Tomáš Dvořáktól eddig csak villamosos képeket mutattam, de a jelek szerint a trolikat is fotózta - mi pedig csendben örülünk ennek :)
A Podmaniczky - akkori nevén Rudas László - utcában ma is jár troli, de már nem a Kármán utcából kanyarodik ki oda. A Nyugati (akkor Marx) téren levő régi végállomás megszűnése (1977. május 2.) és az Arany János utcai (azóta már szintén múlt időbe áttevődött) új végállomás átadása (1981. december 30.) közt fordult itt a 71-es, 72-es és 73-as. Ami a ZiU-5-ösön kívül még nagyon tipikus a képen: a kockás Zsiguli taxi, és a mindenféle színházi programokkal teleplakátolt hirdetőoszlop. Ezen túl megemlíthető még, hogy a fotón látható troli ma is megvan.
Aki nem járt arra a nyolcvanas években, nem is tudja elképzelni, mekkorát változott a Hungária körgyűrű azóta! Itt éppen a Thököly út - Hungária körút kereszteződésnél járunk, ahol nem tűnik akkorának a változás, hiszen elválasztott irányokat látunk. Ami nem látszik: a Thököly túloldalán az út "összement" 2x1 sávra, és úgy haladt tovább. Szintén nem látható, hogy az ezen az oldalon levő 2x2 sáv mellett mekkora terület hevert parlagon. Akit bővebben érdekel ennek a kiemelt útvonalnak a fejlődése, ne hagyja ki Izsó Zoli barátom oldalát!
A "Dohánygyári aluljáró" egy szűk lyuk volt a Hungária és a Könyves Kálmán körút közt. És a szűket tessék szó szerint érteni: állandóan beleszorultak a magasabb teherautók! Állítólag ennek köszönhető a csuklós Ikarus troli áramszedőinek állása: hogy az esetleges túlméretes járművek ne okozzanak zárlatot, a két munkavezetéket jó távol rakták egymástól. Az aluljáró ma is megvan, csak építettek mellé egy újabbat az 1-es villamosnak és a másik iránynak; a felsővezetéket akkor kitették az újonnan létesített bicikliút fölé. Azt ne kérdezze senki, hogy a másik irányú munkavezetékeket miért nem rakták fel ugyanúgy távol egymástól...
A 23-as villamosról megemlékező bejegyezésben mutattam, hogy milyen lehangolóan festett a Könyves Kálmán körút Népliget melletti szakasza 2000 májusában. Ahogy látható, már 1979 áprilisában is elég gáz volt, ahogy kinézett!
Egyszerűen igénytelen volt, bár közlekedésmániásoknak kétségtelenül izgalmas. A képen látható kalapos úr a villamosra vár, a troli itt nem állt meg.
És ha a bejegyzést zuglói képpel kezdtük, akkor fejezzük is be zuglóival (lokálpatriótáknak: alsórákosival)! Ez a fotó már 1980-ban készült a Vezér utcában; ennek az évnek januárjában indult el a 82-es troli, mely a 64-es villamost váltotta fel. A villamos csak idáig volt kétvágányos, innentől egyetlen sínpáron haladt a Füredi utcáig, kitérővel a Fogarasi útnál. A sínek ekkor még megvoltak, csak a felsővezetéket szedték le (néhány oszlop azért még tán ma is megvan).
A bejegyzés utolsó felvételén az ellenkező irányba nézünk - '80 óta a kép bal szélén kinőtt egy lakótelep. A ZiU-9-es trolibusz közepesen réginek néz ki, pedig még szinte vadonatúj: az első budapesti kocsiknak még szögletes lámpái voltak, később azonban már kerek lámpákat buheráltak bele (elnézést, de nem jut eszembe jobb szó) Engelszben a ránézésre a szögleteshez kitalált mélyedésekbe. Végül maradt a kerek "szem", de már "kidülledve".
A képekért köszönetet szeretnék mondani Tomáš Dvořáknak és Remmer Tibornak. A felvételek szerzői jogai a készítőt illetik, továbbpublikálásuk csak az ő engedélyével történhet!
Ez megy most