni, hogy a szélvédő viszonylag kicsi, ...
... ez a későbbi modelleken nagyobb lett. A képen látható kocsi életkoráról, származásáról viszont semmit nem tudok mondani, mert a nagy első- és hátsó ablakok mellé döntött ablakú fényszóró, és a búrába rejtett indexlámpa tartozik. Biztos volt ilyen is, bár első látásra tuningolt kocsinak tűnik, ...
... ami hátulról még gyanúsabb. Jól sejtem, hogy a résre nyitva levő motorháztető (és a két plusz kopoltyúsor) az eredetinél nagyobbra cserélt motor miatt van?
Na, ezen a bogáron hátul a típusjelzés vajon mi? 1300? Esetleg 1500? A szám maga utóbbinak látszik, de a motorháztető meg régebbinek. De persze annyi helyen annyi darabot, annyi változatot gyártottak, hogy tulajdonképpen kár próbálkoznom az azonosítással. Igaz, elszórakoztatom magam vele :)
Gyerekkoromban ezt a fajtát neveztem "öreg szeműnek", mögötte (nekünk balra) meg egy "új szemű" (függőleges fényszórókarimájú) áll. Egyébként szerintem kevés autónak áll jól a kétféle szín, de a bogarak pont közéjük tartoznak.
A Karmann Ghia a bogár áramvonalas tesója volt. Nem volt erős, de szerintem az egyik legszebb autó, amit valaha gyártottak.
Nem lehetne teljes a visszaemlékezés egy "bogárbusz", avagy Typ 2, avagy VW Transporter, azaz T1, avagy "Bulli" nélkül. A kép színhelyességéért nem kezeskedem, bár ez a típus aztán tényleg mindenféle festést megélt :) És hogy legyen végre valami szakszerű is a bejegyzésben, álljon itt a vonatkozó TotalCar adás:
Ez megy most