Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

december 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (8) 424 (12) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (95) autók (83) bach (5) balaton (42) Balt Korthals Altes (7) bardotka (9) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (22) berlin (161) berlini fal (20) bkv (48) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (799) budapesti pillanatok (45) buék (9) busz (87) búvár (15) bytom (6) c50 (11) c64 (16) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (46) csak egy videó (271) csehország (60) csehszlovák (39) csörgő (9) cukiság (34) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (7) énblog (404) énzene (19) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (32) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (6) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (32) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (36) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (39) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (336) hamster (5) hangok (5) hangszerek (12) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (34) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (120) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (14) katowice (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (872) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (7) közlekedés (359) kritika (71) kulfoldi szemmel (93) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (57) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) lkk (5) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (44) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (6) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (12) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (57) nagypolszki (6) németország (320) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (47) nosztalgia (223) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (78) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (18) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (40) panoráma (108) paródia (5) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (19) popkultúra (122) pozitívum (12) pozsony (45) prága (23) programajánló (27) púpos (18) queen (15) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) rendez (6) repülés (132) repülőgép (44) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (38) rock (78) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (31) szergej (27) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (114) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (212) tapolca (6) társadalom (5) tatra (28) taurus (7) technika (58) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (379) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (68) trolibusz (61) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (92) überzenészek (17) utazás (322) utcakép (183) uv (40) vár (11) várnegyed (8) város (418) városkép (87) városliget (8) vasút (495) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (783) villamos (714) vlog (7) vonat (9) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (36) youtube (294) zene (199) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Wolsztyn: ahol minden nap gőzösös nap

2020.09.30. 07:00 :: Hamster

2020 nem volt kimondottan élménydús év a legtöbb vasútbarát számára, de ha rendes kerékvágásban mentek volna a dolgok, akkor is kiemelkedő eseménynek számított volna az, hogy menetrend szerinti vonatot vitt a Balaton északi partján egy 424-es. A németek az ilyen meneteket "Plandampf"-nak nevezik, és ezt a szót aztán a fél világ átvette tőlük.

dsc_9496-3.JPGSzemélyvonatunk indulásra készen Wolsztyn (ejtsd: volstün) vasútállomásán

Magyarországon 1984-ben szűnt meg a menetrend szerinti gőzvontatás; a svájciak a hatvanas, az osztrákok és nyugatnémetek a hetvenes években "váltottak", a csehszlovákok '80/81-ben, a keletnémetek '88-ban. Persze ezután is maradtak vonalak, vasútüzemek, ahol megmaradtak a gőzmozdonyok, így nehéz pontos dátumhoz kötni ezeket a dolgokat. Itt van például Lengyelország, ahol a mai napig közlekednek gőzvontatású vonatok menetrend szerint. Ez itt a fenti képen például egy közönséges WolsztynLeszno személy. A szerelvény munkanapokon kettőt fordul az említett városok közt, és ugyanolyan jeggyel lehet felszállni rá, mint az ugyanazon viszonylaton közlekedő motorvonatokra! Ráadásul, mivel a környék nem kimondottan érdekes, nem is turisztikai céllal járatják, bár természetesen nincs olyan nap, hogy ne lenne a környéken néhány külföldi vasútbolond :)

dsc_9431.JPGA szénrakodó daru, hátul a felhalmozott szénnel

Wolsztynba - amit akkor inkább Wollsteinnak hívtak, lévén a Porosz Királyság része volt - 1886-ban ért el az első  vasútvonal; később a városka kisebbfajta vasúti csomóponttá vált, ahonnan többfelé is indultak vonatok. A ma is működő fűtőház elődje 1907-ben épült, ezután többször bővítették. Az első gőzmozdonyos parádét 1991-ben rendezték, de a régimódi gépek még ekkor sem csak a vasútbarátok kedvéért jártak. A telephelyen ugyanis soha nem üzemeltek dízelek vagy más vontatási ághoz tartozó gépek - a gőzösök a környék mindennapi személy- és tehervonatait továbbították! 2014-ben úgy tűnt, vége a dalnak, ezután három évig "csak" turisztikai- és különvonatok jártak, de aztán visszatért a menetrend szerint gőzvontatás, még ha kevesebb vonattal is.

Egyébként szinte folyamatosan hallani pletykákat arról, hogy az éppen aktuális lesz a gőzösök utolsó éve; idén év elején is olvastam ilyet, ezért nagyon el akartam jutni ide! Eredetileg áprilisban jöttünk volna NZA-val, de azt az utat a koronavírus miatt le kellett mondani. Talán jobb is, hogy végül augusztusban jöttünk, ráadásul nagyobb társasággal, tavasszal ugyanis rövidített útvonalon járt a gőzösös vonat.

dsc_9461.jpgPillantás a fűtőházba: balra éppen az Ol49-69-en végeztek komolyabb javítást

A folyamatosan üzemelő gőzmozdonyokhoz folyamatosan üzemelő műhelyre van szükség, és ez itt adva van. Aki ide belép (a telep ugyanis belépőjeggyel látogatható!), az nagyjából az ötvenes években találja magát, mínusz a vörös zászlók és a kötelező Gomułka-képek a falon. A saját weboldalukon harminc körüli mozdonyról írnak; ennyit ugyan mi nem láttunk, de azért meggyőző volt a fekete (és zöld) masinák száma így is. Papírforma szerint három gép közlekedik rendszeresen: két Ol49-es és egy Pt47-es (az egyik Pt47-esüket egyébként sok évvel ezelőtt láttam a Füstiben).

dsc_9522-4.JPGMozdonyunk körüljárás közben már a lesznói állomáson

Nekünk az Ol49-59 pályaszámú mozdonyt dobta a gép: a típust 1949-ben kezdték fejleszteni személy- és gyorsvonatok vontatására, ez a konkrét példány pedig 1953-ban hagyta el a chrzanówi Fablok gyárat. A sorozat nem volt különösebben kiemelkedő teljesítményű vagy jelentőségű, viszont a kilencvenes évekig nagy számban használták, ezért még ma is több tucatnyi fellelhető belőle különböző állapotban. Ideális alap a hosszútávú üzemeltetéshez!

dsc_9511.JPGA 120A típusú kocsi utastere

A mindennapi üzemnek megfelelően a kocsik nem voltak nosztalgiavonatba valóak: a hetvenes években épültek a Pafawagnál, ezek a telephely legfiatalabb járművei. Egyébként a peronokon fertőtlenítőszer-adagalókat találtunk; az a tapasztalatom, hogy a lengyelek nagyon komolyan vették a fertőzés elleni védekezést még a nyári laza időszakban is!

A magamhoz képest viszonylag hosszú videó kivételesen nem az utazással vagy a peronhoz érkezéssel kezdődik, hanem a "szénszereléssel": a kézzel mozgatott daru csilléket emelt a szerkocsi fölé, ezek ürítése már önmagában is élményszámba ment! Persze aki egyre gyorsuló csühögésre vágyik, az is megtalálhatja a számítását a filmecskében :) A feliratokat a "CC" gombbal lehet bekapcsolni.

img_20200820_150139.jpgPor és hamu

Érdekes volt, hogy milyen szaggatottan vontatott a mozdony; a balatoni 424-es mindenképp szebben járt - nem tudom, hogy ez típusfüggő, vagy csak ez a gép volt az átlagnál kiegyensúlyozatlanabb/bekopottabb. Útközben a személyzet egyik tagja - menet közben! - kimászott a gép oldalára valamit megrángatni, ilyet se gyakran látni - hálistennek! A másik nagy "élmény" az volt, hogy folyamatosan szállt be a hamu az ablakon, teleszemetelve a hajunkat, a ruháinkat, és - ahogy itt látható - a kisasztalt. Ilyenkor örülhetünk annak, hogy már nem gőzgépekre alapul a közlekedésünk, mert nem kimondottan környezet- és utasbarát műfaj ez!

dsc_9371-z_1.JPGFordított állásban, szerkocsival előre

És még egy - szembefényes - kép a végére, csak hogy ilyet is lássunk. A két, lavór méretű lámpával úgy nézett ki a hátrafele haladó mozdony, mint valami rajzfilmfigura. Nem tudom, a lengyel vasútnál miért ragaszkodtak az ekkora fényvetőkhöz, de ők még a Szergejre is ilyeneket raktak! Mára szerencsére elszakadtak ettől, a Taurusaik és a modern motorvonataik már átlagos fényszórókkal bírnak :)

Források: lengyel Wikipedia, www.locomotives.com.pl, www.parowozowniawolsztyn.pl

10 komment

Címkék: utazás videó képek vasút lengyelország gőzmozdony wolsztyn plandampf

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7016176770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez aztán "Plandampf" a javából! :)
@abacab: Az, de tényleg furcsa, hogy nem valami turisztikailag frekventált helyen van. Bár Wolsztyn maga elég jópofa kisváros, a vonat meg hétvégén Poznańba megy.
@Vandblog: Az a 12-es kocsi nagyon tetszik nekem. Igaz, replika, de valahogy teljesen más, mint a többi magyarországi nosztalgia villamos.
A fűtést hogy oldják meg télen? Gőz, villany vagy vodka?
@seadxdx: Lehetne vicceset is válaszolni (zsubrovka rulez!), de kivételesen komoly leszek :) Azt írják, hogy autonóm fűtése van, valami Webasto cucc: www.parowozowniawolsztyn.pl/120a/
@seadxdx: Kicsi vagy még, nem tudsz erről semmit. A Gőzmozdony után gőzzel fűtik a vasúti kocsikat. Amikor feltalálták a gőzmozdonyt és Baross Gábor idejében a MÁV hálózaton elindultak a vonatok még nem volt villany. A fülkékben a húszas évek végéig petróleum lámpák világítottak.
Borzasztóan rossz gőzmozdonyos kocsival húzott szerelvényen utazni. Az ablakot nem nagyon lehet leengedni, mert a füstöt a menetszél betolja az ablakon. Kivétel, ha erős oldalszél van és akkor az egyik oldalon nyitható az ablak.
Aki nem élt az ötvenes-hatvanas években az nem is tudja, hogy mennyire büdös és környezetszennyező a gőzmozdony.
"És még egy - szembefényes - kép a végére, csak hogy ilyet is lássunk. A két, lavór méretű lámpával úgy nézett ki a hátrafele haladó mozdony, mint valami rajzfilmfigura."
Ennek két oka van. Valamikor régen nem nagyon erős petróleum-lámpák égtek a mozdonyokon. A másik ok. Így jobban látszik messziről a szerelvény.
süti beállítások módosítása