Nemrég színpompás villamosos felvételeket láthattunk Balt Korthals Altestől, most viszont átállunk a fotózás sötét oldalára, már tudniillik hogy a fekete-fehér képekhez, merthogy ilyeneket is készített:
A képekhez sajnos nem kaptam dátumokat, de valahogy olyan őszi délutáni hangulat honol ezen a fotón, mely a Jászai Mari téren készült, ahol az azóta betömött aluljáró építése előtt középperon helyett szélső járdaszigetek voltak a villamosmegállóban. (A móka kedvéért a budai hídfőnél pedig korábban szigetperon volt, mely helyett a ma is használt szélső peronok épültek, igaz, nem ugyanakkor. Csak a változás örök, a következetesség nem szempont:)
1700-as ikerkocsi gurul a Váci út felé az Árpád úti lejtőn, melyen a villamosvezetőknek a Duna (Újpesti-öböl) közelsége (nyirkosság, pára sínre lefagyása) miatt amúgy is különösen oda kellett figyelniük a megcsúszás-megfutamodás elkerülésére.
A külföldi villamosfotósok egyik kedvenc helye a pesterzsébeti hurokrendszer volt, mely a lakótelep megépítése előtt még kisvárosiasabb - hogy azt ne mondjam: falusiasabb - volt.
Az előbbi képen a 31-es a Török Flóris utcában még befelé igyekezett a hurokba, ez az ikerkocsi viszont már kifele megy az Ady Endre utcán át. Itt ma is jár villamos, csak most már jobbra kanyarodik, ...
... míg '79-ig továbbment egyenesen, mint ez az Ezerötszázas teszi "mindjárt". A kerítés sarkát szépen lekerekítették akkor, hogy a mai vágány be tudjon fordulni.
Erről a képről gyakorlatilag már csak a közúti felüljáró van meg: se hátul a laktanya területe, se a Fradi-pálya nem így néz ki az Üllői úton a Népliget metróállomásnál.
És ugorjunk egy nagyot, át a Moszkva térre! A kellően profik valószínűleg be tudják határolni a kép készítésének idejét a "mínusz kettes" (ti. 4-ből 6) járatból, illetve a háttérben az 56-oson közlekedő, itt nem őshonos ikerkocsikról.
Akkoriban a 61-es kivételével minden itt felbukkanó villamos körbejárta a teret: a 4/6-os mindent körbecsikorogva fordult, a 18-as pedig a tér egyik oldalán ment felfelé a János kórházhoz, és a másikon lefelé.
És egy kicsit még ugorjunk vissza Pesterzsébetre: ez a 31-es épp a Vörösmarty utcába készül befordulni a Nagysándor József utcából, ahogy ma az 52-es teszi, csak ma már nincsenek ott mellette a hurok egy régebbi állapotára emlékeztető halott vágányok.
És a végére egy kép a járművek részleteiben elveszni szeretőknek: az előbb látott UV már majdnem úgy nézett ki, mint ahogy a típus nyugdíjba ment (azért persze igazából még messze nem), ez itt viszont egy még régebbi állapotban van, kontaktorfedéllel az oldalán, és elektromos csatlásokkal a szélvédő fölött. Meg még jól le is van zúzva a sarka mindezen túl :)
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek és Tim Castricumnak! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
És egy kérés: ha érdekesnek találtad, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most