Szerintem kevesen vitatnák, ha kijelenteném, hogy a 2020-as év legfeljebb a mazochistáknak jött be. Pedig alapjában véve nekem nem volt rossz, viszont jó is csak néhány napig. Ezen kevés kellemes napok közé tartozott, amikor nyáron - a lezárások és korlátozások szünetében - egy kisebb társasággal keresztül-kasul beutaztuk Lengyelországot. Mivel ilyen körülményekkel, mint a mostaniak, még nagyszüleim se találkoztak, a villamosokon kívül néha a koronavírus terjedését akadályozni hivatott intézkedésekre is kattintottam egyet-egyet.
Mielőtt valaki nekem esne, hogy micsoda felelőtlenség volt ilyenkor utazni: ilyen körültekintően még sose terveztem utazást! Folyamatosan tájékozódtunk a helyzetről, a komolyabban fertőzött területeket elkerültük (emiatt kimaradt például Felső-Szilézia), a szállásaink a város szélén voltak, nem épp tömött helyek, mindig volt rajtunk maszk, amikor villamos, vonat vagy tömeg közelében voltunk, és állandóan fertőtlenítettük a kezünket. Ez utóbbi alap elvárás volt a lengyeleknél: mindenütt voltak kihelyezett adagolók, és el is várták, hogy használjuk őket. Ugyanitt kérném a T. Olvasót, hogy az esetleges kommentjeiben tartózkodjon a vírus vagy az általa jelentett veszély létezésének vagy nemlétezésének taglalásától. Ez nem az a hely.
Első megállóhelyünk a csehországi Olomouc volt, ahol mintha még nem is hallottak volna a koronavírusról. Konkrétan úgy néztek ránk a maszkjainkkal, mintha ufót láttak volna. Ezután Częstochowa (ejtsd: csensztohóva) következett, már Lengyelországban; itt fent egy ottani Konstal 105Na-t látunk. A nyárra időzített felújítások miatt korlátozott forgalom nagy részét alacsonypadlósok vitték, de szerencsére ilyen öreg "téglákat" is láttunk.
Az első ajtó le volt zárva, a fülke mögötti kb. egy-másfél méter pedig kordonnal elkerítve. Még az ajtóra is kiírták, hogy mindenki tartson távolságot a másiktól.
A távolságtartáshoz viszont hely kell, ezért korlátozták az utasszámot is. Ahogy itt jobbra (tükrözve) látható, ezen a villamoson maximum 62-en tartózkodhattak.
Łódź (ejtsd: vudzs) villamoshálózata hatalmas, de ezt mi most nem annyira éreztük, mert több vonal is le volt zárva. Ahol viszont közlekedtek - többek közt olyan PESA-k is, mint ami itt fent látható -, ...
... ott a Częstochowában látott módon le volt zárva, és el volt kerítve az első ajtó. Elvileg tavasszal nálunk is próbálkoztak ezzel, aztán a második hullámnál már nem.
Nagy élmény volt ezzel az öreg nosztalgia szerelvénnyel utazni. Nem volt rajta kimondott tömeg, pedig a budapesti szokásokkal ellentétben nem volt feláras.
A vezetőállás itt is el volt kerítve, bár nem tudom, ebben a formában nem volt-e ez kicsit kevés.
A város a közelmúltban vásárolt egy sor alacsonypadlóst a bochumi és gelsenkircheni közlekedési vállalattól, a Bogestrától, Németországban ugyanis már ott tartanak, hogy dobálják kifelé az első generációs alacsonypadlósokat. Persze valószínűleg a típussal kapcsolatos komoly technikai hibák is szerepet játszanak ebben :) A łódźiaknak valamiért mégis megérte, úgyhogy ilyennel is utazhattunk.
Ezeknek a kocsiknak az első ajtaja kicsit hátrébb van a szokásosnál, és valamiért onnantól egészen a vezetőfülkéig lekordonozták őket, elég komoly területet elvéve az utastérből.
Toruń szépségéről már írtam, de persze elsősorban villamosozni jöttünk :) Itt is építkeztek mindenfelé, ezért kevesebb villamos közlekedett, amiket pedig láttunk, többnyire ehhez hasonló PESA-k voltak.
Itt is: első ajtó lezárva, elkerítve.
Villamospótlóként kicsit buszoztunk is, ezzel a Jelcz 120M/3-assal.
Természetesen itt is el volt kerítve az első ajtó.
Grudziądz (ejtsd: grudzsónsz) egyetlen villamosvonalán vegyesen jártak felújított 105Na-k és Krefeldből használtan szerzett DÜWAG-ok. Ezen a fotón utóbbiak közül látunk egyet.
A legkomolyabb korlátozásokat itt láttuk: minden második helyre ki volt ragasztva, hogy a távolságtartás miatt ne ülj oda!
Érdekes, hogy nem vörös színnel és felkiáltójelekkel próbáltak hatni az emberekre, hanem ilyen udvariasan tájékoztató papírral (amit elég érdekesen ragasztottak a háttámlákra).
Bydgoszcz (ejtsd: büdgoscs) a PESA otthona, de a helyi közlekedési vállalat viszonylag későn kapott rá az alacsonypadlósaikra, így rengeteg 105Na jár még.
Itt is hozták a kötelező formát: első ajtó elkerítve.
A következő megállóhelyünk Poznań (ejtsd: poznany) volt, ritka ágas-bogas hálózattal, és elég színes járműállománnyal (csak a nap süthetett volna kicsit jobban/erősebben).
Ezen a fotón nem is annyira az első ajtó lekordonozása érdekes, hanem jobbra középmagasságban az a zöld doboz: az ugyanis egy fertőtlenítőszer-adagoló!
Másutt nem láttunk a járműveken fertőtlenítőt, pontosabban Wolsztynban igen, de az nem villamos volt, hanem vonat :)
A túra utolsó megállóhelye Wrocław (ejtsd: vrocvuaf) volt, ahol végre egy többé-kevésbé eredeti állapotú 105Na-t is el sikerült kapni (ezek elég ritkák már ott). Az első ajtó felének nyitottsága nem a vírus miatt van: Lengyelországban az a szárny általában a vezetőfülkébe nyílik, melegben pedig "légkondicionálóként" funkcionál.
Ahogy látható, itt is maximálták az utasszámot: a częstochowai 105Na-hoz hasonlóan az ittenieken is maximum 62-en utazhattak egyszerre. Mondjuk azt nem tudom, hogyan tudták volna ezt ellenőrizni és szankcionálni.
Végezetül erről a kocsiról is jöjjön egy utasteres kép, csak mert tetszett, hogy a külső kék belül is képviseltette magát. Ahogy látható, a vezetőfülke itt is el volt kordonozva.
No, a bejegyzés - és az év - végén már csak azt tudom magunknak kívánni, hogy 2021 jobb legyen, mint 2020. Sziasztok!
Ez megy most