Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (93) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (783) budapesti pillanatok (42) buék (9) busz (83) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (263) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (397) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (25) erfurt (7) Ernst Plefka (5) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (16) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (321) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (842) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (13) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (351) kritika (71) kulfoldi szemmel (90) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (47) les paul (6) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (312) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (5) nohab (45) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (103) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (42) prága (21) programajánló (27) púpos (15) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (23) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (23) taurus (7) technika (53) technikatörténet (54) tehervonatok (10) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (365) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (67) trolibusz (59) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (178) uv (37) vár (11) várnegyed (8) város (407) városkép (87) városliget (8) vasút (471) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (760) villamos (681) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (279) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Helyiérdekűzzünk hetvenhétben!

2020.05.11. 07:00 :: Hamster

Mi lenne, ha most nem villamosoznánk, hanem a külvárosokban néznénk körül Ernst Plefka HÉV-es felvételei segítségével?

hev_1977_03.jpg

A ráckevei ma is az a vonal, amivel a legkevesebbet utaztam a budapesti HÉV vonalak közül, és amit a legkésőbb fedeztem fel magamnak. A fenti képen látható szerelvényekről teljesen lemaradtam, úgyhogy kicsit olyan érzés ezeket a fotókat nézegetnem, mintha mondjuk olasz interurbánok lennének rajtuk: kicsit idegenek, de nagyon tetszenek :) Érdekes lehetett a magaspadlós motorkocsik közé csatolt forgóvázas, alacsonyabb peronú személykocsikkal zötyögni; nem tudom, mennyire száguldoztak a Grassalkovich út és a Haraszti út elágazásánál levő emelkedőkön. Ja, el ne felejtsem megemlíteni a kép bal szélén a ZiL billencset, a korszak szerintem legjópofább kinézetű teherautóját!

hev_1977_05.jpg

Nemrég "beszteroidozott villamosnak" hívtam ezeket a régimódi HÉV-eket. Sőt, mutattam is egy konkrétan villamoskocsi kinézetű szerelvényt a Határ út - Csepel vonalról. Most is ugyanott járunk, a Gubacsi útnál fekvő végállomáson. A 205-ös kocsi fa vázzal kezdte az életét 1910-ben, méghozzá elég csinossal, de az ötvenes évekre nagyon elöregedett, ezért acélvázas kasztnit kapott. Nem is akárhol: a Fővárosi Villamosvasút Füzesi Árpád Főműhelyében a külső Bartók Béla úton! Talán ezért is kapott tető-viszonylatjelzőt, mert ott az volt a megszokott? :) A másik látványos különbség az előző képen látott kocsihoz képest, hogy ennek a típusnak az acélvázassá átépítés után dupla széles, teleszkópos ajtajai lettek. Összességében kicsit barátságosabb lehetett ezzel utazni!

hev_1977_14.jpg

Az ezen a vonalon használt szerelvényeknek (ekkor már) mindkét végén volt vezetőállásuk, ebben az esetben a motorkocsival átellenes végen egy vezetőállásos pótkocsit láthatunk - egy szintén a Füzesi műhelyben acélvázasítottat, mert ennek is van felül táblatartója. Tudom, hogy 1977-ben, amikor a fotók készültek, ezek a járművek már borzasztóan elavultnak számítottak, de mégis van egy jópofa kisvasúti hangulatuk, szívesen felülnék egy ilyenre! Erről a vonalról egyébként keveset mesélnek, van itt esetleg valaki, aki még utazott vele?

hev_1977_01.jpg

Tobzódjunk még kicsit a körülbelül egyforma állapotú kéttengelyesek látványában! Jól látható a HÉV-re akkoriban jellemző kábel- és tömlőrengeteg a kocsik közt: fűtés, világítás, vezérlés, légfék...

hev_1977_10.jpg

És ismét a fővonalon vagyunk, ez a szerelvény Közvágóhíd felé tart a városon kívülről érkezve. Ismét egy vegyesfelvágottat látunk: két kéttengelyes motorkocsi zár közre négy négytengelyes személykocsit. A hátsó peronon vigyorgó gyerek is élvezi az öreg járgányon utazást :)

hev_1977_13.jpg

Ez a tököli személyvonat kevesebb személykocsit visz, mint az előző, de több (három) motorkocsival. Utóbbiak rettentő... mondjuk úgy: puritánul néznek ki, nem? Természetesen érthető, hogy egy újjáépítésnél nem lehet csodát tenni, hiszen alkalmazkodni kell az eredeti típus adottságaihoz, de ezeknél a tégla alakú guruló fészereknél szerintem többet érdemelt volna a helyiérdekű vasút. Pláne, hogy eredetileg milyen csinosak voltak! De ezt csak nagyon félve írom, már csak azért is, mert ha járna ilyen nosztalgiában, rohannék fotózni :)

hev_1977_11.jpg

Az 1952-ben gyártott M.VIII-as motorkocsik viszont rettentően tetszenek! Ezek kinézetben is passzoltak az eddig kéttengelyesek közt látott P.XV-ös személykocsikhoz, melyeket 1943 és 57 közt gyártottak. Kisebb "tragédia" szerintem, hogy csak egy ilyen motorkocsi maradt meg, így nem lehet a képen láthatóhoz hasonló szerelvényt összeállítani. Igaz, az az egy motorkocsi legalább működik, és néha meg is járatják!

hev_1977_08.jpg

És egy kép erejéig nézzünk át a gödöllői vonalra! Ekkoriban a HÉV teherforgalma kimondottan erős volt, úgyhogy nem volt ritkaság tehervonatokat látni két személyszállító szerelvény közt. A fotón látható mozdonyokat 1930-ban gyártotta a Ganz, és egészen a kilencvenes évek közepéig dolgoztak, amikor is a BKV megszüntette a teherszállítást. Ha jól tévedek, a sorozat mindhárom darabja megvan még: egy félre van tolva, egy ki van állítva a cinkotai állomáson, egy pedig sokáig nosztalgiaüzemben dolgozott az egy szem megmaradt M.VIII-assal, és talán ma is működik még - mindenesetre a szentendrei múzeumban áll.

A képekért köszönetet szeretnék mondani Ernst Plefkának! A fotók szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges.

Egy kérés: ha érdekesnek találtad, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

26 komment

Címkék: budapest közlekedés 1977 képek hév utcakép kulfoldi szemmel Ernst Plefka

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr615676118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagyon jó posut, ismét!

De, hogy mennyire nem változik sokszor semmi:
-Alulról a második képen az árokban látható a bontott vagy beépítendő anyag. Ez a mai napig így van az országban, akár sín akár út felújítás történik. Tonnaszámra (10-100?) hever az országban mindennemű anyag szerteszét!
Nem hiányzik soha senkinektöbb méternyi sín, több tucat talpfa (alj..) stb stb?
Az első képen valamit dolgozhatnak a pályán, amiben talán a ZIL is részt vesz, tekintve a mellette lévő föld/zúzott kő/egyéb halomra, illetve jól látszik, hogy a szerelvény a váltón halad. Jellemző erre a Ráckevei HÉV-es romantikára, napjainkban is hasonló ötletszerű javítások történnek arrafelé. Nem is beszélve az ötödik képen látható girbegurba "cérnasínekről", amik már az NDK szerelvények korában is túlzásnak tűnnek (mondjuk erős a gyanúm, hogy a mostani állapot is vissznyereménynek köszönhető).
"korszak szerintem legjópofább kinézetű teherautóját"

-Az a korszak az 50-es évek lesz... :-)
Ezt a ZIL-t úgy emlékszem egy Dodge-ról koppintották a ruszkik a V8-as motorral együtt. Azokat persze nagyrészt felváltották a dízel motorok, de mikor gyerekként ültem egy ilyen kék billencses "csodában", már akkor is feltünő volt milyen kökorszaki...
Nagyon picinek tűnnek azok a régi kocsik egy mai HÉV-szerelvényhez (vagy pláne elővárosi (nagy)vasúti kocsihoz) képest... Ha jól számolom, vagy 10 kocsis szerelvény kellenne belőlük, hogy kiadjon egy mai nagyegységet.
@HJWOSYLUS: Igen, valami egyvágányozás van, de egyelőre még senki nem mondta meg, hogy mi volt akkor.
@haromegesztizennegy: Szerintem még a nyolcvanas években se volt ilyen aranyos teherautó: a billencs verzión minden gömbölyödött, és olyan vicces prüszkölős hangja volt :)
@NAR: Több évtizedes folyamat volt, mire a ma ismert (névileg) gyorsvasút kialakult. A ráckevei vonal meg a HÉV-es tápláléklánc legalján volt, náluk közlekedtek mindig a legöregebb járművek. Mondjuk ahhoz kellene egy régi menetrend, hogy kiderüljön, mennyivel volt lassabb, mert Ráckeve M.X-essel is piszok messzinek tűnik...
@Hamster: Lehet az Ócsai úti felüljáró építése miatt.
@szf72: Bár az 74-ben épült.
Uborkával anno párszor utaztam még a Harasztin lakó rokonainkhoz, de nem sok emlékem volt róla azon kívül, hogy baromi nagy tömegben kellett szorongani. Még annyi rémlik, hogy szokatlan volt számomra, mekkora eseménynek számított egy szerelvény indulása: kábé mintha az utolsó vitorláshajó indulna egy szigetről, amin kitört a vulkán. Ahhoz voltam szokva, hogy a szentendrei vonalon napközben egymást érték a járatok, legalábbis nem kellett félórákat várni rájuk.
Istenem!De szép év volt ez a '77! :D
@haromegesztizennegy: Én meg úgy emlékszem, hogy a Ford segítségével jött létre a ZIL is, meg a GAZ is, és a ZIL-130 az akkor már kifutó Ford F-700 (vagy 750?) teherautó licensze alapján készült, sok módosítással.

cdn.hswstatic.com/gif/1950-1959-ford-trucks-32.jpg
@nyelv-ész: A fülkéje kb. egy az egyben ugyanúgy néz ki. Az aranyos billencsplatót is onnan vették?
Közös peronos átszállás a BKV villamosáról a BHÉV-től átvett BKV-vonalra. Amúgy a régi csepeli vonal vasútként vagy villamosként közlekedett Kresz. szerint? Csak a Fehérvári út Budafok kezdetéig meg a rákosszentmihályi hurok közlekedett villamosként? Hogyan jelölték meg a rendszerhatárt? A közúti járművezetők az andráskereszt hiányából tudták csak, hogy másik paragrafus vonatkozik az adott kereszteződésre? : )
@Albu: '77-ben már nem járt a Baross utcai vonal, szóval kicsit arrébb kellett menni a villamosos peronhoz :) A másik kérdés érdekes, de én csak képek alapján tudok mit mondani, az meg nem feltétlenül ér sokat: nem andráskereszteztek, de a "rendes" csepeli vonalnál se a II. Rákócziban. Az a baj, hogy nincs HÉV-es szabályzatom, a villamososakban pedig nem említik ezeket az utcajáró HÉV vonalakat.
Nem semmi, hogy a régi kockákhoz képest az MVIII-as milyen űrkorszakinak tűnik, pedig már az is réges-régóta múlt idő. Sajnos én már csak nosztalgiaüzemben tudtam vele utazni, nekem kényelmesebb volt, mint az NDK szerelvények, bár állva lehet, hogy más lenne a véleményem, mert rettenetesen dülöngélt oldalirányba. Érdekes volt még számomra, de közelről nézve Taurus benyomást keltett bennem.
Ez nagy élmény volt, köszi. Ezek élénk emlékek bennem, egyik rokonunknak volt Harasztiban egy kis háza, és szüleimmel rengeteget jártunk le oda hévvel ebben az időben, amikor ezek a képek készültek. (Fura mód rengetegszer mentünk hévvel, pedig már megvolt a családi Zsiguli kombi). Az Uborka nekem is nagy kedvencem volt. Érdekes módon valami olyasmi rémlik, hogy általában az Uborkára volt Ráckeve írva, a Kockákra meg Tököl - de valószínűleg rosszul emlékszem.
@Hamster: Emlékeim szerint a szentendrei vonalon valamikor a 70-es évek vége felé jelentek meg az egyértelműen vasúti kereszteződésre utaló táblák.
1976-ban új KRESZ lépett életbe, és nem kizárt, hogy azzal összefüggésben lett rend a villamos és a HÉV jelölése terén.
@Hamster: Hát hosszabb is, mint a többi HÉV-vonal. A ráckevein korábban 15 perces volt a legsűrűbb követés, 2018 őszén lett 12 perc, mikor pár összecsúszott útfelújítás miatt beállt a környék reggelente, mint a szög.
A legelső képen a Zil tetszik, a hév nem, bocsi
Emlékszem, hogy egészen kis koromban egyszer a Hungária krt- Kerepesi út saroktól a Keleti pu.-ig (a változatosság kedvéért) HÉV-vel mentünk. Utána kértem a szüleimet, hogy megint menjünk a vonattal!
Azután eltelt vagy 20 év és a ráckevei vonal felé sodort az élet. A fővárosban megszokott randa NDK szerelvények helyett mindenféle csodás gépeket láttam a ráckevei remíz, meg a végállomás mellett.
Az NDK-s vagonok az első időkben nagyon nehezen voltak kézzel nyithatók. Szerencsére (magyar) jóemberek kitaláltak valami rásegítő pneumatikát v elektronikát és akkor már egész felhasználóbarátok lettek az ajtók.
Én még utaztam ilyenen 1990 táján Gyártelepre.
villamosok.hu/bhev/jarmuvek/mviii-pxv/index.html#pxv

Ezen belső fotó alapján egyértelmű. A padló és a zárható utastér alapján.
villamosok.hu/bhev/jarmuvek/mviii-pxv/p511belso.jpg
villamosok.hu/bhev/jarmuvek/mviii-pxv/m259-bel.jpg
villamosok.hu/bhev/jarmuvek/mviii-pxv/m251-2.jpg

Sajnos csak ezt az egy videót találtam gyorsan, talán még Becsky András csatornáján sincs róla. Ez viszont olyan szép, ahogy én soha nem láttam. Egyszer úgy utaznék még rajta télen.
youtu.be/iCJN7thLfrU?t=77
@molnibalage: Igen, '91-ig jártak. Több is megmaradt belőle, úgyhogy a nem túl gyakori nosztalgiameneteken lehet időnként látni. Remélem, hogy egsyzer nem csak az Uborka mögé fogják be, hanem mondjuk egy Bobó mögé: villamosok.hu/bhev/jarmuvek/mviii-pxv/l732.jpg
Vagy az egyik áramfejlesztő mozdony mögé:
villamosok.hu/bhev/jarmuvek/mviii-pxv/7400-dh.jpg
@Hamster: Hú, Tököl állmos. Jó retro kép. Vagy Tizenix éve nem HÉV-eztem arra, de még midig emlékszem rá...