Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Bernauer Strasse - a Berlini Fal emlékpark

2014.10.20. 18:00 :: Hamster

Nemrég végignézhettük a Bernauer Strasse átváltozását városi utcából éles fegyverrel őrzött börtönkerítéssé - most nézzük meg azt, hogyan őrzik mindennek az emlékét!

IMG_2736.JPG

A változások idején - teljesen érthetően - mindenki azt akarta, hogy a Berlini Falnak nyoma se maradjon. Még én - aki tizenvalahány évvel a ledőlése után jártam először a városban - is látom, hogy egyre kevesebb tárgyi emléke marad a kettéosztottságnak, és ez így van jól. Ezzel együtt sokan arra is rájöttek, hogy egy töredéket meg kell őrizni a Falból, különben ötven év múlva már senki nem fogja elhinni, hogy ez az őrület tényleg létezett!

Gedenkstätte Berliner Mauer.jpgGedenkstätte Berliner Mauer“ von Jess & Peter aus Geneva, Switzerland - Flickr. Lizenziert unter CC BY 2.0 über Wikimedia Commons

Ez a gondolat vezetett a Berlini Fal Emlékhely létrehozásához, melynek fő exponátuma nem más, mint a halálsáv egy darabja, acélfalak közé zárva. Értjük, ugye: falak közé zárták a Falat, nagyjából úgy, ahogy annak idején otthagyták az őrzői. Ide nem lehet bemenni, csak az utca túloldaláról lehet benézni egy erre a célra épített toronyból.

IMG_2739.JPG

Az emlékhely lehetőséget ad arra, hogy megízlelhessük, milyen lehetett egy ilyen építmény árnyékában élni - a halálsáv például így nézett ki "kelet" felől. Persze annak idején nem sétálgathatott akárki csak úgy mellette, és különösen rizikós lett volna fotózni: ez volt a "hátországi fal", a létesítmény igazából őrzött oldala! A zárt rész mellett egy park jellegű, bejárható szakaszt is találunk:

IMG_2745.JPG

Ahogy sejthető, ahol csak lehetett, igyekeztek minél szélesebbre húzni a "keleti" és "nyugati" oldali fal közti részt, ennek estek áldozatául a Bernauer Strasse házai, és a ma is meglevő evangélikus temető egy része. A képen a hátországi fal valahol a bal szélen lehetett; mellette nem sokkal a jelzőkerítés húzódott. Ez a Vasfüggöny elektromos jelzőrendszerére hasonlított: ha valami (valaki) hozzáért, bejelzett a közeli őrhelyekre - mivel a kerítéseken véletlenül nem lehetett átjutni, az ilyen jelzést igen komolyan vették. Mellette a járőrutat, és a mindig kivilágított ellenőrzősávot láthatjuk. Kiskoromban nagymamám mesélt nekem a Falról, melynek felfoghatatlanságát azzal érzékeltette, hogy egy este a szállás ablakán kinézve azon töprengett, hogy "miért van annyira kivilágítva az az autópálya, ha senki nem is jár rajta?". Csak másnap jött rá, hogy a halálsávot látta...

IMG_2743.JPG

A járőrút és a külső fal közt újabb akadályok (a helytől függően árkok, tankcsapdák, kutyák), majd a homokkal borított nyomsáv következett. A "német-német" határral ellentétben itt ugyan nem volt aknazár, de éles tűzparancs igen - a határőrök még 1989. februárjában is agyonlőtték a nyugatra szökni próbáló Chris Gueffroyt. Ő volt a Fal utolsó közvetlen halálos áldozata (azért fogalmazok így, mert egy hónappal később Winfried Freudenberg hőlégballonos szökés közben vesztette életét). Ilyenkor mindig arra gondolok, hogy nálunk akkor már rég a Danubius Rádió szólt, a Sky Channelt néztük, Bécsbe utaztunk Commodore-t és Gorenje hűtőt venni...

IMG_2742.JPG

Az emlékpark részeként visszaépítették a már említett temető vörös téglakerítésének egy részét is. Látható, hogy a Fal ettől kissé hátrébb állt, tehát a hírhedt fehér betonkerítéstől "nyugatra" eső néhány méter is már a "kelethez" tartozott. Ennek praktikus oka volt: így a fal javítását a saját területükön tudták végezni; az más kérdés, hogy az elvtársi bizalom jegyében a falat építő/javító munkások és katonák mögé erre az időre egy további kerítést húztak:

MauerBernauerStr2.jpgMauerBernauerStr2“ von Original uploader was Yagosaga at de.wikipedia (Original text: Eckhard Etzold) - Transfered from de.wikipedia Transfer was stated to be made by User:Ddxc. (Original text: selbst fotografiert). Lizenziert unter CC-BY-SA-2.0-de über Wikimedia Commons

Ez volt a múlt, aminek '89/90-ben szerencsére vége szakadt. A Bernauer Strasse ma egy nem túl forgalmas utca a belváros szélén, ahol az M10-es villamosvonal rögtön kétszer is áthalad a Fal egykori nyomvonalán, az '85-ben felrobbantott Megbékélés temploma helyén pedig emlékkápolna áll.

IMG_2773.JPG

És bizony már tényleg nehezen hihető, hogy itt egykor emberek haltak meg...

15 komment · 1 trackback

Címkék: berlin németország képek berlini fal

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr236653519

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fallal és anélkül, harmadik rész 2016.02.09. 18:46:03

Előző rész: a Potsdamer Platztól a Niederkirchner StrasséigMásodik rész: a belvárostól Treptowig A Fal egykori helyével foglalkozó sorozat befejező részében a Berlin-Mitte városrészt északról határoló szakasszal szeretnék foglalkozni. Az alábbi térkép...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Abszurd agyrém. Ilyen amikor ostoba emberek kerülnek hatalomra. Akárhányszor is írsz erről, egyszerűen még mindig nem tudom felfogni, hogy hogy lehetett idáig eljutni.
pont hogy nem voltak ostobák - ez a világpolitika, a világhatalmi játszma. ha ma állna úgy a helyzet, újra megtennék, bár a háború már inkább gazdasági.
@retek: @cradbox: retek mondata az embertelen emberek hatalomra kerülésével igaz. valóban nem voltak (túl) ostobák, de minden emberséges rész hiányzott belőlük. gátlástalan gyilkosok voltak ezek egytől-egyig. és sajnos az is igaz, hogy ma is megtennénk, hiszen ma is megtesszük. nem berlinben, hanem mogadishuban, dél szudánban, afganisztánban, palesztínában vagy az amerikai campusokon. és ezer más helyen. vajon milyen kataklizma kell majd ahhoz, amiből majd tanulunk? olyan, amit nem él túl az emberiség?
@cradbox: Abból a szempontból ostobák voltak, hogy nem a problémát (nyugaton jobb élni, mint keleten) próbálták megoldani, hanem a tünetet (keletről menekülnek nyugatra). Az persze más kérdés, hogy a problémát csak Hruscsov, Brezsnyev és Gorbacsov elvtársak tudták (volna) megoldani és csak az utóbbi járt némi sikerrel.
volt szerencsém 1-2 éve járni itt. annyira döbbenetes rádöbbenni, hogy milyen lehetett ez a "fénykorában" illetve, hogy a volt keleti oldalon milyen házakat húztak fel. valahogy lehangoló és felemelő egyben ez a környék
Ma is léteznek ilyen falak. Izraelben, Csehországban. Vagy nem tanultak belőle az emberek, vagy mégis működik? Nem tudom.
@abc: és majdnem kifelejtettem az USA Mexikó határán lévőt.
@abc: azért az USA-Mexikó határon lévő falat ne keverjük teljesen ide.
és nem csak azért mert ritka nagy k5sögök lennének az amik (azok, de ez más téma), hanem az usa képtelen lenne eltartani azt a mennyiségű bevándorlót, ami a fal nélkül rájuk zúdulna, közép és dél-amerika irányából. valóban nem szép és persze lehetne megoldani, hogy ne akarjanak elvándorolni az emberek tömegével egy bizonyos helyről, de a jelenlegi status quo-ban ezt senki sem fogja megtenni
Meg még egy nagyon lényeges különbség van a berlini és az imént felsorolt falak között. Nagyon nem mindegy, hogy a falat melyik oldal építi: amelyiktől menekülni akarnak, vagy amelyiknek fogadnia kéne a menekülőket. Nem beengedni valakit, aki hozzánk akar jönni, az "csak" színtiszta önzés. De nem kiengedni valakit, aki innen el akar menni, az kőkemény zsarnokság.
@Girhes Joe: hát, lehet, hogy a szó gyakorlati értelemében önzés, de tt ezt a kifejezést negatív értelemben használod. Nem értem, hogy miért lenne elvárás az, hogy egy szuverén ország beengedjen kívülröl érkezö embereket a területére? Szerintem ez az ország saját döntése kell, hogy legyen: ha beenged, megköszönni, de ha nem enged be, egy szava sem lehet az embernek szerintem, ez az ö döntésük, joguk van így is dönteni.
Egy hónapja jártunk kint haverokkal és "nem sikerült elkerülni" a helyet. Mindenkinek az volt a meglátása, hogy egészen más elolvasni a tablókat és meghallgatni az akkori lakók visszaemlékezését az infóponton, mint elolvasni egy történelemkönyvben. Külön hátborzongató belegondolni, hogy ahol ma sétálhatsz, ott 25-30 éve már nem sétálnál.
http://indafoto.hu/padorjan/tag/gedenkstätte_berliner_mauer
"Ilyenkor mindig arra gondolok, hogy nálunk akkor már rég a Danubius Rádió szólt, a Sky Channelt néztük, Bécsbe utaztunk Commodore-t és Gorenje hűtőt venni..."

Közben meg NDK-s menekülőket lőttek agyon:
mult-kor.hu/20090802_a_vasfuggony_utolso_magyarorszagi_aldozata
Hmm, hát azért ez a sky csanelt néztünk, egy kicsit erős.A jónép nagyja maximum a felejcsenelt nézte.Nekünk spec még vezetékes telefonunk , meg aszfaltozott utcánk sem(!) volt akkoriban, pedig nem laktunk rossz környéken...(Óbuda-hegyoldal)
Komondor gépet se a csórok vettek 20-30 évnyi átlagfizetésekért.De az igaz, hogy a Gorenje hüttő (sicc), az már viszonylag olcsó volt, egy komplett család az 50 dollláros valutakeretét ha összedobta, nagymamástul, Bodri kutyástul, mindenestül; akkor már kijött belőle.

Nagyon helyes, hogy megcsinálták a parkot, meg kell őrizni a múlt részeként, akár milyen szörnyűséges volt is.Már csak a rohadt kommunistákat kéne valahogy elszámoltatni, remélem hóttukban sem lesz sose nyugtuk... :-(
@geegee:
1990 végén már nem volt luxuscikk a C64- anyámék akkor vettek egyet Bécsből behozva, a magnó mellé flopi meghajtót már itthon vettek pár hónap mólva.
süti beállítások módosítása