Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az idei második nagy egyirányú Bengálizás

2022.10.24. 07:00 :: Hamster

Júniusban ment már egy nagyot az egyirányú Bengálik prototípusa, a 3720-as pályaszámú fehér (elvileg elefántcsontszínű, de színtévesztő vagyok, ezért nem tudom pontosan, hogy az milyen:) bálna, de október második hétvégéjén ismét előkerült, az N18-as nosztalgia járat utolsó idei üzemnapja alkalmából:

img_2066.jpg

Sajnos az időjárás nem játszott együtt velünk, olyan "se napfény, se borult" idő volt, hogy egy idő után nem erőltettem a fotózást. Viszont jó volt mozgásban látni (és hallani) a már új korában se valami fejlett, viszont kétségtelenül jópofa kinézetű járgányt.

20221008_152.jpg

Az irányított utasáramlás viszonylag rövid epizód volt a budapesti villamosközlekedés történetében, ezért most azokhoz fordulnék, akik emlékezhetnek arra, amikor az ülőkalauzos járművek közlekedtek: mennyire működött az elképzelés a valóságban? Elég nagy volt a széles ajtajú hátsó peron ahhoz, hogy a kalauznál sorban álló utasokat befogadja? Tudott haladni a sor, vagy volt mondjuk olyan, hogy valaki pár megállóra felszállt, és nem jutott időben előre a leszálláshoz? Elméletben tudom, hogyan kellett volna kinéznie ennek, de nem tudom, hogy ez mennyire volt reális azokban az időkben, amikor a nyitott peronos járművek ajtajában néha szó szerint fürtben lógtak az utasok...

20221008_181.jpg

A programban volt némi csúszás, ezért a várakozás gyorsan ismerősökkel való társalgássá változott. Tetszett, hogy a jelek szerint a nem-villamosmániások is kezdik megismerni a régi villamosokat: volt, hogy a megállóban várakozó utasok közül is tudta valaki, hogy ez egy Bengáli. Itt jegyzem meg, hogy az az érzésem, hogy a városlakók (pláne a turisták) nem nagyon tudják, hogy vannak ilyen menetek: mindig nagy rácsodálkozás van a régi járgányokra, aztán gyorsan és nagy mennyiségben kerülnek elő a fényképezős mobilok. Szerény nyomott véleményem szerint lehet, hogy nem délután háromkor kellene indulnia az első menetnek, mert az napközbeni programnak későn van, délutáninak meg korán. Ráadásul meghirdetve se nagyon vannak az idén májustól október végéig minden hétvégén közlekedő öreg tuják. Nem értek a marketinghez, ezért nem tudom megmondani, hogy vajon sajtóban kellene hirdetni, vagy elég az interneten, hogy a normál járműveket kellene teleplakátolni velük, vagy akár be is lehetne mondani rajtuk, hogy "hétvégén nosztalgiajárat lesz, nézzék meg ezt és ezt a weboldalt", de hónapok óta csak villamosbarátokat látok időre kimenni, minden más utas csak véletlenül botlik bele a szolgáltatásba. Kivéve a 3720 előző útja, mert akkor hihetetlenül sokan voltak - érzésem szerint azért, mert a sajtó tele volt a menetek hírével előző héten...

A viszonylag kései kezdés miatt egy idő után még a videózásban se láttam sok perspektívát: már túl sötét volt a nappali fényes jelenetekhez, de még nem elég sötét az esti hangulathoz. Ráadásul az egyik felvételt meg kellett szakítanom, mert egy méhecske betámadta az objektívet, és nem tágított előle :) Behind the scenes jelleggel videó is van róla, mielőtt abbahagytam a felvételt:

Mindegy: képek és videó nélkül is megérte kimenni :) Kicsit félek attól, hogy jövőre nem lesz ilyen hatalmas nosztalgia kínálat, úgyhogy igyekszem megbecsülni azt, hogy most van. Hatalmas tisztelet jár azoknak, akik megszervezik és lebonyolítják ezeket a meneteket!

10 komment

Címkék: énblog budapest videó képek nosztalgia villamos bengáli nosztalgiavillamos 3720 n18

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8017952990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nekem viszont mai kérdésem lenne.
Ezeken a régiségeken milyen a jegyérvényesítés rendszere?
Van fent QR matrica?
@gigabursch: Külön jegy kell rájuk, szóval ez nem annyira téma.
Még egész kiskölyök voltam, amikor kivezették a kalauzrendszert Budapesten. Őseim emlékezete szerint nagyon kevés villamoson volt ilyen, mert a sok régi kávédarálón a kalauzok vándoroltak kocsiról kocsira. Busszal akkoriban alig közlekedtünk, hiszen a metró indulásáig villamossal majdnem mindenhova le lehetett jutni.

Jellemző, hogy a Bengálit főleg Szegedről ismerem, mert a budapesti bengális viszonylatokon ritkán utaztam, aztán mire mindennapos tömegközlekedő lettem a középiskola miatt, addigra már csak a vidéki városokban fordultak elő.
A Bengáli nemcsak a külalakjában gyönyörű, de a hangja is az! Bár lehet, hogy ha egész nap (és az éjszaka nagy részében) állandóan ezt kéne hallgatnom, akkor nem lennék ennyire lelkes.
Akkor legyünk rá büszkék, hogy sógorékat legalább ebben leelőztük. Meg az örök mániám a hurok végállomás. Tényleg, nem emléxem , hogy tömegjelenet lett volna az ülőkalauz miatt. Akkor még azért olvastak az emberek, nem a behajtani tilos tábla volt felfestve, hanem a csak leszálló, illetve csak felszálló utasoknak. Csúcsforgalomban, meg nem is nagyon tudtak volna felszállni elöl, mert a leszállók eltaposták őket. A tízajtósókon, meg az protó ICS-n, mind a két végén volt, mire megszoktuk volna, jött a KN. Igaz én, ha jól emlékszem, csak a 63-ason utaztam vele, az északpesti járatok kiestek, meg nemsokkal utána már jöttek 64-ben a kétirányuak.
@mester utca: "Akkor még azért olvastak az emberek, nem a behajtani tilos tábla volt felfestve, hanem a csak leszálló, illetve csak felszálló utasoknak."

Mármint akkor nem volt teli még a város magyarul nem tudó turistával, itt dolgozó külföldivel, ...
@mester utca: A hurkok helyett aaaaannyival praktikusabb, hogy bárhol egy egyszerű vágánykapcsolaton vissza tud fordulni a villamos, hogy arra szó sincs. Van valami a Lánchídon? Akkor fordulunk előtte. Van valami a külső Fehérvárin? Fordulunk Kitérőnél. Még a Nagykörutat is fel lehet osztani, amióta van váltó az Üllői előtt és a Jászain. Csodaprágában például azt láttam, hogy ha elakad a villamos, és nincs épp végállomás a környéken, akkor sorbaállnak az akadályhoz érő tuják, az emberek meg gyalogolnak, mert pótlóbusz sincs. (Amúgy nyugatabbra se gyakori, hogy spontán villamospótlózást csinálnak.) És most akkor képzeljük el, hogy mi pénz lenne a kapitalizmusban minden végállomásnál hurkokat építeni, aztán cserélgetni a folyamatosan kiemelten kopó íves síneket. Nem tudom, miért gondolja mindenki, hogy a hurok nagy kapacitást jelent. Én mindig furán érzem magam pl. a csehenél, amikor a végállomáson áll fél órát a kocsi, de a vezető nem száll ki, hanem végig ott ül bent, hogy előreguruljoon, ha az előtte levő tuja előrébb került a sorban. Nem azt mondom, hogy nem működhet az egyirányú villamosozás, mert látjuk, hogy x+1 helyen működik, de azért azt is látjuk, hogy a hagyományos egyirányú cseh és lengyel üzemek is egyre több kétirányú tuját vesznek, és néha már eleve csonkavágányos végállomásokat építenek.
@mester utca: Amszterdamban furcsa volt, hogy a Combinókon is voltak csak le- és felszállós ajtók, kis kertkapukkal, az ülőkalauz meg ott figyelt a kis bódéjában.
Lehet, hogy már volt, de úgy érzem nem tehetem meg, hogy ne tegyem ide: youtu.be/TmMTv_vcspQ
süti beállítások módosítása