A képmutogatós sorozat befejező része csak amolyan "ha már egyszer ott voltak" alapon készült fotókból fog állni. Ezek a masinák tényleg csak úgy ott álltak a bejárat mellett...
A Pozsony melletti Dévényújfalu szélén ma egy jókora Volkswagen-gyárat találhatunk. Az üzem nem a semmiből nőtt ki: a BAZ, azaz a Bratislavské automobilové závody, magyarul Pozsonyi Autógyár romjain szökkent szárba. Bár logikus lenne, a BAZ nem volt közvetlenül a Škoda része: se a nehézgépgyártóé, se a Škoda néven autókat gyártó AZNP konszerné. Független (bár természetesen állami tulajdonú) autógyárként hol prototípusokat és kisebb sorozatokat épített az AZNP-nek, hol alkatrészeket a Tatrának, hol Praga teherautókat bárkinek. Mindeközben igyekeztek saját típusokat kifejleszteni, de sosem sikerült a sorozatgyártásig eljutni.
A csehszlovák ipar a nyolcvanas évek elején érzékelte, hogy új közepes teherautókra lenne szükség az öregedő Praga V3S helyett. Az Avia neki is látott a tervezésnek, de egy kormánydöntés a BAZ-hoz helyezte át a programot. Ők '84-re elkészültek a háromtengelyes, majd néhány évvel később a kéttengelyes verziók terveivel. Ez itt a fentebbi képen a kéttengelyes SNA (střední nákladní automobil = közepes tehergépkocsi) P15 "Ďevín", melynek csak két kereke volt hajtott. Egy helyen azt olvastam, '87-es példányt látunk, másutt azt, hogy ez a konkrét kocsi '90-es - meg nem mondom, melyik évszám stimmel...
Ez pedig a 4x4-es hajtásképletű SNA P14. Ígéretes jószágoknak tűnhettek ez a kocsik, de a sorozatgyártásukat sajnos elsöpörte a Csehszlovák Szocialista Köztársaság összeomlása. A 6x6-os változat (STA: střední terénní automobil - közepes terepjáró gépkocsi) ráadásul még látványosabb lett volna! Amúgy azok ott Kockalada fényszórók lennének?
De nem csak prototípusok pihentek a múzeum eresze alatt, hanem sokat használt gépek is, például ez a Škoda 706 RTHP CAS 25 típusú fecskendős tűzoltókocsi.
Ez a Škoda 706 MT is ott állt a sorban. Ismerős arc, ez a típus itthon sem számított ritkaságnak. A modernizált MT változatot állítólag úgy lehet kívülről megkülönböztetni az eredeti 706 RT-től, hogy utóbbinál a hűtő töltőcsonkja kiáll a szélvédő alatt, előbbinél viszont egy kinyitható fedél rejti azt.
Ennek demonstrálására itt egy RT, egészen pontosan egy 706 RTH tornyoskocsi (pódiumos villamos felsővezeték szerelő jármű). Szegény kicsit elhanyagolt állapotban van, igaz, ettől még lehet, hogy percek alatt működőképessé tehető. Külön felhívnám a figyelmet a jellegzetes csehszlovák villogóra a tetején.
És a bejegyzés végén még egy ismerős arc, bentről a csarnokból: egy Csepel D-352. Meglepetésként ért a felbukkanása, mert azt gondoltam, hogy a csehszlovákok elég teherautót tudtak gyártani saját maguknak, de a jelek szerint ide is jutott a szigetszentmiklósi klasszikusból :)
Ez megy most