Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Földalatti Vasúti Múzeum járművei: faborítás, fémborítás, pótkocsi

2014.04.12. 07:00 :: Hamster

Gyerekkoromban imádtam a Deák téri aluljáróból nyíló "kisföldalatti múzeumot", de ma már annyira körbeépítették pékséggel-miegymással a bejáratát, hogy szerintem sokan nem is tudják, hogy ott van.

IMG_3401.JPG

Egy gyerek számára rettentő izgalmasan hangzott, hogy azért olyan keskeny és hosszú a kiállítási tér, mert igazából egy darabka felhagyott alagútban vagyunk: az egyik vágányon állnak a régi szerelvények, a másik vágány helyén sétálunk mi.

Ugyanezért aztán nem egyszerű fotózni, pedig a kiállított járművek igazán érdekesek. Legelől a 19-es pályaszámú, faborítású kocsi áll. A "faborítású" jelző arra utal, hogy a vonal megnyitására az azt építtető két cég, a BVV és a BKVT különböző kivitelű kocsikat rendelt a Siemens&Halske és Schlick cégektől: előbbi fém, utóbbi fa borítással.

Persze igazából ennél nagyobb különbségek is voltak (forgóváz, motorok, vezérlés, méretek), de a leglátványosabb eltérés mégis a kocsiszekrény borítása volt, és ez a legvégső időkig megmaradt. Arra is felhívnám a figyelmet, hogy az eredeti kivitel mennyire más volt, mint ami ott áll a múzeumban: az ugyanis gyakorlatilag az utolsó forgalmi állapot, kicsit "régiesítve".

IMG_3413.JPG

Nyilván a múzeum megnyitásakor nem volt pénz szinte teljesen újraépíteni a kocsit, ezért nem állították vissza például az egyszárnyú ajtót, viszont több ülőhely van bennük...

... mint a néha közlekedő 11-es nosztalgia kocsiban, ami viszont részleteiben sokkal szebb - mivel '94-ben újították fel. Talán érdekes, amit valahol olvastam egyszer, hogy 1897-ben pont a 11-es és a 19-es részvételével kapcsolt üzemmel kísérleteztek, amihez átmenetileg valamiféle távvezérlést kaptak. A Siemens ekkor valószínűleg már a berlini metróhoz fejlesztgetett, gyakorlatilag a budapesti földalatti volt a cég kísérleti és bemutatóüzeme.

IMG_3414.JPG

A legtöbben valószínűleg nem figyelnek erre, de számomra egzotikus érdekesség az "S" kapcsoló, ami a faborítású kocsikban volt eredetileg. A kereket és a kurblit együtt kellett kezelni, ami érdekes kihívás lehetett - később le is cserélték olyanra, mint ami a sima villamosokban volt. Érdekes, hogy a Közlekedési Múzeumnak a jelek szerint volt egy megőrzött kapcsolója, amit visszaépítettek ide?

IMG_3412.JPG

A beöltöztetett próbababa kicsit gyermeteg, a régi plakátok viszont klasszak!

A 19-es mögött az 1-es pályaszámú, fémborítású kocsi áll, gyanúm szerint nagyjából úgy, ahogy '73-ban kivonták a forgalomból.

Eredetileg körülbelül így nézett ki: a faborítású kocsikkal ellentétben sárga fémborítása volt, a főkeretet pedig borsózöldre festették. A szimpla fényszórókat a BSzKRt cserélte duplára - érdekes, hogy ennek ellenére úgy gondoljuk, hogy a kisföldalatti mindig is "dupla szemű" volt.

IMG_3425.JPG

A BKV matricához elvileg korabeli utasok dukálnának, de a cilinderes bábú véletlenül rossz kocsiba szállt :) Valakinek vannak emlékei, hogy tényleg így nézett ki az utolsó években ez a kocsi, vagy valamennyire azért visszarégiesítették?

IMG_3435.JPG

A szóló motorkocsik a háború után már nagyon szűknek bizonyultak, ezért az ötvenes években a Füzesi főműhely kéttengelyes pótkocsikat épített hozzájuk.

IMG_3442.JPG

A villamosberendezés a motorkocsik egyik végéről lett áttéve ide, ettől kezdve motor és pót csak együtt járhatott. Pontosabban voltak kivételek: a 19-es megmaradt szólónak, a 9-est és 17-ast pedig selejtezték a hatvanas években, ekkor volt némi átrendeződés.

IMG_3450.JPG

A bejegyzés végére egy kis formatervezési bravúr 1960-ból: ez a hangszóróburkolat elementáris, főleg ebben a színben, és ezzel a fadobozzal fölötte :)

A múzeumot '75-ben létesítették, sajnálatos módon ugyanabban az évben bontották el a 20-as számú kocsit is, amit 1896-ban a király számára készítettek reprezentatív kivitelben. A járműpark egységesítésekor kivonták a forgalomból, de '43-ra úgy megnőtt a forgalom, hogy minden járműre szükség volt. Ekkor visszavették a Közlekedési Múzeum gyűjteményéből; Stuka forgóvázakkal korszerűsítve '44 januárjában állt forgalomba. A fura jószágot aztán '59-ben ismét törölték az állományból, így sokaknak homályos élményeik lehetnek arról, hogy volt egy olyan kisföldalatti, aminek két ajtaja volt. Elbeszélések alapján a hatvanas években múzeumi felújításra küldték, de a forgóvázait elvették, így - mivel nem volt kiállítható állapotban -, inkább félretették a vágóhídi műhelyben. Állítólag ugyanezért döntöttek úgy '75-ben, hogy ha úgyse lehet kiállítani, akkor inkább vágják szét. Bolond idők :(

Régi képek: villamosok.hu, http://digitus.itk.ppke.hu/~szema/FJFVV_von.html

25 komment

Címkék: képek nosztalgia kisföldalatti

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr265875631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Első emlékeim az 50-es évek legvégéről valók. Az Epreskert közelében laktunk, így a Bajza utca földalatti megállóhoz jártunk leginkább. Világosan emlékszem arra, hogy a kocsikban volt kocsikísérő, aki a kétszárnyú (igen, az volt!) ajtók kallantyúját felemelve két kézzel nyitotta a két ajtószárnyat, majd a fel- és beszállás után zárta, rákallantyúzott és egy rövid bőrszíjat - a végén fa fogóval - megrántva jelezte a vezetőnek: "kész a kocsi, mehet". (Kalauznak nem mondanám, volt a fabódékban jegyet is áruló ember - de jegyellenőrzésre a kocsiban nem emlékszem. Az is rémlik, hogy Édesapám azért gyűjtögette a lyukas kétfilléreseket, mert nagyon bosszantotta, hogy a 17 Filléres jegyárból - talán a gyermekjegy volt annyi? - sohasem adtak vissza neki arra hivatkozva, hogy nincsen aprójuk… Az 3 Fillér volt jegyenként. Akkoriban egy gombóc fagylalt vagy fél liter pattogatott kukorica - gyarak voltam még :-) - 50 Fillér volt.)
A jellegzetes félkörrel kanyarodó sárga-barna fa padokra sokszor térdeltem fel és néztem vagy az alagút falát, vagy - vasárnaponként - a Hősök Tere után az alagútból kibújva az ország első betonhídját (ezt persze akkor még nem tudtam, de ma is áll mint műszaki emlék), az Állatkert megállót a felső átjáróval, majd a tavat megkerülve a végállomást.
Akkoriban az a vicc járta (még), hogy a föld felett jobboldaliak vagyunk, a föld alatt viszont baloldaliak. A valóságban persze font pordítva volt :-) Aztán a hetvenes évek elején a MFaV is irányt váltott…
Sziasztok!

Azt valaki meg tudná esetleg mondani, hogy kerültek ezek a járművek ebbe a múzeumba? BEmentek, majd befalazták? Vagy daruval felülről?

Kösz!
Üdv!
Ráerősít az izgalomra, hogy a múzeum végében hallani (meg érezni), ahogy mennek az alagútban a vonatok.
@gaborbalk: Úgy hallottam, a legutolsó "új" kocsiknak más ívű kanyar kellett, ezért itt a régi nyomvonalnak ezt a darabját "kerítették le" múzeumnak. A régi kocsik így egészen természetes módon, saját kerekükön gurulhattak ide - majd az alagútszakaszt lezárták. De nem teljesen - a végén nyitható.
(Az egész pálya legszűkebb kanyarja van a Deák téri megállónál, meg a végállomás előtt...)
@Mormogi Papa: Ezt az átalakítást az ötvenes években csinálták, hol voltak akkor még az új kocsik? A múzeumi darabokat pedig utólag, daruval emelték be.
@Mormogi Papa: @gaborbalk: Ledaruzták, még valahol képet is láttam róla.
Régebben volt egy ház a Deák tér sarkán, amelyet a háborúban lebombáztak, később pedig elbontották. A régi nyomvonal ezt a házat kerülte meg, így a terület felszabadulása lehetőséget adott az eléggé szűk ív korrekciójára.
szerintem ijesztőek a bábuk.
Manapság újra be lehet menni a kiállított kocsikba? Legutóbbi ottjártamkor a teremőr hölgy épp arról panaszkodott, hogy be kellett zárniuk a kocsikat, mert a "kedves" látogatók lopkodták a mozdítható alkatrészeket.
Én már kisgyerekként is azt sajnáltam, hogy ezek be vannak zárva oda, nem közlekedhetnek.
Ezzel ma is így vagyok, különös tekintettel arra, hogy pótosból nem maradt nosztalgia :-(
Talán kiskamaszként voltam ott utoljára. Nem voltak még kirakati bábuk, de a kocsikba sem lehetett bemenni. Viszont egy dolog nagyon megmaradt bennem: az a jellegzetes illat. Nem nevezném szagnak, mert nem kellemetlen. Gépzsír, vagy gépolaj, a kezelt, öreg fa illata keveredett össze.
@Hamster: Igen, ezt az alagútszakaszt az M2 építésekor választották le, még 1955-ben. Az a vidám, hogy a falon Gizella tér van, az pedig a Vörösmarty tér régi neve. A kocsikat a múzeum létesítésekor daruval engedték le.
Kicsit bővebben erről: www.bkv.hu/hu/muzeumok/foldalatti_vasuti_muzeum_budapest

Arra viszont nem emlékszem, hogyan nézett ki a megálló 1955 és 1972 között? Van erről valami kép?
@Rocko-:
Nem ijesztőek, inkább bájosan bumfordiak, mint egy csehszlovák bábfilm. Bár a női bábok úgy néznek ki, mint a transzvesztiták :)
Nosztalgiázom: kisgyermekként Édesapámmal gyakran mentünk át a Lövölde térről a földalattihoz (akkor még csak így hívták). Mindig azt kunyeráltam, hogy várjuk meg a "királyi" kocsit, aminek jellegzetes volt az eleje-vége: a forgóvázak félig ki voltak tolva a kocsiszekrény elé és jellegzetes, barna , domború volt a borításuk. Sajnos, ritkán volt forgalomban. Kár, hogy nem maradt meg az utókornak. Évekkel később pedig, a barátom "kallantyús" volt a járaton.
Imádtam utazni ezeken a kocsikon.
@lobster thermidor: Emléjszem, 10-12 éves voltam és a kisföldalatti fordított közlekedési iránya miatt a Városliget helyett a Vörösmarty téren kötöttem ki. Nagyon tetszett a szaga. Kátrány, fa, amperszag...
Amikor felújításra bezárták, akkor már nagyon tele volt graffitinek hazudott ótvarsággal. Egy kollégámat valami újdonsült tévécske riportere pont erről kérdezte. Ő negatívan szólt a dologról. A "riporter" megvédte a firkálókat, mondván:ez egy lehetőség arra, h az ember kimondja, amit nem mer. Erre a kolléga: Már miért ne lenne szabad kimondani azt h "Edda"?
Mondanom sem kell, a vele készült riportot aztán hiába vártuk viszont a képernyőn...
Szia Hamster!

A Közlekedési Múzeumnak nem csak ez az egy darab S kapcsolója van, hanem ezen kívül van még kettő a Tatai úton a raktárban. Saját szememmel láttam, fotóm van róla. Tehát 3 darab biztosan létezik.

Üdvözlettel: Szeberényi Márton
@Hamster: @toto92: A betett link szerint valóban daruzták - a téves információért a köszönet a Földalatti Vasúti Múzeum egyik munkatársát illeti :-P Az utóbbi néhány évben többször is meglátogattuk (sok más közlekedési kiállítást és múzeumot is), az egyik alkalommal az a hölgy, aki a belépőjegyeket is árulta, meg teremőrködött és vezetett is, szóval ő mondta, miközben a falon túl dübörgött az áthaladó szerelvény. Ilyen "hangkulissza" mellett igencsak hihetőnek - mi több, logikusnak tűnt a magyarázat…
Mikor pedig a múzeumot megnyitották, én éppen egy (forgalmi szempontból) jóval csendesebb város egyetemének padjait koptattam.
@yomsisi: Hétköznap, mikor alig volt látogató, egy másik hölgy elővette a lakatkulcsokat és beengedett minket meg még vagy öt embert a kocsikba. Lehet vagy két éve.
További kiegészítés: Medveczki Ágnes is írt a jól ismert tanulmányában (A Millenniumi Földalatti Vasút, 39-41. oldal) egyértelműen leírja, hogy az összekapcsolt motorkocsik együttes működtetését egy-egy járművezető látta el, úgy, hogy egymás között a pályacsengővel kommunikáltak.
@Mormogi Papa: A daruzás: osztalykirandulas.hu/szabadidos_program--budapest--szabadido=8961

Más: ez egy normál alagútszakasz volt. Minden oszlopon volt egy ilyen kis csigás díszítés? Az alagútban? Wow? És miért van az oszlop feletti rész rácsozva?
A pékség, kürtőskalács már bezárt a múzeum bejárata mellett, a helyükön lesz egy BKK ügyfélközpont, ha minden jól megy hasonlatos mint a Baross téren, akkor majd normális bejárata lesz a múzeumnak is (sajnos csak egyszer és régen láttam látványtervet). Ami most van a metró bejáratnál a kínai helyén az csak ideiglenes ügyfélcenter, valamint a volt pénztárban most ideiglenesen viszonteladó lakozik amíg meg nem kezdik az átalakítást, amit elvileg nyárra tervez befejezni a cég.
Én is gyerekkoromban jártam utoljára ott a múzeumban. Akkor még volt oldalt a falon egy Budapest térkép, rajta legalább hat metróvonallal. Meg van az még, vagy leszedték már? Az akkor négyes metró útvonala mennyiben egyezik a megépültel? (kérdezhetném úgy is, hogy a megépült nyomvonala egy negyven? éves terv alapján készült?)
Most olvastam, hogy bezár három hónapra:
www.bkv.hu/hu/kozlemenyek/vasarnapig_latogathato_egyelore_a_bkv_foldalatti_vasuti_muzeuma_a_deak_teren
Valaki nem tudja, miért? Ráadásul "előre láthatóan három hónapra", ami akármit jelenthet...
@Hamster: Ilyen ügyfélcentrumot építenek a deák térre is, máshova fog kerülni a ki/bejárata.
süti beállítások módosítása