Amikor áprilisban Pozsonyban jártam, nem csak azzal a furcsán magasépítésű batárral sikerült utaznom a "Város Napjai" rendezvény kapcsán, hanem ezzel a szépséggel is:
Ez az áramvonalasan bukta alakú síndöcögény egy Tatra T2-es. Bár a budapesti Tatrák a hetvenes-nyolcvanas évek szögletes formavilágát tükrözik, a ČKD Tatra alapvetően ehhez hasonló gömbölyded járművekkel vált a világ valószínűleg legtöbb villamosát legyártó cégévé. A történet a negyvenes-ötvenes évek fordulóján kezdődött, amikor a csehszlovák ipar egy korszerű villamostípus teljesen nulláról való kifejlesztése helyett az Egyesült Államokból vásárolt korszerű technológiát.
Ez a technológia a PCC villamos volt, melynek kifejlesztését 1929-ben határozta el az Electric Railway Presidents' Conference Comitee nevű ernyőszervezet, ami közlekedési vállalatokat és gyártókat egyesített. A cél az volt, hogy egy olyan villamoskocsit hozzanak létre, amely képes felvenni a versenyt az akkoriban robbanásszerű fejlődésen átmenő gumikerekű járművekkel. A "PCC-k" fémépítésű, áramvonalas négytengelyesek voltak, irányított utasáramlásra optimalizált belső térrel, vezetésük pedig pedállal történt, egy "akcelerátor" névre keresztelt szerkezet segítségével. A látványos és gyors járművek az amerikai villamosüzemeket sajnos nem tudták megmenteni, de így is óriási hatással voltak a tömegközlekedési eszközök fejlődésére (formatervezési szempontból is).
PCC jellegű villamosok készültek Amerikán kívül Olaszországban, Belgiumban, Svédországban, Franciaországban, és 1950-től immár a csehszlovák Českomoravská–Kolben–Daněk prágai gyárában is, Tatra néven (a cégnek semmi köze nem volt az azonos nevű autókhoz). Az első típus T I, majd T1 jelzéssel épült 1951 és 1958 közt, egy ilyet láthatunk a fentebbi képen. Elsősorban csehszlovák villamosüzemek kaptak belőle, de két példány Lengyelországba került, ahol a Konstal gyár ezután nem sokkal - licensz vagy engedély nélkül - elkezdte gyártani a saját verzióját 13N jelzéssel.
A Tatra család következő tagja az 1955-től gyártott T2-es lett. Ez nehezebb építésű volt elődjénél, és 2500 milliméter széles. Bár gyártását 1962-ben befejezték, tudtommal Liberecben még mindig közlekedik belőle egy szerelvény, tehát elég jól sikerült járgány...
A "gömbölyű Tatrák" legsikeresebbike az 1960-tól 1989-ig gyártott T3-as volt, melyből 13000 fölötti példány készült. Egy részük máig közlekedik, felújításukra, modernizálásukra, sőt: újonnan gyártásukra egész iparág épül. Ezzel a formatervvel és technológiával néhány további típus is készült: az NDK számára a keskenyebb T4D a hozzá tartozó pótkocsival, a csuklós K2-es, és a kétirányú K5AR Egyiptomnak. Ezután beszögletesedtek az újonnan tervezett Tatra kocsiszekrények, de mint mondtam, a T3-asok gyártása ekkor még nem állt le - a Prágában járó T3-asok egy része például fiatalabb, mint a budapesti T5C5-ösök!
Bevallom, nem vagyok a Tatra villamosok rajongója, de a gondterhelt "homlokkal" ellátott T2-esek tetszettek. Már évek óta utazni akartam egy ilyennel, de sose jött össze. Egyszer ugyan sikerült fényvillamosként elkapni, de felszállni nem tudtam rá. Hát idén alaposan bepótoltam ezt, nemrég másodjára is elkaptam (nosztalgia)forgalomban ugyanezt a kocsit.
Azt eddig nem is figyeltem meg, hogy milyen formás a kocsi hátsója - egy csomó villamosnak az eleje is csúnyább ennél :) Érdekes, hogy a későbbiekben szokásos "a hátsó fal ugyanaz, mint a homlokfal" elv itt még nem volt meg.
A belső térben pedig az volt az érdekes, hogy a jelek szerint a T2-esek gyártásakor még nem alakult ki az egységes ülés-, ablak- és kapaszkodórendszer, ami a későbbi típusokon megfigyelhető. Hiába, ez még nem volt olyan konfekciótermék, mint a T3-as.
Próbáltam volna a kocsi zajait felvenni, de meglepő módon egyátalán nem volt "Tatra-hangja": nem lehetett se a kiejtőkontaktor jellegzetes pukkanását, se a kerekek csikorgását kihallani az akcelerátor hűtéséből és a motorok zúgásából. Ez azért fura, mert még egy hollandiai PCC-nek is majdnem ugyanolyan hangja van, mint egy budapesti Tatrának! Mindenesetre saját videó helyett álljon itt a fentebbi a youtube-ról - de hozzá kell tennem, hogy a hangoknál szerintem csaltak a készítői: természetesen ez a villamos se áll meg vagy indul el zaj nélkül :) Érdemes megfigyelni a rúdáramszedőket is, ettől még PCC-sebb a típus kinézete!
Ez megy most