Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A berlini minimetró

2015.01.15. 18:00 :: Hamster

img_3111.JPG

A fentebbi kép első blikkre akár egy alagsori ruhatárban is készülhetett volna, de aki jobban megnézi, az észreveheti a budapesti kisföldalattiéra hasonlító (poroszsüveges) mennyezetet - illetve az alul húzódó sínt. Ez a fotó ugyanis az U4 Rathaus Schöneberg nevű metrómegállójának peronján állva készült...

Berlin U Bahnhof Stadtpark.jpgBerlin U Bahnhof Stadtpark“. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

... konkrétan itt. Föld feletti földalattit ugyan még Pesten is látni, de ez a megálló olyan békebeli hangulatot áraszt, amivel manapság ritkán találkozni Berlinben!

img_3109.JPG

De nem ez az egyetlen furcsaság a vonallal kapcsolatban: sokkal meglepőbb, hogy az egész U4-es öt állomással rendelkezik (beleértve a végállomásokat), illetve hogy a képen látható kétkocsis szerelvények közlekednek rajta. Nem az a kimondott metrót igénylő feladat!

Berliner U-Bahnhof Viktoria-Luise-Platz (Pergola).jpgBerliner U-Bahnhof Viktoria-Luise-Platz (Pergola)“ von Standardizer - eigene Arbeit – own work. Lizenziert unter GFDL über Wikimedia Commons

És valóban: létrejöttét annak köszönheti, hogy a XX. század elején az akkor még önálló Schöneberg város vérszemet kapott az akkoriban megnyitott, ma U1-nek és U2-nek nevezett metróvonalak láttán. Szeretett volna egy hasonlót, de az azokat üzemeltető cég (németes rövidséggel: Gesellschaft für elektrische Hoch- und Untergrundbahnen in Berlin) nem látott üzletet benne - a schönebergiek ekkor úgy döntöttek, hogy saját erőből építenek egyet! És meg is tették: 1910-ben indult rajta a forgalom. Szerencsére a tervezést és kivitelezést a többi, ma már keskeny profilúnak mondott vonalhoz passzították (pontosabban ugyanúgy a Siemens&Halske végezte), így később nem okozott gondot bekapcsolni a hálózatba - aminek ma jelenleg nem sok jele látható, mert bár egy időben a mai U1-gyel összekötve járt, jelenleg ismét az eredeti, öt megállós hosszon ingázik.

A különállás másik jele, a saját kocsiszín is rég a múlté, maradtak a hosszú állomások rövid vonattal. Persze meg kell hagyni, maguk az állomások elég változatos kinézetűek - nem olyan palotaszerűek, mint az U3-ason, de azért van egyfajta jómódú hangulatuk. Ha valaki arra jár: az egész vonal nincs három kilométer, fél óránál alig rövidebb idő alatt meg lehet járni nézelődéssel együtt, és utána elmondhatjuk, hogy láttunk egy a budapesti négyesnél is furább metróvonalat :)

10 komment

Címkék: videó berlin metró németország képek tömegközlekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr817063429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tényleg erősen hasonlít hangulatában a földalattira, úgyhogy tetszik. Valamiért szeretem a szegecselt vas/acél szerkezeteket, szerencsére a budapesti hidak között akad elég :-)
A századforduló körnéykén szerintem Európában nem épült úgy városi vasút, hogy a Siemens&Halske-nak nem volt köze hozzá.
Nem ismerem Berlint, és nyilván az ismerethiányból fakad a következő kérdésem: miért nem jár be az U4 az U1 keleti felére (ahogy, mint írod, korábban volt)? Vajon annyira megsínylené ezt az U1 nyugati végének az a két önálló megállója? Vagy ennyire nem engedhetik meg maguknak, hogy azon az öt megállón kihasználatlanabbul fussanak hosszabb vonatok? Mert az U4 amúgy hálózatilag egyáltalán nem látszik haszontalannak...
@SomiTomi: Akkoriban ez volt a divat. A new york-i metró százéves állomásai szvsz. legalább ennyire földalattisak (csak úgy tizes faktorral felskálázva...), ahhoz pedig szerintem nem sok köze volt a Siemensnek.

(pl. itt néhány kép: www.nypi.net/new-york-subway/ )
@Comandante en Jefe: Az a két önálló megálló a helyi Deák tér (5 vágány egy szintben:
de.wikipedia.org/wiki/U-Bahnhof_Wittenbergplatz#mediaviewer/File:Kaart_metrostation_Wittenbergplatz.png
és a Váci utca :) Előbbinél persze tudni kell, hogy az U2 és az U1/U3 nem találkozik igazából a Nollendorferen, mert az egyik a tér közepén magasvasút, a másik meg az egyik bejövő utca alatt pince. Ugyanakkor az U1-en elég rendes forgalom van, és elég fura lenne nagy vonatokat végigzavarni az U4-esen, ahol nincs igény rájuk (ugye ezt ki is próbálták), kis U4-es vonatokkal meg az U1 utasai nem tudnának mit tenni.
@Comandante en Jefe: Van egy amerikai könyvem (na jó, több is, de most egyről beszélek:), konkrétan a NY metróról, ott írják, hogy amikor eldöntötték, hogy a föld alá mennek, akkor Pesten is jártak, és kiemelték, hogy ilyen díszes-csillivilli cucc kell nekik (csak persze nagyban). Mivel még nem jártam ott, nem tudom, a city hall loopon kívül hol látszik még ma is ez a törekvés, mert a filmekben csak egyforma semmilyen megállókat mutogatnak :)
@Hamster:
Érdekes történet, és simán hihető, mert akkor a Millfav új volt, modern, és eléggé egyedülálló. Azon kívül nézhették még a bostonit (nyilván meg is nézték), de azt inkább nem kérték :D . Londonban a mélyépítésű vonal eléggé más technológia (a csempézés azért ott is megvolt), a kéregvezetésű vonal meg kb. egy füstös barlang lehetett, téglaborítással...

A City Hallhoz hasonlóan díszes állomást nem tudok, de az azért a kisföldalattit is fölülmúlja bőven. A kisföldalattihoz hasonló viszont jónéhány van, a régebbi IRT ("keskenyprofilú") vonalakon: , a BMT később jött, és nem rémlik díszes állomás.

Néhány példa:

South ferry, a ma még létező dél-manhattani hurokállomás
indafoto.hu/vrobee/image/3213153-610efa15

Houston street, a downtown-midtown határán
indafoto.hu/vrobee/image/3213159-44eceb69

Fent a Harlemben (itt kell leszállni a magyar cukrászdához :D )
indafoto.hu/vrobee/image/3213099-0cbab0f6
@Comandante en Jefe: Azért az érdemes ízlelgetni, hogy New Yorkból idejöttek valami újat megnézni és átvenni ;) Hogy melyik cég volt, azt nem tudom, de azért a BMT nem nulláról indult, hanem megvett más cégeket, pl. a BRT-t, és az is régi volt.
@Comandante en Jefe: Ja, a képek jók, végre valami részleteket is látok, nem csak egyforma peronokat egyforma oszlopokkal. Asszem NY-ban el tudnék lenni ezzel egy hetet, meg két másikat csak a belső-manhattani felhőkarcolókkal. Tulajdonképpen még a berlini U-Bahn minden állomását se láttam, bár a Fal idején épült nyugat-berlini állomások nekem túl egyforma stílusúak. Mindegyik más, csak kevéstől esik hanyatt az ember, mert az építésükkor nem ez volt a szempont. Viszont az U2 önmagában is húsz kilométer, és eléggé tele van műszaki és német történelemmel...
@Hamster:
Szvsz. New Yorkból most is járhatnának Budapestre átvenni egy-két dolgot :D . Persze mehetnének máshova is...

Jobb lett volna BRT-t írnom, igaz. (A BMT, úgy tudom, ennek a romjain jött létre később, kvzázi közvetlen folytatója.) A BRT-t nem nagyon hagyták Manhattanben építkezni, átjött a hídon, aztán építhetett egy végállomást. Brooklynban meg elsősorban magasvasutakat épített. Ez egész a kettős szerződések idejéig így maradt, szóval a BRT régebbi állomásai jellemzően vagy 15-20 évvel későbbiek lehetnek.

Szóval összességében nekem nem rémlik díszesebb B-divíziós állomás, bár nyilván nem ismerem az összeset.

(Boldog lennék, ha csak néhány állomás hiányozna a listámról - komplett vonalcsoportok külső szakaszain nem jártam. Elég sokat metróztam NY-ban, de talán ha a rendszer fele van meg. Döbbenetesen időigényes és baromira nem változatos dolog a ny-i metrót beutazni. Egy vonal végig simán lehet 2 óra. Igencsak megszállottnak kell lenni, hogy valaki kimenjen mondjuk Bronxba, és Y-ban bejárja a 4-5-6 tökegyforma külső szakaszait csak azért, hogy ki legyenek pipálva.)
süti beállítások módosítása