Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (8) 424 (12) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (94) autók (83) bach (5) balaton (40) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (22) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (796) budapesti pillanatok (45) buék (9) busz (85) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (46) csak egy videó (268) csehország (57) csehszlovák (36) csörgő (9) cukiság (34) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (403) énzene (19) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (30) erfurt (7) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (28) felső szilézia villamos (25) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (32) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (36) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (37) gyermekvasút (28) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (326) hamster (5) hangok (5) hangszerek (12) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (34) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (13) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (864) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (44) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (6) közlekedés (355) kritika (71) kulfoldi szemmel (93) laminátka (5) lánchíd (8) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (51) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (6) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (12) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (56) nagypolszki (6) németország (315) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (46) nosztalgia (222) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (77) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (16) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (106) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (44) prága (22) programajánló (27) púpos (17) queen (15) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (131) repülőgép (44) repülőgépek (79) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (36) rock (75) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (31) szergej (26) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (107) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (212) tapolca (6) társadalom (5) tatra (27) taurus (7) technika (56) technikatörténet (57) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (373) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (68) trolibusz (60) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (90) überzenészek (17) utazás (315) utcakép (181) uv (39) vár (11) várnegyed (8) város (413) városkép (87) városliget (8) vasút (485) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (777) villamos (701) vlog (7) vonat (8) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (35) youtube (286) zene (195) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A várost átszelő villamosok Budapestje

2020.05.04. 07:00 :: Hamster

Annak idején az idősebbek néha meséltek arról, hogy ifjabb korukban a mindenre érvényes kombinált helyett csak - fele annyiba se kerülő - villamosbérletük volt, és hogy mekkora távolságokat tettek meg azzal átszállás nélkül, merthogy a járatok régen hosszabb útvonalakon közlekedtek. Én már az egyre hosszabbodó metrók és egyre rövidülő villamosok korszakába születtem bele, úgyhogy izgalmasnak tűnt az a világ - leszámítva azt, hogy azt is elmondták, hogy mekkora tömeg volt a járműveken, és hogy néha csak a lépcsőre tudtak felkapaszkodni. Most Joseph és Richard Braun 1967-es felvételei segítségével visszamegyünk ennek az időszaknak a végére, amikor még nem volt BKV, és a buszokat a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ), a villamosokat pedig a Fővárosi Villamosvasút (FVV) üzemeltette!

budapest_46_aug_17_1967_buda_end_of_erzebet_hid.jpg

A 44-es villamos utolsó inkarnációjában a Rákos-patak és a Keleti pályaudvar közt inkább csak helyi jelentőségű járat volt, de előtte az egyik legfontosabb Rákóczi úti viszonylatnak számított. Itt éppen a Döbrentei téren látjuk az Erzsébet hídról lekanyarodni. Nem semmi az a horzsolás végig az elülső motorkocsi oldalán, vajon mivel dörgölőzött össze? Jellemző volt akkoriban, hogy ilyen esztétikai állapotú járművek közlekedtek?

budapest_24_aug_18_1967_rakoczi_ut.jpg

Az imént a 44-esen látotthoz hasonló UV szerelvények egészen 2007-ig velünk voltak, a Rákospalota és a Szarvas tér közt járó 67-esen viszont ilyen középbejáratú ikreket lehetett akkoriban látni: ezek a jellegzetes kinézetű járművek a hetvenes évek első felében eltűntek. Van valakinek emléke arról, hogy mennyire volt jogos a kocsik beceneve, a "Bukfenc"? Tényleg akkorát bólintottak induláskor és megálláskor? Igazából a tengelytávjuk nem volt annyira kicsi, hogy jelentősen másképp mozogjanak, mint a többi budapesti kéttengelyes...

budapest_40_aug_18_1967_szt_gellert_ter.jpg

19-es villamos ma is van, de a Dunán már nem megy át, ellentétben 1967-tel, amikor a Kelenföldi pályaudvartól a Keletiig járt, az Erzsébet-hídon és a Rákóczi úton át. A képen a régimódi villamosokon kívül érdekes még a befalazott Sziklatemplom, illetve a közlekedési lámpát irányító rendőr kacsalábon álló üvegkalitkája. Az, hogy a lámpát élő ember kapcsolta, néha jól jött: egy idős villamosvezető mesélte, hogy nála egyszer valószínűleg életeket mentett. A Szabadság híd közepén ugyanis minden üzemi fékje elment, és érezte, hogy a kézifék ugyan lassítja kicsit, de nem fogja megállítani a lejtőn. A Gellért téren keresztben pedig zajlott a forgalom! Jobb híján elkezdte a csengőt ütni, amire felfigyelt a fülkében a rendőr, és leállította a keresztező forgalmat. A villamos állítólag egészen a tér sarkán levő házasságkötő terem vonaláig elgurult, viszont legalább egy buszt se vágott ketté útközben.

budapest_37_aug_17_1967_krisztina_korut_fromsouth_station.jpg

A változatosság kedvéért ismét egy 44-est látunk, ezúttal a Déli pályaudvarnál. Érdemes megnézni, hogy akkoriban nem csak a Moszkva tér felé (nekünk jobbra) tudtak a villamosok kanyarodni, hanem az Alkotás utcába (nekünk balra) is. A 2010-es években hatalmas dolog volt a fonódó villamos, de a metró előtt Pesten is sokkal több elágazási-összeágazási lehetőség volt a hálózaton, és ezeket használták is. Például a Krisztina körúton együtt járt a 44-es, a 63-as, a 18-as és a 60-as (a 67-es a Szarvas téren fordult vissza Pest felé). A 60-as a Délinél balra ment, hogy felmásszon a Csörsz utcáig; a többi járat együtt ment a Moszkva térig, ahol a 44-es visszafordult, míg a 18-as Óbuda, a 63-as pedig a János kórház irányába folytatta útját.

budapest_39_aug_18_1967_szt_gellert_ter.jpg

És ha már említettem a 63-ast: ez a járat akkoriban a Nagyvárad tértől az Üllői úton, a Kálvin téren, majd a Vámház (akkoriban Tolbuchin) körúton át, és a későbbi 18-as villamos útvonalán ment a János kórházig. Ehhez az kellett, hogy a Szent Gellért téren mindkét irányba lehessen kanyarodni villamossal a Szabadság hídról. A Bartók Béla út felé kanyarodó villamosoknak a tér déli oldalán volt megállója, a Gellért rakpartra kanyarodó 63-asnak pedig az északin, ahogy itt látjuk. Meg látunk egy Citroën DS-t is, az se csúnya :)

budapest_20_aug_17_1967_dimitrov_ter_at_szabadsag_hid.jpg

A 42-es ma Budapest egyik legrövidebb villamosvonala, 1967-ben viszont még igazi "interkontinentális" járat volt: a kispesti Tóth Árpád utca és a Móricz Zsigmond körtér közt járt. Az egyik legkorábbi "elveszett sínes" emlékem az volt gyerekkoromban, amikor valaki elmesélte, hogy régen a Bartók Béla útról átszállás nélkül el lehetett jutni a Honvéd pályáig, ami akkor nekem a világ végén is túl volt. Meg azt is mesélték, hogy az Üllőin néha annyira feltartották egymást a villamosok, hogy le lehetett ugrani az egyikről, előrefutni, és felszállni az eggyel korábbira. Valaki erősítse meg, hogy ez tényleg működött :)

budapest_41_aug_17_1967_szabadaag_hid_gellert_hill.jpg

Ez a két pótkocsis, végig lecsapható rácsos szerelvény olyan szép, hogy hátulról is megnézzük! Bónuszként a Szabadság híd akkori színe is megtekinthető a képen. Legalábbis nagyjából, mert kicsit elment kékbe ez a fotó.

budapest_32_aug_18_1967_szt_gellert_ter.jpg

A bejegyzésben láttuk már a 19-es, 44-es és 67-es villamosokat, illetve említettük a 60-ast, ezek akkoriban mind "fonódva" jártak a Rákóczi úton. De volt még egy járat, ami ott közlekedett: a Körtértől az Erzsébet hídon, a Rákóczi úton, a Thököly úton, majd a Bosnyák téren jobbost dobva a Nagy Lajos király útján az Örs vezér teréig járó 68-as. A kép érdekessége még, hogy a rajta látható villamos - az FVV kétirányú "házi csuklósainak" prototípusa - ma is megvan!

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani a készítőknek: Joseph és Richard Braunnak, az Electric Railroaders' Association archívumának, és Joó Ferencnek.

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

25 komment

Címkék: budapest 1967 város tömegközlekedés villamos utcakép kulfoldi szemmel Joseph és Richard Braun

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr315647010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igen, sajnos akkoriban a villamosok (is) eléggé ramaty esztétikai állapotban voltak. Bizonyára a közelgő metrósítás miatt nem költöttek rájuk, pontosabban akkor már lehetett tudni, hogy melyik típusokat fogják selejtezni. Meg egyébként is mindenki tett rá nagy ívben. Működjön, oszt' kész, mert a rozsdafoltért meg a hullámos lemezről pattogó festékért senkit sem állítottak a szőnyeg szélére, viszont a cikkben is említett fékhibáért bizonyára páran megüthették a bokájukat.

A Bukfenc inkább menet közben tudott hatalmasakat hintázni. Főleg, mikor a vezér a harmadik kozmikus sebességre kapcsolt (azaz elérte a 35 km/h-s sebességet), és a pálya itt-ott megsüllyedt. Na akkor a két kocsi nem csak ide-oda szitált, hanem tényleg úgy mozgott, mintha bukfencet akarna vetni. Gyerekkoromban mondjuk imádtam, de felnőttként valószínűleg egy ilyen menet után már jönne vissza a búvárreggeli.
@nyelv-ész: Fú, hát ezután még jobban reménykedem abban, hogy egyszer épül egy Bukfenc-replika, mondjuk egy Bengáli alvázból, hisz azt elvileg a Bukfenc alvázából fejlesztették ki...
Basszus, Bukfencről ilyen jó képet még nem láttam. Nagyon köszi.
@Hamster: A Bengának is van egy érdekes mozgása, de ott a csukló viszonylag kordában tartja a túlmozgást. Itt meg a két kocsi csak úgy össze van "csomózva" egy csatlással, és mindkét kocsi mozoghat fel-le és jobbra-balra is. El is foroghatnak tengelyirányban is egymástól, ahogy a sínpár egyik fele megsüllyed. Igazi vidámparki látványosság, ahogy az egyik kocsiból nézed, amint a másik kocsi épp ellenkező irányba dől, mint amiben ülsz. Mivel a tengelyek jó messze vannak a csatlástól, így akár egész alacsony sebességnél beszitálhat az egész.
Egy kedves néni korú ismerősöm jut eszembe, bár már régen nem beszéltünk, de amikor mesélte, hogy mennyire nem szerette, amikor az Üllői úton megindult a metró. Előtte felült a kispesti Tóth Árpád utcában, ahol lakott, a 42-es villamosra, majd bezötyögött vele a munkahelyére, a Műegyetemre. Amikor eljött a metró, ezt 3 átszállással tudta már csak abszolválni.
NEm tud nem eszembe jutni a Deák-Lehel tér nem létező összeköttetése manapság...
Úgy látszik a bengáli alsó ajtóüvegei nem sokáig bírták. Vagy ennek eleve nem is voltak?
Remek összeállítás. :-)

*Sziklatemplom, nem -kápolna.
@HJWOSYLUS: De, voltak, de gondok voltak az ajtókkal, úgyhogy lemezelésre cserélték az üveget. Sajnos ez esztétikailag rontott rajtuk szerintem.
@UV pót: Tök érdekes, de soha nem hallottam templomként emlegetni, a környezetemben mindenki kápolnázta. Valószínűleg nem egyházjogi, hanem méretbeli/elhelyezkedési megfontolásból.
A Bengáli motorja gyenge volt, a Nagyenyed utcán nagyon nehezen kapaszkodott fel, szinte lépésben ment. Hozzá képest ugyanott az "ezres" 59-es remekül leküzdötte az emelkedőt...

Manapság persze a Tátráknak meg se kottyan a hegy.
A Döbrentei téri 44-esről csak annyit, hogy a 3889-es pályaszámú kocsi a fénykép időpontjában (1967) még csak a második évét taposta! Ehhez képest borzasztóan lelakott állapotban volt.
Továbbá nem kis kihívást jelenthetett megállni az emelkedőn és onnan felkapaszkodni az Erzsébet-hídra Bukfenccel, Bengálival, bármivel. Főleg csúszós időben.
@UV pót: Annyiféle elnevezés forog közszájon, hogy mind a kápolna, mind a templom simán elfogadott. Nagyszüleim korosztálya még lourdes-i sziklabarlangnak is hívta...
@Hamster: Valóban dönt a kinézetét. Én mær abban a korban nőttem fel, amikor Budapesten már régen nem voltak bengáli, először a Közlekedési Múzeum modelljéről készült képeslapok láttam (az egyi
@HJWOSYLUS: Folyt köv (utálom, hogy a tablet folyton k.javítja amit írok, még nem állítottam át), szóval: a modell képeslapján láttam először, ott még volt üvegezés alul. Szegeden utaztam vele először, hiányoltam is a tátrás beütést, cserébe akkor lettem villamosmániás.
Örömmel nézegettem a fotókat, a képeken látható szerelvények többségén még utaztam is. A Döbrentei téri 44-es oldalán nem horzsolás van, hanem a másik vágány felsővezetékének ányéka. Ezek szerint a kép délután készült.
@görbén felfele néző: De, az ott bizony karcolás, végig a forgóvázak kivágása fölött, a barna díszcsíkon, és a hátsó ajtó előtt.
Az Üllöi úton voltak kettös villamos megállók, azokban tényleg elöre lehetett menni egy szerelvénnyel. "Nyílt vonalon" ez nem volt jellemzö.
és persze a "neonok", azaz az "ostornyeles" 3x40W-os fénycsőlámpák szinte mindenütt. Remélem, még megérem, hogy a 44-es ismét -ha nem is a Moszkváig, azaz a Széll Kálmánig- közlekedni fog Újpalota-külső és a Ferenciek tere közt, de akár az Erzsi hídon átkelve Dél-Buda irányába és végre megszűnik városi autópályának lenni a Rákóczi-Kossuth Lajos tengely.
Pompás!
Akkoriban 13 éves voltam, 20 forintos tanuló-villamosbérlettel közlekedtem.
És a cimboráimmal imádtunk villamosozni a városban - az összesen ültem/álltam/lógtam, amelyek a képeken megjelentek.
A képekhez: az első és a negyedik képen a 44-es szerelvény látható - mindkét változatban, az elsőn nyitott, csapóajtós középső kocsival, a másodikon tolóajtóssal (ez még valószínűleg kézi működtetésű volt, még a 70-es évek végén is így futkostak a körúton).
A Bukfenc-szerelvény tényleg hintázott, egymást rángatta a két kocsi - mi nagyon élveztük, meg a félkör alakban kiképzett, szépen lakkozott falécekkel borított ülést is.
Végezetül: már kisgyerekkoromban is rettentően szerettem a hosszú vonalakat. "Pesti" nagyapámék Budán laktak, a Malinovszkij fasorban, szemben a fogassal. Ha náluk voltunk öcsémmel, kötelező szórakozás volt a "villanyosozás" (nagyanyám így mondta). Vagy a 63-assal gurultunk el a Nagyvárad térig és vissza, vagy nagyobb kört téve a fogassal felmentünk a Széchenyi-hegyre, az Úttörővasúttal át a Hűvösvölgybe, ahonnan az 56-ossal ereszkedtünk vissza a kiindulópontra.
Az egyik legelhibázottabb lépés volt a budapesti közlekesdésszervezésben amikor megszüntették ezeket a villamosvonalakat. Gyerekkoromban még simán el tudtunk menni nagyanyám munkahelyére villamossal (külső Váci), ma maximum metró és gyaloglás (busz jár arrafelé ez igaz, de micsoda küllönbség járat és megálló sűrűségben). Az egész elképzelés, hogy majd a metró kiváltja a vonalakat észserűtlen, nem is értem miből gondolták? Ha nem így léptek volna, akkor (még talán ma is) Budapestnek lenne a világ egyik legjobb tömegközlekedése. E helyett az autóforgalomnak szavaztak elsőbbséget amit meg látjuk mit eredményezett.
@KissGecihuszár: Nem lesz újra 44-es, mert az új Erzsébet híd nem bírja el a villamosokat, le kellett szedni őket. A Rákóczi úton addig volt élet amig villamossal lehetett végigmenni rajta. Nos akkor működtek a boltok, sétáltak az emberek arrafelé.
@68nyara: Pontosan. Prágában nem szüntettek meg villamos vonalakat a metro miatt!
Kezdjük azzal a közlekedés csillapítását, hogy a Deák tértől a Nyugatiig továbbvisszük a villamost. A másik fontos dolog lenne a Nagyvárad térig is vinni, ahogy volt régen. Nyugatitól-Nagyvárad térig mentek a villamosok, de ehhez a Deák teret is át kellene építeni. Ezzel megszűnne az, hogy Vác elöl jövők autópályaként használják a Bajcsy Zsilinszky utat.
@tapló II.: Azért ez erôs csúsztatás, a körúton ott a villamos, a nèp mégis a bevásárlóközpontokban vásárol. Nem lehet összehasonlítani a 60-as éveket a mai világgal ès igényekkel. Nagymama munkahelye is már rég megszűnt valószínűleg a külső Váci úton. Azóta azért párszor átalakult a város.