Gőzmozdonyból ugyan sose elég, de az saját magamnak is furcsa volt, hogy a balatoni retró hétvége után pár nappal megint egy 424-est üldöztem, ezúttal Budapest és Vác közt. Igaz, nem ugyanarról a 424-esről volt szó!
A szerdai gőzmozdonyos vonat ugyanis a 424,009 pályaszámú szépség hatósági futópróbája volt a többéves helyreállítás végén. Ha valakit csak a végeredmény érdekel: átment!
Elsőre furcsának tűnhet, hogy a nosztalgiaflottában több azonos típusú mozdony is fut, de egyrészt a 424-es az a masina, amiről szó szerint mindenki hallott, tehát megérdemli, hogy minél több legyen belőle, másrészt a két masina laikus szemmel első látásra nem is nagyon hasonlít egymásra! A Balatonnál látott 424,247 a sorozat egy kései, 1955-ben gyártott példánya, utolsó üzemi állapotban, mindenféle fejlesztésekkel és módosításokkal felszerelve. Ezek közt a leglátványosabbak a füstterelő lemezek, illetve a vörös csíkok és a csillag; kevésbé látványos, de fontos átalakítás, hogy a kazánját pakurával/gázolajjal fűtik.
Ehhez képest a 009-es egy korai darab 1924-ből, füstterelők nélkül. Ráadásul szénnel fűtik, tehát sokkal kellemesebb szagot hagy maga után :)
A próba a Rákosrendező - 70-es vonal - Vác - 71-es vonal - Rákosrendező útvonalon zajlott, Váctól visszafelé fordított állásban, azaz szerkocsival előre. Mivel nem fotómenetről volt szó, túl sok helyen nem tudtuk elcsípni, ráadásul a fényviszonyok se voltak ideálisak, de azért egy majd' kétperces videó is így összejött róla. Csodálatos hangja volt elinduláskor, 00:19-nél szinte emberi a zihálása, nem?
A masina a Füstiben azóta be is mutatkozott a nagyközönségnek, hamarosan pedig egy különvonat élén is látható lesz.
Ez megy most