Annak idején a városrész-szanálás hírének hallatán elhatároztam, hogy végigjárom a Corvin-sétány építése kapcsán bontásra kijelölt házsorokat, aztán valahogy mégse volt kedvem elindulni. Pedig általában menni szokott az ilyesmi, például a Józsefvárosi pályaudvart is sikerült még működés közben körbefotózgatni, a Blaha Lujza téri "sajtópalota" eltüntetését pedig konkrétan végigkövettem, akárcsak a Madách téri bazársorét. A Kisfaludy, Vajdahunyad, Futó és Nagytemplom utca egyszerűen nem bírt ugyanakkora vonzerővel....
Pedig óriási változások történtek itt, és erre kitűnő bizonyíték a fentebbi kép: ma ezt látnánk ugyaninnen. Józsefvárosnak ebben a részében emlékeim szerint csak egyszer jártam korábban, a kilencvenes évek elején, amikor azt hallottam, hogy hangszerbolt nyílt a Práter utcában - csak azt nem tudtam, pontosan hol. Kíváncsiságból végigsétáltam az egészet, aztán a látottaktól megszédülve kimenekültem a metróhoz :)
2006 novemberében egy kimerítő közlekedésmániás túra végén látogattuk meg a már folyamatban lévő bontást NZA-val: megnéztük a német emeletes vonatot a Déliben, a kelenföldi buszgarázs egykori iparvágányának hűlt helyét, a törökbálinti HÉV végállomási épületét (érdekes, hogy az akkor készült fotók valamiért nem kerültek fel az Elveszett sínekre), körbefényképeztem a Pécsről jött ős-tolócsuklós Ikarust Csepelen, a 42-es villamos elbontott hurokvágányát... aztán valamiért itt kötöttünk ki. A fentebbi képen a Futó utca elejét látjuk, amely manapság így néz ki.
A képeket akkor, a kiindulási állapot megörökítésének híján értéktelennek gondoltam, de most, 11 évvel később hátha van, akit érdekel például az, hogy milyen volt, amikor a Futó utcáról át lehetett látni a Nagytemplom utcára. Csak a poén kedvéért: valami ilyesmi van itt ma ehelyett :) A kép közepén homlokzatával felénk néző két ház ma is megvan (hacsak nem avult el a Google Street View).
Ez így körülbelül a Corvin-sétány fő tengelye manapság. Aki szerint a mai állapot nem sokkal jobb, mint ez, az valószínűleg nincs tisztában a "város" szó jelentésével... Még csak ránézni se volt jó erre a hullámzó párkánymagasságú, szedett-vedett nyomorúságra :(
Ha a kettővel ezelőtti látványnak hátat fordítottunk, így kukucskálhattunk át a Vajdahunyad utcára. Ahogy látható, az első ütemhez szükséges bontások már ezerrel folytak, ...
... így át lehetett sétálni a házak helyén egészen a Corvin közig. Ma innen csak a Plaza homlokzatát lehet látni. A kiskockaköves járda (tűzoltó felvonulási útvonal?) a bontás hozadéka volt, az eltűnt házak helyére rakták le.
Ugyanerről a "pre-sétányról" nézünk a Práter utca/Vajdahunyad utca sarok felé - az itt látható házak sejtésem szerint többé-kevésbé mind megvannak, sőt, még a foghíjakat is beépítették.
Az elplanírozott terület egy részét építőgépek helyett filmesek népesítették be - vajon mit forgattak? A képen látható, 1986-os gyártású Ikarus egyébként 2001-ig dolgozott a miskolci városi tömegközlekedésben, aztán lett belőle guruló öltöző, vagy ruhatár, vagy valami ilyesmi.
Ezt a képet tanulmányozgatnom kellett egy ideig, mire rájöttem, hogy a Vajdahunyad utcából nézünk a Kisfaludy/Práter felé - a tornyocskás épület a "páluccaifiús" iskola.
És tovább sétálunk a Kisfaludy utca felé. Egészen elképesztő, hogy a Corvin közi íves lakóházhoz képest milyen falusiasak voltak az itt álló, többnyire földszintes, vagy maximum egy-két emeletes épületek!
És visszaértünk az első kép színhelyére, pontosabban onnan húsz méterrel az Üllői út felé. Ha valahol elrontottam volna a helyszín meghatározását, tessék szólni! :)
Ez megy most