A fentebbi kép első blikkre akár egy alagsori ruhatárban is készülhetett volna, de aki jobban megnézi, az észreveheti a budapesti kisföldalattiéra hasonlító (poroszsüveges) mennyezetet - illetve az alul húzódó sínt. Ez a fotó ugyanis az U4 Rathaus Schöneberg nevű metrómegállójának peronján állva készült...
„Berlin U Bahnhof Stadtpark“. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons
... konkrétan itt. Föld feletti földalattit ugyan még Pesten is látni, de ez a megálló olyan békebeli hangulatot áraszt, amivel manapság ritkán találkozni Berlinben!
De nem ez az egyetlen furcsaság a vonallal kapcsolatban: sokkal meglepőbb, hogy az egész U4-es öt állomással rendelkezik (beleértve a végállomásokat), illetve hogy a képen látható kétkocsis szerelvények közlekednek rajta. Nem az a kimondott metrót igénylő feladat!
„Berliner U-Bahnhof Viktoria-Luise-Platz (Pergola)“ von Standardizer - eigene Arbeit – own work. Lizenziert unter GFDL über Wikimedia Commons
És valóban: létrejöttét annak köszönheti, hogy a XX. század elején az akkor még önálló Schöneberg város vérszemet kapott az akkoriban megnyitott, ma U1-nek és U2-nek nevezett metróvonalak láttán. Szeretett volna egy hasonlót, de az azokat üzemeltető cég (németes rövidséggel: Gesellschaft für elektrische Hoch- und Untergrundbahnen in Berlin) nem látott üzletet benne - a schönebergiek ekkor úgy döntöttek, hogy saját erőből építenek egyet! És meg is tették: 1910-ben indult rajta a forgalom. Szerencsére a tervezést és kivitelezést a többi, ma már keskeny profilúnak mondott vonalhoz passzították (pontosabban ugyanúgy a Siemens&Halske végezte), így később nem okozott gondot bekapcsolni a hálózatba - aminek ma jelenleg nem sok jele látható, mert bár egy időben a mai U1-gyel összekötve járt, jelenleg ismét az eredeti, öt megállós hosszon ingázik.
A különállás másik jele, a saját kocsiszín is rég a múlté, maradtak a hosszú állomások rövid vonattal. Persze meg kell hagyni, maguk az állomások elég változatos kinézetűek - nem olyan palotaszerűek, mint az U3-ason, de azért van egyfajta jómódú hangulatuk. Ha valaki arra jár: az egész vonal nincs három kilométer, fél óránál alig rövidebb idő alatt meg lehet járni nézelődéssel együtt, és utána elmondhatjuk, hogy láttunk egy a budapesti négyesnél is furább metróvonalat :)
Ez megy most