2017-ben a kassai fűtőházban megrendezett Rusnoparada során jöttem rá, hogy nem csak azért tetszik a szlovák vasút, mert gyönyörű helyeken futó vonalaik vannak, hanem mert a járműveik is jópofán mások mint a mieink - némelyikhez hasonlónk egyszerűen nincs is. Persze a cseheknek is hasonló - néha megegyező - másféle vonataik vannak, csak ők messzebb laknak, emiatt egy ottani vonatozós kirándulást sokkal nehezebb egyetlen nap alatt abszolválni :) De vissza Kassára: május elején egy ezer éve nem látott volt kollégámat sikerült rábeszélni egy gyors kiruccanásra, és mit ad isten, benéztünk a Rusnoparadára is:
Hat éve különösen a jellegzetes szélvédőjük miatt Búvárnak becézett dízelek tetszettek meg, pedig régen jókat mosolyogtam a kinézetükön. Nem mondom, hogy a Nohabbal versenyezhetnek, de ritka karakteres jószágok, és mivel még mindig igen nagy számban futnak a volt Csehszlovákia területén - sőt, néha nálunk is -, valószínűleg egész jól is sikerültek. Nem kimondottan erősek, ezért tehervonatokhoz legtöbbször kettesével - néha a videóm kedvéért négyesével :) - használják őket, de a hagyományos "ablakos" vonatokat nagyon szépen elvontatgatják.
A fordítókorongos felvonulás során a T478.3300 pályaszámú gép képviselte a csehszlovák időket. Ez a mozdony 1975-ben épült, a Búvárok első sorozatának 300. példányaként - kicsit ízlelgessük ezt a számot!
A 754-es a Búvár második változata volt, eredetileg T478.4-es sorozatnak hívták. Belőlük "csak" 86 darab készült 1980-ig, és manapság még ők hasonlítanak leginkább a gyártáskori állapotra, természetesen a festést leszámítva.
A 757-es sorozat a MÁV "remot" programjának egyik szlovák megfelelője: ezeket 750-esekből, azaz modernizált 753-asokból építették a zólyomi járműjavítóban. Új (Caterpillar) motort és (Siemens) villamosberendezést kaptak, bár a vontatómotorok a régiek maradtak. Ez a példány itt a fotón a legújabb festést viseli, a szlovák vasút ugyanis a közelmúltban elkezdte a vízszintes vonalak által uralt eddigi festést (lásd az iménti 754-est) ferde részekkel feldobni. Szerintem csinos, első ránézésre nem mondaná meg az ember, hogy ez a mozdony 1972-ben gördült ki a gyárból.
A 756-os sorozat a 757-es tehervonati tesója: itt is modernizálásról van szó, csak nem a ZSSK, hanem a ZSSK Cargo számára. Érdekes módon megtartották a géptér kerek ablakait, emiatt régimódibb a kinézete.
Nem csak a fűtőházban, hanem "vadon" is láttunk Búvárt: ez egy régebbi festésű 757-es Košice predmestie (egykor Kassa-Erzsébetváros) megállóhelyen. A szlovák vasúti járműveknek szeretnek egyéni neveket adni, ennek a példánynak azonban elég pikáns neve van: ő "Fénix", azaz Főnix, mert 2016-ban leégett :O
Bár alapvetően hanyagoltam a videózást, azért egy rövid filmecske így is összejött. Nagy dübörgésre nem kell számítani: az elődtípus Bardotkától eltérően a Búvároknak sosem volt jellegzetes hangjuk, a modernizált példányok pedig nyilván még halkabbak, pláne alapjárat környékén.
Ez megy most