Dieter Kubisch budapesti villamosos képei néhány éve landoltak a mailboxomban, őszinte meglepetésemre és örömömre. Dieter a hetvenes és nyolcvanas években több alkalommal is járt a fővárosban, és szerencsénkre néha megörökítette, amit az utcán látott.
Itt például egy 1940-es gyártású Stukát kapott el... hol is? Én tudom, hát ti? :) Felhívnám a figyelmet a macskaköves út szélén álló Škoda 706 RT kukásautóra is. Tudtátok, hogy a "szemetes" értelemben használt "kuka" szó az ötvenes években honosodott meg, és a nálunk akkoriban megjelent modern szemétszállító gépezet gyártójának nevéből - Keller und Knappich Augsburg - származik?
Ezt a képet is feladom rejtvénynek, mert a rajta látható környék ma már NAGYON nem úgy néz ki, mint 1974-ben.
Ez a kép (köszönet Székács Andrásnak a színek helyrerakásáért!) egy olyan vonalat ábrázol, melynek hiánya ma szerintem eléggé érződik a budai fonódó villamoshálózaton: az akkori Korvin Ottó - ma Pacsirtamező - utcában járunk, a Tímár utcánál. A gumikerekű felhozatal is tipikus: pótkocsis teherautó, Robur, ZiL és Zsiguli taxi.
A Batthyány térre megérkező 1316-os pályaszámú Ganz csuklós ebből az irányból nagyjából úgy néz ki, mint ahogy 2016-os selejtezéséig kinézett, ...
... a másik irányból viszont elég megdöbbentő képet mutat. Egyrészt ezen a végén még a régi szélvédő-megoldást láthatjuk, de az ajtókon is mások az üvegtáblák kivágásai. Elég meglepő, hogy ennyire eltérjen egy kocsi két vége, nem lepődnék meg, ha egy baleset utáni gyors helyreállítás nyomairól lenne szó. Bónusznak pedig még két áramszedő van a tetején. A lehúzható "vonatablakok" ferdén megszorulásán csak mosolyogni lehet - rejtély, hogy ezek lecserélésével miért vártak a kétezres évekig!
A jellemzően szólóban közlekedő UV tanulókocsik nagy kedvenceim voltak, a kétezres évek elején ezek még "régi villamosos" hangulatot árasztottak magukból. Itt a 3400-ast láthatjuk a Döbrentei téren - a járművet később átszámozták 7660-asra.
Persze egy háromkocsis (motor+pót+motor) szerelvény vezetését igazából csak egy háromkocsis szerelvényen lehet megtanulni, úgyhogy néha ilyet is lehetett látni, "közönséges" (nem tanuló) kocsikból összeállítva. Valaki esetleg meg tudja mondani, hogy a balszélen látható "egérkamion" Zastava, Fiat, vagy valami más?
És ha már UV-zunk: a 3700-as és 3701-es kocsik igazából nem UV-k voltak, hanem a második világháborúban súlyosan megsérült Stukákból épített protók, melyeket az évek folyamán lassan a sorozattal megegyező állapotra hoztak.
A nyolcvanas években már nem nagyon lehetett különbségeket felfedezni rajtuk a sorozathoz képest. Érdekesség, hogy a "Szellem" becenevű szerelvény ma is megvan!
És a virtuális utazást zárjuk egy 1974-es képpel, melyen Dieter az esztergomi vasútvonalon közlekedő vonat alatt áthaladáskor kapta el ezt a még újszerű állapotú M.X motorvonatot. Vagy épp a motorvonat fölött haladt át jókor az esztergomi inga, nézőpont kérdése.
Még megkérdezném, hogy kitaláltuk, hol készült a második kép? Nos, nem túl messze innen, Kaszásdűlőnél, a Reményi Ede utca magasságában: a nagy fák mögött a ma is meglevő kápolna rejtőzik. Azt viszont sajnos nem tudom, hogy az azon a képen jobbra kanyarodó iparvágány pontosan hova ment be. Valaki tudja esetleg, hogy az ott milyen gyár volt? Az első kép pedig a harmadiktól pár tíz méterre készült, szintén a Pacsirtamező utcában - a rajta látható Stuka Óbuda kocsiszínbe tartott.
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Dieter Kubischnak. A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most