Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (97) autók (88) bach (5) balaton (144) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (37) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (953) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (326) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (49) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (11) emlékek (45) énblog (541) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (74) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (130) hajtóművek-motorok (7) hampage (428) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (9) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (12) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1053) képregény (94) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (11) konstal (8) körtér (8) közlekedés (428) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) motorkerékpár (5) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (9) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (24) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (119) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (121) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (16) szárnyashajó (10) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (7) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (491) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (428) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (531) városkép (109) városliget (10) varsó (7) vasút (611) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (925) villamos (848) vitorlás (10) vízibusz (16) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Borongjunk egy kicsit fekete-fehér képeken!

2021.08.02. 07:00 :: Hamster

Nemrég színpompás villamosos felvételeket láthattunk Balt Korthals Altestől, most viszont átállunk a fotózás sötét oldalára, már tudniillik hogy a fekete-fehér képekhez, merthogy ilyeneket is készített:

bka_4119.jpg

A képekhez sajnos nem kaptam dátumokat, de valahogy olyan őszi délutáni hangulat honol ezen a fotón, mely a Jászai Mari téren készült, ahol az azóta betömött aluljáró építése előtt középperon helyett szélső járdaszigetek voltak a villamosmegállóban. (A móka kedvéért a budai hídfőnél pedig korábban szigetperon volt, mely helyett a ma is használt szélső peronok épültek, igaz, nem ugyanakkor. Csak a változás örök, a következetesség nem szempont:)

bka_4132c.jpg

1700-as ikerkocsi gurul a Váci út felé az Árpád úti lejtőn, melyen a villamosvezetőknek a Duna (Újpesti-öböl) közelsége (nyirkosság, pára sínre lefagyása) miatt amúgy is különösen oda kellett figyelniük a megcsúszás-megfutamodás elkerülésére.

bkv_2963_ln_31_bka_4177.jpg

A külföldi villamosfotósok egyik kedvenc helye a pesterzsébeti hurokrendszer volt, mely a lakótelep megépítése előtt még kisvárosiasabb - hogy azt ne mondjam: falusiasabb - volt.

bkv_2983_2982_ln_31_bka_4183a.jpg

Az előbbi képen a 31-es a Török Flóris utcában még befelé igyekezett a hurokba, ez az ikerkocsi viszont már kifele megy az Ady Endre utcán át. Itt ma is jár villamos, csak most már jobbra kanyarodik, ...

bkv_1526_ln_13_bka_4182.jpg

... míg '79-ig továbbment egyenesen, mint ez az Ezerötszázas teszi "mindjárt". A kerítés sarkát szépen lekerekítették akkor, hogy a mai vágány be tudjon fordulni.

bkv_2988_ln_51.jpg

Erről a képről gyakorlatilag már csak a közúti felüljáró van meg: se hátul a laktanya területe, se a Fradi-pálya nem így néz ki az Üllői úton a Népliget metróállomásnál.

bkv_1461_ln_4-6_bka.jpg

És ugorjunk egy nagyot, át a Moszkva térre! A kellően profik valószínűleg be tudják határolni a kép készítésének idejét a "mínusz kettes" (ti. 4-ből 6) járatból, illetve a háttérben az 56-oson közlekedő, itt nem őshonos ikerkocsikról.

bkv_3382_ln_18_bka.jpg

Akkoriban a 61-es kivételével minden itt felbukkanó villamos körbejárta a teret: a 4/6-os mindent körbecsikorogva fordult, a 18-as pedig a tér egyik oldalán ment felfelé a János kórházhoz, és a másikon lefelé.

bkv_3433_xx22_ln_31_bka.jpg

És egy kicsit még ugorjunk vissza Pesterzsébetre: ez a 31-es épp a Vörösmarty utcába készül befordulni a Nagysándor József utcából, ahogy ma az 52-es teszi, csak ma már nincsenek ott mellette a hurok egy régebbi állapotára emlékeztető halott vágányok.

bkv_3441_5886_ln_31_bka.jpg

És a végére egy kép a járművek részleteiben elveszni szeretőknek: az előbb látott UV már majdnem úgy nézett ki, mint ahogy a típus nyugdíjba ment (azért persze igazából még messze nem), ez itt viszont egy még régebbi állapotban van, kontaktorfedéllel az oldalán, és elektromos csatlásokkal a szélvédő fölött. Meg még jól le is van zúzva a sarka mindezen túl :)

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek és Tim Castricumnak! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

És egy kérés: ha érdekesnek találtad, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

37 komment

Címkék: budapest város képek fekete-fehér villamos utcakép kulfoldi szemmel Balt Korthals Altes

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7616638952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ha jól emlékszem, a Jászain most is van gyalogos aluljáró, de csak a híd alatt, a tér egyik feléről a másikra lehet átmenni, a villamosmegállóhoz már nem. Mondjuk amíg nem volt zebra, csak aluljáró, egy csomóan rohangáltak át az úton, tehát a zebrák kialakításával engedtek a népakaratnak...

Az aluljáró tervezőknek a 60-as, 70-es években lehetett egy ilyen téveszméjük, miszerint a modern szocialista embertípus egyik fontos tulajdonsága, hogy öntudatosan mászik le-föl a sok lépcsőn aluljáróról aluljáróra vándorolva. Továbbá öntudatosan még azelőtt meghal, mielőtt időskori ízületi bántalmak miatt alkalmatlanná válna a lépcsőzésre. A liftszerelő és karbantartó vállalatok szintén hasonló filozófiát követhettek :-(
Egyébként abban láttam rációt, hogy a Jászain és a Margit híd közepén közép, a budai hídfőben meg a Nyugatinál szélsőperon van, mert így aki a HÉV-ről utolsónak szállt fel a villamosra, az a metróra elsőként tudott leszállni.
"villamosvezetőknek különösen oda kellett figyelniük a megcsúszás-megfutamodás elkerülésére"
Jó, oké, tudom hogy minden szakmának megvan a maga, időnként igen hülye szakzsargonja, de a "megfutamodást" elképzeltem. :-) Szegény villamos szűkölve bemenekül egy kapualjba, hogy "Jaj-jaj, nem merem, túl csúszós! Menjünk másfelé Vezérúr!" 8-)
@Sam. Joe: Igazából nem gondolkodtam, hogy szakszerű-e az a szó oda, egyszerűen csak leírtam. Talán nem is jó, mert lehet, hogy csak hajtás nélküli dolog tud megfutamodni?
@NAR: De a Nyugatinál a metró hátul van, szóval a HÉV-esnek hátul kellene felszállnia ahhoz, hogy jó helyen és időben legyen.
Imádom ezeket a képeket de ebből a korból csak a mai szemmel lelassult, stresszmentes életet irigylem. Nem volt ez folyamatos, agyat zsibbasztó vizuális ingertömeg...

Valóban, a korszak a felül- és aluljárózásról szólt. Ennek a mániának a csúcspontja volt a Nyugati téri borzalom is...
@Hamster: Én nem tudom, de nagyon vicces, hogy a "gyáván elmenekülni" jelentésű kifejezés használatos erre. De nem lehet, hogy csak egyszerűen "megfut"? De kb. tök mindegy, vicces volt, ez a lényeg. 8-) Abban az országban, ahol a subler egy szakkifejezés, ez is belefér. (Egy volt kollégámat, akit Schublernek hívnak, csak Tolómérőnek becéztük.)
"Talán nem is jó, mert lehet, hogy csak hajtás nélküli dolog tud megfutamodni?"

Frászt, én is rendesen megfutamodtam, amikor múltkor meghajtott a pacalpörkölt... :-)
@Sam. Joe: A hivatalos terminus technicus valóban a megfutamodik. Ne a nyelvészektől kérdezd, miért! Szerintem azért, mert CSAK.
Szakszavakon morfondírozni hülyeség! Pl.: csavaranya, eszterga főorsó, lángolt kolbász, sajtológép... :) El kell fogadni ahogy van és értelemszerűen használni.
@BölcsÉsz: Szerintem a szakik előtte látták Sir Robin történetét a Gyalog-galopp-ból. :)
@nyelv-ész: Anno a "városi autópályák" szemlélete miatt minimalizálni kellett a felszíni átkelés forgalmat lassító lehetőségét.
@Sam. Joe: A közlekedésben a "megfutamodás" kifejezést arra használják, amikor a vasúti jármű, a vezető akarata ellenére elindul.
Klassz és még nem látott képek! A villamosvezetői pályafutásom kezdetére emlékeztetnek:
- 6-os UV-val - igaz nem a fénykép idejéből,
- 10-es légfékes ikerkocsival, csak nem 1700-sal,
- 51-es a Fradi pályánál,
- 4-6-os a Moszkva téren,
- és a 31-es UV 3-as szerelvénnyel,
ezeket én is vezettem annak idején, csak nem lettem lefényképezve.
@SzFeri: "Jó, oké, tudom hogy minden szakmának megvan a maga, időnként igen hülye szakzsargonja..."
@Hamster: Ha épp nincs bent a villamos, akkor van idő hátramenni.
@cserepfalva: akkoriban is felgyorsult-rohanó életmódról beszéltek a legfeljebb kétcsatornás fekete-fehér tv.-ben.
@BölcsÉsz: Így van. Ha meneszthetjük a vonatot, meghaladhatjuk a jelzőt, a váltót gyök felől felvághatja a kijáró szerelvény, szénnel szerelhetik a gépest, akkor miért pont megfutamodni ne lehetne? Arról nem is beszélve, hogy ha beragadt menet közben a fék, akkor hőnfutás van (ez a kedvencem).
Nem hiszem el, hogy senki sem utazott és fotózott a 40-es és 14-es vonalakon. A Nemes/Királyhágó utcai szakaszról alig van kép, az istvántelki hurokról pedig egy elmosódott, alig látható Bengáli, és egy a Pozsonyiról fényképezett egyirányú Bengáli, ami behalad a Lebstück Mária utcába, ha jól emlékezem, pont az itt idézett úr lőtte az utóbbi képet. Még láttam az azóta elbontott tartóoszlopot a Károli mellett a Viola utca folytatásában. Erzsébethez illetve a Szentmihályi hurokhoz hasonló vadregényes kisvárosi hangulatú vonal lehetett, csodálnám, ha mindenki kihagyta volna.
@Elijah Baley: Akkoriban még az emberek nem kamerás okostelefonnal a zsebükben jártak az utcán. A fotózás amúgy sem volt olcsó mulatság, még a fekete-fehér filmnek is jól megkérték az árát. Arról nem is beszélve, hogy mindenfelé kószáltak önkéntes rendőrök, munkásőrök, és egyéb öntudatos honpolgárok, akik egy gyanúsan fotózgató alakot villámgyorsan felnyomtak a helyi véderőnek. Egy külföldi a Várban vagy a Belvárosban az más kérdés, azokra nem szóltak rá, de ha valaki nekiállt volna fotózni a leglepusztultabb téesz-melléküzemág kenderkötő üzemének udvar végi árnyékszékét, azt tutti lekapta volna a tíz körméről az elhárítás ipari kémkedésért. Éberség volt, kérem, éberség!

A 40-es elég marginális járat volt Pestimre és Lőrinc között egy vágányon dülöngélve. Nem kimondottan turistacsalogató környék. Gyerekkoromban egyszer utaztunk rajta, de teljesen ötletszerűen keveredtünk oda, mert a kispesti rokonoknál voltunk, amikor kitaláltuk, hogy még ugorjunk ki a Tangóra is. Utólag belegondolva jó nagy kerülő volt, de fateromnak csak villamosbérlete volt, és fogalma sem volt, hogy busz megy-e arrafelé. Akkoriban még szinte mindenhova el lehetett jutni villamossal, még a piros metró indulása körüli években is, a villamosbérlet és a villamosjegy pedig olcsóbb volt mint a busz. Így aztán mi is villamosoztunk egy kiadósat.
Nekem kiskölökként ez a kör az 50-40-51-essel felért egy kalandtúrával az addig sosem látott városrészeken át. Ja és természetesen mi sem fotóztunk :-(
Ha már szóba hoztam a bérleteket... 1966-ban az új egységes tarifa bevezetésekor a villamosjegy 1 forint, a buszjegy 1,50 volt. A villamosbérlet 45 forint, a villamosra és buszra is érvényes bérlet 110(!) forint volt. A KSH szerinti átlagbér 1850 forint, bár emlékeim szerint a családunkban senkinek nem volt ekkora keresete még a 70-es évek közepén sem. (Lehet, hogy a KSH kissé kozmetikázta a számokat az imperialisták félrevezetése végett?)
Szóval nem volt olcsó mulatság a közlekedés. Aztán az olajválság késve bár, de "begyűrűzött", és előbb megdrágult, majd megszűnt a villamosbérlet, és maradt, majd megdrágult a kombinált bérlet. Az elvtársak még poénkodtak is, hogy a dolgozó így is milyen jól jár, hiszen egyre kevesebb a villamos, és egyre több a metró, amire érvényes a bérlet.
@Elijah Baley: A 14-sel gyakran utaztam, az újpesti szakasza valóban kisvárosias volt. Tényleg nem volt turista csalogató környék, de jobban nézett ki, mint a 13-as vagy a 31-es vonala.
@nyelv-ész: "Arról nem is beszélve, hogy mindenfelé kószáltak önkéntes rendőrök, munkásőrök, és egyéb öntudatos honpolgárok, akik egy gyanúsan fotózgató alakot villámgyorsan felnyomtak a helyi véderőnek. "
Ez azért kisebb probléma lehetett, konkrétan Budapesten több ezer képet ellövő osztrák villamosbarát mondta, hogy nálunk soha nem volt gondja, de Jugóban és az NSZK-ban igen. Megint mással elbeszélgettek, mert pont a rendőrörs előtt fotózta a villamosokat, de semmi egyéb baja nem lett. Persze ettől még lehetett peched, és lehet, hogy egy magyar állampolgárt megcibáltak volna a rendőrörsös esetben, de általánosan inkább az lehetett, ami meg is látszott az országon, hogy mindenki vastagon belesz*rt a más dolgába. Aki akkoriban fotózott, az akkor is mindent lefotózott, csak valószínűleg nem volt pénzük annyi filmre, mint a külföldieknek.
@nyelv-ész: Villamosbérlet még a kilencvenes években is volt, szóval jó lassan gyűrűzött az az olajválság :)
@Hamster: Mi sem voltunk nagy fotósok, de azért párszor megtaláltak minket ezek a jóemberek. Egyszer valamelyik határátkelőnél vártunk hosszú sorban, és leugattak minket, hogy azonnal tegyük el a fényképezőgépet. Egyszer valahol Sopron környékén kirándultunk, és egy erdésznek látszó puskás csávó zavart el minket, hogy az ott katonai terület, és ne fotózgassunk. Jó messze voltunk a határtól, mondanom sem kell. Máig fogalmam sincs, mi a túró lehetett arrafelé, ami "katonai terület". Egyszer meg az EMG-be mentünk gyárlátogatásra, és le kellett a portán adnom a fényképezőgépet, mert ott szupertitkos dolgok vannak. Aztán a japán hullámforrasztógépet mutogatták egész nap, amit akkoriban vettek, hogy az mekkora durranás már. Ez volt az "atomtitok", nyilvánvalóan.
Mindez már bőven a 80-as években.

Ja, az megvan, hogy volt olyan tábla a keleti blokkban, hogy fényképezni tilos? Itthon kevés helyen láttuk, de az NDK-ban lépten-nyomon belebotlottunk. Jót röhögtünk, hogy ezekkel a táblákkal az összes kémnek jelzik, hogy itt titkos dolgok vannak, amikről a táblák nélkül senki se tudna.
@nyelv-ész: itthon is volt ilyen tábla, általában laktanyáknál. amúgy sok országban a mai napig nem tolerálják a kéretlen fotózást, Isztambulban pl. igen idegesek lettek a metróban tőle. Arab országokban sem lelkesek.
@cbc: Görögországban meg elvitték a katonai gépeket spottolókat, és nem a hidegháború alatt: en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_spotting#Legal_ramifications
Ezek a dolgok országról-országra változnak, kinek mi a fontos.
@nyelv-ész: Jó, hát az osztrák határ valahol Komárom és Győr között kezdődött, azt még én is tudtam :( Bár én csak mesékből, pl. hogy a magányosan arrafele tartó fiatalokat már Győr előtt civilek igazoltatták, hogy ugyan mi dolguk van arra. Gyárakban viszont ma se fotózhatsz, a fotógépet-mobilt a látogatható gyárakban is be kell tenni zárható fachba, mielőtt bemehetsz. Sőt, kórházban, plázában se szabad kattogtatni.
@nyelv-ész: Az a 40-es nekem egy hihetetlen történet, hogy ott valaha villamos járt. Nyolc nappal a születésem előtt szűnt meg, szóval esélyem se volt utazni vele.
@Elijah Baley: Az az érzésem, hogy akkoriban az a kevés külföldi villamosbarát, aki eljutott ide, az egymásnak adta tovább, hogy hol járt, mit érdemes nézni, és ha valaki nem fedezte fel azt a vonalat, akkor lehet, hogy a többiek nem is tudták, hogy ott van néznivaló, hiszen a 14-es csak a betétjárata volt a külső végén szintén "falujáró" 12-esnek, ami ott Palotán más járatokkal is találkozott, tehát be lehetett valami túrába illeszteni. Az osztrák és holland közlekedésbarátok pedig '76-tól kezdtek (relatív) nagy számban és sűrűséggel ide járni, amikor már rég nem volt istvántelki hurok :(
@SzFeri: Még nem láttuk az összes készült képet, simán lehet, hogy téged is lefotózott valaki, csak még nem került elő :)
@Hamster: A Jászai Mari téri fotó biztosan '75 után készült, mert azévben cserélték le az ostornyeles "neon" lámpákat a "koporsókra" az egész Nagykörúton, tehát szerintem ez '76-os fotó lehet, mert ha jól tudom, '77-től már ICS-k voltak a 4-es, 6-os vonalon... Az Újpesti fotó viszont régebbi lehet, mert 180-as Ikarus '75 előtt járt a 84-esen, mert ez a busz minden bizonnyal 84-es.
@KissGecihuszár: A Nagykörút biztosan így van, a holland villamosbarátok '76-tól jártak csoportosan ide, ICS-k viszont '78-tól vannak. Az újpesti kép viszont valószínűleg ugyanazon a túrán készült, talán ugyanazon a napon is. A busz simán lehet 43-as is, bár fogalmam sincs, a 84-esen mikor volt 280-asítás.
@Hamster: a legtöbb irodaházban, üzletben sem tolerálják. Sőt, utcán is egyre nehezebb, dolgoztam néhány tv műsorban, nem volt könnyű utcai vágóképeket felvenni, inkább csak elbújva, messziről lehetett.
@BölcsÉsz: Hát a megfutamodik kb. azt jelenti, hogy harcban a parancsok ellenére továbbáll. Lehet innen vezették le, hogy nem áll meg a villamosvezető akarata ellenére.

@Sam. Joe: Mérnöki szakon én két hónap után tudtam meg, hogy a tolómérő és a schubler ugyanaz. Sváb településről jövök, na :-D
@seadxdx: Én a steckerrel jártam így. Kértem a meós kollégám, hogy egy vizsgálathoz szerezzen be egy steckert. Pár nap múlva közölte, hogy vett egy szúrcsapot. Mondtam, hogy nagyon örülök, de változatlanul kérem, vegyen egy steckert is. Kiderült, hogy a kettő ugyanaz. Soha nem hallottam a "szúrcsap" kifejezést, csak a steckert. Nincsenek sváb őseim, legalább is nem tudok róluk.
süti beállítások módosítása