Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Nosztalgia 116 ezreléken: a Pöstlingbergbahn régi-új kocsijai

2015.01.31. 12:00 :: Hamster

Nemrég meséltem a Svábhegyi Fogaskerekűnél is meredekebb pályán fogasléc/fogaskerék nélkül felmenő linzi hegyivasútról, az azon néhány éve forgalomban levő új járművekről, és említettem, hogy néhány régi kocsit is átalakítottak az aktuális üzemhez (azért ilyen hosszú a link, hogy biztosan rákattints;). Most utóbbiakat szeretném kicsit közelebbről bemutatni.

img_4743.JPG

Kezdjük egy 2014 novemberi képpel: a VIII-as számú motorkocsi indulásra vár Urfahr hegyi pályaudvaron (a "hegyi" jelző arra utal, hogy néhány száz méterrel arrébb van egy Urfahr városrész nevét viselő "nagyvasúti" pályaudvar is)...

Linz-poestlingbergbahn-tw-viii-bergbahnhof-614223.jpgLinz-poestlingbergbahn-tw-viii-bergbahnhof-614223“ von Kurt Rasmussen. Lizenziert unter Attribution über Wikimedia Commons

... és folytassuk egy 1971 júniusi képpel, melyen szintén a VIII-as számú kocsi várakozik ugyanazon a vágányon. A legfeltűnőbb különbség talán az, hogy "trolirudas" helyett ollós áramszedője lett, illetve eltűnt a cókmókok rögzítésére szolgáló kampórendszer a szélvédő alól.

img_4788.JPG

De igazából persze ennél sokkal több dolog változott - többek közt a nyomtáv, a hajtás, a fékek, a teljes villamosberendezés. Még a régen kézzel nyitható-csukható ajtók is automatizálva lettek, hogy mindenben megfeleljenek a mai előírásoknak!

img_4827.JPG

Az "öreg" kocsik (a VIII-as 1950-ben épült Grazban, úgyhogy annyira öregnek nem mondanám) eredetileg két 32 lóerős motorral rendelkeztek, mai inkarnációik sokkal erősebbek: 2 x 68 lóerő morog a kerekek közt. Pontosabban nem morog: a felújítás legfurcsább mellékhatása, hogy a nosztalgiakocsik alig hangosabbak, mint egy modern lift! Szerencsére a kéttengelyes kivitelnek köszönhetően ívben azért csikorognak és dobálnak, tehát nem teljesen veszett el a hangulat :)

06170035.JPG

2004-ben a X-es, XVI-os és XVIII-as pályaszámú kocsikat sikerült fotóznom, ezek kicsit későbbi építésű (59, 55 és 58) jószágok voltak, melyeket a helyi főműhelyben gyártottak.

06170022.JPG

Igazi "osztrák tuja" hangulatú belső terük volt (ez itt a XVIII-as), fa-utánzat műanyag ülésekkel, alumínium szegélylécekkel és sok fával, leengedhető ablakokkal és ablakok feletti csomagtartókkal.

img_4751.JPG

A mai VIII-as belső tere ugyanazt az elrendezést mutatja fel, csak mindent kicsit régebbi kivitelben. Most még kicsit talán túlságosan is gyári új állapotú, de idővel majd nyilván megkapja a patinát.

06170019.JPG

A svájci és német cégek által véghezvitt felújítás leglátványosabb része talán a vezetőállást (tényleg állás, mert nincs ülés) érintette.  A régi képen balra a hagyományos jellegű menetkapcsolót látjuk, jobbra az üzemi (tuskós) fék karjával, és a kapaszkodófék ("harapófogó") kerekével. Utóbbit az éppen nem használt (hátsó) állásban mindig letakarták egy sajtbúra jellegű pléhdobbal, nehogy valaki elkezdjen játszani vele.

img_4776.JPG

És itt a mai megoldás: a menetkapcsoló karja megmaradt, de már modern villamosberendezést irányít, a felnyitható pult pedig elárulja, hogy a falemezek alatt egy XXI. századi elvárásoknak megfelelő jármű rejtőzik. Ami szintén tetszik: a kurbli markolatának tetején látható gomb, ami a pályacsengőt működteti.

Mozgás közben még érdekesebb a dolog - felhívnám a figyelmet a 0:58-nál kezdődő snittre, melyen jól látható, hogy milyen meredeken haladunk - eközben a járműnek alig van hangja, nyugodtan lehet beszélgetni. De az utolsó jelenet se rossz, ahogy a tuja minimális surrogással nekivág a meglehetősen erős lejtőnek, és csak az ívben csikorog egy kicsit.

06170042.JPG

A Pöstlingbergbahnnal foglalkozó előző bejegyzésben láthattuk, hogy a mai járművek nagyobbak a régieknél, illetve írtam, hogy a felújított régi kocsik nosztalgia forgalomban kettesével közlekednek. Érdekes volt még a régi állapotban látni, hogy az ősidőkben a svábhegyi Fogasnál - és gyakorlatilag minden egyéb helyen is - alkalmazott, de mára a divatból kiment megoldást, a másodrészezést vetették be a nagyobb tömegek elszállítására, azaz nem sokkal a menetrend szerinti (szóló) kocsi mögött felküldtek egy másikat is. Ha lehet hinni a fényképeim EXIF időadatának, a két felfelé jövő kocsi közt kb. 25 másodperc volt... Jópofa hangulata volt, bár persze egyetlen nagyobb kocsi alkalmazása logikusabb. És még egy dolog látszik a fenti képen, ami már a múlté: a rúdáramszedő átfordítása irányváltáskor. A végállomás egyébként egy régi erőd rondellájába lett beleépítve, a falakat jelző két kőkapu építészetileg is érdekessé teszi a megérkezést.

Külön köszönetet szeretnék mondani a Linz AG Liniennek és Otfried Knollnak!

19 komment

Címkék: videó ausztria képek technika nosztalgia villamos linz nosztalgiavillamos pöstlingbergbahn

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr417063245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A kampók gondolom nem eredetiek, de a rúdáramszedőt nem lehetett volna megtartani? Jellegében más lett tőle a kocsi. Vagy a 2000-es években már pantográfja volt nekije?

Ezt a "megfeleljen az előírásnak" dolgot nem értem. Ez egy nosztalgiakocsi, nem alacsonypadlós, akkor miért nem lehet kézi az ajtó? Hogy a hajtást kiherélték, az egy dolog, de abba mindenképp durván bele kellett volna kotorni, legfeljebb valami régies hamisítvány jött volna ki. De az utazásélményt ilyen közvetlenül érintő dolgok? A San Franciscói kötélvasútra se szerelnek automata ajtót, pedig ott is zsírúj a kocsik egy része...

"(azért ilyen hosszú a link, hogy biztosan rákattints;)."
Hamster, a te kedvedért bármit, de nincs ott semmi újdonság :)
@Comandante en Jefe: Gondolom nem lett volna egyszerű a városi hálózatot átalakítani olyanra, hogy a trolipóznát elbírja, a kocsi meg kicsi, nem egy bazi hosszú PCC, amin elfért volna a kétféle szedő :) A vasút környéki biztonsági dolgok meg szerintem Kaprun óta jelentősen szigorodhattak Ausztriában, ki tudja, mi mindent kell egy újraengedélyezésnél tudnia a járműnek. Persze most jut eszembe, a múltkor Woltersdorfban is rámszóltak, amikor reflexből kézzel nyitottam volna a gothai ajtaját, hogy gombot nyomjak inkább.
Ahogy @Comandante en Jefe: írja, ennek így már nem sok értelme van.
Nem olyan, mint korábban, elveszett belőle a varázs.
Ha egy oldtimer autót korszerűsítünk, hogy megfeleljen a mai követelményeknek, akkor már nem lesz oldtimer.
A modernizálást megoldhatták volna a kontroller használatával, az utasoknak úgysem az a lényeg, hogy mi történik a kurbli alatt, hanem az, hogy kurblival vezet a vezér.
Persze érthető a műszaki modernizálás, hiszen menetrend szerinti utasforgalmi járművek, nem úgy mint a mi nosztaligáink.
Legalább az arculatot hagyták volna réginek, a féklámpát (vagy irányjelző??) lehetett volna a fényszóró köré rejteni.
mindig is odavoltam a régies külső alá bújtatott újonnani belbecsnek.
hiszen a külső csak a szemnek szól, az legelészik rajta, miközben a belső tartalom szolgálja a kényelmünket.
@cso zsi: A kurblival vezetnek, csak nem 600V-os érintkezők klattyognak alatta. És a kettős zárlámpa se feltétlenül hülyeség, ha kimegy az autók közé.

"ennek így már nem sok értelme van"
Azért azt remélem tudod, hogy tulajdonképpen a 611-es meg a 436-os se eredeti, mert nem a gyártás korabeli motorok vannak bennük, nem a gyártás korabeli ellenállásokon megy át az áram a motorig, nem a gyártás korabeli középkarimás kerekeken gurul, stb. Vagy csak a hang zavaró? Akkor nyolcszögletűre kell köszörülni a kerekeket, és mp3-ból benyomni a marokcsapágyas hajtás morgását, ami elnyomja a szaggatót, és máris lehet örülni. Ne legyünk már felületesek, tök jó ez ahhoz képest, hogy a svábhegyi fogason a jelenlegi modernizálás óta nem közlekedik a régi Ganz/SLM vonat!
@Rocko-: Látszik, hogy nem vagy talpfaszámláló-ütközőcsókolgató vasútmániás, mert akkor már annak is zavarni "kell", ha valamin nem megfelelő a küllők száma a gyári rajzokhoz képest ;)
@Hamster: a kommentem azon részét, miszerint csak azokat a zavarja az ilyen módosítás, akik a fejükben bezárkóztak a gondolatok elől, azt megtartottam magamnak.
egészen eddig.
@Hamster: Hasogatni tecc az szőröt.
Nálunk talán már csak az ICS/KCSV az, ami nem féklámpás. A többi viszont évtizedekkel újabb jármű.
Azt is tudom, hogy volt olyan csapórácsos villamosunk, amire utólag szereltek tolóajtót is, a csapórácsot mégsem tüntették el. Jó volt az klíma helyett.
@cso zsi: Szerintem meg nem, az "ez már nem az igazi" jellegű kommentek a saját emlékeink túlbecsüléséből és/vagy tájékozatlanságból erednek. A legtöbb városi közlekedési jármű körülbelül egy pillanatig van gyári állapotban, és 20-30 év után igen jelentősen is meg tud változni. Amelyik nem teszi, az csak azért, mert nem érte meg azt a kort, lásd pesti Bengálik :) A sorozatok tagjai meg egymáshoz képest különböznek.

Igen, nekem is hiányzik a marokcsapágyas motor hangja, de ez egyéni szocprobléma - aki nem járt itt soha, annak ez így lesz klassz, és aki látta, annak is 80-90%-a nem veszi észre, hogy megváltozott. Ehhez képest azt mondani, hogy "ennek így már nem sok értelme van", hááááááááááát... már elnézést, de nagy marhaságnak tűnik.

Azt meg hadd döntsék el ők, hogy milyen biztonsági szabályoknak kell megfelelniük. Oké, ott nem pálya a kieső ajtajú busz, a füstölő metró, a tízzel kanyarodó, különben kisikló körtéri villamos, meg a leomló támfalú főpályaudvar, de hát nem lehet minden olyan jó, mint nálunk. És még ha minden szupi jó, akkor is becsúszhat egy Kaprun (ahol nem volt felelős, mert minden és mindenki mindennek megfelelt, mégis meghalt 155 ember), úgyhogy szerintem azután egy ideig nem a biztonsági előírásokon fognak spórolni.
@Hamster: de mé nem barlangban vésik kódexbe aZemebrek azt hogy régen minden jobb vót? miért A interneten?
Így már sajnos nem ugyanaz, bár az is tény, hogy logikus lépés a korszerűsítés, ha már úgyis át kell építeni. Én nagyon szeretem a régi gépezetek hangját is, ezért számomra az is hozzá tartozik a nosztalgia életérzéshez. Hiába, én Csikós Zsolttól tanultam, hogy "egy igazi veterános viszont a gyengeséget és a zajt is feltámasztja."
@Hamster: Persze változnak a járművek, de azért vannak nagyobb periódusok, amikor karbantatást/javítást kívéve nem nyúlnak hozzájuk. Egy-egy ilyen állapot szeritnem egész jól rekonstruálható (ez milyen nyakatekert szó már). Nem unatkoztak annyira a műhelyben, hogy minden szerdán új villamoskonstukciókat találjanak ki :-)
@Rocko-: Mert barlangot kevesen olvasnak :)
@SomiTomi: "nem ugyanaz"
Na, ez viszont tényszerű megállapítás :)

Egyébként ezek ám nem is voltak olyan rettentő öreg járgányok, mind háború utániak, ezért is mertek hozzájuk nyúlni.
@Hamster: Tőlem visszahozhatják a kisföldalatti, vagy a fogas százéves kocsijait digitális vezérléssel, de a kinézet az maradjon meg korhűnek.
Ez olyan "mű" lett.
Az minek a jele, hogy egy ultramodern, alacsonypadlós villamos semmit nem indít el bennem, ellenben egy régi, 2-3 lépcsőfokon felkapaszkodós meg felizgat? :)
Másrészt meg olvasom, hogy a Pöstlingbergen a villamosok 68 LE-vel meg tudják mászni a hegyet. Egy átlagos családi autó nincsen 100 LE alatt, szóval nem értem, mi ez az óvatoskodás Bp.-en. Főleg úgy, hogy az 58-as annak idején simán felment Zugligetbe.
@Trónkövetelő: Az 1000-es kocsikban eredetileg 2 db 75 lóerős motor volt. Az 1500-asokat 2x90 vagy 92 lóerős motorokkal gyártották. Persze, hogy az ezres felment a maga iszonyatos tengelytávjával Zugligetbe is meg Farkasrétre is. Emelkedő ide, szűk ív oda. Az eredeti motoros ezresek a Böszörményi úton simán tartották hegymenetben a tempót nem csak az IK 556-osokkal, de a 260-asokkal is! A vicc az egészben az, hogy ezeket a motorokat a BKV a 70-es években kisebb teljesítményűre cserélte.
A megállóban miért balra tért ki?
@NAR: Mert az az egyenes. Számítógép viszi az egész vonalat, az tűnt fel, hogy ahol a különvonat kitért, ott a menetrend szerinti egyenesen átment, szóval mintha nem koptatnák feleslegesen a váltókat, ha nem kell.
süti beállítások módosítása