Megint fekete-fehér felvételeket válogattam ki Tomáš Dvořák képei közül - talán nem olyan kordokumentumokat, mint a múltkor, de azért hangulatosakat. Talán jobban indul a hét velük!
Rákospalota MÁV-telepen ma is járnak villamosok, még ha nem is a 67-es, ami 1997-ben megszűnt. A szinte eredeti állapotban meghagyott 1500-as vezetője jókedvűen mosolyog bele a fényképezőgépbe, pedig nem lehetett nagy öröm a fűtetlen, félig nyitott peronon ledolgozni egy fél napot!
UV-k ugyan jártak motor+pót összeállításban, de csak elég rövid ideig, a hatvanas években. Ez az 1979-es fotó viszont nem utasszállító menetet ábrázol: a csonka szerelvény éppen Közvágóhíd kocsiszínbe áll be. Mindeközben a pótkocsi és a vasúti híd is szerencsejátékokat reklámoz, mert az már akkor is jó üzlet volt az államnak.
Ha valaki ránéz a térképre, a Határ út és a Köteles utca találkozásánál észreveheti, hogy a ferencvárosi rendezőpályaudvar vágányait képzeletben meghosszabbítva egyenesen a Nagykőrösi útra jutnának a vonatok. És régen létezett is ilyen vágány: a Ferencvárost és Soroksárt összekötő Kis-Burma-vasút része volt. A villamost a balra látható, oldalról befordítható sorompó védte a vonatoktól, de néha így is megtörtént, hogy egy-egy mozdony összeütközött a 13-as villamossal. A felénk közelebbi kocsi egyébként ma is megvan, Debrecenben nosztalgiajármű.
Szóló Tatra az 59-esen, ahogy az a nyolcvanas évek elején egy ideig előfordult. Furcsa, hogy nem emlékszem a magányosan futó csehszlovák tujákra, pedig akkoriban nagyon figyeltem az új villamosokat.
Ez a szerencsétlen középbejáratú pótkocsi szörnyen leamortizálódott '79 áprilisára - egy hónappal később le is selejtezték. Mondjuk az ok-okozati kapcsolat valószínűleg inkább úgy nézett ki, hogy azért nem javították ki a a kocsi tetejét, mert tudták, hogy nemsokára szétvágják az egészet.
Ma Újpest-központnak hívják a helyet, ahol '84-ben az Árpád út még egy meglepően keskeny István utat keresztezett. Akkoriban a 14-es villamos még két kocsival közlekedett, és nem járt ki a még csak építés alatt álló káposztásmegyeri lakótelepre, hanem a Szent István téren fordult a piac mellett. Aztán jött a metróépítés, ami meglehetősen átrendezte a forgalmi viszonyokat - és az István út keleti oldalát...
És az utolsó kép erejéig menjünk vissza 1979-be, amikor a 12-esen még hármas UV-k jártak! Elég elhanyagolt volt ez a végállomás az üres vágány és az úttest közti senki földjén várakozó utasokkal.
A képekért köszönetet szeretnék mondani Tomáš Dvořáknak és Remmer Tibornak. A felvételek szerzői jogai a készítőt illetik, továbbpublikálásuk csak az ő engedélyével történhet!
Ez megy most