A rákosszentmihályi körvasút váci vonal feletti felüljáróját manapság inkább csak alulról láthatják utasok, a Budapest - Vác - Szob viszonylaton utazva - felül maximum üzemi menetek bukkannak fel. Persze igazából nem is sok néznivaló van a műtárgyon, melynek legfőbb érdekessége, hogy a vasutasok a mai napig "marcheggi hídnak" hívják. És teszik ezt annak ellenére, hogy Marchegg innen több száz kilométerre, az osztrák-szlovák határon fekszik.
Mindez történelmi okokra vezethető vissza: eredetileg Marchegg volt az alul futó vonal magyar végpontja - az 1848-ban elkészült Bécs - Marchegg - Pozsony vonalat 1851-ben kötötték össze az 1846-ban átadott első magyar vasútvonallal, a vácival. Ezután még jó ideig ez volt a magyar és az osztrák fővárost összekötő fő vasúti kapcsolat, hiszen a ma 1-esnek nevezett Budapest - Győr - Hegyeshalom pálya csak 1884-re készült el, és ezután se számított elsőrangúnak (a kanyargós vonalvezetés miatt tovább tartott rajta az út Bécsbe, mint Pozsonyon át).
Von Pechristener Austria location map.svg: Lencer, NordNordWest - Eigenes Werk Map was created using: Open Street Map Austria location map.svg for location map, CC BY-SA 2.0, Link
Ez a térkép alapvetően a mai fősodrot, a Hegyeshalom - Lajtabruck - Bécs útvonalat mutatja, de látható rajta a Marchegg és Bécs közti összeköttetés is: az a nyílegyenes vékony vonal legfelül (a kettő közt, a Duna völgyében pedig ott az egykori Lokalbahn Wien-Pressburg maradványa, a Wolfsthalig közlekedő S7-es). Kivételesen nem arról van szó, hogy a rajzoló leegyszerűsítette a dolgokat; a Marchegger Ostbahn úgy 30 kilométeren át tényleg teljesen egyenesen halad, az általam valaha látott legunalmasabb vasútvonalként :)
Von User:My Friend - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link
Pozsony és Bécs közt manapság dízeles ingavonatok járnak egyetlen vágányon, de nemsokára (részben) kétvágányosítják és villamosítják, úgyhogy be kellett utaznom mai, fapados kivitelében! Igazából eredetileg Pozsonyba indultunk Jazzcoollal, de olyan meleg volt, hogy nem volt kedvem elhagyni a viszonylag hűs pályaudvart, ezért javasoltam, hogy ugorjunk át az osztrák fővárosba a régi fővonalon, és jöjjünk vissza a másik, már jelenleg is villamosított, de kerülő útvonalat jelentő kapcsolaton.
Aki még nem járt vonattal Pozsonyban: a szlovák fővárosnak nem főpályaudvara, hanem "főállomása" (hlavná stanica) van, két ív közt egy harmadik ívben, Bécs és Brno felől egy régi építésű alagúton át megközelíthetően. Kicsit szűk, kicsit hangos, de van egyfajta hangulata! Ott a távolban már jön is vonatunk, egy ÖBB-s Hercules által tolt, egy szlovák és két osztrák kocsiból álló szerelvény. (Balra amúgy egy magánvasúti szerelvény vége látható - nálunk vajon mikor törik meg a MÁV személyszállítási monopóliuma?)
Dévényújfaluig a Brno felé vezető vonalon haladtunk, madzag alatt. Ezen a (szuboptimális viszonyok közt készült) képen nem a jelzőoszlop által takart Kandúr az érdekes,hanem a pályaudvar szélére félredobott MÁV-os kocsi. Pontosabban lehet, hogy az se érdekes, de nekem fura volt :) Innen már csak három kilométer a határ, a Morva (osztrákok szerint March) folyó hídja.
És ez már a túloldal, jó fél évvel később, kívülről nézve - a másik vágány, ami az első képen is látható volt, Gänserdorfba vezet (1870-ig arra mentek a vonatok Bécsbe, akkor építették ezt a nyílegyenes rövidítést). A képen egy valódi marcheggi híd is látható, ráadásul szintén egy marcheggi hídról fotózva :)
Von Priwo - photo taken by de:Benutzer:Priwo, Gemeinfrei, Link
Nyílegyenes vonal, egyszerű, ám rendben tartott állomásokal - akár itthon is lehetne, a "rendben tartottól" eltekintve. Egy kicsit azért még így is nehéz elképzelni, hogy egy időben a klasszikus Orient Expressz is erre járt...
Eredetileg azt gondoltam, többet fogok videózni útközben, de semmi érdekest sem láttam, a nemrég modernizált, már felsővezetéktartó oszlopokkal is ellátott Marchegg állomástól eltekintve. A következő látványosság az volt, amikor Bécs szélén mellénk kanyarodott az egykori asperni reptér területén épülő lakótelephez kivezetett U2-es metróvonal. Ekkor még a Hausfeldstrassénál volt tábori jellegű átszállás a kettő közt, ez nemsokára átkerül Aspern Nordhoz. Végezetül befutottunk a még mindig kicsit bejáratós Hauptbahnhofra. Összehasonlításként érdemes ezt a videót megnézni; ekkor még a csonka Südbahnhofra érkeztünk, sokkal több üres területtel a síneken túl. Igaz, a semmiből semmibe vezető híd már akkor is semmiből semmibe vezetett - kíváncsi vagyok, mikor kötik be végre a közúti hálózatba, mert elég jó fotóhelynek ígérkezik :)
Ez megy most