Elvileg emlékezhetnék régebbi müncheni villamosokra is, de akárhogy erőltetem, ennél a "széles arcú" típusnál öregebb nem rémlik utasforgalomban:
Ráadásul valószínűleg ez - a P típus - is csak azért tűnt fel annak idején, mert erősen emlékeztetett a gyerekkoromban Újpesten, később pedig Szegeden, Miskolcon és Debrecenben látott Bengálikra. Valós kapcsolat persze nincs köztük: a müncheni kocsik az 1959-ben bemutatott brémai GT4-es "rövidcsuklós" utángyártásai, azaz meglehetősen korszerű járgányok (voltak akkor), míg a Bengálikat a Fővárosi Villamosvasút Füzesi Árpád Főműhelyében 1961-től barkácsolták, már a "gyártáskor" elavult színvonalon (mentségükre szóljon, hogy ekkoriban a hasonló kapacitásgondokkal küszködő nyugati üzemek is hasonló megoldáshoz nyúltak).
A müncheni "P kocsikat" 1967 és 69 közt szerezték be, és tulajdonképpen már rég el kellett volna tűnniük a forgalomból, azonban mivel a 2009-ben beszerzett utód, az S típus - másnéven a Variobahn - műszaki gondok miatt sokára kerülhetett csak forgalomba, az akkor még meglevő néhány darab kapott egy kisebb felújítást, hogy üzemben maradhasson.
Manapság már csak a 21-es - illetve tanítási időszakban a 22-es - vonalon bukkannak fel menetrend szerint (és csak munkanapokon), én is itt igyekeztem megörökíteni őket. A meglehetősen modern eszközökkel üzemelő müncheni tömegközlekedésben különösen öregnek tűnnek ezek a járművek, de tisztességgel dolgoznak - bár gyakran hallani kipörgő kerekeket, állítólag azért, mert csak a teljesítményük maximális kihasználása mellett tudnak lépést tartani az alacsonypadlósok tempójával. Kíváncsi vagyok, még mennyi ideig lesz szükség rájuk!
PS: Azt nem tudom, hogy Temesváron üzemelnek-e még a Münchenből használtan odakerült kocsik: ha valakinek van információja erről, írja meg kommentben!
Ez megy most