Bonyolódjunk bele egy kicsit a számokba: az 1600-asokról szóló bejegyzésben említettem, hogy abból a sorozatból vezethető le az F1A típus, másként mondva az 1500-as sorozat, melyről több képes összeállítást is csináltam már, lásd itt és itt. Ezt a két bejegyzést megnézve láthatjuk, hogy az 1500-asok közt alig volt két egyformán kinéző a hetvenes-nyolcvanas években. Ízlések és pofonok, hogy kinek melyik kivitel tetszett, az én kedvencem ez volt*:
Lassan két éve számoltam be arról, hogy a BKV helyreállított egy kettősfeljárós pótkocsit. Akkor arról álmodoztam, hogy milyen szép lenne egy hozzá passzoló motorkocsi - egy olyan, mint ami a fentebbi képen látható. És lám, most az is elkészült:
Saját szemmel sajnos még nem láttam, de Pavletits Pétertől kaptam néhány gyönyörű képet róla. Értelemszerűen nem a hetvenes évekbeli állapotára állították helyre az 1522-es pályaszámú kocsit, hanem a gyártáskorira, szellőzőablakocskákkal az oldalablakok felett, "asztali lámpás" viszonylatjelzővel (igen, ez tényleg így nézett ki!) és kéredzkedőlámpával. Hajlok rá, hogy azt mondjam, ez lesz a budapesti nosztalgiaflotta legszebb darabja!
Nem kis munka lehetett helyreállítani, a kocsi ugyanis elég lerongyolódott állapotban volt. A hetvenes évek végén ugyan felújították múzeumi jelleggel, de se ki nem állították, se nem használták, ehelyett remizről remizre tologatták, eközben pedig egy filmforgatás kedvéért kékre festették, ahogy az a fentebbi képen látható.
A felújítást a Fehér úti főműhelyben végezték, ahol az elmúlt években több ilyen munkát is végeztek, gyönyörű végeredménnyel.
Itt a jármű kerékpárjait látjuk a motorokkal, az életmentő kerettel és a sínfékekkel. Az 1522-esnek nem csak erős motorjai (2x92 LE) voltak, hanem Siemens menetkapcsolói is, melyeknek köszönhetően remekül gyorsult, és könnyű volt vezetni - állítólag "csodakocsi" néven is emlegették.
És még egy felújítás közbeni kép a bejegyzés végére. A jármű már működőképes, és ezen sorok írásakor (21.03.21.) tudtommal arra vár, hogy átessen a szükséges vizsgákon. Utána - ahogy a vírushelyzet engedi - nyilván nosztalgiameneteken is lehet majd látni.
* tudom, hogy ez a kép az 1523-as pályaszámú kocsit ábrázolja, de az 1522-es akkoriban nem így nézett ki: hiányoztak a kis szellőzők az ablakok fölül, ami esztétikailag igen nagy hiányosság volt
Legvégül még köszönetet szeretnék mondani mindenkinek, aki részt vett a kocsi felújításában, bármilyen formában is! Egészen hihetetlen ezt a villamost gyártáskori állapotában látni!
Ez megy most