A fekete-fehér hangulatképek és ősöreg motorkocsik után most egy kicsit újabb járművek következnek: az UV-k, melyek 1956 és 2007 közt számítottak a városkép szerves részének. A most következő fotókat a holland Balt Korthals Altes készítette a hetvenes évek második felében.
A Szabadság híd még a "régi" színében. Mivel így nézett ki gyerekkoromban, évekig tartott, mire megszoktam a mostani zöld színét, mely elvileg az eredeti. De nem a háború után kapott új színt először, mert valahol azt olvastam, hogy 1938-ban kékre festették. Aztán jött az újjáépítés, amikor szürke lett, de szerintem az még nem az itt látható szín volt, amit én színtévesztőként világos kékesszürkének látok, hanem valami sötétebb. Igazából persze ez a híd még ebben a színben is, a díszei nélkül se volt csúnya.
Néhány méterrel arrébb, a Fővám - akkor még Dimitrov - téri megállóban állunk. A dátum beazonosításában segíthetne az, hogy a Gellért-hegy tetején éppen renoválják a Szabadság-szobor talapzatát, de nem sikerült megtalálnom a neten, hogy ez mikor történt. Ha valaki tudja, ne tartsa magában!
És itt a híd a Szent Gellért tér felől nézve. Abból a szempontból nem volt szerencsés ez a szín, hogy nagyon meglátszott rajta a kosz, lásd a kép jobb szélét.
9-es villamos halad észak felé a hídfőnél. Az előtérben látható üres hely az egykor a hídra kanyarodó, illetve onnan észak felé lejövő sínek helye, merthogy régen ilyen irány is létezett.
Még egy 9-es. Érdekes, hogy a rendőr kacsalábon álló kuckója még megvolt, pedig a közlekedési lámpákat már nem onnan állították. Tipikus látvány még a villamostól balra látható telefonfülke, illetve az, ahogy a Sziklatemplom be volt falazva.
Rövidített útvonalon járó 19-es a Gellért téri megállóban. Ezt a kétvágányos elrendezést néhány évvel később háromvágányosra cserélték, ami szerintem sokkal jobban működött, mint a mai, újra kétvágányos megálló. Érdemes még megnézni, hogy mennyire folyatták az olajat az akkori villamosok, tiszta fekete a két sín köze!
A 18-as villamos UV-s korszaka nekem teljesen kimaradt, pedig csak '81-ben váltották le őket a Tatrák, tehát valószínűleg láttam őket, amikor a Bartók Béla út elején lakó nagymamámmal mentünk valahova.
Ez a 9-es a Fehérvári út felé tartva épp balra készül kanyarodni a Körtéren, az íves ház elé. Még áll a váltóállító személyzet bódéja a járdasziget végén, amit gyerekkoromban emlékeim szerint többször is kidöntött egy-egy gyorshajtó, majd a kopott kockakövőn megcsúszó autó.
Budafok elágazás ma se egy kimondott nagyvárosi hely, de a 47-es észak felé tartó irányának megállója legalább már nem a vágányok közt van, hanem a sínektől jobbra. Annak idején sok helyen voltak kimondottan keskeny megállóperonok, amiken kisgyerekként mindig féltem egy kicsit.
De elég Dél-Budából, ugorjunk át a pesti oldalra! Itt a Gubacsi utat látjuk a közvágóhídi remiz mögött, a háttérben két olyan gazométerrel, amiről nemrég meséltem.
30-as villamos kanyarodik a Határ útról a Török Flóris utcába. Ha jobban megnézzük, láthatjuk, hogy a hátsó kocsinak még megvan a "másik végi" vezetőfülkéje is, fölötte a viszonylatszám dobozával.
Ma a pesterzsébeti Ady Endre utca már nem tart a Határ útig, de '79-ig még rendesen kiért odáig, és rajta jártak a pacsirtatelepi villamosok észak felé.
És fejezzük be a bejegyzést az Üllői út/Ecseri út találkozásánál. Itt már nagyban épül a hármas metró, pontosabban a kéregalagút már valószínűleg el is készült, és a munkagödör vissza lett temetve. A villamosok eredetileg az út két szélén mentek, csak az építkezés miatt rakták ki őket együtt az északi oldalra.
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek és Tim Castricumnak! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
És egy kérés: ha érdekesnek találtad, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most