Wuppertali látogatásom során először azért kellett sietnem, hogy odaérjek a kohlfurthi villamosmúzeumhoz, délután pedig azért rohantam, mert monszunszerű eső csapott le a városra, úgyhogy a programomat röptében módosítva inkább visszamentem Kölnbe. Azért közben néha az épületeket is nézegettem - mert hát volt mit:
Külvárosi utca? Falu? Dehogy is: a függővasút közvetlen szomszédságában vagyunk Vohwinkelben, két tartópillér közt! Az egész vidékre jellemző az itt látható palazsindelyes burkolat, de ennyire díszes fafaragásokat kevés helyen láttam.
Tényleg csak méterekkel arrébb áll ez az öreg műhelyépület - a saroktornyoktól eltekintve akár Amerikában vagy Angliában is lehetne, az ipari forradalom idején.
Ez a gyárépület már komolyabban néz ki, jól megy hozzá a vastraverz - viszont eredeti funkcióját elvesztette. Érdemes megfigyelni a betonbástyákat, amikkel az oszlopok tövét védik: 1968-ban egy teherautó kidöntött egyet, magával rántva a pálya egy részét, hetekig tartó üzemszünetet okozva - nem szeretnék, ha ez megismétlődne.
Na de ez a házikó már tényleg valami parkban, maximum a város szélén áll? Hát nem: nem hogy közel áll a függővasúthoz, de a kép egyenesen egy állomás mellett készült :)
És ez már Kohlfurth, a városszövetség déli csücskében, ahová a villamosmúzeum miatt jöttem. Ez alapvetően egy völgy mélyén fekvő csendes kisváros, de az ilyen lakóházak láttán azért el tudom képzelni, hogy megérhette ide villamost építeni.
Tulajdonképpen már ezért az utcaképért megérte volna eljönni ide - jobb oldalra még egy kis favázasság is jutott...
Hát ezt az utcát se gépkocsi-közlekedéshez tervezték! A beláthatatlan cikkcakkot sokáig még a pont itt keresztező villamosforgalom is nehezítette...
... ami erről a hídról jött, és ment be a villamosmúzeum mai területére (a túlsó part egyébként már Solingen). Az 1893/94-ben épített átkelő sajnos már nem az eredeti: néhány évvel korábban veszélyessé vált, és ki kellett cserélni. A csere mikéntje példaértékű: mivel a helyi civilek nem engedték, hogy egy akármilyen másik híddal pótolják, 2009-ben kiemelték, és egy újat építettek a helyére, amihez hozzáillesztették a régi híd felújított rácsszerkezetét, hogy az összkép megmaradjon! Sajnos a villamos vágányai - elég logikus módon, hiszen nem vezettek sehova - már nem épültek vissza, de a pályatest feletti (egykor felsővezetéket tartó) rácsok emlékeztetnek a múltra.
Ez megy most