Pár hete mutattam néhány képet a Móricz Zsigmond körtérről dél felé induló egykori HÉV-ekről. A fotók forrása akkor és most is a Fortepan volt, ahová mostanában került fel Belházy Miklós néhány közlekedéstörténeti értékű felvétele. Különösen érdekesek a Kamaraerdőtől kifelé készült fotók, arról a szakaszról ugyanis még nem láttam képet a HÉV megszüntetése (1962. december 31.) előtti időkból.
De kezdjük az elején, a Körtéren, ahol a gombaépület körüli hurokvágányon másfél darab M.V-ös ("em ötös") - eredetileg BBVV "E" típusú - motorkocsit láthatunk, "skatulya" pótkocsikkal! A hátul álló, kopottabb jármű Törökbálintra indult, a kép főszereplője pedig Nagytéténybe. Az "Ezres" villamosok családjába tartozó kocsi 1982-ben fejezte be pályafutását egy 1900-as iker egyik feleként, tehát még villamosként is járt ugyanott, ahol azelőtt HÉV motorkocsiként!
Ez pedig egy régimódi, még a Füzesi-kocsiszekrény létrejötte előtt, 1951-ben acélvázasított M.IV-es - eredetileg BBVV "U" típus - szintén skatulya pótkocsikkal. Nagyon tetszik ez a bumfordi jószág, jó lenne egyszer végigdöngetni egy ilyennel a Fehérvári úton! Végül is egyet megőriztek belőle!
És itt már Budafok kocsiszínnél jár az önkényuralmi jelképekkel feldíszített motorkocsi, büszke személyzetével egyetemben. M.V-ösből is van túlélő, úgyhogy egy ilyen "zöld Ezrest" is fel kellene nosztalgiakocsinak újítani, nem? :)
Csak hogy ilyet is lássunk: 1972 végéig így fordult a 47-es villamos ugyanitt: a város felől jőve bekanyarodott a kocsiszín melletti deltavágányra (nekünk bal kéz felé), majd onnan kitolatott a város felé menő irány vágányára; ez utóbbi mozzanatot láthatjuk itt. Miután a járatot meghosszabbították a (mai nevén) Városház térig, a 41-es használta ugyanezt a deltát, csak az ellenkező irányban: a város felőli vágányról kanyarodott be, és a város felől jövő vágányra tolatott ki.
De mi most nem villamosozni jöttünk, hanem HÉV-ezni :) úgyhogy itt egy másik feldíszített szerelvény ugyanott.
Ezt a helyszínt nem tudtam belőni, hogy hol van, aztán NZA megfejtette: a Leányka utcában járunk, valahol itt. Ez se így néz már ki!
És hogy érzékeltessem, hogy optikailag mekkora változás volt a HÉV villamossá alakítása, itt ez az 1963. január 1. utáni kép a Városház térről. A nagytétényi helyiérdekűt leváltó 43-as villamosra 1900-as ikerkocsik kerültek, melyeket Ezresekből és M.V-ösökből építettek. Persze volt egy nagy különbség: a villamosokon nem volt fűtés.
A bevezetőben Kamaraerdő utáni képekről volt szó, úgyhogy most következzen néhány ilyen! Itt éppen a Budaörs felé kanyarodó vágányt láthatjuk - csak így, egyes számban, ugyanis a második világháború után Kamaraerdőtől kifelé felszedték az egyik sínpárt, melynek üres töltése természetesen ezután is látható maradt. Jobb kéz felé mindjárt a reptér jön, balra ma a bevásárlóközpont és annak parkolója fekszik.
Egyenesen Budaörs felé tartunk, szemben a Kő-hegy látszik. Gyönyörű lehetett itt hajnalban vezetni, a felszálló párában, a felkelő nap sugarai által megvilágított sziklákkal a távolban!
Budaörsön belül több megálló is volt, ezek közül a konkrét "Budaörs állomás" a mai Baross utca és a Komáromi utca sarkánál volt. A kép bal szélén kivehető, ahogy az egyetlen vágányból az állomáson kettő lesz.
Ez pedig már "Törökbálint MÁV" megállóhely és kitérő. Balra a HÉV hegyeshalmi vasútvonal alatti aluljárója látszik, mögötte a Törökugratóval, azaz nagyjából északkelet felé nézünk. Jópofa lehetett itt várni a zöld vonatra a napfelkeltében! Ma ugyanitt az M7-es húzódik.
Ez is egy M.V-ös motorkocsi, csak egy másik számozási rendszerben: ez az a kocsi, amit korábban említettem, hogy ma is megvan! A helyszín az előbb látott megálló - úgy tűnik, hogy az oszlopokat valamikor átrendezték...
És megérkeztünk a vonal végére, Törökbálint állomásra - valahol itt járunk. A vágányok helye tulajdonképpen ma is üres, bónuszként pedig a végállomási épület is megvan még!
Ez a bejegyzés nem jött volna létre, ha nincs a Fortepan és NZA :)
Ez megy most