December elején először gördült végig villamosvasúti jármű a Hódmezővásárhely belvárosán áthaladó síneken, és most az első tulajdonképpeni tram-train, azaz az első jármű is megérkezett. Mivel a szegedi telephelyet még csak most kezdték el építeni, a lerakodás a szentesi vasútállomáson történt - logikus, hogy az ország talán legnagyobb hagyományokkal rendelkező motorgarázsa, az alföldi dízelvontatás középpontja legyen a részben dízel hajtású járművek első, ideiglenes lakhelye.
A jármű lepakolása 9-én, szombaton történt. Mivel nem voltam a helyszínen, ismét mások fotóira kell hagyatkoznom. Ahogy elnézem, hűvös idő lehetett, szépen megcsípte a dér a tájat! Balra a háttérben a szentesi állomásépület látható, az előtérben pedig a első tram-train kocsi eleje és vége, pontosabban a két szélső modul.
A kocsi szerkezetileg úgy néz ki, hogy a középrész alatt két forgóváz van; erre a modulra támaszkodik rá a két szélső szekció, melyek alatt csak egy-egy.
Ezen a képen már a két daru is elkezdte felvenni a több részben történő emeléshez megfelelő pozíciót.
Ahogy említettem, a két szélső modul, azaz a jármű két vége a középrészre támaszkodik, ezért először azt rakták le. Jól meg van pakolva a teteje!
Daruzás szempontjából érdekes lehetett, hogy a féloldalas (forgóvázzal csak az egyik végükön alátámasztott) szélső modulokat folyamatosan tartani kellett, amíg össze nem állították a csuklószerkezeteket. A kocsi belsejét védő lemez levétele után kicsit betekinthetünk az utastérbe:
A szegedi-hódmezővásárhelyi Stadler Citylinkek összesen 216 utast tudnak majd befogadni. A 37,2 méter hosszú jármű a nagyvasúti pályán 100 km/h sebességgel haladhat majd, ilyenkor a villamosberendezést két 520 lóerős Rolls-Royce (nem elírás, persze igazából az egykori MTU-ról van szó) dízelmotor fogja energiával ellátni.
És itt már tulajdonképpen egyben van a jármű, ...
... az utolsó simításokat végzik a kocsirészek közti fizikai kapcsolatokon. Számomra szokatlan, de teljesen érthető, hogy a szélvédő és a kijelző fölött egy harmadik fényszórót láthatunk, ahogy azt a vasúti járműveknél megszokhattuk. A felemelhető köténylemezen a két fül pedig talán a zártárcsák rögzítésére szolgál?
Mivel a hajtásrendszert még nem rakták össze, az első magyar Citylink egy Nagydácsia segítségével jutott be a vontatási telepre. Első körben fel fogják éleszteni, majd állópróbákat végeznek vele. A szegedi villamoshálózatra várhatóan februárban fog eljutni, de természetesen csak próbamenetként, az utasszállítás még arrébb van.
Köszönet Báti Andrásnak és NZA-nak a képekért!
Ez megy most