Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (272) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Oldtimer találkozó egy berlini utca szélén

2015.08.19. 18:00 :: Hamster

A sok vaskerekű után szoftosabb műfajra váltunk: gumira... na jó, ez a bevezető elképzelve jobb volt, mint leírva, de most már marad :)

img_8406.JPG

Nyugat-Berlinben 1967-ben számolták fel az utolsó villamosvonalakat, de az egykori remizek egy része máig áll, új funkciókat ellátva. Az 1901-ben megnyitott, eredeti funkciójától 1964-ben megfosztott moabiti kocsiszínben például Classic Remise Berlin néven a régi és különleges autók szerelmeseinek támaszpontja működik: itt meg tudod javíttatni a régi Ferraridat, el tudod adni a Rolls Royce Phantom I Roadster-edet, vagy akár tárolásra is leadhatod a Lamborghini Countach-odat, ha kicsi otthon a garázs. De legalábbis megnézheted, amint más éppen az előbb leírtakat csinálja. Utóbbi típus nevét máig nem tudom, hogy kell kimondani (oké, a wikipedián le van írva), de itt rögtön kettővel is találkoztam: az egyik előttem állt, a másik a hátam mögött - és tíz méteres sugarú körön belül nem is ezek voltak a legérdekesebb vasak. Ez ám a hoppá!

img_8410.JPG

Azt persze sejtettem, hogy az arcom le fog szakadni a sok szép géptől, de hogy már az odavezető utcán meglesz az oldtimer találkozó feeling, azt nem. Gondolom, ezek azok az autók, amik nem fértek be (nem érte volna meg fizetni a tárolásért? szervízre vártak?), egyszerűbb volt kint hagyni őket.

img_8411.JPG

Az előző képen látható Citroen DS-t, illetve a Renault 4-es még krómozott ráccsal készült változatát - gondolom - nem kell bemutatni...

img_8408.JPG

... de erről a Volvóról (a pontos típusjelzést a profibbak majd beírják) azért a biztonság kedvéért leírom, hogy nem Warszawa, és nem Pobjeda :) Ugyan nem kimondottan öreg autók, de ragyogó állapotukkal megadták az alaphangulatot a tulajdonképpeni Remise területére lépés előtt.

img_8400.JPG

Az előbb látott DS még szinte újnak számított ('68 utáni modell), úgyhogy kellett egy nem fedett fényszórós is. Bár bevallom, nekem az újabb változat jobban tetszett, ez valahogy öreges. De persze nagyon szép.

img_8402.JPG

Moabit a második világháború után ugyan az angol megszállási szektorhoz tartozott, ennek ellenére ezt az utcát a jelek szerint a franciák kerítették hatalmukba :) A Peugeot 504-est gyerekkoromban nagyon szerettem; szerintem valami filmben vagy tévésorozatban láthattam, aztán ha szembejött egy, mindig megörültem neki.

img_8398.JPG

Valószínűleg ezt a 404 not found kabriót is szerettem volna, de nem lehetett túl gyakori vendég Magyarországon. Érdekes, hogy némelyiknek még a rendszáma is eredeti francia ;)

img_8403.JPG

És kész, ennél a 204-es kabriónál végem volt, ez szinte már cukiság! Most tűnik csak fel, hogy a nyolcvanas évek óta nem volt francia autó, ami kimondottan tetszett volna, pedig előtte azért akadtak. Pontosabban a Peugeot 406-osa tetszett, de lehet, hogy csak azért, mert volt a családban... vagy a Taxi miatt :) Ahogy a háttérben látható, állt még más is az utcában, de ha mindent végigfotózok, sose érek a célomhoz...

19 komment

Címkék: énblog autók berlin németország képek oldtimer gépsárkány classic remise

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr617692766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Akkor én azt a kék DS-t kérem szépen, köszönöm! De annyira csipázom, hogy most már lassan egy lopást is bevállalok, csak jöjjön szembe egy. De nem mondd el senkinek! Egyébként neki is meg egy másik rezsónak is francia a rendszáma, csak régi.
Első pillantásra furcsa volt a második DS-en a rendszám, de a franciáktól kitellik, hogy ott van a helye. Vagy legalábbis ha nekem DS-em lenne, nem raknám fel csak úgy "hát itt jó lesz" módon a rendszámot.
@retek: Akkor én viszem a 404-es Peugeot-t, úgyis szeretném kipróbálni a kabriós és a veterános életérzést is.
@retek: A régi rendszám vége a megye (Département) kódszáma - máig benne van a frank irányítószámokban :-)
Ez a "DS kontra ID" neuralgikus pont. A Wiki szerint a motor méretétől függött, nekem mások az emlékeim. (Szó szerint idézem: a DS az ID egyszerűsített változata, amit a Citroën 1955 és 1975 között forgalmazott négyajtós 'berline', kombi 'break' és cabriolat verzióban. Szerintük a "D" a motor jelzése miatt került az elnevezésbe...)
fr.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_DS

Mikor a legelső ilyen Citroën jármű kijött, azt még ID-nek (Lásd kiejtve 'Idée' - idea, ötlet) hívták, a későbbi modell pedig a hangzatos DS jelzést (kiejtve Déesse - istennő) kapta. Emlékeim szerint a későbbi volt a közös házban lakó, kormánymozdulattal forduló belső fényszórókkal felszerelt típus.
Persze biztosan lesz más vélemény is - mért pont most ne lenne? :-P
A számos változat között volt az is, amit kifejezetten az USA piacra készítettek. A States mindenféle módszerekkel próbálta visszaszorítani az európai kocsik importját (ezek persze sokkal drágábbak voltak odaát, már csak a szállítási költségek miatt is). Ezek a módszerek ritkán voltak hatásosak, de... többek között ezek miatt kellett másféle fényszórókkal és helyzetjelzőkkel, fordulásjelzőkkel szerelni ezeket a kocsikat. Íme egy meglehetősen csúf változat:
fr.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_DS#/media/File:DS_US_cabrio.jpg

De a leg- különlegesebb modellek Henri Chapron műhelyéből kerültek ki - egy ilyennel dolgoztam egyszer én is :-)
fr.wikipedia.org/wiki/Henri_Chapron
Ő készítette pl. a francia köztársasági elnök számára a "parádéskocsikat" - főként DS - ID alapokon. Később SM alapon...
Ennek egyik oka a könnyű átalakíthatóság volt: a teljes hajtáslánc elöl, a hátsó tengelyt pedig csak a hidropneumatikus rugózás néhány csöve kötötte össze a kocsi elejével. Lehetett meghosszabbítani, rövidíteni...
@Mormogi Papa: Nem az a lényegi különbség, hogy az ID-nek csak hagyományos lengéscsillapítói voltak, a DS-ben pedig ott lakott a csoda hidraulika?
@retek: Elnézést, hogy csak most válaszolok.
A hidropneumatikus rugózás, mindkét modell alapfelszerelésébe beletartozott 1955-től. Forradalmi újdonság volt ez is, és meg is maradtak a márka nagyobb járműveiben a legutóbbi időkig. Nemrégen olvastam, hogy a 2015-ös modellekbe már nem szerelik be. Pedig mostanra már sikerült kiküszöbölni a legnagyobb hibáját: a hidraulika csövei és illesztései mondták fel gyakran a szolgálatot. A budapesti "márka szervízt" végző néhány maszek a hetvenes-nyolcvanas évekből sokat mesélhetne erről. (Ha még élnek.)
Álljon itt még néhány név és adat. Az 1955-ös Párizsi Autószalonon bemutatott jármű karosszériája Flaminio Bertoni olasz tervező és André Lefebvre munkája - talán nem meglepő, hogy utóbbi a repülőgép-iparból jött :-) Az a bizonyos rugózás pedig Paul Magès hidraulikus mérnök munkája.
Egyéb újdonságok (legalábbis Európában): rásegítéses kormánymű; hidraulikus vezérlésű váltó; elöl tárcsafékek; 68-69-től pedig a kanyart bevilágító forduló fényszórók és elektronikus befecskendezés. A jellegzetes egyküllős kormánykerék a biztonságot szolgálja: nem nyomódik a mellkasba. (Elméletileg legalábbis.)

Charles de Gaulle egy DS-ben úszta meg 1962 augusztus 22-én a Petit-Clamart-i merényletet. Talán ezért rendelték meg később a "DS 21 Présidentielle" páncélozott, elnöki változatot... ami 1968 végére el is készült. (Kicsit későn: a "nagy ember" az 1969 április 27-i népszavazás eredményeképpen másnap lemondott elnöki tisztségéről és visszavonult vidéki házába. A következő év novemberében hunyt el, röviddel 80. születésnapja előtt, elég szegény emberként.)
A fenti merényletben egyébként három magyar is rész vett:
Marton Lajos (aki könyvet is írt róla), Sári Gyula és Varga László.
Volvo PV544 :) Az Amazon elődje, de ez is kéne... van benne valami északi báj.
@retek: Köszönöm, el is olvastam.
Az eladó kocsiknál kiderül, hogy a bejegyzés szerzője igazi angol úriember :-)
Szavait tehát illik komolyan venni. However... sok itt a "lehet" meg a "talán". Meg a "kivéve".
De általános elvként (munkahipotézisként) fogadjuk el, hogy az "Istennő" arany; az "Ötlet" ezüst...
@Mormogi Papa: ... és akkor most mondjátok meg, hogy ezek ID-k vagy DS-ek :)
@Hamster: Nem látni bele a motorházba; ráadásul egyik orrán sincsenek ott a fordított V alakú márkajelek sem ezüst, sem arany színben, hát... hogy a régi viccet idézzem: tudjaja kórság...

Mindössze annyi bizonyos, hogy a kék-fehér 1968 előtti nem lehet :-) A szürke-fekete lehetne akár 13 évvel idősebb is :-)))
De hogy miért festeti valaki feketére a kocsi tetejét, arról fogalmam sincsen. A fehérnek van "teteje": nyáron némileg hűvösebb. (Lásd az igazi Land Rover-ek /pl. Defender/ Afrikába szánt változatait.)
@Make Valamit: Az osztott szélvédő alapján inkább PV444. Az 544-nek már egy darabból álló, íves szélvédője volt.
@Mormogi Papa: A kék rendszámában ott van, hogy DS, szóval higgyük el :-) Amúgy embléma csak a csomagtartón volt. A kéken viszont szembetűnő, hogy hosszú antennája van, a megszokott filigrán, tetőre helyezetthez képest (lásd a második szériás szürkén).
@retek: Idéznem kell a vonatkozó viccet...
Külföldi vendég levest rendel egy francia étteremben. A pincér kihozza. A vendég hozzálátna, ám a levesben egy légy úszik. A vendég felháborodottan integet a pincér felé és gyenge franciasággal mondja:
- Monsieur, monsieur... le mouche !!!
A pincér visszajön, és udvariasan kijavítja a rossz nemben használt névelőt:
- Pardon, monsieur: LA mouche !
Mire a vendég nézegeti a dögöt, majd kiböki:
- De jó szeme van magának!

Szóval valóban jól kiszúrtad a rendszámot - fogadjuk el munkahipotázisként :-)

Érdemes még megemlíteni a behúzhatatlan antenna "dugóhúzó" rugóját - az is a régi; mint ahogy a gyönyörű külső visszapillantó tükrök is. Valamiért régi filmekből úgy rémlik, régebben csak belül voltak tükrök (vagy csak oda rakott a gyártó), a külsőket később, utólag szereltette fel sok tulajdonos. Mint ahogyan megvolt a maguk ideje az "integetős" indexeknek is. :-)))
@retek: A kék szinte biztos DS. A hátsó index házának alakja és színe itt többé-kevésbé kivehető. (Vicces, de a rajta lévő rendszám-imitáció is adhat támpontot, mert az Ille-et-Vilaine megyében kiadott utolsó FNI 951-BFM-35, tehát a DSC-ig el sem jutottak 2009-ig)

A szürke a képről nekem kétesélyes, de talán Hamster emlékszik, melyikre hasonlított inkább:
IS: www.nuancierds.fr/interieurs/gris%20dete%20rouge%2064.jpg
DS: www.nuancierds.fr/interieurs/gris%20ete%20rouge%2064.jpg
@¿Qué tapas hay?: Magyarul az ID-nél az index háza durvábban kivitelezett, négyzetesebb?
@¿Qué tapas hay?: Most már direkt kinagyítottam mindkét fotót, és nem igazán látom az általad észlelt eltérést. Igaz, a szürke indexháza kissé beleolvad a környezetbe.
Vicces, mennyi időnek kellett eltelnie, mire általánossá vált a látótérbe jobban beleeső - no nem index, hanem féklámpa :-P

Itt a legendás jelenet - a kocsinak csak két fényszórója van:
www.youtube.com/watch?v=roxqTOAor0I
A filmet 1964 november 4-én mutatták be Franciaországban.
www.imdb.com/title/tt0058089/fullcredits?ref_=tt_ov_st_sm
Bocs, rosszul rémlett - a másik filmben volt:
www.imdb.com/title/tt0059168/fullcredits?ref_=tt_ov_st_sm
és a bemutató egy évvel későbbi: 1965 december 8.
@retek: Pontosan, ez a legjobban látható különbség. A DS hátsó indexe egy áramvonalas krómozott csőben van, az IS-nél fekete, vagy bordó műanyag házban.

@Mormogi Papa: A szürke, berlini kocsi valamikor 1963 és 1967 között készülhetett. A színe nem tűnik eredetinek, ez a galambszürke csak 1960-ban volt a választékban. A fekete tető miatt nem nagyon látom, hogy a hátsó index házának milyen a kialakítása.