Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Megszületett a hódmezővásárhelyi villamos!

2020.12.03. 07:00 :: Hamster

A sok régi tuja után jöjjön valami teljesen új: ha jól számolom, kis hazánk területén legutóbb 1913-ban nyílt új villamosüzem, méghozzá a pécsi (vagy ha másként számítjuk: a kassain csak 1914-ben indult a személyszállítás).

dscn4591-sai8-sharpen.jpg

Ezek a dátumok lassan elavultnak lesznek tekinthetők, hiszen 2020. december elsejének estéjén először járt közúti vasúti jármű a hódmezővásárhelyi vágányokon. Még nincs átadva, kicsit arrébb van az első utasforgalmi nap, de mégis, százvalahány éve nem történt még csak hasonló se!

Megjegyzés: Ez egy közlekedésbarát blogja. Politizálásnak itt nincs helye, se fikázásnak, se bezzegezésnek, se whataboutismnek. Ebben a bejegyzésben a hódmezővásárhelyi tram-train csak egy újszerű közlekedési eszköz, mely kötöttpályás jellege miatt történetesen közel áll a szerző szívéhez.

128858204_1545135579005563_511851950435924087_o.jpg

Bár a vágányok újak, a képeken látható jármű maga meglehetősen régi: 1953-ban építették a budapesti Dózsa György Főműhelyben, melynek helyén ma az MH Egészségügyi Központja - a MÁV Kórház egykori modern tömbje - áll. Sőt, már akkor se teljesen újonnan született a mozdonyka, mert egy régi teherkocsi alvázából alakították ki. Néhány éve aztán - több évtizedes szabadban állás után - a Szegedi Közlekedési Társaság felélesztette, és dízel-villamos hajtásrendszerrel látta el. "Kétéltű" járműként logikus választás volt az első próbamenetekre.

img_201202_7598.JPG

Sajnos nem volt lehetőségem a helyszínen lenni, de szerencsére mások kisegítettek képekkel, elsősorban a december másodikai, nappali, dízel üzemben végzett próbamenetről; ezúton is köszönöm nekik! Induljunk el a tram-train külső végéről, a "nagyállomástól". Itt nem épült vágánykapcsolat a nagyvasúttal - annak csak akkor lenne igazán értelme, ha a járat továbbmenne Makó felé.

img_201202_8147.JPG

A villamosvonal a Kálvin János térnél kanyarodik nyugat, azaz a belváros felé, rá az Andrássy útra, ahol a bejegyzés első két fotója is készült.

img_201202_7992.JPG

Az alapvetően egyvágányú pályán az Andrássy útra építették a kitérőt, ahol az ellenkező irányba haladó villamosok kikerülhetik egymást. Az újra egyvágányú pálya aztán a Kossuth tér sarkánál kanyarodik dél, azaz Hódmezővásárhelyi Népkert vasúti megálló felé.

128877229_1545136065672181_2260245549715697683_o.jpg

A fenti képen a Szőnyi utcát látjuk a Bethlen Gábor Református Gimnáziummal; talán ez a városi vonalrész legfotogénebb pontja. A téglából épített, erődítményszerű valami a Hódmezővásárhelyi árvédelmi fal. Nehéz elhinni, hogy ezen a tájon egykor annyi víz volt, hogy az eláraszthatta az óvárost, de így volt. Mi több, régen dunai bárkák is fel tudtak idáig hajózni!

img_201202_7837.JPG

Egy újabb kanyar és egy kisebb egyenes szakasz után a sínek a Hősök terénél megint dél felé fordulnak. Ez se lesz rossz fotóhely, de persze nem ez a legfontosabb szempont :)

img_201202_7901.JPG

A Népkert felé vezető Ady Endre úton most még buszok járnak - az ő leváltásukra épül a közvetlenül Szeged belvárosába vivő "vasútvillamos".

img_201202_8120.JPG

Körülbelül egy kilométer megtétele után érünk a belső terét tekintve rendhagyó Hódmezővásárhelyi Népkert megállóhelyhez, mely a nagyállomáshoz hasonlóan a Szeged - Békéscsaba vasútvonalon fekszik. De a vasút és a villamos itt nem versenytársak, hiszen utóbbi feltárja a belvárost, így a városlakók több helyen és könnyebben fel tudnak rá szállni. Önmagában persze nem sok értelme van "hódmezővásárhelyi villamosról" beszélni, hiszen a rendszer lényege az, hogy a járművek innen a vasúti sínekre ráhaladva Szegedig robognak, ahol szintén bemennek a belvárosba, míg a nagyvasúti állomások, ahol a sima vonatok megállnak, a külvárosokban fekszenek.

129121412_1545134725672315_4624154095060115792_o-sai8-sharpen.jpg

Talán jobban érthető a helyszín ezen a képen: a jobb oldali vágányokon gurulnak majd fel az addig villamosként közlekedő járművek a vasútvonalra, már dízel hajtással. A képen Szeged felé nézünk, mögöttünk jobbra van a hódmezővásárhelyi belváros. Kíváncsi vagyok, hogy a Stadler vasútvillamosok megérkezéséig kipróbálják-e a vásárhelyi szakaszt hagyományos villamoskocsikkal, mondjuk egy fenékkel egymás felé forgatott Tatra ikerrel, vagy akár egy Bengálival. Sőt, a legszebb az lenne, ha a megnyitóra szereznének valahonnan egy nosztalgiavillamost. De ez már tényleg csak egy villamosmániás képzelgése :)

Köszönet Báti Andrásnak, Nagy Mihálynak és NZA-nak a képekért!

26 komment

Címkék: közlekedés város hódmezővásárhely képek tömegközlekedés vasút villamos 2020 tram train NZA

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2916316186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az írásod 5. képéhez kapcsolódnék egy olyan régen és most jellegű szösszenettel. A vidéki MÁVAUT-csuklós autóbuszok történetét boncolgató írásom 2. részébe (www.busworldblog.com/post/videki_csuklosok2) betettem agy olyan Hmvh-i fotót, amely kb. ugyanott készült, ahol az 5. képed. A régi képen egy csuklós busz kanyarodik észak felől a mai Rapcsák A. útról az Andrássy útra ott, ahol a mai képen a 03-as az Andrássyról dél felé, a Szőnyi u-ba készül fordulni. A mai kép bal szélén levő modern épület helyén a régi képen épp bontás alatt áll a régi ház. A régi fotó kb. 1967. (ekkor érkeztek Hmvh-re az első csuklós buszok) és 1970. (a buszon még MÁVAUT felirat van, de '70-ben tértek át a Volán elnevezésre) között készülhetett.
Még nagyon furcsa abban a városban villamost látni, de mindenképpen érdekes. Ezer gondolatom és kétségem van még ezzel kapcsolatban, de nem akarom tovább szaporítani a szót.
@Gábrisvitéz: Köszönöm, érdekes kép. Majd végig kell ezt is olvasnom :)
Már vártam ezt a beszámolót! Egyszerűen kényelmesebb, trtalmasabb innen elolvasni a lényeget mint máshonnan összeszedni.
Végre, ezt is megértük; 2020-ban elkészült Hazánk 1. és nagyon remélem, nem az utolsó tram&train-je, melynél jobb alternatíva pl. egy megyeszékhely és a hozzá mondjuk 20-40 Km távolságra található 2., 3. legnagyobb város között a legideálisabb tömköz alternatíva, hiszen kötött pályája miatt minden időjárási és útviszonytól függetlenül, kalkulálható idő alatti eljutást biztosít a két település között, illetve jelen esetben minőségi helyi tömköz alternatívát H.M.V-n, kiváltva ezzel az igen snasszé kocka Ikarusokat azzal az igénytelen viszonylatszám jelző műanyag táblával a szélvédő jobb alsó sarkában , ami még 30 évvel ezelőtt elment, de 2020-ban már vállalhatatlan!
Ez az amit jó infrastruktúrának neveznek.

Mindenki ilyet akar majd :)
Helyiként nekem az egyetlen problémám a villamospályával, hogy a Szőnyi utcát kivéve, mindenhol, az egyébként szellős-széles utcákon, középre tették a villamospályát, amit "rendőrcicikkel" el is határoltak a normál forgalmi sávoktól. Már többször sikerült belefutni abba, hogy egy "rossz vezető" autós miatt (annak ellenére, hogy 1 éve teljes körgyűrű van a város körül, ami ~elvileg~ nullázza a tranzitforgalmat), aki 20-25km/h órával "tötyörög" át a városon teljesen bedugul a forgalom, ugyanis kizárt az előzés, megkerülés lehetősége. Vagy tették volna elzárva "oldalra" a pályát(véleményem szerint majdnem mindenütt lett volna rá lehetőség), vagy ne zárták volna el a pályát ilyetén kivitelezés mellett a közúti forgalom elől, legalább is, teljesen... Félreértés ne essék, tetszik és hatalmas fejlődést hozhat a "paraszt Párizsnak" ez a lehetőség, de forgalomtechnikai oldalról átgondolatlannak látom a koncepciót...
@KissGecihuszár: Hát, speciel lényegesen sűrűbben áll meg a vasút időjárási okok miatt, mint a buszos közlekedés. Mármint nem konkrétan Szeged és Vásárhely közt, hanem úgy általában.
@KissGecihuszár: Tucatnyi olyan város van Magyarországon, ahol lehetne ilyen tram-traint építeni. A meglévő vonat nem tud alternatíva lenni, mert a település szélén, vagy attól kilométerekre halad. Sajnos a XIX. században, és a XX. század elején kiépült vonalaknál vagy nem volt szempont a személyszállítás, vagy eleve a helyi lakosok miatt nem mehetett be a vasparipa a városba. Mert az mégiscsak hogy veszi ki magát, hogy egy ilyen pokolbéli tűzköpő szörnyeteg ott fújtat a kertek alatt, megijesztve az uraságok hintói elé fogott lovakat.
Egyébként Szegeden mi lesz a nyomvonal? Mert a wikipédián azt látom, hogy csak a vasúti nyomvonalon fog haladni. Régebben meg mintha azt mondták volna, hogy Rókusnál rámegy az 1. villamos pályájára, és bemegy a belvárosba. Ebből végül nem lett semmi?
@Klaric: Ha oldalra teszed a pályát, akkor meg a bekanyarodó autókkal lesz probléma, meg a telkekről kihajtó autókkal. Szóval a középpályás megoldás a legkevésbé problémás.

A 25-tel tötyörgő autós meg szerintem nem probléma, legalább annyival kevesebb az ámokfutó :-) Mellesleg mindig vidám perceket okoz, amikor egy vidéki városban sóhajtoznak a dugók miatt. Legutóbb debreceni kollégám szörnyülködött az iroda ablakán kitekintve a Piac utcai iszonyatos autóforgalom és dugó miatt. Kinéztem, és a két sávban összesen öt(!) autó állt, de nem forgalmi torlódás miatt, hanem mert épp piros volt a lámpa.
@nyelv-ész: :D :D Ez komoly!?
Hát, hiába. Más a mérték... A kiváltott érzés lehet akár ugyanaz mint Pesten, álló városnál a többieknek.
@nyelv-ész: Az 1-es villamos vonalán fog közlekedni Szegeden a Rókusi pályaudvartól a belvároson át egészen a Nagyállomásig (Szeged pu.).
@Hamster: Kíváncsi vagyok a véleményedre, ha elolvasod. :-)

(A szegedi villamosközlekedés történetével kapcsolatban magam is írogattam ezt-azt, de ahogy beleástam magam az autóbusz-közlekedés történetébe, merem állítani, hogy sok szempontból legalább annyira érdekes és fordulatos, sőt néhol meglepő, mint a kötöttpályás közlekedés története.)
@Gábrisvitéz: Köszi, akkor ezexerint a rajzot értettem félre a wikin (mert a szöveget lusta voltam elolvasni...)
Egy kétvágányú pályakiépítése nem kerül kétszer annyiba, mint az egyvágányú. Ha az utcák "egyébként szellősek-szélesek", nem lett volna célszerű rögtön kétvágányúként megépíteni? Nem tudom, milyen lesz a kihasználtság, de lehet, hogy hosszú távon megérte volna.
(Még nem jártam arra, a járvány elmúlta és az átadást követő időre tervezem. Ne nevessetek ki, ha túlzásba estem!)
@BölcsÉsz: A villamos csak az egyik irányban halad körbe ezen a pályán. Ezért két vágánynak nem sok haszna lett volna.
@Fradista Utazó: Lehet, hogy én értem félre, de hogyan csak az egyik irányban? Oda és vissza is a városon át megy. Kitérő a vasútállomáson, a városközpontban és Népkertnél, gondolom a tízperces követést kiszámolták hozzá.
@nyelv-ész: Köszönöm, ott a 10 pont, de ahol meg nincs vasúti pálya (mivel '69-ben végképp eltörölték) ,azaz Veszprém-Balatonalmádi-Alsóörs, ahonnét tovább lehetett vonatozni B.füredig, tehát itt bőven lenne létjogosultsága egy jóféle normál villingernek, pl. egy 36 méter hosszú CAF-nak, vagy Skodának, vagy Alstomnak, tök mindegy, csak legyen, mert a jelenlegi helyközi buszos szenvedés méltatlan ebben a viszonylatban és ezt az illetékesek is pontosan tudják. Almádi-Veszprém közt már nem érné meg a villinger, bár anno a vonat jól prosperált és hol volt még '69-ben Almádi a mai 10.000 fő feletti lakosszámhoz...
@nyelv-ész: Tudod, ez csak addig nem probléma, amíg mondjuk nem egy szirénázó rohamkocsit tart fel... a másik oldalon meg jön szembe a busz, középen meg a villamos... Adnának neki utat, de nem tudnak... mert a 80 és a halál közt lévő bácsi, aki már sajnos alkalmatlanná vált a vezetésre(Van olyan éppen 80 éves ismerősöm, aki bármikor köröket ver közlekedésben, akár egy 30-as emberre is, tehát nem a korral van bajom!) az általa szűknek hitt sávban 20-al megy és mivel Vhelyen a legtöbb utca 1 és 3 km közötti hosszú, a pálya építési módja miatt nincs lehetőség sem kitérni, sem utat adni. Ráadásul, ha a város déli részén történik tűzeset a Bajcs-Zsilinszky utcán vonulnak(nának) a tűzoltók... Csak hogyan? Álltam már párszor én is életemben hétköznap délután 4-kor a Hungárián... Ez pont olyan tud lenni... Akkor meg a familiárisan hiperpigmentált X akárhányas BMW-vel ott állok meg ahol akarok ostobáról még nem is értekeztünk... aki nem ismeri a megállni tilos táblát... Amikor láttam hova építik a pályát meg sem fordult a fejemben, hogy a teljes nyomvonalon (a kereszteződések igen rövidre szabott kivételével) végigrakják "cicikővel" az egészet. Addig nevén neveztem és vigyorogtam a fejlődést látva az építési káosz ellenére amivel együtt kellett élni miatta... Amióta megláttam, hogy teljes hosszban rakják a "cicikövet", tépem tőle a hajam és átkereszteltem RÉMtrénnek... A "cicikő" miatt, ha olyan a beteg állapota a mentő se tud egyszerűen bevágni középre a villamospályára. Mifelénk a kereszteződések nem 30m-enként vannak, mint Pesten, hanem néhol 2-400m is van köztük. A kettő közt pedig végig elzárt pálya... Ennyi erővel betonfal is lehetne.
Egy másik dolog, amit nem értek, hogy a vhelyi vasútállomásnál a villamos végállomása kb. légvonalban párhuzamosan 30m-re van az 1-es vágánytól. +100-150m sín meg egy váltó árán legalább egy szervizvágánnyal összeköthették volna ott is a nagyvasúttal. Mert ha teszem azt 2 szerelvény bent áll a végen meg 2 jön a városon át és egy jóképességű autós mondjuk a Tóalj-Ady Endre körforgalomban csinál valamit és elzárja pályát, 4 szerelvény meg a fél pálya azonnal kiesik a rendszerből. A szervizvágányt használva mondjuk rendőri biztosítással a nagyvasútra átmenve legalább a szerelvények ki tudnának szabadulni és eljutni Szegedre. Így viszont esélytelen.
@Klaric: A pesti Nagykörúton is a kőcicin ugrat át a tűzoltó, a mentő, és dönget végig a villamossíneken. Pedig ott nem 20-30 percenként jön a villamos, hanem 2-3 percenként. Működik itt is, működni fog ott is.

Egyébként nem értem, hogyan képzelted, hogy ilyen utcákon végig lehet vezetni a villamost valamilyen fizikai elválasztás nélkül? Valószínűleg nem csak a helyi menő csávók akadályoznák a villamost, hanem egy csomó más fogalmatlan autós is ott bénázna az úton, a többiek meg a villamossínen kerülgetnék. Különösen vidám perceket okozna, ahol a körforgalmon vág át a villamos. Minden nap lenne pár agyhalott, aki a sínekre hajtva akarná középen átszelni a körforgalmat.

Mellesleg mentem már személyautóval a kőcicire egy baleset elkerülése végett, és nem mondom, hogy kellemes volt, de nem volt annyira megrázó élmény, mint ahogy ránézésre gondoltam volna. A mentőnek akkora a kereke, hogy alig érezni, ahogy ráhajt.
Oké, én is tudom, hogy a legtudománytalanabb, legvasútközenincsen hozzászólás evör, nem belémrúgni, okés? Szóval a kis gyösz tök aranyos, talán a magasan lévő ütközői miatt engem a Verdákból Luigi szájdkikjére, Guidora emlékeztet. Szinte várom, hogy megszólal: "Pitstop?"
pixar.fandom.com/wiki/Guido

Oké, üssetek!
Népkertnél vajon hogy keresztezi a szentesi vonalat? Simán raktak bele egy angolváltót, vagy valami bonyolultabbat találtak ki?
@vaki78: Angolváltó, teljes, vagyis megvan az elvi lehetősége a Szentes felől a villamosvonal felé való közvetlen menetnek.
süti beállítások módosítása