Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Grudziądz villamosai

2021.07.02. 07:00 :: Hamster

Szakállas - és nem igazán polkorrekt - poén, hogy a lengyel szavak kiejtésének kitalálása a leírt betűk alapján külön tudományág, de megnézném azt a lengyelül nem tudó magyar embert, aki elsőre eltalálja, hogyan kell kimondani Grudziądz nevét! Jópofa kis város ez, mindent túlélő villamosüzemmel, és elég előrehaladottnak tűnő óváros-rehabilitációval. Ráadásul én duplán jól éreztem magam az ex-német "gömbölyű" DÜWAG villamosok miatt!

Grudziądz, a kicsi
Tour de Trams 2020, negyedik rész

13 komment

Címkék: utazás város tömegközlekedés villamos lengyelország 2020 hampage düwag grurdziadz tdt2020

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1316610508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Érdekes, hogy egy ekkora városnak van villamosa arrafelé, mifelénk meg egy Győr, Székesfehérvár méretű városnak nincs.
@nyelv-ész: Nordhausennel kapcsolatban olvastam, hogy a villamos túlélte az NDK-t mert nem volt busz amivel ki tudták volna váltani (mármint hogy fizikailag nem volt annyi), aztán meg ha már megmaradt, nem zárták be. Arra tippelnék, hogy itt is hasonló volt a helyzet.
@nyelv-ész: Hát azért ez egy alaposan polgáriasodott porosz város volt. Mondjuk Győrben tényleg furcsa, hogy sose volt, de ott van ellenpéldának a ma is kisebb Sopron és Szombathely.
@toto92: '93-ban annyi használt buszt vehettél volna Nyugatról, amennyit bírsz, itt akarni is kellett, hogy megmaradjon a villamos. A kelet-német üzemeknél szerintem nem a buszhiány lehetett a gond, hanem az olajválságok (most hirtelen nem tudom, melyik ültette őket a padlóra), akkor hirtelen mindent igyekeztek sínre tenni, voltak teherkocsik meg minden. Akkor több kisebb üzem, amiről már elhatározták, hogy felszámolják, emiatt maradt meg.
Majdnem százezer lakosa van, úgyhogy simán lehet villamosa mint anno Szombathelynek, Sopronnak vagy Nyíregyházának.
@Gevlekte Salamander: Ezekben a magyar városokban sajnos 50-100 éve nincs villamos, a keletnémet és lengyel üzemek közül viszont elég sok megmaradt. Pedig a 60-as években nekik is olcsó volt a szovjet kőolaj, és ők is vehettek Ikarus buszokat. Talán kevesebb rövidlátó elvtárs volt náluk a pártbizottságban... Vagy épp ellenkezőleg, sokkal több, akik nem látták be a buszközlekedés szédületes távlatokat nyújtó előnyét :-)
@nyelv-ész: Eleve sokkal több üzemük volt, aztán amikor jött az olajkrízis, és maradtak a sínes cuccok (az NDK kis üzemei is ezért maradtak csak meg). Amúgy bármennyire is szomorú, de mondjuk a szombathelyi vagy pécsi villamos már a rommá használaton is rég túl volt, szerintem az utazóközönség 90%-a örült a váltásnak.
@Gevlekte Salamander: Ugye érezzük, hogy ezekben a városokban már rég nincs tuja, Grudziądzban meg van, úgyhogy a megmaradás az igazi trükk :) Mondjuk a soproni villamos schlicht und einfach életképtelen volt, azt nem az elvtársak számolták fel, hanem még a tulajdonos.
@nyelv-ész: ez így nem igaz. a kőolaj ugyan a világpiaci árnál olcsóbb volt, de a lerohadt keleti gazdaságoknak még így sem volt olcsó. az ikarus pedig a 60-as években még nem termelt nagy szériákat, a buszhiány az ndk utolsó napjáig akut probléma volt. talán kevéssé ismert, hogy magántulajdonban lévő manufaktúrák építgettek ott (távolsági) buszokat, annyira nem volt busz.
jelentem le vagyok maradva pár brossúrával, de hozom fel a bemaradást, most járok Graudenzben.
1. a 805Na-MM+805Na-MMD NEM egyenlet, egyszerűbb alakja viszont az 1610Na-(1+D)MM
2. Plac Miłośników Astronomii - nyilván Nikolaj Kopernik okán, aki a korábban e tér helyén futó Wrzczyńkpryszczłkwrysztkwów utcában lakott pár napig. Nyilván emléktábla is van a ház hűlt helyén, csak te joggal a villamosokat fotóztad.

Na, megyek a bidgoscsba.
@milliliteratura: A KGST-ben nem volt konkrét ára a kőolajnak sem, mint oly sok mindennek. Cserekereskedelem volt, mint az őskorban. Medvebőrért adtunk kőbaltát. Az NDK is adhatott volna több Trabantot, meg turmixgépet, cserébe a több Ikarusért.
@nyelv-ész: nos, ez így nem igaz :) a KGST alapvetően ötéves ciklusokra megállapított árakkal operált, az előző időszak áraiból képezték a következő ciklusra érvényes árakat. Ez eleve kódolta, hogy egyes termékkörök árai nyomottak voltak, másoké pedig relatíve magasak voltak, illetve az árak elszakadtak a világpiaci trendektől. Azaz nem cserekereskedelemről van szó, hanem egy torz, politikai érdekek mentén megállapított árrendszerről. (Az orosz adósság, amiért cserébe jöttek pl az uzsgyik, meg a mig-29-ek, az pont a kgst-elszámolásának alapját képező transzferábilis rubelben keletkezett.) A rendszer sajátosságaként egy ikarus ellenértéke ("ára") más volt célországok szerint.
Ráadásul cél volt az egyes országok specializációja, ezért az ndk-sok például nem kevés morgással kukáztak egy a kor színvonalát minimum megütő farmotoros konstrukciót, azért, hogy a magyarok gyárthassák nekik is a buszokat. (a lengyelek viszont vidáman gyártottak buszt, ahogy a románok is, holott tudtommal egyiknek se lett volna "szabad")
Az ndk többek közt személyautó-gyártásra "specializálódott", ami igen vicces annak tükrében, hogy a trabi éves darabszáma 25 évnyi nekifutással érte el az évi majdnem 150ezer, a wartburg 353 pedig 20 év nekifutás után alulról súrolta az évi 75 ezer darabot. (a volkswagen ezidőtájt VW márkanéven évi másfélmillió autót gyártott...)
röviden: nem volt elég trabi, amit adhatott volna. az ndk-ban többet vártak autóra a jó munkásemberek, mint magyarországon (ha csak nem fizették ki nszk-márkával, mert akkor egyből került autó :)
@milliliteratura: Igen, ugyanarról beszélünk. A KGST-ben nem piaci árakon történt az elszámolás, és a valóságban nem is volt pénzforgalom, hiszen meg volt állapítva ugyan a kőbalta és a medvebőr ára is, de az is szerződésbe került, hogy X ország hány kőbalta leszállításáért cserébe hány medvebőrt kap Y országtól. Ha valahol nem jött össze a darabszám, akkor soron kívül megegyeztek, hogy a hiányzó kőbalták helyett hány pattintott marokkövet kell leszállítani, hogy a kereskedelmi egyensúly visszaálljon. Úgyhogy ezt akárhonnan nézzük, cserekereskedelem, még ha közgazdaságilag nem is az, mert hivatalosan transzferábilis rubelben történt az elszámolás.
süti beállítások módosítása