A múltkor panaszkodtam a hangos, ám hideget fújó kézszárítókra, úgyhogy most következzék néhány olyan szerkezet, mely hangban ugyan hasonlít azokra, viszont azokkal ellentétben melegszik is rendesen. Igazából ez persze csak átvezetés akar lenni néhány, a 2001-es szentkirályszabadjai repülőnapon készült fotóhoz, mely a magyar légierőnél akkoriban (vagy korábban) szolgálatban álló repülőgép-, illetve helikopterhajtóműveket ábrázol. Nem mintha értenék ezekhez, de amikor ilyesmit látok, mindig előtör belőlem tízéves énem, aki repülőgéptervező akar(t) lenni, és csak kattogtatok, kattogtatok, kattogtatok... Ha valahol hülyeséget írnék, szóljatok - és az esetleges kiegészítéseknek is örülnék!
A MiG-29-est nagyjából mindenki ismeri, de a hajtóműveit (motornak a dugattyús gépek erőforrásait szoktuk hívni) ritkán látni. Nos, a mi gépeinkben két ilyen Klimov RD-33-as dübörgött. Érdekes látni, hogy az utánégetőtér, illetve a gázsebesség-fokozó (=a hozzánk közelebb eső, nem túlságosan cizellált részek) együtt majdnem olyan hosszúak, mint maga a kompresszor+égőtér+turbina.
Egy kicsit régebbi konstrukció következik; csak tippelek, de szerintem a MiG-23-asainkat hajtotta: Tumanszkij R-29-300? De az is lehet, hogy Szu-22-esből jött, és akkor valamelyik másik alváltozat. Jegyzetelni kellett volna...
Egy szerényebb turbomixer: Ivcsenko AI-25TL, feltehetően egy Albatroszból. Jó hosszú cső kell rá, hogy elérjen a gép végéig :)
Ez a hajtómű ugyan nem utánégetős, de indításkor azért így is szép lángokat tud produkálni, ahogy az a fentebbi videón látható. Akit bővebben érdekel a téma, nézze végig az elejéről, érdekes például, hogy hogyan is zajlik le pontosan egy indítás, ha kézzel csinálják.
Az előbbinél is kisebb jószág: egy AI-9V indítóhajtómű. Lehet, hogy önmagában nem lenyűgöző, de ilyen szerkezetek indítják a Mi-17-es és Mi-24-es helikopterek hajtóműveit, ...
... melyek viszont komolyabb fenevadak: egy ilyen Izotov TV3-117-es 2000 lóerő fölött teljesít! Tudom, nem illik lóerőben számolni, de jólesik :)
A TV3-as elődje, a TV2-117A (a Mi-8-asban használták) kicsit gyengébb volt, "csak" 1500 lovat tudott leadni. Ha jól megfigyeljük, látszik, hogy egy ilyen szabadturbinás hajtómű nem sokban különbözik egy gázturbinás sugárhajtóműtől: elöl bemegy a levegő, azt kompresszálják, aztán jön tüzelőtér, majd a turbina, a végén pedig kijön a forró levegő - csak itt nem a tolóerőre mentek rá, hanem a tengelyen kijövő teljesítményre. Tudom, elég pongyolán magyaráztam el, de gyerekkoromban nagyon büszke voltam magamra, amikor felismertem a hasonlóságot, majd megértettem a különbséget :)
És zárjuk ezt a bejegyzést is videóval, egy lengyel 24-esről: ha jól értelmezem, 0:04 körül az indítóhajtómű indításának lángja villan, majd valamikor egy perccel később a fő hajtóművek is beindulnak? Vagy azok akkor már mennek, csak növelik a teljesítményüket? Mindenesetre lenyűgöző! Valamikor a kilencvenes évek első felében-közepén egy budaörsi repnapon lehetőségem volt tizenpár méterről végigélvezni egy ilyet, csak ott utána helyből fel is szálltak. Mit mondjak, rendesen kapaszkodnom kellett a sapkámba :)
Tovább is van, mondjam még?
Ez megy most