A 41-es villamosról viszonylag gyakran írok, általában délutáni/esti kikapcsolódás jelleggel. Régebben a járművek miatt mentem oda, mostanában inkább a hangulat okán, hiszen kevés helyen van közvetlen átszállási lehetőség (a lehetőségnél meg is szoktam maradni) villamosról lóra (kecskével és csüngőhasú malaccal megtámogatva).
Mostani látogatásom apropója az volt, hogy típuscsere történt: a Ganz ipari csörömpölők helyét átvették a csehszlovák konfekcióvillamosok. Volt már ilyen, többször is, de ez most nem ideiglenes változás - pontosabban fogalmazzunk úgy, hogy nem átmenetinek van tervezve. Ősztől elkezdenek járni a CAF-ok a városban, régebbi kocsik helyét átvéve, a Lánchíd aluljáróját pedig már szélesítik, hogy ne csak Ganzok férjenek át biztonságosan rajta - addig a 41-es úgyis csak a Clark Ádám térig jár, aztán pedig mehet a Batthyányig, Óbudáig, vagy ameddig épp készen van a Fonódó. Szóval valószínűleg maradnak a Tatrák itt.
Fontos megjegyezni, hogy a zajos, ugráló-csattogó Ganzok kicsit halkabb, kevésbé ugráló-csattogó Tatrákra cserélése nem az első minőségi upgrade, ami a csehszlovák járművekhez köthető a 41-esen: 1984-ben ugyanezzel a típussal cserélték le az addig itt járó kéttengelyeseket! Mi több, 1979-ben itt kezdték tesztelni a prototípus szerelvényt, majd a sorozatgyártott példányok is Budafok kocsiszínbe érkeztek, és itt lettek lepróbálva (aztán másutt kellettek, így '88-ban jöttek az UV-k, majd 2007-ben a Ganz csuklósok). A fenti kép idilljét amúgy balról nem random törmelék szennyezi, hanem épp lomtalanítás volt Rózsavölgyben...
Ami az átlagosnál szomorúbbá teszi a dolgot (az egész külső részre jellemző pályaállapotokon túl), az az, hogy a villamossal párhuzamosan futó patak alámosta a töltés egy szakaszát, emiatt az utolsó megálló és a végállomás közt egyvágányozás van (az egyik irányba menő villamosnak be kell várnia a másik irányba menőt). Tulajdonképpen egy kitérős-egyvágányozós vonal önmagában még nem ördögtől való - Drezdában, Szegeden és számos más helyen teljesen jól együtt tudnak élni vele -, de nem nagyon látszik, hogy újraépítenék a töltés érintett részét.
Persze videó is van: érdemes megnézni a nyitó jelenetben a kocsik szitálását, majd az azt követőn, hogy mekkorát huppan az útátjáró után a tuja. Lenne mit reszelgetni ezen a vonalon :(
Ez megy most