Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

3720

2022.06.14. 07:00 :: Hamster

Múlt hétvégén végre ez is megtörtént: utasokat szállított az egyirányú Bengálik prototípusa, a 3720-as! A kocsit már 2018-ban láthattuk a BKV 50. születésnapján, de problémák voltak vele, úgyhogy utasokat nem szállíthatott. Mostanáig.

img_8987.jpg

A járgány a Csóka utca (azaz a kelenföldi remiz) és a János kórház közt pörgött. Az első kör előtt előbbihez mentem ki, mégiscsak itt, a kocsiszín mellett - illetve részben a kocsiszín területén - működő Füzesi főműhelyben építették a kocsit! Kicsit korábbra számoltam az érkezését a Baross kocsiszínből, ahol amúgy lakik, úgyhogy a nap már nem úgy sütött, ahogy szerettem volna, de így is klassz volt itt látni!

img_9075.jpg

A protó - és az első néhány sorozatpéldány - színezése teljesen rendhagyó volt, de hamar felhagytak a használatával, és előbb a sárga szín jelent meg, majd a fényszóróig leérő háromszöget szelidítették meg. Nem vagyok biztos abban, hogy tetszik ez a nagyon világos fényezés, de mindenképpen új színt hoz a nosztalgiaüzembe :)

img_9130.jpg

A belső tér teljesen hatvanas évek, különösen az ülések színe! Állítólag a kocsi helyreállításánál komoly probléma volt, hogy szinte mindent újra kellett gyártani, nem lehetett csak úgy belerakni a sorozatkocsik itt-ott megtartott alkatrészeit. Remélhetőleg az utasok meg fogják becsülni ezt a sok munkát!

img_9154.jpg

Menet közben ugyanolyan (elnézést kérek, de) borzasztó ez a kocsi is, mint az összes Bengáli, de pont ez adja a báját: a lassú indulás, a zajok és a sínen ugrálás, és persze a morgósan vonyító fékezés. Hihetetlen mennyiségű ember volt kíváncsi minderre, és fotósból se láttam még ennyit: a Tabánban a Gellért rakparttól az Orvos lépcsőig gyakorlatilag minden fánál állt egy-két fényképész. De volt ahol tíz-tizenkettő is. És persze a járókelők nagy része is vigyorogva nézte, ahogy elcsattog mellettük a kocsi; rengetegen előkapták a mobiljukat néhány kép készítéséhez. A jelek szerint sokan szeretik ezt az öreg tuját, szóval fogjuk még látni hasonló alkalmakkor!

17 komment

Címkék: budapest képek villamos bengáli nosztalgiavillamos 3720 n18

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9217857215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ilyenkor mindig vegyes érzelmeim vannak.

Vajon elviselné-e a rendszer, ha a forgóvázon, stb normálisabb lengéscsillapító lenne, vagy épp a vezérlésen csak egy kicsit igazítanának, akárcsak a motorokon.
Nem zörögne, nem rúgna szét a síneket, stb.

Az OT-s kocsik is radial gumikon futnak és nem azbeszt, ill. bőr fékbetétekkel! Stb...

Amúgy a Bengáli név honnan jön?
Köszi, mint mindig! Gondold el, mit jelentett ez a villamos a hatvanas évek elején, meg természetes a FAÜ csuklósbusza! Egy egész más világ és már látszott a gyertya fénye az alagut végén, hogy az évtízed végére lesz METRÓ. Nehéz elmondani, így közel hatvan év útán. De! Én még láttam élőben ezzel a szinnel, meg utaztam is rajta a Délibe a 63-as városnéző villamossal, meg természetesen a pótkocsi nélküli eredeti MILLFAV-val. Velük együtt öregedtem. Így múlik el a világ dicsősége! Nem a hibái a fontosokat, hanem egyáltalán volt, a mienk. Itt csinálták, itt használták. Nem beszlve arról, hogy mit jelentettek ezek "szörnyűségek" az ország nagyvárosaiban. Mégis hány féle fajta változatban egyoldali, 5 ajtós hatajtós, tizajtós kétirányú. Miskolc kivételével volt szerencsém utazni velük, Szegeden, Debrecenben, Miskolcon csak láttam a buszból. Úgyan ilyen, vagy talán megismételhetetlenebb a szombathelyi kis villamos. Milyen aranyosan futott a keskeny vágányokon, majdnem helyből fordult. Természetesen a nyiregyházi keskeny kis zöld tyúkólak is ahogy szaladtak kb-20-30 kilóméterrel. Röviden, mind elmúlumk, csak az emlék marad, ha marad?
@gigabursch: ha a bengáli alá forgóvázat teszünk meg más motort (praktikusan az 1920-as évek helyett az 1960-as évek technikáját), akkor megkapjuk az ICS-t :) Egy ilyen átalakítás azért nem azonos azzal hogy egy OT-s autón nem 50 éves Taurus diagonál gumik vannak.
@gigabursch: úgy tudom, hogy benga nagy "állat" volt akkori szemmel ez a villamos és állítólag ebből ered a bengáli név.
@toto92:
Nem, én a 2010-es évek technikáját tenném alá.
Egy-két "OT buz"i kivételével senkit nem zavarna.

Visszatérve az OT-s kocsikra.
Meg ha nem is sok a maiakhoz képest, de az összes vezeték, a 12 V, a H4, a szigetelések, a kenőanyagok, a gumik, csapágyazások és anyagminöségek, a ragasztott biztonsági üvegek, csövek..., stb...
Gyakorlatilag nem tudsz full hiteles OT kocsit mutatni. A Bengálik korából.

Épp ezért mondom azt, hogy értelmes keretek közötti replikázás, upgradeelés egyáltalán nem az ördögtől való.
Szerintem!
@Gevlekte Salamander:
Ez tetszik!
Ha nem igaz, akkor is jó! De könnyen lehet igaz is.
@gigabursch: hát, láttál már 412-es moszkvicsot modern dízelmotorral? Én kétlem hogy csak az OT fanokat zavarná egy ilyen kamubengáli...
@mester utca: "Gondold el, mit jelentett ez a villamos a hatvanas évek elején"
Látszatjavulást, aztán szétvert pályákat. Nem véletlenül selejtezték a felüket pár éven belül, mentek vidékre. 9 darabot meg eleve át se vett az FVV, azok is mentek vidékre. És ami maradt, az se érte meg a húszéves kort! Az más kérdés, hogy elég undorító, hogy úgy voltak vele, hogy "vidékre még jó lesz". Persze ott tényleg elég vacak villamosok jártak addig, amikhez képest ez némileg jobb volt, de akkor is. Budapesten meg az UV-k után jöttek az ICS-k.

"már látszott a gyertya fénye az alagut végén, hogy az évtízed végére lesz METRÓ"
Pont azért kellett az UV és a Benga, mert látták, hogy nem lesz egyhamar metró, és addig is kell valami a XIX. századi kocsik helyett. De a fiatalabbak se voltak jók, mert ugye eredetileg ezt is egy Bukfencből csinálták volna, de nem tudták felhasználni, olyan rossz állapotban volt. Bizony az a középbejáratú se volt egy nagy szám :(
@gigabursch: Amit te mondasz, az nem Bengáli, hanem egy új villamos, amire ráraksz egy Bengáli karosszériát. Akkor már inkább vegyük meg Temesvárról a müncheni P kocsikat, azok hasonlóan néznek ki, csak jó járművek, mert valódi futómű van alattuk :)
@toto92:
Láttam én már Moszvicsból is sokfélét.

Viszont! Ha ez tényleg ekkora szar, akkor elemi felelőtlenség ráereszteni a méregdrága pénzen használhatóvá tett sínekre.
S igen. Az OT-s kocsiknál is megjelenik az a probléma, hogy meddig "eredeti", de nem halsz meg és nem ölsz meg másokat.
S hidd el: 1000 emberből jó ha 15 észreveszi és max kettő az aki hőbörögne.

Egy tanulságos videó:
youtu.be/xXqb7-b390o
@gigabursch: Nincs forgóváza a Bengálinak.
@gigabursch: szerintem félreértesz valamit, a bengáli nem egy német világháborús sínszaggató ami ha elmegy valahol utána csak feltépett talpfák maradnak. Szétveri a pályát - persze, ha éveken át csak az jár rajta. Annál amennyi kárt az évi pár nosztalgiamenettel csinál, simán több kárt tesz a pályában a sok meglaposodott kerekű ICS.
@gigabursch: Pont OT-s autónál nem igazán merülnek fel ezek, mert ahhoz csak a gyártáskori biztonsági előírásoknak kell megfelelni. Simán mászkálhatsz például biztonsági öv nélkül, ha olyan régi autót vizsgáztatsz le veteránként, mert egy minősített veteránnal senki nem fog úgy meg annyit közlekedni, mint egy használati tárgy státuszú autóval (és a momentán négymillió autó elenyésző része OT-s). Persze nem lesz 100.0%-ig gyári egy veteránautó sem, mert mondjuk a régi világításkapcsolókat szokás diszkréten megrelézni, hogy ne égjen le a beszerezhetetlen kapcsoló. De egy 6V-os elektromos rendszert például nem nagyon fognak 12-re alakítani, mert az úgy nem kap minősítést.
Marha jó az első kép! A vetett árnyékba beleolvad a karosszéria alatt minden és olyan mintha lebegne! 8-)
süti beállítások módosítása