Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamosok a kordon és a kézfertőtlenítő jegyében

2020.12.30. 07:00 :: Hamster

Szerintem kevesen vitatnák, ha kijelenteném, hogy a 2020-as év legfeljebb a mazochistáknak jött be. Pedig alapjában véve nekem nem volt rossz, viszont jó is csak néhány napig. Ezen kevés kellemes napok közé tartozott, amikor nyáron - a lezárások és korlátozások szünetében - egy kisebb társasággal keresztül-kasul beutaztuk Lengyelországot. Mivel ilyen körülményekkel, mint a mostaniak, még nagyszüleim se találkoztak, a villamosokon kívül néha a koronavírus terjedését akadályozni hivatott intézkedésekre is kattintottam egyet-egyet.

Mielőtt valaki nekem esne, hogy micsoda felelőtlenség volt ilyenkor utazni: ilyen körültekintően még sose terveztem utazást! Folyamatosan tájékozódtunk a helyzetről, a komolyabban fertőzött területeket elkerültük (emiatt kimaradt például Felső-Szilézia), a szállásaink a város szélén voltak, nem épp tömött helyek, mindig volt rajtunk maszk, amikor villamos, vonat vagy tömeg közelében voltunk, és állandóan fertőtlenítettük a kezünket. Ez utóbbi alap elvárás volt a lengyeleknél: mindenütt voltak kihelyezett adagolók, és el is várták, hogy használjuk őket. Ugyanitt kérném a T. Olvasót, hogy az esetleges kommentjeiben tartózkodjon a vírus vagy az általa jelentett veszély létezésének vagy nemlétezésének taglalásától. Ez nem az a hely.

dsc_7889.jpg

Első megállóhelyünk a csehországi Olomouc volt, ahol mintha még nem is hallottak volna a koronavírusról. Konkrétan úgy néztek ránk a maszkjainkkal, mintha ufót láttak volna. Ezután Częstochowa (ejtsd: csensztohóva) következett, már Lengyelországban; itt fent egy ottani Konstal 105Na-t látunk. A nyárra időzített felújítások miatt korlátozott forgalom nagy részét alacsonypadlósok vitték, de szerencsére ilyen öreg "téglákat" is láttunk.

dsc_7844.jpg

Az első ajtó le volt zárva, a fülke mögötti kb. egy-másfél méter pedig kordonnal elkerítve. Még az ajtóra is kiírták, hogy mindenki tartson távolságot a másiktól.

img_20200815_155354.jpg

A távolságtartáshoz viszont hely kell, ezért korlátozták az utasszámot is. Ahogy itt jobbra (tükrözve) látható, ezen a villamoson maximum 62-en tartózkodhattak.

dsc_7993.jpg

Łódź (ejtsd: vudzs) villamoshálózata hatalmas, de ezt mi most nem annyira éreztük, mert több vonal is le volt zárva. Ahol viszont közlekedtek - többek közt olyan PESA-k is, mint ami itt fent látható -, ...

dsc_7996.jpg

... ott a Częstochowában látott módon le volt zárva, és el volt kerítve az első ajtó. Elvileg tavasszal nálunk is próbálkoztak ezzel, aztán a második hullámnál már nem.

dsc_8171.jpg

Nagy élmény volt ezzel az öreg nosztalgia szerelvénnyel utazni. Nem volt rajta kimondott tömeg, pedig a budapesti szokásokkal ellentétben nem volt feláras.

dsc_8083.jpg

A vezetőállás itt is el volt kerítve, bár nem tudom, ebben a formában nem volt-e ez kicsit kevés.

dsc_8187.jpg

A város a közelmúltban vásárolt egy sor alacsonypadlóst a bochumi és gelsenkircheni közlekedési vállalattól, a Bogestrától, Németországban ugyanis már ott tartanak, hogy dobálják kifelé az első generációs alacsonypadlósokat. Persze valószínűleg a típussal kapcsolatos komoly technikai hibák is szerepet játszanak ebben :) A łódźiaknak valamiért mégis megérte, úgyhogy ilyennel is utazhattunk.

dsc_8179.jpg

Ezeknek a kocsiknak az első ajtaja kicsit hátrébb van a szokásosnál, és valamiért onnantól egészen a vezetőfülkéig lekordonozták őket, elég komoly területet elvéve az utastérből.

dsc_8325.jpg

Toruń szépségéről már írtam, de persze elsősorban villamosozni jöttünk :) Itt is építkeztek mindenfelé, ezért kevesebb villamos közlekedett, amiket pedig láttunk, többnyire ehhez hasonló PESA-k voltak.

img_20200817_090534.jpg

Itt is: első ajtó lezárva, elkerítve.

dsc_8440.jpg

Villamospótlóként kicsit buszoztunk is, ezzel a Jelcz 120M/3-assal.

dsc_8436.jpg

Természetesen itt is el volt kerítve az első ajtó.

dsc_8520.jpg

Grudziądz (ejtsd: grudzsónsz) egyetlen villamosvonalán vegyesen jártak felújított 105Na-k és Krefeldből használtan szerzett DÜWAG-ok. Ezen a fotón utóbbiak közül látunk egyet.

img_20200817_125856.jpg

A legkomolyabb korlátozásokat itt láttuk: minden második helyre ki volt ragasztva, hogy a távolságtartás miatt ne ülj oda!

img_20200817_125900.jpg

Érdekes, hogy nem vörös színnel és felkiáltójelekkel próbáltak hatni az emberekre, hanem ilyen udvariasan tájékoztató papírral (amit elég érdekesen ragasztottak a háttámlákra).

dsc_8665.jpg

Bydgoszcz (ejtsd: büdgoscs) a PESA otthona, de a helyi közlekedési vállalat viszonylag későn kapott rá az alacsonypadlósaikra, így rengeteg 105Na jár még.

dsc_8666.jpg

Itt is hozták a kötelező formát: első ajtó elkerítve.

dsc_8989.jpg

A következő megállóhelyünk Poznań (ejtsd: poznany) volt, ritka ágas-bogas hálózattal, és elég színes járműállománnyal (csak a nap süthetett volna kicsit jobban/erősebben).

dsc_8980.jpg

Ezen a fotón nem is annyira az első ajtó lekordonozása érdekes, hanem jobbra középmagasságban az a zöld doboz: az ugyanis egy fertőtlenítőszer-adagoló!

dsc_9509.jpg

Másutt nem láttunk a járműveken fertőtlenítőt, pontosabban Wolsztynban igen, de az nem villamos volt, hanem vonat :)

dsc_9735.jpg

A túra utolsó megállóhelye Wrocław (ejtsd: vrocvuaf) volt, ahol végre egy többé-kevésbé eredeti állapotú 105Na-t is el sikerült kapni (ezek elég ritkák már ott). Az első ajtó felének nyitottsága nem a vírus miatt van: Lengyelországban az a szárny általában a vezetőfülkébe nyílik, melegben pedig "légkondicionálóként" funkcionál.

dsc_9737.jpg

Ahogy látható, itt is maximálták az utasszámot: a częstochowai 105Na-hoz hasonlóan az ittenieken is maximum 62-en utazhattak egyszerre. Mondjuk azt nem tudom, hogyan tudták volna ezt ellenőrizni és szankcionálni.

dsc_9743.jpg

Végezetül erről a kocsiról is jöjjön egy utasteres kép, csak mert tetszett, hogy a külső kék belül is képviseltette magát. Ahogy látható, a vezetőfülke itt is el volt kordonozva.

No, a bejegyzés - és az év - végén már csak azt tudom magunknak kívánni, hogy 2021 jobb legyen, mint 2020. Sziasztok!

8 komment

Címkék: utazás tömegközlekedés villamos lengyelország 2020 bydgoszcz wroclaw poznan pesa konstal lodz torun koronavírus czestochowa grurdziadz 105Na tdt2020

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1816363130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hogy akkor ne az oltás mellett vagy ellen legyen szó :), én másik észrevételt osztanék meg: mennyire nincsenek ezek a lengyen városok idegenekre felkészülve, minden teli és kiplakátolva, de sehol egy német vagy angol nyelvű aláírás, még annyi sem, hogy pl. "Do not use this seat!" , ami nem éppen udvarias, de nem igényel C1 szintű angol tudást, miközben a lengyel nem éppen világnyelv, és a cseh után -szerintem- a második legborzasztóbb nyelv a mássalhangzó torlódásaival és mellékjeleivel.
@Mester.Tamás: Mondjuk nem gondolom, hogy Grudziądzban túl sok külföldi felbukkanna, de tény, hogy szerintem ebben előbb járunk.
@Hamster: minek mennének olyan helyre, aminek a nevét sem tudják, nemhogy kiejteni, de elolvasni sem :D
"Ahogy látható, itt is maximálták az utasszámot: a częstochowai 105Na-hoz hasonlóan az ittenieken is maximum 62-en utazhattak egyszerre. Mondjuk azt nem tudom, hogyan tudták volna ezt ellenőrizni és szankcionálni."

...meg egyáltalán BETARTANI hogy gondolták? Kérjük kedves felszálló utasainkat, felszállás előtt szíveskedjenek megszámolni a járművön tartózkodó utasokat, vagy hogy a fenébe?
süti beállítások módosítása