Nemrég meséltem a lengyelek hetvenes évektől gyártott kockavillamosáról, a 105N sorozatról, melynek előtörténete... hát, legalábbis rendhagyó. A 105N/105Na/805Na családból a kilencvenes évek elejéig körülbelül háromezer példány készült a chorzówi Konstalnál, ...
... így egyátalán nem meglepő, hogy ma is mindenfelé találkozni velük, többek közt Wrocławban is. Ez itt fent például egy '77-es példány, amit valamikor kicsit modernizáltak, többek közt "szimplán duplává" téve az addig "dupla dupla" középső ajtót.
A modernizálást a helyi főműhelyből kivált Protram végezte, mely hamarosan komolyabb átalakításokat is vállalt, létrehozva a fentebb látható 105NWr típust. A fotón egy szintén '77-es gyártású kocsit látunk!
A modernizálás sikerén felbuzdulva a 204WrAs sorozatot már újonnan gyártották a kétezres évek közepén, aszinkron motorokkal, de továbbra is megtartva a 105Na szerkezetét. Ez persze azzal járt, hogy ezek az új villamosok régimódian magaspadlósak voltak, ...
... úgyhogy néhány évvel később létrehozták a 205WrAs típust, melynél tulajdonképpen két 204-es közé függesztettek be egy alacsonypadlós középrészt (a valóságban azért bonyolultabb volt). És ez még mindig nem a történet vége!
A 2010-es évek közepén a város Pesa Twistek képében elkezdett 100%-ban alacsonypadlós villamosokat beszerezni, de vélhetően nem volt elég pénzük ahhoz, hogy a lehető legtöbb régi villamost lecseréljék velük, ezért a Modertrans cég Moderus Beta MF 19 AC jelzésű, alacsonypadlós középrészű típusából is vásároltak egy sorozatot (aztán még egyet, MF 24 AC jelzéssel). Ugye, ha ránézünk a képre, ebben is meglátjuk az előbbi típust... amiben megláthatjuk a még korábbi típust,... amiben megláthatjuk a 105Na-t? Én azért még így is meglepődtem, amikor a forgóvázában felismertem a 105Na-k alatt látottak tesóját - persze nálam okosabb emberek szerint érthető, hogy a régiekkel rokon alkatrészeket tartalmazó típust szereztek be: nem kell valami vadonatújat megtanulni a személyzetnek, megvan hozzá a műszaki háttér, a tapasztalat. Így él tovább Közép-Európában az 1920-as évek végének Amerikájában megálmodott PCC koncepció, immár részben alacsonypadlósan :)
Ez megy most