Júniusban ment már egy nagyot az egyirányú Bengálik prototípusa, a 3720-as pályaszámú fehér (elvileg elefántcsontszínű, de színtévesztő vagyok, ezért nem tudom pontosan, hogy az milyen:) bálna, de október második hétvégéjén ismét előkerült, az N18-as nosztalgia járat utolsó idei üzemnapja alkalmából:
Sajnos az időjárás nem játszott együtt velünk, olyan "se napfény, se borult" idő volt, hogy egy idő után nem erőltettem a fotózást. Viszont jó volt mozgásban látni (és hallani) a már új korában se valami fejlett, viszont kétségtelenül jópofa kinézetű járgányt.
Az irányított utasáramlás viszonylag rövid epizód volt a budapesti villamosközlekedés történetében, ezért most azokhoz fordulnék, akik emlékezhetnek arra, amikor az ülőkalauzos járművek közlekedtek: mennyire működött az elképzelés a valóságban? Elég nagy volt a széles ajtajú hátsó peron ahhoz, hogy a kalauznál sorban álló utasokat befogadja? Tudott haladni a sor, vagy volt mondjuk olyan, hogy valaki pár megállóra felszállt, és nem jutott időben előre a leszálláshoz? Elméletben tudom, hogyan kellett volna kinéznie ennek, de nem tudom, hogy ez mennyire volt reális azokban az időkben, amikor a nyitott peronos járművek ajtajában néha szó szerint fürtben lógtak az utasok...
A programban volt némi csúszás, ezért a várakozás gyorsan ismerősökkel való társalgássá változott. Tetszett, hogy a jelek szerint a nem-villamosmániások is kezdik megismerni a régi villamosokat: volt, hogy a megállóban várakozó utasok közül is tudta valaki, hogy ez egy Bengáli. Itt jegyzem meg, hogy az az érzésem, hogy a városlakók (pláne a turisták) nem nagyon tudják, hogy vannak ilyen menetek: mindig nagy rácsodálkozás van a régi járgányokra, aztán gyorsan és nagy mennyiségben kerülnek elő a fényképezős mobilok. Szerény nyomott véleményem szerint lehet, hogy nem délután háromkor kellene indulnia az első menetnek, mert az napközbeni programnak későn van, délutáninak meg korán. Ráadásul meghirdetve se nagyon vannak az idén májustól október végéig minden hétvégén közlekedő öreg tuják. Nem értek a marketinghez, ezért nem tudom megmondani, hogy vajon sajtóban kellene hirdetni, vagy elég az interneten, hogy a normál járműveket kellene teleplakátolni velük, vagy akár be is lehetne mondani rajtuk, hogy "hétvégén nosztalgiajárat lesz, nézzék meg ezt és ezt a weboldalt", de hónapok óta csak villamosbarátokat látok időre kimenni, minden más utas csak véletlenül botlik bele a szolgáltatásba. Kivéve a 3720 előző útja, mert akkor hihetetlenül sokan voltak - érzésem szerint azért, mert a sajtó tele volt a menetek hírével előző héten...
A viszonylag kései kezdés miatt egy idő után még a videózásban se láttam sok perspektívát: már túl sötét volt a nappali fényes jelenetekhez, de még nem elég sötét az esti hangulathoz. Ráadásul az egyik felvételt meg kellett szakítanom, mert egy méhecske betámadta az objektívet, és nem tágított előle :) Behind the scenes jelleggel videó is van róla, mielőtt abbahagytam a felvételt:
Mindegy: képek és videó nélkül is megérte kimenni :) Kicsit félek attól, hogy jövőre nem lesz ilyen hatalmas nosztalgia kínálat, úgyhogy igyekszem megbecsülni azt, hogy most van. Hatalmas tisztelet jár azoknak, akik megszervezik és lebonyolítják ezeket a meneteket!
Ez megy most