Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A szentesi villamos, avagy megérkezett az első tram-train!

2021.01.10. 14:37 :: Hamster

December elején először gördült végig villamosvasúti jármű a Hódmezővásárhely belvárosán áthaladó síneken, és most az első tulajdonképpeni tram-train, azaz az első jármű is megérkezett. Mivel a szegedi telephelyet még csak most kezdték el építeni, a lerakodás a szentesi vasútállomáson történt - logikus, hogy az ország talán legnagyobb hagyományokkal rendelkező motorgarázsa, az alföldi dízelvontatás középpontja legyen a részben dízel hajtású járművek első, ideiglenes lakhelye.

137540027_3118904874877958_3963357286806869680_o.jpg

A jármű lepakolása 9-én, szombaton történt. Mivel nem voltam a helyszínen, ismét mások fotóira kell hagyatkoznom. Ahogy elnézem, hűvös idő lehetett, szépen megcsípte a dér a tájat! Balra a háttérben a szentesi állomásépület látható, az előtérben pedig a első tram-train kocsi eleje és vége, pontosabban a két szélső modul.

20210109_084549.jpg

A kocsi szerkezetileg úgy néz ki, hogy a középrész alatt két forgóváz van; erre a modulra támaszkodik rá a két szélső szekció, melyek alatt csak egy-egy.

137057226_3118904991544613_5833210691146151076_o.jpg

Ezen a képen már a két daru is elkezdte felvenni a több részben történő emeléshez megfelelő pozíciót.

20210109_093139.jpg

Ahogy említettem, a két szélső modul, azaz a jármű két vége a középrészre támaszkodik, ezért először azt rakták le. Jól meg van pakolva a teteje!

137514827_3118904988211280_5704813816401741267_o.jpg

Daruzás szempontjából érdekes lehetett, hogy a féloldalas (forgóvázzal csak az egyik végükön alátámasztott) szélső modulokat folyamatosan tartani kellett, amíg össze nem állították a csuklószerkezeteket. A kocsi belsejét védő lemez levétele után kicsit betekinthetünk az utastérbe:

img_210109_2799.JPG

A szegedi-hódmezővásárhelyi Stadler Citylinkek összesen 216 utast tudnak majd befogadni. A 37,2 méter hosszú jármű a nagyvasúti pályán 100 km/h sebességgel haladhat majd, ilyenkor a villamosberendezést két 520 lóerős Rolls-Royce (nem elírás, persze igazából az egykori MTU-ról van szó) dízelmotor fogja energiával ellátni.

20210109_121012.jpg

És itt már tulajdonképpen egyben van a jármű, ...

20210109_122112.jpg

... az utolsó simításokat végzik a kocsirészek közti fizikai kapcsolatokon. Számomra szokatlan, de teljesen érthető, hogy a szélvédő és a kijelző fölött egy harmadik fényszórót láthatunk, ahogy azt a vasúti járműveknél megszokhattuk. A felemelhető köténylemezen a két fül pedig talán a zártárcsák rögzítésére szolgál?

20210109_131331.jpg

Mivel a hajtásrendszert még nem rakták össze, az első magyar Citylink egy Nagydácsia segítségével jutott be a vontatási telepre. Első körben fel fogják éleszteni, majd állópróbákat végeznek vele. A szegedi villamoshálózatra várhatóan februárban fog eljutni, de természetesen csak próbamenetként, az utasszállítás még arrébb van.

Köszönet Báti Andrásnak és NZA-nak a képekért!

42 komment

Címkék: hódmezővásárhely képek szeged tömegközlekedés vasút villamos szentes tram train 2021 NZA

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6416379032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A vicces cím ellenére Szentesen nincs villamos :-)
Jáááj,dikh!Szentesről nekem mindig az 1998-ban, a 37. II.Rákóczi Ferenc Műszaki Dandár-nál elpazarolt idő fog sajnos eszembe jutni....
Ez nekem vonat. Kinézetre mindenképpen. Dicsekedhetnek, hogy Hódmezővásárhelyen is van villamos, de ez nem az.

Egyébként életem egy pár évében, Hódmezővásárhelyen és Szegeden üzleteltem. Annál nyugisabb utat mint ami a két város közt volt keresve sem találhattam volna. Szinte null forgalommal. Kétlem, hogy ez valaha behozná akár a költségek negyedét is. Majd eltartjuk. Úgy megéri, meg el lehet mondai, hogy mi akkora város vagyunk, hogy villamosunk is van.
Csodás hogy lesz, bár lenne vagy 8-10 hasonló interurbán üzem szerte az országban.
Ugyanakkor fel nem tudom fogni, hogy miért nem felsővezetékkel oldották meg az egész vonalon Szegedig mindenhol?
Városban 700-800 V DC, városon kívül 25kV AC lett volna ez egyetlen értelmes megoldás....
@ebella2: Is. Meg villamos is, mert Szegeden a villamos vágányain fog járni, a villamos felsővezetéket használva, a villamosok forgalmi és jelzési utasítását használva. Azon el lehet gondolkozni, hogy a tramtrén egy villamos, ami járhat a vasúton, vagy egy könnyű vasúti motorkocsi, ami mehet a villamossíneken :)
@haromegesztizennegy: Hát azért akkor már Békéscsabáig végig kellene csinálni a villamosítást, akkor meg még drágább lett volna az egész. Ez így pont jó, adott esetben lehetne Szentes vagy Makó felé járatokat indítani. Nincs olyan, hogy egyetlen értelmes megoldás, mindennek vannak előnyei és hátrányai.
@Hamster: Hams, nem értek egyet.
A hibrid dolgok a legrosszabb kompromisszum mindig. A felsővezetéket bármi használhatta volna és egy ekkora szakaszt bedrótozni nem távolság.
Agyrém egy villamosba dízelmotort rakni, mert minden dízelmotoros vasúti gép pénztemető egy idő után...
@haromegesztizennegy: De ha csak ennyire drótozod be, akkor semmi átmenő forgalom nem tudja használni, a csabai vonatok és a nem túl gyakori teherek mehetnek továbbra is dízellel. Egyébként 29 kilométer azért nem olyan kevés.
@haromegesztizennegy: Terv volt rá, pénz nem volt. Nézd a jó oldalát: nincs átszállás, és nem fog dízel pöfögni a szegedi villamosvonalakon :-)

A hibrid megoldás előnye, amit már Hamster is említett: nem csak ezen a vonalon lehet használni a járműveket. Van számos olyan hely, ahol egy ilyen, vagy hasonló hibrid megoldásnak lenne létjogosultsága.
Kihozta belőlem megint a téma: Miért nem lehet ezt HÉV-nek nevezni, mikor megfelel annak, amit a HÉV mozaikszó jelent? Senki nem keverné össze a budapestiekkel.
De jó, oké, elfogadom, hogy ez más, mert valami hibrid ami kicsit vonat, kicsit villamos. Bár még mindig zavar, hogy a HÉV mozaikszó nem a működés elvére, hanem a közlekedési funkcióra utal, és az akárhogy nézem ugyanaz. De oké, elengedem. Meg amúgy gödöllői nagymamám és kortársai simán és következetesen villamosnak titulálták a hévet is, de ezt pláne elengedem.
De könyörgöm! Találjunk már egy (lehetőleg mozaikszósítható) magyar nevet neki, mert ez a tramtrain angolul nagyon frappáns, de a hunglish tremtén már fültépően idegesítő. Javaslataim: Villamos kisvasút (VKV), Városközi kötöttpályás utasszállító eszköz (VKU), HVSZV (Hódmezővásárhelyen vonat, Szegeden villamos), Csongrád-Csanád megyei városközi vasút (CSCSMVV)
Várom az ennél jobb ötleteket!
@Lobo Marunga: nem-nem, mint ahogy Karlsruhe-ban is Tram-Train-nak híják, nem StrassenbahnZug-nak, így ne legyünk már mi megint okosabbak a deákné faszánál és mint ahogy anno Jules Vernéből "Verne Gyulát" ,Karl May-ból Mai Károlyt, stb kreáltunk, majd a TramTrainból is vmi faszkalap, izzadságszagú kretén nevet fabrikálunk. Aki annyira prosztó (sajnos, bőven akadnak, főként -bármennyire fájó is ezt leírni- vidéken), hogy képtelen megtanulni helyesen leírni,annak úgyis mindegy, mert azt kiszelektálja a COVID, vagy az azt követő gazdasági összeomlás!
@Lobo Marunga: Fején találta a szöget Pelikán! Miért nem lehet HÉV?!
@nyelv-ész: ha majd esetleg tovább viszik Makóra -ennek van a legnagyobb esélye- ,akkor elképzelhető, hogy kiépítik a 25KV-os hálózatot és akkor elvileg ezen is használhatóak lesznek két áramnemben. Sztem Janez azt még ki fogja brusztolni, hogy Makóig is elvigyék és Makón is kiépítsék a villamos üzemet, ezzel ott is elvigyék minőségi irányba a helyi tömköz-t...
Ez egy roppant drága beruházás. Milyen lesz a kihasználtsága? Van akkora napi utasforgalom Vásárhely és Szeged között, ami ezt indokolttá teszi?

Biztosan olcsóbb lett volna a két város között egyszerűen csak a vasút kapacitását növelni.
@laci_52: A közönség autóval vagy busszal jár, a vonat eddig nem nagyon volt opció. Sokan járnak egyébként, bár nyilván a Szegedre behordó irány lesz érdekesebb.
@KissGecihuszár: Pedig a Strassenbahnzug eszméletlen jó... :) De egyébként ez ennél sokkal bonyolultabb, mint hogy prosztóságnak tituláljuk. Nincs semmi gond azzal, ha átveszünk egy idegen nyelvű kifejezést, de az előbb vagy utóbb (az erős írásbeliség miatt inkább utóbb) magyarosodni fog. Ezzel a folyamattal számolni kell, és lehet, hogy egyes esetekben érdemes elébe menni. A pulóver vagy a szendvics pl. szépen magyarosodott, fel sem tűnik már az angol eredetük, és van sok példa. Valahol félúton van az ímél. Elég gyors volt az útja. Van rá magyar kifejezés (elektronikus levél), de körülményes és hosszú. Angolul viszont a helyesírása bonyolult a kiejtés-írás különbsége meg a kötőjel miatt. A legújabb helyesírási szabályzat ezért tett egy merész lépést, és megengedi (egyelőre az e-mail mellett) az ímél formát. Ez most még kicsit hülyén néz ki, de esélyes, hogy pár évtized múlva senkinek nem tűnik már fel, és magyarázni kell az eredetét, mint a pulóverét meg a szendvicsét. A tramtrain angolos írással egyelőre egy angol kifejezés, és nagyon nem áll kézre az írása. Lehet olyan útja, mint az ímélnek, és lehet belőle mondjuk egy évtized múlva hivatalosan is tremtrén. De amilyen frappáns az eredeti angol olyan tré(n) ez így magyarul. Kicsit olyan, mintha a gördeszkát szkétbordnak írnánk. Egyszerűen kellemetlen, nem illik a magyar nyelv hangzásához. (A sznóbord már inkább, nem is ment át a köznyelvbe az egyébként nagyon kézenfekvő és teljesen jól hangzó hódeszka.) Összegezve: A nyelv élő és változó valóság, ami teljesen természetes módon szív magába elemeket kívülről, más nyelvekből is. Ez nem baj, ez jó dolog. De lehet a folyamatnak sokféle lefolyása, és érdemes időben elkapni és jó irányba vinni a folyamatot. Ez nem prosztóság és mindenáron mindent magyarítás, hovatovább vernegyulázás, hanem felkészülés egy olyan eseményre, ami mindenképpen meg fog történni, és szeretnénk, ha jól történne meg. És ezért bosszant a HÉV-dolog. Van egy adott valóságelem, amire van egy rég és most is használt, elfogadott, bejáratott és praktikus kifejezésünk, de köznyelv és köznapi eszközhasználat szempontjából lényegtelen technikai különbségek miatt, meg nyelvi divat miatt beerőltetünk rá egy angol szót, aminek a (bizonyosan elkerülhetetlen) magyarosodása a tremtrén szó megjelenésének lehetőségét is magában hordozza. Baj lenne ez a szó? Nem tudom. Engem itt és most zavar a lehetősége, de nyilván nem én fogom eldönteni, egyáltalán ezt eldönteni nem lehet. Az e-mail mára ímél lett, de ma még lehet e-mail is. A skateboard nem lett szkétbord, hanem gördeszka lett. A snowboard viszont nem lett hódeszka, és egyelőre sznóbord se. A tramtrain tehát lehet, hogy tramtrain marad, lehet, hogy tremtén lesz, és már most is lehetne HÉV. Én azt mondom, adjunk neki egy másik lehetőséget is azzal, hogy kitalálunk és terjesztünk (pl. ilyen blogokon) egy frappáns és jól használható, a lényegét jól kifejező szót vagy mozaikszót. Na ennyi "röviden".
@laci_52: Több tényezős ez a projekt. Hódmezővásárhely egy negyvenezres város, de a területe Budapest 90%-a. Önmagában a népesség miatt egy városi villamosüzem nem állja meg a helyét, de így, a vasúttal és a szegedi villamoshálózattal összedrótozva már van létjogosultsága. Nem feltétlen mérvadó, hogy ma hányan utaznak a két település között vonattal, mert ha elkészül ez a vonal, akkor sokan lehet, hogy buszról, vagy akár autóról is átszoknak.
@Lobo Marunga: Más most minden hivatalos írásban vagy szóban HÉV-nek kellene hívni hogy esély legyen az elterjedésére. Agyrém hogy a döntéshozók tudatlansága vagy érdektelensége miatt ráragad a tremtrén...
@haromegesztizennegy: Ami még meg se született, de én már most mindig kihagyok belőle ez r-t... :)
@Lobo Marunga: Nagyon örülök, hogy mást is zavar ez. Szerintem Lázár már használta ezt a szót, ami nekem is eszembe jutott: vonatvillamos.
@KissGecihuszár: Szerencsére a nagy nyelvújítóink nem így gondolkodtak, mint te. Persze, használjunk mindent angolul, mert az a menő. Lfszt.
@cbc: "A közönség autóval vagy busszal jár, a vonat eddig nem nagyon volt opció. "

Ja, mikor megépült a Bécs-Budapest vasútvonal, akkor mondhatták volna, hogy mindenki szekéren jár, minek a vonat. :-)))))) Azé legyen már annyi képzelőtehetségünk, hogy biztos azért járnak kevesen vonattal, mert szar. Ha meg a "vonat" bemegy a város közepébe, akkor meg már jó lesz, és sokan fognak járni vele.
@fofilozofus: Elég kézenfekvő megoldásnak tűnik. És még rövidíthető is VV-nek, bár az már másra is használatos.
@fofilozofus: én tényleg nem értem, mi a lfszt képzel magáról ez a Magyar nép? hogy majd minden és mindenki hozzánk, a mi botegyszerűségünkhöz fog alkalmazkodni, mert itt oly primitív a társadalom nagyobb része, hogy képtelen akárcsak 1 idegennyelvet, egész konkrétan a világnyelv Angolt ,annak írását is megtanulni? Igen, a Magyar nyelv széles szókinccsel rendelkezik, számos tökéletes, szép, találó szavunk létezik (pl. a káromkodás területén verhetetlenek vagyunk!), de tudomásul kell venni, hogy az angolban vannak olyan szavak, melyek frappánsak, tökéletesek , mert pontosan kifejezik azt az adott tárgyat, annak funkcióját, ergo azt kell használni, ha tetszik, ha nem! Lehet itt erőlködni, jól megmutatni a világnak, hogy mi ,Magyarok akkor sem fogunk tömegesen megtanulni Angolul, ha belefeszülnek és a fejük tetejére állnak, de van egy rossz hírem; mi húzzuk ezzel a rövidebbet, mint ahogy az elmúlt 30 évben is be nem következett látványos fejlődésünk egyik súlyos akadálya (az Európában páratlan vízfejűségünk, vízfej centrikus gyorsforgalmi és vasúti hálózatunk mellett) az rettenetesen alacsony idegennyelvtudás volt.
@fofilozofus: Hosszú. A tramtrén két szótag, a vonatvillamos meg öt.
@haromegesztizennegy: Nem értek egyet, mert az mást jelent. A HÉV egy "olcsó húsnak híg a leve" nagyvasutat* jelentett eredetileg, ami elvitte a környék terményét és a kofákat a legközelebbi vásárra. Kavicsra fektetett cérna sínek, szimplább állomások, alacsonyabb műszaki színvonal. A vásárhelyi jószág viszont egyrészt nem csak megáll a falu szélén, mint a csömöri HÉV, hanem eldobja a nagyvasúti profilját és bekujtorog mindkét végén a városokba, másrészt pont magasabb műszaki színvonalat képvisel, mint egy átlagos mellékvonal Bézével (a 135-ös amúgy is fővonal). Szerintem ez megérdemel egy külön nevet.

A budapesti HÉV-ek egy része az előbbiekkel ellentétben gyakorlatilag csak azért lett HÉV, mert nem lehetett lóvasútként/villamosként koncessziót kapni rájuk. Nem véletlen, hogy egy részük később játszi könnyedséggel változott villamossá. Azóta a megmaradt komolyabb vonalak meg átmentek szimpla elővárosi vasútba, különbejáratú színnel és vonali feszültséggel, sűrű menetrenddel és az átlagos vidéki volt HÉV-ekkel ellentétben elég jó (bár azért nem XXI, századi) infrastruktúrával. Szerintem a vásárhelyi vonal se az eredeti HÉV definíciójának nem felel meg, se annak, amit ma Pesten annak hívunk. Ha HÉV-nek hívnánk, az kicsit olyan lenne, mintha az autókat is még mindig szekérnek hívnánk. Ettől még persze lehet, hogy a helyiek annak fogják hívni, érdeklődéssel várom, hogy lesz-e lokális beceneve.
@KissGecihuszár: Ezt mondhatta volna szebben, Kiss lovag...
@Hamster: Amúgy a nyíregyházi villamos kicsit hunyorítva nem felelt meg a tramtrain fogalmának?
@toto92: Szerintem az ott egyetlen üzem volt, aminek egy rövid része fölé madzagot tettek egy időre, szóval nem volt olyan technikai vagy jogi különbség, mint itt a nagyvasút és a villamost közt. Persze kétségtelenül előremutató megoldás volt, csak a villamosok közt a kisvasút is továbbra a városon át ment, sőt, ha nem volt elég működő villamos, akkor C50-essel vontattak pótkocsikat helyette :) Amúgy a tram-train is kicsit olyan gumifogalom, mint a "light rail", ami hol valami metrószerűt jelöl, hol meg csak egy sima villamost. Én magamban úgy fogalmaztam meg, hogy a tram-trainben a train azt jelenti, hogy nagyvasúti pályán közlekedik. Tehát nem volt tram-train a diósgyőri vagy a tétényi HÉV, a hegyaljai motorosított vasút, stb.
@Hamster: " Ha HÉV-nek hívnánk, az kicsit olyan lenne, mintha az autókat is még mindig szekérnek hívnánk."
Végülis a köznyelvben ma is mindkettőt kocsinak hívjuk... :-)
@fofilozofus: tudom, én ugyanezt írtam.
@Hamster:
Kiváló összefogalás arról, hogy mi is volt a HÉV, de ma pesten mindekinek a gödöllői és szentendrei interurbán zöld "villamost" jelenti. :-)
Én emlékszem arra, amikor schmittpál az innovációra kitalálta, hogy újítmányozás. Na az ilyen, kívülről jövő névadási törekvésektől kéne távol tartani magunkat.

Annak idején a lakótelepi házak között nem rögtön rakták le az összekötő gyalogutak szilárd burkolatát. Megvárták előbb, hogy merre is akarnak az emberek járni és csak utána kövezték le/ki az ösvényeket.
Valami ilyesmit kéne csinálni a tramtrain nevével is. Megvárni amíg az emberek, az utasok a kedvük szerint elnevezik valahogy, és azt elfogadni, átvenni, átvinni hivatalosnak. Nem baj ha torzul a tramtrain (ugyanez a "torzulás" történt a szoftver esetében is!) eredeti hangzása, írásmódja.
@haromegesztizennegy: No, akkor abban megegyezhetünk, hogy ez itt a képeken se nem zöld, se nem megy Gödöllőre/Szentendrére, szóval nem lehet HÉV :D
@Hamster: Mondjuk persze lehet zöld a képeken, én színtévesztőként azt nem feltétlenül látnám :)
@sako: Jogos. Akkor inkább: olyan lenne, mintha a PC-ket C64-esnek hívnánk :)
Bánom is én minek hívják csak legyen az országban mindenhol ahol igény lenne rá...! :-/
@haromegesztizennegy: én pl. mérhetetlenül boldog lennék, ha Veszprém, MÁV P.U-Haszkovó LTP-Cholnoky LTP-Stop Shop-Déli Ipari park-Videoton ipari park-Felsőörs-Csopak-Arács-B-füred, Köztársaság LTP, Füred, MÁV. P.U-Annagora-Hotel Marina V.Á- val elkészülne akár egy normál -pl. CAF- villamosvonal, mert eme útvonalon Tram&Trainhoz szükséges nagyvasúti infra nem áll rendelkezésre és őszintén szólva nincs is rá szükség. A lényeg, hogy a jelenlegi vállalhatatlan buszközlekedést ki lehessen váltani egy gyors, kényelmes villamossal, mely csúcsidőben 10 perces követéssel kalkulálható eljutást biztosítana egyrészt Veszprém 22 ezres Haszkovó LTP-jének, 8 ezres Cholnoky LTP-jének és persze felső és Alsóőrs kb. 4 ezer, Csopak 1800, valamint B.füred kb. 14 ezres lakosságának.
@Hamster: Eddig két becenevet hallottam: Beluga, Vasvilla
@Izo: A Vasvillát nagyon butának tartom, a Belugát meg nem igazán értem :O
@Hamster: Pedig szerintem nem is rossz a "vasvilla" :-) Együgyű poén, de legalább poén :-)
süti beállítások módosítása