Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (93) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (783) budapesti pillanatok (42) buék (9) busz (83) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (263) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (397) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (25) erfurt (7) Ernst Plefka (5) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (16) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (321) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (842) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (13) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (351) kritika (71) kulfoldi szemmel (90) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (47) les paul (6) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (312) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (5) nohab (45) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (103) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (42) prága (21) programajánló (27) púpos (15) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (23) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (23) taurus (7) technika (53) technikatörténet (54) tehervonatok (10) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (365) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (67) trolibusz (59) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (178) uv (37) vár (11) várnegyed (8) város (407) városkép (87) városliget (8) vasút (471) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (760) villamos (681) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (279) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Amikor a szentendrei HÉV még a Margit hídnál végződött

2020.05.21. 16:20 :: Hamster

A múltkor HÉV-eztünk egyet, de csak Pesten, úgyhogy most nézzünk rá az egyetlen (megmaradt) budai oldali vonalra, a szentendreire is! Ma talán ez a HÉV vonal hasonlít legjobban egy modern elővárosi gyorsvasútra, de 1967-ben még itt is kis kéttengelyes kocsikból álló szerelvények közlekedtek:

budapest_3_aug_16_1967_margit_hid_term_interurban-0.jpg

Ráadásul a végállomás ekkor még a Margit hídnál volt, a felszínen, valahol ott, ahol ma egy parkoló van! A képen egy csupa kéttengelyes járműből összeállított szerelvényt láthatunk Szentendre felől érkezni, az élén egy debreceni kasztnis M.II-es motorkocsival, mögötte egy szintén debreceni kasztnis P.III-as pótkocsival (aztán még eggyel, aztán egy motorkocsival, aztán egy pótkocsival, aztán egy motorkocsival). A "debreceni" jelző itt arra utal, hogy az adott jármű új, fa- helyett acélvázas kocsiszekrényét annak idején a MÁV Debreceni Járműjavítója készítette - voltak ugyanis a típusnak példányai, melyeket a villamosvasút Füzesi főműhelyének szekrényeivel "karosszáltak", és melyek ennek köszönhetően eléggé másképp, némileg villamos-szerűen néztek ki. Szerintem a különböző gyártmányú kasztnik jótékony változatosságot vittek a HÉV üzem kinézetébe, de itt most speciel csupa "debreceni" kocsit láthatunk (hacsak be nem néztem valamit).

budapest_11_aug_16_1967_marget_hid_term-0.jpg

Ezen a fotón a másik irányból is megcsodálhatjuk az iménti összeállítást. Amennyire színtévesztőként meg tudom állapítani, itt se teljesen ugyanazt a zöld színt kapták a kocsik, de ez megszokott volt. Egyébiránt minél több ilyen képet látok, annál jobban szeretnék egy ilyesmi szerelvénnyel utazni. Stílszerűen indulhatna az utazás a felszínen árvizek és lezárások idejére meghagyott kihúzóból is :)

budapest_8_aug_16_1967_marget_hid_term-0.jpg

A szentendrei vonat mellett egy ilyen rövidebb motor+pót szerelvény várakozott, valószínűleg valamelyik betétjáraté, talán az óbudai vasútállomásra menő - sajnos nem bírom kibetűzni a feliratot a táblán. A távolban egy mozgóposta-/poggyászkocsit is kivehetünk ha akarunk.

1963_0078_0202.jpg

A fotósok álma egy ilyen állomás, ahol semmi se zavarja a vonatokra rálátást, de utasként biztosan hiányoltam volna a perontetőt és talán még pár padot is... A fentebbi, 1963-as légifotón a villamosrajongók a HÉV végállomáson kívül számos elveszett sínt is felfedezhetnek, illetve azt, hogy a nagykörúti villamosok megállója akkor még középperonos volt.

budapest_5_aug_18_1967_margit_hid_term-0.jpg

És itt egy másik rövid vonat (amúgy ugyanaz a szerelvény, csak máskor, másik vágányon), aminek viszont el lehet olvasni a tábláját: Békásmegyer-Pünkösdfürdőre megy. Az a sok vezeték és tömlő már-már komikus a vezérlőpótkocsi végén, de így teljes a HÉV élmény.

bernhard_studer_csaszarfurdo.jpg

Hogy némi átmenetet képezzünk a múlt és a jelen közt, itt egy 1972 márciusi felvétel Bernhard Studertől a császárfürdői végállomásról. 1970-ben kezdtek neki a HÉV Batthyány térre bevitelének; a munkálatok 1971-ben értek olyan fázisba, hogy a rámpa és az új állomás építése miatt el kellett bontani az 1967-es képeken látott, 1937-ben létesített Margit hídi végállomást (azelőtt a vonatok egészen a Bem térig bementek). Ekkor a Kavics utcánál létesítettek ideiglenes végpontot, amit a régi idők emlékére :) Császárfürdőnek neveztek el.

1971_0198_5406.jpg

A városba tovább befelé a háztömb másik oldalán létesített - szintén ideiglenes - villamosvégállomásról lehetett utazni.

197309743-2.jpg

1972. december 23-tól aztán már a Batthyány térre jártak a szerelvények, amint azt Noah Caplin 1973 szeptemberében készült képén láthatjuk. Szép ez az M.IX szerelvény, nem? Bárcsak ma is lennének akkora beruházások a HÉV-en, mint ennek a földalatti hosszabbításnak a megépítése...

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani a készítőknek: Joseph és Richard Braunnak, az Electric Railroaders' Association archívumának, Bernhard Studernek és Noah Caplinnek, valamint Joó Ferencnek. A fotók szerzői jogai a készítőket illetik, újraközlésük az ő engedélyükkel lehetséges.

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

4 komment

Címkék: közlekedés 1967 város képek hév 1973 1972 kulfoldi szemmel Noah Caplin Bernhard Studer Joseph és Richard Braun fentrol

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8515710306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A mai napig nem értem, miért kellett az M.IX-ekre a ma is használatos béna lámpákat szerelni. Az utolsó képen is látható régi, álló elrendezésű lámpákkal volt korrekt a formaterv. Továbbá kocsinként 4 ajtó volt, ami sokkal gyorsabb utascserét eredményezett, mint az utód M.X sorozat 3 ajtós elrendezése. Az M.IX-ben nem volt az a vergődés, tolakodás a szűk folyosón, meg nem volt ez az ajtóknál tömörülés, mint ma. Jó lenne, ha az MX-et vált járműtípus megint olyan ajtó elrendezéssel jönne, hogy az kedvezzen az utascserének. Főleg a szentendrei és a csepeli vonalon kritikus ez, hiszen közel vannak a megállók, nem az ülőhelyek száma a legfontosabb.
@nyelv-ész: A közelmúltban olvastam, nem emlékszem, hol, lehet, hogy csak egy kommentben, hogy valamilyen hatósági jogszabály miatt kötelező a lámpáknak vízszintesen elhelyezkedni. Hogy miért, arra viszont ott sem volt magyarázat, így én sem tudom, mi ennek az értelme. Ez az oka annak, hogy az ettől eltekintve teljesen korhűen felújított M.IX-re nem lehetett a lámpákat is az eredeti kivitelben feltenni. Nem tudom, hogy igaz-e ez egyáltalán, mindenesetre az M.VIII például ellentmond ennek az elméletnek, hiszen azon az eredeti függőleges elrendezésben vannak a lámpák.
@nyelv-ész: A közelmúltban olvastam, nem emlékszem, hol, lehet, hogy csak egy kommentben, hogy valamilyen hatósági jogszabály miatt kötelező a lámpáknak vízszintesen elhelyezkedni. Hogy miért, arra viszont ott sem volt magyarázat, így én sem tudom, mi ennek az értelme. Ez az oka annak, hogy az ettől eltekintve teljesen korhűen felújított M.IX-re nem lehetett a lámpákat is az eredeti kivitelben feltenni. Nem tudom, hogy igaz-e ez egyáltalán, mindenesetre az M.VIII például ellentmond ennek az elméletnek, hiszen azon az eredeti függőleges elrendezésben vannak a lámpák.
@buszrajongó: Igen, pont ez a bajom, hogy értelmetlennek tűnő előírásokkal operálnak a bürokraták. Ha egy autónál elég azt előírni, hogy minimum milyen magasan és milyen közel (távol) lehetnek a lámpák, akkor egy vasúti szerelvényen a lőtéri kutyát se kéne, hogy érdekeljen, vajon vízszintes-e vagy függőleges a lámpák elhelyezkedése.
Miközben a Körvasúton éjjel rendszeresen látok gépmenetet úgy, hogy hátul egy mécses sem ég, holott van piros zárlámpa a mozdonyon. Talán inkább ilyenekkel kellene a hivatalnak foglalkoznia, hogy melyek a biztonsági szempontból fontos és betartandó szabályok, és melyek tartoznak a fingreszelés kategóriájába.