Április végén ismét megrendezték a Goldtimer Nyílt Napot a budaörsi reptéren, én meg természetesen megint kimentem rá. Úgy sejtem, várható néhány bejegyzés a fűben látott régi autókról a közeljövőben, de most inkább a rendező Goldtimer Alapítvány régiségeit villantanám fel. Tudom, már mindegyik szerepelt itt a blogban, de nem baj, mert jó rájuk nézni :)
Kezdjük mondjuk a Podvával, azaz a Po-2-essel - ezt a típust a később egy másik repülőgép által híressé tett U-2 jelzéssel kezdték gyártani még az 1920-as évek végén. A kiképző/futár/megfigyelő szerepkörökből a végére mezőgazdasági permetező és vitorlázó vontatógép lett, de a második világháborúban még bombázásra is használták: főleg éjszaka törtek velük sok borsot a németek orra alá, amikor leállított motorral bevitorláztak a táborok fölé, ledobtak pár bombát, majd hazapöfögtek - valószínűleg ez volt az első lopakodó bombázó :) A HA-PAO azért nem ennyire régi, a világháború után építették Lengyelországban (így a típusjelzése is igazából CSS-13). A nyolcvanas évek közepén állították helyre; a felújítás motorja Császár Károly volt, aki 1986-ban a gép kormányánál halt meg: a budaörsi repülőnapon tartott légibemutató közben szívinfarktust kapott, a gép könnyen javítható sérüléseket szenvedve hozta le a földre már élettelen testét.
A HA-LIX a magyar technikatörténet csodája: az 1949-es gyártású utasszállító nem csak megmaradt, de a kilencvenes évek végén kezdve egy lelkes csapat repülőképessé is tette. És még nincs vége a csodáknak: ma is repül! Nem kényszerült földre, nem kellett eladni külföldre (azt hiszem, ebben az esetben ez speciel lehetetlen is lenne, mert a gép a Közlekedési Múzeum tulajdona), hanem újra és újra a levegőbe emelkedik, a Malév színeit viselve. A szovjet licenszgyártmány eredetije, az amerikai DC-3-as egy-egy működő példánya is ritkaságszámba megy, de Liszunov Li-2-esből jelenleg nincs is több repülőképes, és ez még komolyabbá teszi az Alapítvány teljesítményét. És bár ez a gépet is csillagmotor hajtja, mint a Po-2-est, ez egy komoly utasszállító, a mai óriások őse; már az is élmény, ha elrepül az ember feje fölött pár száz méterrel. És nem viccelek, aznap Pesthidegkúton megtette ezt kétszer is, mi meg úgy örültünk neki édesapámmal, mintha nem néztük volna előtte órákon át :)
A harmadik csillagmotoros csoda a Rubik R-18c Kánya volt - őt is egy olyan Svecov M11-es hajtja, mint a Po-2-est, de egy számmal mégis komolyabbnak tűnik. Manapság újra sokat beszélnek a Bűvös Kockát tervező Rubik Ernőről, szerintem néha a papájáról is kellene, aki - többek közt - ezt a gépet tervezte! Egyébként érdekes, hogy bár a motor alapvetően ugyanaz, mint a Po-2-esben, a gépnek összességében mégis más a hangja repülés közben: valahogy erőteljesebbnek tűnik. Indításkor, guruláskor persze ez is csak kerepel és durrog - és nem lehet nem szeretni, hisz olyan, mintha egy rajzfilmből lépett volna elő :)
Kis zsebkamerám most is nálam volt, úgyhogy megpróbáltam a hangulatot és a hangokat megörökíteni. Nemrég valamelyik bejegyzés alatt valaki rácsodálkozott, hogy milyen viccesen tud egy csillagmotor szólni, nos, itt is megfigyelhető a jellegzetes hangzáskép. A befejezést szerintem a legtöbben fel fogják ismerni, előtte ilyesmik láthatók:
0:03- Po-2 gurul ki felszálláshoz, tessék nézni a szárnyvégnél megfogós kifordítást!
0:19- Így a földön a Kánya hangja is gyakorlatilag ugyanolyan: prep-rep-prep-rep-PUKK-prep-rep-prep-rep
0:38- A Li-2-es világháborús stílusban indítja a motorjait, jellegzetes sivítással, majd nagy dörgéssel
1:09- Kánya felszállás közben - az előtérben elhúzó kettes VW Golf nem az oldtimer találkozóhoz tartozott :)
1:21- A Rubik R-11 Cimbora a változatosság kedvéért teljes csendben siklik, hisz vitorlázó - az erősen csúsztatott leszállás pedig szinte helikopteres.
1:40- Éles kontrasztként a Li-2-es cseppet sem csöndes, amikor az ember feje fölött húsz méterrel elszáll :)
1:52- Ez se csillag: egy jellegzetes boxermotoros Cessna
1:58- A Po-2-es épp visszaérkezik sétarepültetésről.
2:08- Megint nem csillag: a Zlin 43-asban logó soros motor dolgozik.
2:19- A Li-2-es újabb körre indul. A sok kis fekete pont nem képhiba, csak a nagy madár a mindenféle nünükék lelkivilágát is felzaklatta :)
2:39- Kánya érkezik vissza sétarepülésről, a rezesbanda meg csak fújja, csak fújja. Félelmetesen klasz hangulata volt, ahogy az öreg gép mögött a távolban a másik öreg is épp leszállt.
2:57- Újabb sétarepülés vége, motorleállítással.
3:26- Nem kérek elnézést ezért a rossz viccért - a banda tehet róla, miért kellett nekik John Philip Sousa Liberty Belljét játszaniuk? :)
És egy programajánló: aki olyan szerencsés, hogy most szombaton nem kell dolgoznia, Budaörsön megnézheti-hallgathatja ezeket a gépeket, sőt, akár repülhet is velük!
A Goldtimer Alapítvány ismét lehetőséget nyújt repülési múltunk egy részének jobb megismerésére a Po-2, Rubik Kánya és Li-2 repülőgépekkel, május 10-én, szombaton 10 órás kezdettel a Budaörsi repülőtéren.
Jelentkezés: info@goldtimer.hu címen, vagy 2499518 telefonon.
További információ: http://www.goldtimer.hu/repules.html
Ez megy most