Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (8) 125év (7) 1820 (6) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1977 (5) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (17) 2806 (8) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (84) bach (5) balaton (45) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (26) berlin (162) berlini fal (20) bkv (50) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (853) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (91) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (12) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (49) csak egy videó (280) csehország (68) csehszlovák (41) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (35) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (20) énblog (437) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (6) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (15) ferihegy (38) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (24) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (66) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (31) haditechnika (14) hajó (44) hajtóművek-motorok (6) hampage (368) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (41) híd (30) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (38) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (923) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (47) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (378) kritika (72) kulfoldi szemmel (106) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (71) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (9) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (9) mtp (7) muki (14) münchen (27) műrepülés (8) muv (5) múzeum (59) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (50) nosztalgia (231) nosztalgiabusz (30) nosztalgiahév (5) nosztalgiavillamos (94) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (112) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (26) popkultúra (130) pozitívum (12) pozsony (48) prága (27) programajánló (28) púpos (21) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (8) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (46) rock (82) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (10) sky channel (6) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (12) szavazás (6) szeged (35) szekacs (5) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (119) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (225) tapolca (6) társadalom (5) tatra (32) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (421) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) tram train (7) trolibusz (66) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (339) utcakép (209) uv (47) vár (11) várnegyed (8) város (469) városkép (97) városliget (8) varsó (5) vasút (527) vasúti becenév (6) vélemény (14) vicinális (13) vidám park (5) videó (801) villamos (782) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (43) youtube (326) zene (215) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villanyvasutazás a Hármasvárosban

2022.08.30. 07:00 :: Hamster

2008-ban Varsóban találkoztam először Közép-Európa szerintem legaranyosabb arcú motorvonatával, az EN57-essel. A típus ma már eltűnőben van, de azért Lengyelország-szerte még sok helyütt felbukkan, bár jobbára modernizálva.

img_0506.jpg

A Gdynia, Sopot és Gdańsk alkotta "Hármasváros" (Trójmiasto) fő tömegközlekedési ütőere az SKM (Szybka Kolej Miejska) nevű gyorsvasút. A Varsó - Gdańsk - Stargard fővonallal párhuzamosan haladó, azzal technikailag kompatibilis, de attól mégis elkülönülő "törzsvonal" alapjait még az első világháború előtt rakták le a Német Birodalomban, de az építkezés félbemaradt, és csak az 1950-es években fejezték be, immár Lengyelországban. A berlini S-Bahnnal való hasonlóságot növelte, hogy a forgalmat eleinte a német fővárosból jóvátételként kapott S-Bahn szerelvényekkel - ET165, ET166 és ET167 sorozatok  - bonyolították le:

EW90-54  Gdansk  27.05.76

Az addig 800 volttal villamosított vonalon 1976-ban 3000 voltra emelték az egyenfeszültséget, ekkor jelentek meg itt is a Pafawag által már 1962 óta gyártott EN57-esek. Bár egy részüket azóta modernizálták, illetve újabban néhány korszerű motorvonatot is vásároltak, a forgalom jelentős részét még ma is a gülüszemű öregek viszik:

Igazi régivágású gépek ezek: a modernizálatlan példányokban elektromechanikus (szervós-kontaktoros) vezérlés dolgozik. Induláskor a marokcsapágyas motorok mély búgása a budapesti HÉV-re emlékeztet, a megállítás légfékkel történik. A kettő közt pedig elég szépen futnak - a budapesti HÉV szerelvényeivel ellentétben :)

img_0499.jpg

Amennyire láttuk, a belső terek elég változatosak, ez itt például egy régimódi, belülről famintás dekorlemezzel burkolt kocsi, melyen kellemes félhomályban lehetett utazni.

img_0508.jpg

Az EN57-eshez automatikusan társítani szoktam a bordás oldallemezelést, pedig vannak sima oldalfalúak is, mint például ez az 1988-as gyártású példány.

img_0510.jpg

Ilyen egy modernizált utasterű kocsi belülről. Bármilyen ülésük is van, nekem mindegyik kényelmesnek tűnt, legalábbis a 20-30 perces utazások során, amelyekhez ezeket a vonatokat tervezték.

img_0509.jpg

És a bejegyzés végén - elrettentésként - lássunk egy felújított kocsit is: ha minden igaz, akkor ez egy 1976-os gyártású példány, ami 2016 körül került a plasztikai sebészhez. Pont ott van fotózva, ahol a bejegyzés második képén a berlini S-Bahn szerelvény áll. Nem tudom, hogy ki hogy van vele, de nekem ez a homlokfal nagyon nem jön be, a vécédeszka jut eszembe róla...

11 komment

Címkék: videó képek tömegközlekedés vasút lengyelország gdansk gdynia s-bahn EN57 SKM

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3017919075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Az ilyen régi, de jól karbantartott járművekkel semmi gond sincs.
Tudom, nincs rajta klíma, meg visszatápálás de pl. a pesti HÉV-eken a járműcsere pénzügyileg egy soha meg nem térülő beruházás lesz.
Persze nem bánnám ha bekövetkezne idehaza, de ez sajnos tény.

***

Ha már HÉV: az egyetlen értelmes járműtipus a Stadler Flirt lenne, a vonalak pedig 100% nagyvasút kompatibilitással átépítve.
A szerelvény "mindenevőként" mehetne 25kV-on vagy városban / alagútban 1000-1500-al.
De szép is lenne ha Esztergomból a vonat a Nyugatin át mehetne Érd felé vagy a Szentendrei út felől "5-ös metróként" Ráckevére, Csepelre...
Közben maradna Szentendréről a szokásos csak épp Flirt-tel.

Szép álom...
(na jó, lehetne még Hatvanból "zónázóként" Gödöllőn át Cinkota felé a Keletibe a nem létező, és vissza már nem építhető szakaszon az Örs-től. Ennyi. Tényleg nem kék' több) ;-)
Ezek a 30-40 éves járműre teszünk egy modern(nem hitt) homlokfalat valami egészen furcsa és rejtélyes oknál fogva sokszor nem sül el jól. Itt különösen "jól" harmonizál a bordázott lemezeléssel.
@cserepfalva: A HÉV-ekre kell valami, de én is évek óta hezitálok, hogy full nagyvasúti cucc kell-e mindenhova. Őszintén szólva nem tudom, hogy reális-e egy teljesen átjárható nagyvasúti rendszer itt. Az összes újjáépítéssel (nagyjából semmi se használható fel a meglevő pályákból, minimalizálni kell a szintbeli átjárókat, magasperon, ahol lehet, ívkorrekciók, épületektől nagyobb távolság, stb), a nagyobb méretekkel és toleranciákkal (nem csak a tengelynyomás számít, de pl. egy 25 kV-ot sokkal jobban el kell különíteni mindentől, mint az 1 kV egyent).

És ha ez mind megvan (tehát fullosan átépített vonalak ÉS EGYSZERRE VELÜK full új járműállomány is!), akkor tudunk-e mit kezdeni azzal, hogy Dunaharasztiban nem jön a vonat, mert Pilisvörösváron valaki beesett a peron és az ajtó közé. Münchent könnyű példaként emlegetni, de az ottani S-Bahn nem közösködik mindenütt az egyéb személy- plusz a teljes teherfogalommal, és nincs tele szintbeli átjárókkal. Szerintem a magyar infrát nem lehet olcsón, gatyafoltozással erre a szintre hozni.

Ha viszont nem kell nagyvasúti masina, akkor lehet csak egyenáramú, megspóroljuk a trafót az árban, könnyebb lesz a jármű, jobban gyorsul ugyanannyi energia felhasználásával, akár kisebb átmérőjű alagút is elég, stb. Igaz, akkor nem járhat ki a nagyvasútra, de kérdés, hogy ez akkora veszteség-e, mint amekkorát nyerünk a másik oldalon. Persze könnyű azt mondani, hogy "legyen akkor kétáramnemű", de ugye érezzük, hogy az jelentősen drágább, és nem 5 szerelvényről beszélünk, hanem akár több százról, tehát nem mindegy az ár. Illetve lehet sakkozni, hogy a meglevő Flirtök át tudnak menni a város alatt, a HÉV-ek meg ott is tudnak menni, meg a saját pályájukon is, de az se két szerelvény.

És akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy mindent lehet-e egy kalap alá venni. Minek Flirt Csepelre? Tényleg annyira fontos, hogy Szentendréről Érdre átszállás nélkül el lehessen jutni, vagy SOKKAL olcsóbban tudunk egy peron egyik oldaláról másik oldalára átszállásos állomást építeni pár helyen?

Szóval finoman szólva nem triviális, hogy mi a megoldás. De főleg akadémikus szinten, mert ki van zárva, hogy egyszerre át tudjunk minden építeni, új járművekkel. Ha meg nem tudunk, akkor egyensúlyozni kell, hogy itt ilyen üzem, ott olyan, átszállás legyen, vagy átmeneti járműállomány, ami mindkettőn elmegy. Olyat még Dubai se tudna, hogy egy ekkora hálózatot két perc alatt lerakjon a mostani üzem helyére.
@toto92: Pedig szláv nyelvterületen valamiért imádják ezt, legyen szó Tatráról vagy Konstalról, vagy kb. bármiről. Szerintem azért, hogy a laikusok számára is látszódjon, hogy csináltak valamit a kocsival :) Amúgy pl. Bzhez csináltak egész elfogadható új arcot: hampage.hu/trams/debrecen6/img_9706.jpg
Azért a Trójmiasto se az már, mint a nyolcvanas években, amikor még dübörgött a hajógyár. Akkor itt szinte egymást érték a szerelvények, most már csúcsidőben is van 10 perces követés is az SKM-en.
És persze a környék egész társadalmi-gazdasági struktúrája sokat változott, de ez itt most irreleváns. :-)
Egyébként, ha már a homlokfalat emelted ki: Lengyelországban egy időben, Ausztriához hasonlóan, előírás volt a nagyobb fényszóró. A berlini kocsikon is a felső áramszedő mellett a kicsrélt fényszóró egy feltűnő eltérés az eredeti kivitelhez képest.
Aztán valamikor letettek erről a lengyelek is és az osztrákok is.
@Hamster:
A csepeli HÉV az egyetlen ahova elég lenne a villamos. Oda tényleg nem kéne Flirt...

" akkor tudunk-e mit kezdeni azzal, hogy Dunaharasztiban nem jön a vonat, mert Pilisvörösváron valaki beesett a peron és az ajtó közé"
-Jönni fog, csak ritkábban. A szentendrei továbbra is járna ahogy "szokik". Ha meg ott van balhé akkor fordulnak Békáson meg dél-Pesten ...

"Ha viszont nem kell nagyvasúti masina, akkor lehet csak egyenáramú, megspóroljuk a trafót az árban"
-Ezért lenne jó a flirt mert moduláris az egész, könnyű lenne belőle DC változatot csinálni (=nagyfesz-t elhagyni). A néhány darab kétáramnemű meg alig jelentene többletköltséget egy teljes flotta esetén. Az alacsony padló az szinte mint a HÉV-en.

Akármi is lesz, leglogikusabb a lehető legkevesebb járműtípus.
@cserepfalva: A csepeli vonalból ne legyen villamos! Persze le lehetne bonyolítani négyesével csatolt TW6000-esekkel, amelyek a Borároson szétválnak, és a 2-esen és a Nagykörúton folytatják az utukat, de ez nem lenne jó megoldás, ezer sebbből vérezne. A csepeli vonal egy metró, amit 1951-ben nem volt pénz beásni a földbe. A Kálvinon kellene indulnia, a Milleniumi Városközpont mellett kéregben menne, hogy parkosítani lehessen a partot, onnantól Szabadkikötő déli végéig mehetne a felszínen, de aztán megint irány a föld alá, és nem a II. Rákóczi, hanem a Kossuth Lajos utca alatt! És lehetőleg egészen a temetőig, a végig lakótelep(ek) közelében. Tőlem utána folytatódhatna Szigetszentmiklósig, de a csepeli szakasznak már kb. tegnap is mennie kellett volna.

"önni fog, csak ritkábban. A szentendrei továbbra is járna ahogy "szokik". Ha meg ott van balhé akkor fordulnak Békáson meg dél-Pesten "
Ennyi pénzből nem kellene zavarérzékenyebb rendszert építeni, mint ami most van! Vagy legyenek külön vágányok, nuku szintbeli kereszteződés, vagy el se kezdjük...
@Fradista Utazó: ". Akkor itt szinte egymást érték a szerelvények, most már csúcsidőben is van 10 perces követés is az SKM-en"
Ezek saját emlékek?
@Hamster: Nem, sajnos, a nyolcvanas években nem jártam Lengyelországban.
süti beállítások módosítása