Ha már (megint) Berlinben jártam, megnéztem pár retró jellegű turistalátványosságot is, például a Trabi Múzeumot:
A gyűjtemény egy ház földszinti üzlethelyiségében működik, és ezt a teret annyira betölti a Trabik jellegzetes illata (szaga?), hogy egyből visszarepültem 35 évvel ezelőttre, amikor nekünk is 601-esünk volt.
A háromdimenziós történelmi tablót egy DKW F8-as nyitja, orrán az Auto Union - ma már az Audit jelző - négy karikájával. Ezt a kéthengeres kétüteműt eredetileg a második világháború első éveiben gyártották a szintén a cégcsoporthoz tartozó Audi zwickaui gyárában. Az üzem Németország legyőzése után a szovjet megszállási zónába került, és 1948-ban újra gyártani kezdte a modellt, immár IFA F8 néven.
Von Stahlkocher - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link
Az NDK politikai vezetése az ötvenes évek közepétől kezdve többek közt az egyéni közlekedés mákonyával igyekezett élhetőbbé tenni a rendszert, felszólítva az ország autógyártóit egy műanyag karosszériás kisautó létrehozására. Az 1955-től Automobilwerk Zwickau (AWZ) néven futó üzem egy P50 jelzésű, ötszáz köbcentis csodával nevezett, ami ugyan elég cukin nézett ki (itt fentebb a kombi változat látható), de túl kicsi és kiforratlan volt.
Von Torsten Maue - DSC_0898 Uploaded by High Contrast, CC BY 2.0, Link
A következő lépés az volt, hogy a karosszériát átmeneti megoldásként ráerőltették az F8-as vázára, és elnevezték P70-esnek. A "kicsit Trabant-hangú, de igazából mégse" autót 1955 és 59 közt gyártották, néhány tízezer példányban.
Sajnos limuzin kivitelű P70-es nem volt a múzeumban, ott állt viszont a modell kupé változata, ami szerintem a legszebb NDK gyártású gépjármű. Még a gömbölyű Wartburgnál is jobban tetszik, pedig az se csúnya, pláne a roadster verzió!
Az AWZ közben elkezdte az ős-P50-es motorjára épülő nagyobb, és immár fémvázra rögzített karosszériájú P50-es tervezését. 1958-ra többé-kevésbé elkészültek vele, és fantázianevet is találtak neki: Trabant, azaz "Útitárs", az azonos jelentésű szovjet Szputnyik műholdak után. Az első sorozat még AWZ logóval gördült ki a gyárból, majd '58-ban az AWZ-t összevonták a Horch egykori zwickaui gyárával, ezután jelent meg a Sachsenring "S" betűje által dominált embléma. Az ismertebb nevén "500-as" Trabantból 130 ezret építettek.
A P50-est, avagy az 500-as Trabantot 1962-ig finomítgatták, majd megjelent a Trabant 600 (P60-as modell), 595 köbcentis motorral. Kívülről csak a díszlécek kivitele, no meg a farán található "600" felirat különböztette meg elődjétől, és tulajdonképpen még mindig nem számított elavult autónak.
A 600-as nem tartott sokáig, mert már 1964-ben megérkezett az utódja, a 601-es (P601). Ez itt a képen egy relatív kései példány lehet, de az évjáratok közti különbségek nem voltak szörnyen nagyok. Ez egyben a Trabant tragédiája is volt: 1964-ben még elment egy akkor 6-7 éves autó ráncfelvarrása, de hogy egészen 1990-ig építették közel azonos formában, az már több volt mint zsenánt. Igaz, a 3 millió legyártott kocsi jól hangzik, de tudjuk, hogy akkoriban az emberek nem azért vettek Trabantot, mert azt akartak, hanem mert más nem jutott nekik...
A múzeumban természetesen néhány különlegesebb 601 változat is helyet kapott, például ez a "Kübel". Mi annak idején az ajtó nélküli verzióval találkoztunk az Északi-tengernél - ez annál előkelőbbnek tűnik a négy ajtóval, már ha az "előkelő" jelző értelmezhető egyátalán ebben az esetben :)
A Trabant-sztori vége a Volkswagen Polo motorral épített 1.1-es volt, melynek gyártását éveken át készítették elő, de csak 1990-ben indították be. Értelemszerűen az ekkor hirtelen kinyíló világban kevesen örültek a típusnak, nem is gyártották, csak egy évig.
A kiállítás egyik legfurcsább exponátuma ez a műtárgy volt. És igen, a rendszámtáblára írt szám tényleg az ára volt - egy jótékonysági árverésen adott valaki ennyit érte.
Mit is írhatnék a végére? Nekem tetszett a kiállítás - ha valaki a Checkpoint Charlie közelében jár, kanyarodjon be ide! Nyilván nem olyan, mint a zwickaui "gyári" múzeum, de már csak a Trabant-illat miatt is megéri :)
Források: Prokop Gábor: Fogadjunk nem tudod, hogyan született a Trabant!
ugyanő: Fél évszázad az Útitárssal
német Wikipedia
Ez megy most