Kőbánya-Kispest metró/vasútállomás a részleges lebontásakor már vagy két évtizede a kosz, a káosz és a közbiztonságtalanság terepe volt. Minden egyes zugába vagy beköltözött valami (általában kétes kinézetű) elárusítóhely, vagy valaki ott aludt/csinált maga alá. Rossz volt átmenni rajta, rossz volt ott lenni, és rossz volt belegondolni, hogy a reptérről a városba tartó külföldieknek ez volt az egyik első élménye a fővárossal kapcsolatban!
Pedig klassz kis hely volt ez 1980-ban - meg még pár évig utána is -, nagyságrenddel barátságosabb és tisztább, mint a Déli, a Körtér, vagy nagyjából bármi más, ahol akkoriban megfordultam. Az ember leszállt a buszról, mozgólépcső vitte fel, és a vasút-metró átszállás is olyan minőségű volt, hogy azt akkoriban Bécsben se oldották volna meg különbül.
Aki nem hiszi, nézze meg: az én képemen már zárt részek eredetileg világosak, hatalmas ablakokkal burkoltak voltak! Kép innen.
Persze a plázás megoldás is látványos volt, legalábbis nem sokkal a megnyitás után - a kérdés az, hogy milyen lesz harminc év múlva. Meg az, hogy ez kiderül-e egyátalán, a pláza ugyanis a jelek szerint nem igazán sikerült gazdaságosan működtethetőre.
Lehet, hogy ezen a környéken az ilyen bódék a kereskedelem fenntartható méretű egységei? Esetleg a világgazdasági válság zavart be? Vagy az, hogy egy metrómegállóval odébb már volt egy nagy pláza?
Sokan persze a komplexum kinézetével se tudtak megbarátkozni, pedig ennek a burkolatnak előnye, hogy ha elöregszik, a szerkezet különösebb megbontása nélkül le lehet cserélni valami modernebbre/másra. Végül gyakorlatilag ez is történt vele. Nekem amúgy tetszett, hogy sárga volt, nem egy tipikus színválasztás :)
Amit még szerettem, az az a lehetőség volt, hogy anélkül tömegközlekedjen az ember, hogy beleakadna az autókba. A buszokról a metróra, a vasútról a buszokra közúti forgalom keresztezése nélkül lehetett átszállni, tágas kilátófolyosón át. Csak hát nem volt olyan gazdája, aki vigyázott volna rá, ráadásul a gazdájának sem volt olyan gazdája, aki rászólt volna előbbire, hogy más dolga is van, mint minden egyes négyzetméter bérbeadása.
Innen nézve az akkori modernet mai modernre cserélték, marad tehát a "harminc éves" kérdés, ti. amit már írtam, hogy hogyan fog öregedni az új kinézet, hogyan fogják bírni a beépített anyagok. A szintbeli kereszteződés nélküliség szerencsére megmaradt, ráadásul részben (de tényleg: miért csak részben?) fedett helyen, bár ismerőseim szerint mozgólépcsőből keveset építettek be.
Ami a metró része körül látható, az továbbra is csak borítás, alatta ott az eredeti szerkezet. Még ez a nem túl frekventált lépcső is megmaradt :)
A szabadjára engedett káosz a kétezres évek közepén: buszok, körülöttük mindenfelé autók, park, kitaposott fűvel. Azt látom, hogy a tervezők nem találták el a különféle áramlási irányokat, és utólag senki nem is erőlködött, hogy javítson a helyzeten, hogy alkalmazkodjon a változásokhoz. Ezen a hozzáálláson pedig változtatni kellene, mert hiába bontanak le mindent, és építenek újat a helyére, egyszer az új dolgok is megindulnak ezen az úton. Aztán volt még itt zöldterület, össze-vissza fákkal (nem tudom megmondani, hány fajta, de az egyik ekkora, a másik akkora, az egyik zöld, a másik kopasz, szóval semmi harmónia nincs a látványban), és persze rozsdás korlátok is, mert festegetni errefelé csak a graffitiseknek volt kedve - ők viszont "társadalmi munkában" még a tetőre is felmásztak :-/
Még egy kép a 10ker.blog.hu-ról: üvegfolyosós modern csoda a még nem teljesen kész átszállóhelyen. Ugye nem kell mondani, hogy egész más hangulata volt ennek a folyosónak?
És persze sajnos a felújítás is tipikusra sikeredett: a BKV-s részen a sárgát fehérre, a nyolcszög-ablakokat négyszögletesre cserélték, a Kispest felőli részre felhúztak egy plázát, a MÁV rész meg maradt, ahogy volt:
Ki mit gondol, mit kellene csinálni ezzel az egész hóbelebanccal? Egyátalán működik a tömegközlekedési része? Nem járok itt eleget ahhoz, hogy ezügyben nyilatkozni merjek, de a neten sok panaszt olvastam. És ki mit hallott, vannak tervek a vasúti rész frissítésére, vagy legalább felújítására? És mi lesz, ha esetleg bezár a pláza: megint minden elindul a lejtőn, az üres helyeken pedig megint felbukkannak a fura alakok az előző felállásból? Nemrég valaki azt mesélte, hogy már az új átszállófolyosóból is elkezdtek területeket levágni, tényleg így van? Mert ha igen, akkor akár meg is tarthattuk volna a sárga műanyag KöKit :-/
Ez megy most