Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (21) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (126) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (19) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (271) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A bögyös és a szemüveges

2020.03.19. 07:00 :: Hamster

A csehszlovák ipar mással össze nem téveszthető kinézetű mozdonyai időről-időre felbukkannak itt a blogban, úgyhogy igazán megérdemelnek még egy bejegyzést, hogy megismerjük az egyes altípusokat, és hogy meghallgassuk a hangjukat!

A hatvanas évek elején Európa összes vasútja a gőzvontatás leváltásán ügyködött: a főbb vonalak fölé felsővezeték került, a többihez viszont dízelmozdonyokra volt szükség. Csehszlovákiában a villanymozdonyok fejlesztése a Škodánál folyt, a dízeleké pedig a ČKD-nál, a konszern '62-ben neki is látott a tervezésnek. Két fő irányban gondolkodtak, ezért kétfajta gépet építettek: 1964-ben elkészült egy dízel-villamos hajtású, egy évre rá pedig egy dízel-hidraulikus prototípus. Utóbbi nem vált be, így az 1966-ban elkészült nullszéria dízel-villamos erőátvitellel készült. 

dsc_1656.jpg

A fentebbi kép a csehszlovák vasutak Lužná u Rakovníkában található múzeumában készült. Jobboldalt az első prototípust láthatjuk, balra pedig egy sorozatpéldányt: jól látható, hogy a formaterven menet közben finomítottak kicsit: a "Bardotka" becenevet ihlető mellrészt immár lecsapott felületekből formázták meg, és a tető is szögletesebb lett. Nem tudom, ki hogy van vele, nekem a későbbi kivitel jobban tetszik. A T 478-as jelzést kapott sorozat első csoportjának (T 478.1xxx pályaszámok, 1988 után 751-es sorozat) szíve a lassú járású K 6 S 310 DR típusú hathengeres álló motor volt, mely nagyjából 1500 lóerőt szolgáltatott, a vonatfűtésről pedig gőzfejlesztő kazán gondoskodott. A teherforgalom számára gyártott T 478.2 (1988 után 752-es) sorozatban a gőzgenerátor helyére ballasztsúly került.

dsc_1644.jpg

Az összesen legyártott háromszázvalahány Bardotka egy részét, hatvan darabot 1992 után villamosfűtésre alakították át, ez lett a 749-es sorozat. Érdekes, hogy a cseh és szlovák számozási rendszerben a továbbfejlesztések gyakran alacsonyabb számot kaptak, mint az eredeti típus...

A lassú járású motor rendkívül karakteres hanggal rendelkezik: álló helyzetben, alacsony fordulatszámon rotyog és kattog, felpörögve viszont mellkasrengető basszust produkál, amit szépen kiegészít a turbó fütyülése. A fentebbi videón a 749-es által vontatott szerelvény a pályára kódorgó tehenek miatt fékezésre kényszerül, majd álló helyzetből indul felfelé az emelkedőn; 0:46 körültől indul a hangorkán. A felvétel készítőjének nagy mázlija volt, hogy ezt meg sikerült örökítenie! Bardotkát Szlovákiában már csak tehervonattal láthatunk, a cseheknél viszont időnként még előfordulnak személyekkel is. No meg nosztalgia- és különmenetek élén.

dsc_1692.jpg

A Bardotkából a gyermekbetegségek leküzdése után megbízható gép lett, de bizonyos helyzetekben gyengének bizonyult, ezért '67-ben nekiálltak egy erősebb gép tervezésének - ez lett a búvárszemüveg-szerűen előreugratott szélvédő miatt "Búvár" becenevet kapott sorozat. A legfőbb változtatás a motort érintette: a lassú járású álló hathengeres helyét a gyors járású K 12 V 230 DR vette át, egy tizenkét hengeres V-motor, közel 1800 lóerő teljesítménnyel. Az új típus nem kapott új sorozatszámot, hanem a T 478 típus harmadik alsorozata lett, azaz a gépek a T 478.3xxx pályaszámokat viselték. Ez talán furcsának tűnhet, de a sorozatszám a csehszlovák vasúton akkoriban a jármű fő paramétereire utalt: az első számjegy 4-es volt a négy hajtott tengely miatt, a második számjegy a sebességre utalt elég nyakatekert módon (Vmax = x+3*10 km/h), a harmadik pedig a tengelyterhelést mutatta (1x tonna). Mivel ezek a paraméterek nem változtak az új típusnál, a sorozatszám maradt a régi, az új gépek csak egy új alcsoportot képeztek.

dsc_0008.jpg

Persze tényleg sok dolgot átvettek az elődből, a forgóváztól kezdve a kocsiszekrény szerkesztési elvéig, nem beszélve számos alkatrészről,...

img_1360.JPG

... úgyhogy a Búvár voltaképp tényleg csak egy jelentősen áttervezett Bardotka. Érdekes, hogy bár a fő méreteikben nincsen jelentős különbség, az újabb sorozat valahogy robosztusabb, "profibb" kinézetű lett.

img_2549.jpg

1988-tól kezdve a T 478.3-asok a 753-as sorozatszámot viselték. A klasszikus Búvárból 1968 és 77 közt 408 példány épült. Eredeti állapotú tudtommal már nem dolgozik normál üzemben, viszont a gépek számos átépítés alapjául szolgáltak, ahogy azt mindjárt látni fogjuk. A fenti kép kapcsán felhívnám a figyelmet az ingás forgóváz-kocsiszekrény kapcsolatra, amit a gépek nagy részén később gumi-fém rugósra cseréltek.

dsc_1360.jpg

A T 478.4 - 1988-tól 754-es - sorozat valahogy úgy született, hogy az államvasút nem tudta eldönteni, hogy erősebb mozdonyt akar-e beszerezni az addigiaknál, és hogy egyátalán szabad-e neki olyat az országban gyártatnia, vagy csak a Szovjetuniótól vásárolhat... aztán egyszercsak úgy döntött, hogy rendel egy újabb sorozatot a Búvárokból. Az 1975 és 80 közt elkészült 86 példány némileg növelt teljesítménnyel rendelkezett, gőz- helyett pedig villamos fűtéssel. Eredetileg többet szerettek volna rendelni belőle, de a további példányok építését megakadályozta egy tűz a gyártónál.

Fontos változás, hogy míg a 753-ast a mozdonyvezető a saját képességeire hagyatkozva egy kerékkel vezérli, a 754-es automata sebességszabályozást kapott, amit egy karral lehet irányítani.

754-essel mind Csehországban, mind Szlovákiában lehet találkozni, a dízelvontatásnak máig ez az alaptípusa. És hogy a gép hangját megmutassam, itt van egy újabb videó: a tizenkéthengeres nem dübörög olyan markánsan, mint a Bardotka hathengerese, de azért megvan a tipikus nagydízel hangulata, ...

... különösen hidegindításnál :) Persze ez a füstös zakatolás nagyjából minden régi és nagy motorra jellemző.

img_8858.JPG

Ahogy a 751-esekből és 752-esekből 749-es lett, úgy lett a 753-asokból 750-es: a kilencvenes évek első felében 163 példány villamos fűtőberendezést kapott a gőzkazán helyett. Ez a sorozat mára kikopott a személyforgalomból: a legutóbb például, amikor néztem, már csak egyetlen példány volt aktív állományban a szlovák állami vasútnál. A ČD Cargónál gyakrabban lehet ilyen géppel találkozni, plusz magávasutaknál - még itthon is: a Bobó Kft. 468 001-ese szintén a 750-es sorozathoz tartozik.

A 750-esekben az eredeti motor dübörög, így nem érdemes külön videót keresni hozzá, lássunk helyette egy egzotikusabb alsorozatot! A 752-esek 753-asokból lettek felújítva, a Bardotkánál is használt K 6 S 310 motorcsaládot felhasználva. Először csak kísérleteztek a remotorizációval, utána a 2000-es években harmicnegynéhány példányt építettek át olaszországi magánvasutak (!) számára, végül 2004-ben készült még négy az AWT-nek. Utóbbiak közül láthatunk egyet a fentebbi videón: a Bardotka rotyogása egyesül a Búvár látványával. Fura!

Más utat járt be két cseh 753-as, melyet 755-össé számoztak át: 2005-ben CAT 3512B DI-TA motort kaptak, felújított villamosberendezéssel, de vonatfűtés nélkül.

img_3565.JPG

A cseh 755-ös "sorozat" független a korábban bemutatott, Pielstick-motoros szlovák csodától, mely szintén ezt a számot viseli. Ez a kamion kinézetű gép nem bizonyult sikeresnek.

dsc_3920.jpg

CAT motorral lett felújítva a 753.7-es alsorozat, melyből 2008 és 10 közt száz körüli példány készült cseh magánvasutak és a ČD Cargo számára.

img_8817.JPG

Gyakorlatilag a cseh 753.7-es program szlovák megfelelőjeként jött létre a 756-os sorozat a CZ LOKO licensze alapján a zólyomi járműjavítóban: 2008 és 10 között tíz 750-es és 753-as épült át CAT motorral.

Szlovákiában a dízeles tehervonatok nagy része több mozdonnyal közlekedik, de a képen látható menet a szokásosnál is extrémebb volt a négy 756-ossal :)

dsc_1837.jpg

A CAT 3512-es sorozatú motorjai mindent vittek Kelet-Közép-Európában: ilyen került a remot Szergejek és Csörgők többségébe, és a Cseh Vasút 750.7-es sorozatába is. Ez az altípus 750-esek és 753-asok modernizálásával jött létre 2010 után: CAT 3512C HD motor, Siemens generátor és egyenirányító, villamosfék, távvezérlés - gyakorlatilag egy ma is korszerűnek mondható gép lett a végeredmény.

A cseh szokásoktól eltérő módon ezt a mozdonyt ingavonatban is szokták használni. Bevallom, én nem is tudtam erről addig, amíg tavaly októberben be nem gurult a peron mellé egy ilyen Lužná u Rakovníkában...

dsc_0562.jpg

A szlovákok is szerették volna új beszerzés nélkül további egy-két évtizedre biztosítani a dízelvonatás lebonyolítását, ezért 2010-ben nekiláttak a 750-esek remotorizálásának. A 25 elkészült gép a 757-es sorozatszámot kapta. CAT motor, elektronikus menetvezérlés, villamosfék - kívülről a leglátványosabb változás pedig a kerek oldalablakok eltűnése.

Ezek a mozdonyok nagyon tetszenek, simán el tudnám képzelni őket mondjuk a Balaton északi partján. Bár természetesen van némi motorhangjuk elinduláskor, ezután szinte csak a vontatómotorok búgását ("régi villamos/HÉV hang") lehet hallani!

img_1359.jpg

Igen, ez itt a fenti képen is Búvár, pontosabban az volt valamikor: a CZ LOKO EffiLiner 1600 típusjelzésű korszerűsítése a "Bivaly" becenevet kapta. Lehet, hogy korszerű, de szépnek nem nevezném; gyakorlatilag csak a forgóvázakon és az alvázon látszik az eredet. És persze CAT motor van ebben is :)

És ennyi lett volna mára. Valószínűleg nem érintettem minden átépítést, kísérleti példányt, de nagyjából ennyien vannak a Bardotka-Búvár család tagjai. Nektek melyik változat tetszik a legjobban? Bevallom, a Bardotka nekem annyira nem tetszik, a Búvár pedig olyan volt, mint a tonic: meg kellett tanulnom szeretni - de amikor sikerült, akkor nagyon megkedveltem. Persze a Nohabot nem fogja letaszítani a "legkedvencebb dízelmozdonyom" feliratú képletes trónról, de szép arányú gép, igazi karakter!

Források: cseh és német wikipedia, prototypy.cz

10 komment

Címkék: youtube videó szlovákia csehország dízel képek búvár csehszlovák technikatörténet mozdonyok bardotka luzná u rakovníka

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3315531818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Érdekes, hogy bár a fő méreteikben nincsen jelentős különbség..."

Má' hogy a 'csába ne lenne??? :-))))
Egy újabb téma, amiről nekem már nem kell írni, mert teljes egészében ki van maxolva - linkeltem is a bardotkás: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=Bardotka&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet és a búváros: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=B%FAv%E1r&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet képgyűjteményembe. Ez a cikk (is) tízből tizes, gratulálok! Ezekben az önkéntes karanténos időkben egyébként is sokat fogok olvasni vonatozásokról, villamosozásokról, ha már én nem tudok vonatozni...
@Benbe: Köszi! Igazából ezt a bejegyzést is úgy csináltam, hogy a képeket válogatva lélekben Liberectől Somogyszobig, Kassától Luznáig utazgattam.
1. Búvárt 1997-2005 között rendszeresen láttam a hatvani állomáson. Fura, de kétségkívül egyedi. Létezik hasonló dizájn, de villanymozdony is?
2. Nekem tetszik a Bivaly :D
3. Azért is fura a 4 mozdonyos szerelvény mert 27 vagon nem lehet ilyen nehéz, ha csak nem aranyat vittek :D

+1 kíváncsi vagyok mikor lesz nálad az első emeletes vonat spotting cikk :)
@Flankerr: Igen, Hatvanra lejártak Fülek felől, a helyiek állítólag Skodának hívták a típust, annak ellenére, hogy nem az volt :) Most hirtelen nem ugrik be hasonló villanygép, bár egy időben mindenki megpróbálkozott a szélvédők előreugratásával/döntésével.

Emeletes vonat most egy ideig nem lesz, mert a vírus miatt hazarendelték a Stadler embereit, így nincs, aki felügyelje a próbaüzemet. De nem kell sietni a fotózással, a MÁV járművek átlagéletkorát ismerve 40-50 évet még velünk lesznek :)
Élvezhetetlen hangokat produkál az összes videó sajna,ha ez volt a cél akkor gratula.
@Hamster: Ezt az utazást egy hétig bírnám csinálni... Elképesztő helyek akadnak útközben!
@Toportyán Zsóti: Érdekes, én fülesen hallgattam, teljesen jók voltak a hangok. Ilyen a valóságban is.
@Flankerr: A 4 mozdonyra refelektálva - ne felejtsd el, hogy bár 1455 kW, tehát több, mint egy NoHAB, és kicsit kevesebb, mint egy Szergej, de csak 4 tengely és 72 tonna. Arrafelé pedig durva hegyipályák vannak, hosszú állomásközökkel és személyforgalommal, tehát az öttel fölcammogás a hegyre nem opció.
Pl. ilyen helyeken járnak: www.benbe.hu/gallery/trez-es-tez/pic7_noframe_hun.php Ha jól megnézed, látszik a völgy aljában a vonalkifejtés elején tartó pálya is!
@Benbe: Nem rossz képgyűjtemény, gondolom kocsival mész. Mivel nem vezetek, én csak akkor tudok vonali fotókat csinálni, ha valaki elvisz, de a Besztercebánya - Stubnyafürdő vonal mentén nem sikerült fotóhelyszínt találni. Tavaly meg, amikor végre utaztam rajta, olyan jól elbeszélgettem, hogy elfelejtettem a hermándi keresztet fotózni...